خواص ترنجبین برای سلامتی و پوست و مو

ترنجبین از خواص بسیاری برخوردار است و برای پوست و مو بسیار مفید می باشد، همچنین خواص فوق العاده ای برای نوزادان دارد که البته مقدار مصرف و طرز تهیه آن مهم است.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص ترنجبین برای سلامتی و پوست و مو
ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی برای پوست و سلامتی دارد . از این گیاه دارویی برای درمان زردی نوزادان نیز بهره می برند . این مطلب برخی از خواص ترنجبین را تقدیمتان می کند که امیدواریم از مطالعه این مطلب بهره کافی را ببرید.


مهم ترین خواص ترنجبین

ترنجبین صمغی است که بر شاخه و برگ گیاهی خاردار از تیره فرعی پروانه واران بنام شتر خاریا پیدا می شود و این گیاه در خراسان و گرجستان و مقداری نیز در اطراف همدان میروید . این شاخه ها و برگ ها را جمع آوری کرده و در آب  می شویند و آب آن را می جوشانند تا بخار شود و ترنجبین به صورت بلورهایی متبلور گردد .


طرز تهیه آب ترنجبین

12 تا 35 گرم ترنجبین را در آب جوش حل کنیدو سپس آن را صاف کرده و مصرف نمایید . بهتر است آب ترنجبین ناشتا میل کنید.


ترکیبات شیمیایی ترنجبین

ترنجبین شامل ترکیبات قندی مثل گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید و تانن (ترکیباتی هستند که از مواد طبیعی پیچیده تشکیل شده اند و در گیاهان به مقدار زیاد وجود دارند) و آنتوسیانین که جزو پرکاربرد ترین رنگدانه های گیاهی در صنعت غذا است ، می باشد.


طبع ترنجبین 

طبع ترنجبین، گرم و تر است. ترنجبین ملین و مسهل است. دوز مصرفی ترنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمی آب مصرف میشود.

در ادامه این مطلب به معرفی برخی از خواص ترنجبین می پردازیم.


مبارزه با انگل ها

ترنجبین یکی از پرکار برد ترین دارو های گیاهی برای درمان بیمارانی است که همیشه از بیماری های انگلی رنج می برند زیرا در ترنجبین ماده ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی ترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد . 


درمان یبوست با ترنجبین

از خواص ترنجبین در طب سنتی ، درمان یبوست است. ترنجبین یکی از موادی است که دستگاه گوارش را نرم می کند و ملین است و باعث می شود تا مدفوع راحت تر حرکت کند و از ابتلا به یبوست جلوگیری کند . دوز مصرفی آن به عنوان ملین بین 10 تا 70 گرم است که سن بیمار تایین کننده دوز مصرفی است.


بهبود مرض قند با ترنجبین

ترنجبین می تواند قند موجود در ادرار را کاهش دهد و از این رو برای مبتلایان به بیماری مرض قند مفید است.


درمان سرفه با ترنجبین

ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که موجب بهبود سرفه و تسکین درد سینه می شود.


خواص ترنجبین برای نوزاد

استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد بسیار موثر است. این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏های بازمانده از دوران جنینی، معده و روده نیز استفاده میشود ، با این روش بسیاری از بیماریها از جمله بیماری‏های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنیاش از همان بدو تولد فعال می‏ شود . با مصرف زنجبین اشتهای نوزاد برای شیر خوردن بیشتر می شود و شبها بهتر میخوابد و دلپیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف میشود.


مقدار مصرف و طرز تهیه ترنجبین برای نوزاد 

یک قاشق مرباخوری ترنجبین را در یک چهارم استکان آب جوش حل کنید و پس از صاف کردن به نوزاد بدهید. مقدارمصرف ترنجبین باید آنقدر باشد که اسهال ملایم ایجاد کند تا جرمهای رسوبی و چسبیده به جدار رودههای نوزادان پاک شود ولی اگر کار کردن شکم ایجاد نشد، دوباره دو ساعت بعد این میزان تکرار میشود. معمولا 3 تا 7 روز زمان می برد تا زردی نوزادان درمان شود.1


ترنجبین و خارج شدن اخلاط سوخته بدن ترنجبین

مصرف مخلوط ترنجبین با آب پنیر سبب خارج شدن اخلاط سوخته بدن می‌شود همچنین ترکیب ترنجبین با ماء الشعیر برای دفع اخلاط گرم مفید است.


ترنجبین و خاصیت ضدعفونی کنندگی

در طب سنتی از ترنجبین برای شیرین کردن جوشانده‌های گیاهی استفاده می‌شود؛ ترکیب ترنجبین با فلوس خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد.


ترنجبین و رفع عطش

برای رفع عطش و تب ترنجبین مفید است.


ترنجبین و تسکین سرفه

مصرف ترنجبین سرفه را تسکین می‌دهد و درد سینه را از بین می‌برد.


روغن ترنجبین و بهبود روماتیسم

افراد برای درمان روماتیسم باید از ماساژ موضعی روغن برگ‌های ترنجبین استفاده کنند.


ترنجبین و کمک به دفع سنگ کلیه

عرق ترنجبین در دفع سنگ کلیه و مثانه نیز تا حدودی مؤثر است.2


ترنجبین و ایجاد تعریق

یکی دیگر از خواص ترنجبین معرق بودن این گیاه است.


ترنجبین و درمان بواسیر

دم کرده‌ی گل های ترنجبین برای بواسیر مفید است.

ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی برای پوست و مو دارد.


از بین بردن لک و روشن شدن پوست با ترنجبین

  ترنجبین، خون را تصفیه نموده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف میکنند. نوشیدن خاکشیر و ترنجبین (ترنجبین را 5 ساعت در آب خیسانده و صاف کنید سپس آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط نمایید و میل کنید ) و برای بهبود لکهای پوست کمک می کند و افرادی روزانه و به مدت 3 هفته از این معجون استفاده می کنند بعد از مدتی، دارای پوستی روشن می شوند و لکهای صورت و پوستشان از بین می رود.


درمان مشکلات پوستی با نوشیدن آب ترنجبین

نوشیدن معجون ترنجبین و خاکشیر اگزما، کهیر، التهابات پوستی را درمان می کند. 

ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی برای پوست و سلامتی دارد.


از بین بردن جوش و آکنه با ترنجبین

جوشانده یک قاشق ترنجبین با دو قاشق غذاخوری خاکشیرو میل نمودن آن هر روز به صورت ناشتا در 2 هفته جوش هایی که به خاطر خوردن بیش از اندازه چربی و شیرینی ایجاد شده اند را درمان می کند.


درمان شوره و خارش سر

نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه شوره و خارش سر را درمان می کند.


عوارض و موارد منع مصرف ترنجبین

خیلی ها برای بهبود زردی نوزاد از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد خواهد شد.

بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.

ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.yjc.ir
3.www.article.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.