خشکی پوست نوزاد و نکاتی که والدین باید بدانند

خشکی پوست ممکن است با قرمزی مختصر و گاها دانه های ریز یا پوسته پوسته شدن مشخص می شود. اگر نوزادتان ناآرام است و گریه می کند, پوست تمام قسمت های بدنش را ببینید به خصوص زمانی که نوزاد به طور مکرر پوست قسمتی از بدنش را میخراشد که این یک هشدار نوزاد درباره خشکی پوست به والدین است.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خشکی پوست نوزاد و نکاتی که والدین باید بدانند
پوست نوزادان دارای لطافت و نرمی بیشتری نسبت به پوست بزرگسالان است که این بخاطر میزان رطوبت و چربی کمتر سطح پوست در دوران نوزادی و کودکی است. علت خشکی پوست نوزادان گاهی از همان موقع تولد موجود است و گاهی بعد از تولد در نوزادان ایجاد می شود. 

اگر نوزاد شما در بعد از هفته چهلم بارداری به دنیا آماده است و در بدو تولد خشکی پوست دارد, نگران نباشید زیرا در اکثر موارد طی روزهای آتی بعد از تولد, خشکی پوست برطرف می شود.
 

علایم خشکی پوست نوزادان چیست؟

خشکی پوست ممکن است با قرمزی مختصر و گاها دانه های ریز یا پوسته پوسته شدن مشخص می شود. اگر نوزادتان ناآرام است و گریه می کند, پوست تمام قسمت های بدنش را ببینید به خصوص زمانی که نوزاد به طور مکرر پوست قسمتی از بدنش را میخراشد که این یک هشدار نوزاد درباره خشکی پوست به والدین است.

خشکی پوست نوزاد و نکاتی که والدین باید بدانند

علل خشکی پوست نوزادان

از مجموعه علت هایی که بصورت ژنیتکی و اکتسابی باعث خشکی پوست نوزادان می شوند عبارتند از:

زمینه ارثی حساسیت پوست: اگر پدر و مادر مبتلا به بیماری های حساسیتی با زمینه ارثی باشند ممکن است که فرزندشان نیز  به بیماری اگزما یا درماتیت مبتلا باشد.

عرق کردن پوست نوزاد: والدین گاهی برای حفاظت فرزند خود از سرماخوردگی لباس های زیادی برتن نوزادشان می کنند که باعث عرق کردن نوزاد می شود به خصوص در مناطقی از قبیل زیر بغل, کشاله ران و اطراف آلت تناسلی. خشکی و خارش پوست در این نواحی شایع است و موجب ناراحتی و گریه نوزادان می شود.

استحمام بیش از حد توسط والدین: شما ممکن است که بخواهید برای تمیز نگه داشتن فرزندتان  روزانه نوزاد تازه متولد شده خود را حمام ببرید اما اگر این کار را بیش از اندازه انجام دهیم باعث می‌شود که چربی پوست کودک کاهش یابد و خشکی پوست ایجاد شود.از آب گرم نه داغ و کمی صابون استفاده کنید. در واقع استفاده از یک پاک کننده بدون صابون و بدون مواد معطر، بهتر از یک صابون معمولی است. اجازه دهید قبل از شستشو کمی فرزندتان در وان حمام، بازی کند و مقدار کمی پاک کننده در وان بریزید. در حالی که روغن های حمام ایده خوبی به نظر می رسد اما استفاده از آن در وان حمام توصیه نمی شود و استفاده از یک نرم کننده (مرطوب کننده پوست) پس از حمام روش بهتری است.

خشکی پوست نوزاد و نکاتی که والدین باید بدانند

استفاده نکردن از مرطوب کننده های مناسب: بعد از شستشوی بدن نوزاد, بهتر است که از یک مرطوب کننده مناسب مثل وازلین به اندازه یک لایه سطحی روی پوست نوزاد بمالید. شما می توانید مرطوب کننده را دوبار در روز به پوست کودک خود بزنید، یکبار بعد از حمام کردن و بار دیگر در طول روز. اگر کودکتان دوست ندارد که به او مرطوب کننده بزنید می توانید زمانی که آهنگ یا فیلم مورد علاقه اش را می بیند، این کار را انجام دهید و اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده است، اجازه دهید این کار را خودش انجام دهد.عدم استفاده از مرطوب کننده ها ممکن است باعث ایجاد خشکی پوست در نوزادان گردد.

محیط بدون رطوبت اطراف نوزاد: عدم وجود رطوبت کافی در هوای اطراف نوزاد بر لطافت و نرمی پوست اثر بدی می گذارد. لذا به والدین توصیه می شود یک دستگاه بخور در منزل قرار دهند یا رطوبت مورد نیاز برای سلامت و حفاظت پوست در محیط اطراف نوزاد تامین شود.

استفاده از مواد خشک‌کننده و تحریک‌کننده: عطر و پودر خوشبو کننده به پوست نوزاد نزنید زیرا سرشار از مواد شیمیایی هستند که به پوست لطیف نوزاد صدمه می زنند. والدین باید صابون مخصوص نوزادان برای فرزند خود استفاده کنند فلذا طبیعی است که اگر بزرگسالان برای نوزادان استفاده شود پوست را خشک کرده و خارش و قرمری پوست ایجاد می کند.

