تست تحمل گلوکز

تست تحمل گلوکز چیست؟ چند ساعت قبل از این تست ما مجاز به خورد غذا هستیم؟ نتایج این تست، چه چیزی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؟ این مقاله را مطالعه کنید تا به سوالات مطرح شده پاسخ دهید.
شنبه، 11 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تست تحمل گلوکز
تست تحمل گلوکز

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

تست تحمل گلوکز چیست؟ چند ساعت قبل از این تست ما مجاز به خورد غذا هستیم؟ نتایج این تست، چه چیزی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؟ این مقاله را مطالعه کنید تا به سوالات مطرح شده پاسخ دهید.
تست تحمل گلوکز خوراکی به منظور تشخیص دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست جهت نظارت بر سطوح گلوکز در فرد مبتلا به دیابت نیز مفید می‌باشد. در صورتی‌که شما مبتلا به بیماری و یا هر گونه اختلال هستید، اندازه گیری قند خون نقش مهمی در طراحی روش درمانی ایفاء می‌کند. هر چند که این تست به طور منظم برای تشخیص دیابت در بیماران عادی استفاده نمی‌شود، اما هنوز هم به صورت گسترده‌ای جهت اندازه گیری سطوح قند خون در زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست به تشخیص دیابت حاملگی کمک می‌کند. در این‌جا اطلاعات بیشتری در رابطه با تست تحمل گلوکز ارائه می‌دهیم.

تست تحمل گلوکز خوراکی

معمولا، در صورتی‌که فرد علائم دیابت یا پیش دیابت مانند افزایش تشنگی، گرسنگی، افزایش ادرار، افزایش خستگی، التیام آهسته‌ی عفونت‌ها، بینایی ضعیف، گیجی، سردرگمی، اضطراب، لرزش و غیره را نشان دهد، باید سطح قند خون او مورد بررسی قرار گیرد. آزمایش گلوکز به روش‌های مختلف توسط تست قند خون ناشتا، قند خون بعد از ناهار، قند خون تصادفی، تست تحمل گلوکز داخل وریدی و غیره انجام می‌گردد.
در صورتی‌که شما بخواهید تست تحمل گلوکز را انجام دهید، نباید بعد از نیمه شب چیزی بخورید و یا بیاشامید. هنگامی‌که به پزشک مراجعه می‌کنید، خون شما توسط پزشک گرفته شده و سپس از شما درخواست می‌شود که مایعات شیرین که حاوی 75 گرم گلوکز هستند، میل بفرمایید. به منظور تشخیص دیابت حاملگی، زنان باردار باید 100 گرم گلوکز دریافت کنند. نباید در حین انجام آزمایش هیچ گونه مواد غذایی و یا آشامیدنی مصرف شود. این آزمایش ممکن است 3 ساعت طول بکشد و خون شما 4 تا 5 مرتبه در فواصل زمانی هر 30 تا 60 دقیقه بعد از نوشیدن مایعات گرفته می‌شود.
چند روز قبل از انجام این آزمایش باید به صورت نرمال غذا مصرف کرده و رژیم غذایی شما باید حاوی 150 تا 200 گرم کربوهیدرات در روز برای سه روز قبل از آزمایش باشد. در صبح، قبل از انجام تست، سیگار کشیدن و یا نوشیدن قهوه ممنوع می‌باشد. در صورتی‌که از هر نوع مریضی رنج می‌برید و داروهای خاصی را مصرف می‌کنید، باید انجام این آزمایش را به تعویق بیندازید، چون مصرف هر گونه دارو و یا بیماری می‌تواند نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد. نتایج آزایش برای فرد نرمال، فعال و سالم به صورت قابل اعتماد و امن خواهد یود.

