روش هايى براى كاهش كوليك شيرخواران

آنچه به عنوان كوليك شيرخواران معروف است شامل حمله هاى غيرمنتظره و ناگهانى گريه هاى غيرقابل كنترل است كه در هفته دوم تا چهارم و پنجم به مرور كم شده و از بين مى رود.اين حملات معمولا در عصرها رخ داده و بعد از چند ساعت بيقرارى و گريه به طور ناگهانى قطع مى شود و شيرخوار سالم و سرحال به نظر مى رسد.اين گريه ها همراه با رفتارهايى خاص از جمله ايجاد حالت قوس مانند در پشت، سفت كردن عضلات شكم، مشت كردن دست ها، جمع كردن پاها بر روى شكم، قرمز و پرخون شدن گونه ها و لب هاست.
دوشنبه، 29 بهمن 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش هايى براى كاهش كوليك شيرخواران
 روش هايى براى كاهش كوليك شيرخواران
روش هايى براى كاهش كوليك شيرخواران
نويسنده:دكتر حميدرضا طلاي
منبع:روزنامه جوان
آنچه به عنوان كوليك شيرخواران معروف است شامل حمله هاى غيرمنتظره و ناگهانى گريه هاى غيرقابل كنترل است كه در هفته دوم تا چهارم و پنجم به مرور كم شده و از بين مى رود.اين حملات معمولا در عصرها رخ داده و بعد از چند ساعت بيقرارى و گريه به طور ناگهانى قطع مى شود و شيرخوار سالم و سرحال به نظر مى رسد.اين گريه ها همراه با رفتارهايى خاص از جمله ايجاد حالت قوس مانند در پشت، سفت كردن عضلات شكم، مشت كردن دست ها، جمع كردن پاها بر روى شكم، قرمز و پرخون شدن گونه ها و لب هاست. هنوز علت بروز اين حملات مشخص نيست و فرضيه هاى مختلفى در اين ارتباط وجود دارد. برخى آن را در ارتباط با روند طبيعى دوره خواب و بيدارى و رفتارهاى شيرخوار مى دانند. برخى بروز مشكلات تغذيه اى مانند عدم تحمل قند شير، افزايش حساسيت به پروتئين شير و يا تجمع گاز در دستگاه گوارش را از علل عمده كوليك شيرخواران مى دانند.
والدين نگران نباشند: در برخورد با كوليك پدر و مادر مطمئن باشند كه بيمارى خاصى وجود ندارد و ضمن حفظ آرامش ضرورى است در نگهدارى شيرخوار نكات ويژه اى را رعايت كنند. نخست بايد به گريه شيرخوار پاسخ فورى داده و به بهانه بغلى شدن و يا عادت كردن شيرخوار، از بى اعتنايى به او پرهيز كنند.تبديل حالات خواب و گريه كودك به رفتارهاى بيدارى و هوشيارى مانند بغل كردن، آرام تكان دادن و راه بردن، استفاده از صداهاى خوشايند مانند صداى مادر، گردش با اتومبيل از كارهايى است كه سبب كم شدن حملات مى شود.رشد و وزن گيرى شيرخوار بايد به طور مرتب كنترل شود و در صورت بروز حملات شديد كوليك، علايم بايد به وسيله پزشك متخصص بررسى و ارزيابى شده و در صورت اثبات، اقدام مناسب درمانى انجام شود. چنانچه كوليك بعد از ۵ ماهگى نيز ادامه داشته باشد بايد علل عضوى بررسى و درمان شود.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.