استفاده از لباس های پشمی: پوشاندن لباس های پشمی ممکن است باعث ایجاد واکنش های پوستی در نوزادان گردد.

اجازه ندهید کلر یا نمک بر پوست خشک شود: کلر و آب شور هر دو به شدت موجب خشکی پوست می شود. پس از شنا در استخر یا بازی کنار دریا و رودخانه و ... کودک را با آب شیرین بشویید و در حالی که پوست او هنوز مرطوب است، به او مرطوب کننده بزنید.

اجازه ندهید کودک، آب بدنش را از دست بدهد: پوست خشک، کمبود رطوبت دارد. به کودک خود مایعات زیادی بدهید که جایگزین مقدار آبی شود که از طریق تبخیر از پوست بیرون می رود. (اگر کودکتان هنوز نوزاد است در 6 ماه اول به جای آب به او شیر مادر یا شیرهای دیگر بدهید مگر اینکه با مشورت پزشک به نوزاد خود آب بدهید). به خاطر داشته باشید نوشیدن بیش از حد آب بدون استفاده از مرطوب کننده، کمک به کاهش خشکی پوست نمی کند.
 

 از چه روغن یا لوسیونی استفاده کنیم؟

اگه نوزاد شما دچار خشکی پوست بشه، میتونین از لوسیون هایی برای ماساژ بدن نوزادتون استفاده کنین. در ادامه تعدادی از این لوسیون ها و روغن های مجاز و غیر مجاز رو ذکر میکنیم:

خشکی پوست نوزاد و نکاتی که والدین باید بدانند

لوسیون های مناسب برای ماساژ نوزادان

روغن آفتابگردان: این روغن مقدار زیادی اسید لینولئیک داره که نوعی اسید چربه و پوست نوزاد شما رو در برابر خشکی محافظت میکنه. روغن آفتابگردان بهترین لوسیون برای پوست خشک نوزاده.
 
روغن حاصل از تخم های انگور: این روغن هم مقدار زیادی اسید لینولئیک داره که مانع از خشکی پوست کودک میشه و پوست کودک رو تقویت میکنه.
 
روغن معدنی بدون عطر مخصوص کودک: روغن بچه مخصوص خشکی پوست، بی بو و شفافه. این روغن پوست نوزاد رو مرطوب میکنه و از اون در مقابل خشکی محافظت میکنه.
 
نرم کننده های حاصل از مواد نفتی: این محصولات به صورت ویژه برای نرم کردن پوست نوزاد و حفظ کردن کشسانی پوست نوزاد ساخته شده اند.
 
خشکی پوست نوزاد و نکاتی که والدین باید بدانند

لوسیون های غیر مجاز برای پوست نوزاد 

روغن خردل: باعث ایجاد اثری سمی روی پوست نوزاد میشه و مقاومت پوست در مقابل آسیب ها رو از بین میبره.
 
روغن بادام زمینی تصفیه نشده: این روغن حاوی چند پروتئینه که موجب ایجاد واکنش های آلرژیک در نوزاد شما میشه که در نهایت باعث خشکی پوست میشن.
 
روغن های گیاهی: بعضی از روغن های گیاهی حاوی مقدار زیادی از اسید چرب الئیک اسید هستن. این روغن های گیاهی اصلا برای پوست خشک مناسب نیستن و باعث بیشتر شدن خشکی پوست میشن.
 
روغن زیتون: روغن زیتون حاوی مقدار زیادی الئیک اسیده. این روغن در مقایسه با روغن آفتابگردان، به مقاومت طبیعی پوست آسیب وارد میکنه. گاهی اوقات هم باعث سرخی پوست میشه.
 

آیا خشکی پوست نوزاد می تواند ناشی از یک بیماری دیگر باشد؟

اگر فرزند شما بر روی پوست خود لکه های قرمز تیره همراه با خارش دارد، به احتمال زیاد دارای اگزما است. هم چنین به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود. گاهی اوقات اگزما با مرطوب کننده برطرف می شود اما اگر لکه ها خوب نشوند و یا کودک دارای خارش و ناراحتی شدید است،‌با پزشک خود مشورت کنید.
در موارد نادر علت خشکی پوست یک بیماری ژنتیکی به نام ایکتیوز است. ایکتیوز باعث خشکی پوست و پوسته پوسته شدن و گهگاه قرمزی می شود. اگر پزشک تشخیص داد که کودک شما دچار این بیماری است او راه های درمان  را به شما توصیه می کند.
 

آیا باید برای خشکی پوست نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید که کودکتان اگزما یا ایکتیوز دارد، زمانی که به پزشک مراجعه می کنید از او مشورت بخواهید. اگر خشکی پوست شما با راهکارهای خانگی بهبود نیافت یا علائم عفونت مثل ترشحات زردرنگ در اطراف پوست شکاف خورده مشاهده شد، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید و تجربیات خود را در زمینه خشکی پوست نوزاد برای ما هم بنویسید. 


منبع: سایت دکتردکتر
سایت بیتوته
سایت ویستا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.