نتایج تست تحمل گلوکز

در صورتی‌که مبتلا به دیابت نیستید، سطوح گلوکز خون شما بعد از مصرف محلول حاوی گلوکز افزایش یافته و سپس به سرعت کاهش پیدا می‌کند. اما، در صورتی‌که مبتلا به دیابت هستید، سطوح بالاتر از حد نرمال گلوکز در خون شما مشاهده شده و این سطح به آهسته تر از یک فرد نرمال کاهش پیدا می‌کند. کسانی که دارای سطح گلوکز بالا مانند افراد دیابتی نیستند و سطح گلوکز آن‌ها همانند سطح گلوکز خون افراد عادی نیز نیست، گفته می‌شود، که دارای تحمل گلوکز مختل شده می‌باشند. این بیماری به عنوان پیش دیابت شناخته می‌شود. با رژیم غذایی مناسب، انجام تمرینات منظم ورزشی و استفاده از برخی داروهای خاص می‌توان شروع دیابت را به تاخیر انداخته و یا به طور کامل از بروز ان پیشگیری کرد.

نمودار سطح قند خون ناشتا

نمودار سطح قند خون ناشتا در زیر به شما جهت شناسایی سطوح نرمال و غیر نرمال قند خون کمک می‌کند.
نوع تست محدوده ی نرمال پیش دیابت دیابت
سطوح قند خون ناشتا 70 – 100 میلی‌گرم بر دسی لیتر 100 – 125 میلی‌گرم بر دسی لیتر بالای 126 میلی‌گرم بر دسی لیتر
سطوح قند خون بعد از ناهار بالای 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر 140 – 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر بالای 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر
سطوح قند خون تصادفی بالای 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر 140 – 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر بالای 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر

تست گلوکز: مقادیر نرمال

سطح قند خون ناشتای نرمال باید بین 60 – 100 میلی‌گرم بر دسی لیتر باشد. بعد از مصرف نوشیدنی‌های شیرین این سطح در عرض یک ساعت ممکن است به بالای 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر برسد. نمودار زیر مقادیر نرمال تست تحمل گلوکز خوراکی نمونه را بعد از مصرف 75 گرم نوشیدنی حاوی قند نشان می‌دهد.

سطوح گلوکز شاخص

کمتر از 140 میلی‌گرم بر دسی‌ لیتر تحمل گلوکز نرمال
از 140 تا 200 میلی‌گرم بر دسی ‌لیتر تحمل گلوکز مختل شده (پیش دیابت)
بالای 200 میلی‌گرم بر دسی ‌لیتر دیابت
تست تحمل گلوگز خوراکی در طول دوران بارداری
نمودار زیر مقادیر نرمال برای نمونه‌ی تست تحمل گلوکز خوراکی بعد از مصرف 100 گرم نوشیدنی حاوی گلوکز نشان می‌دهد:

زمان جمع آوری نمونه سطح هدف

سطح گلوکز ناشتا قبل از نوشیدنی هر گونه نوشیدنی شیرین 95 میلی‌گرم بر دسی لیتر
یک ساعت بعد از مصرف نوشیدنی 180 میلی‌گرم بر دسی لیتر
دو ساعت بعد از مصرف نوشیدنی 155 میلی‌گرم بر دسی لیتر
سه ساعت بعد از مصرف نوشیدنی 140 میلی‌گرم بر دسی لیتر
عوارض جانبی این تست ناچیز می‌باشد. برخی مواقع، برای به دست آوردن نمونه‌ی خون با توجه به ماهیت اندازه‌ی رگ‌ها و شریان‌ها دچار مشکل می‌شوند. برخی مواقع، خونریزی بیش از حد اتفاق می‌افتد. بیمار ممکن است احساس سرگیجه داشته باشد. برخی مواقع، خون ممکن است زیر پوست جمع شود و در برخی بیماران نیز ممکن است در صورتی‌که پوست آسیب ببیند، عفونت در آن منطقه ایجاد شود. اما، چنین مواردی به ندرت رخ می‌دهد. این تست به تشخیص دیابت و یا پیش دیابت کمک می‌کند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.