خواص روغن گیاه چریش

در برخی انواع شامپوها از روغن چریش استفاده می شود که می تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که پوست سر آنان خشک و پوسته پوسته می شود.در ادامه همراه ما باشید.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص روغن گیاه چریش
درخت چریش بسیار زود رشد می‌کند و می‌تواند به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر برسد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به نژاد این درخت اشاره کنیم، باید بگوییم که چریش درختی است از تیره سنجدتلخیان و افراسانان. این درخت بومی شبه قاره هند و میانمار است و از آن حتی به عنوان یاس بنفش هندی یاد می‌کنند. این درخت در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. درخت چریش در پاکستان و بنگلادش نیز یافت می‌شود.

میوه این درخت دانه‌هایی دارد که از آن دانه‌ها روغن می‌گیرند بیشترین کاربرد روغن چریش در انواع شامپوهاست. شامپو‌هایی که حاوی روغن چریش باشند گزینه خوبی برای افرادی است که پوست سرشان خشک و پوسته پوسته می‌شود. در کشور ما هم درخت چریش در جنوب شرق بلوچستان زیاد می‌روید. اینکه چرا این درخت را چریش می‌نامند جالب است. در زبان سواحلی چریش به معنای چهل است و از آنجایی که این درخت می‌تواند ۴۰ بیماری مختلف را درمان کند آن را چریش نامیده‌اند.

داروهایی که از درخت چریش تهیه می‌شود برای رفع مشکلات پوستی و لکه‌های آن مفید است. این داروها همچنین ضدباکتری، ضد قارچ، تصفیه کننده خون و برافروخته کننده رنگ پوست هستند. حکیم عقیلی که از حکیمان طب قدیم ایرانی می‌باشد داروهای تهیه شده از درخت چریش را محلل و منضج می‌داند. او شیوه ساخت مرهم، روغن و حلوای چریش را نیز در کتاب قرابادینش تدوین کرده است.

از چریش در غذا، لوسیون، شامپو، دارو، مراسم مذهبی و نیز به عنوان آفت کشی طبیعی استفاده می‌شود.

روزگاری در حیاط پشتی خانه‌های هندی درخت چریش کاشته می‌شد و این اصلاً تعجب برانگیز نبود چراکه این گیاه جزو مصارف روزانه هندی‌ها به شمار می‌رفت.

چریش درختی گرمسیری و همیشه سبز است که ۱۵ تا ۲۰ متر رشد می‌کند. در کشور هند، این درخت را مقدس می‌دانند و در پاکستان و بنگلادش و ایران یافت می‌شود.

درخت چریش در تمام سال‌های عمر برای فرد مصرف کننده مفید است. با گذشت زمان، استفاده از خواص درمانی این گیاه رو به افزایش است و با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. امروزه در هند، محققان در حال بررسی خواص این گیاه برای درمان سرطان هستند.

تمام قسمت‌های درخت چریش قابل استفاده است. برگ‌های باریک، پوست، دانه‌ها و گل‌های معطرش همگی خواص خاص خود را دارند.1

در اینجا برخی از مهم ترین مزیت های روغن چریش را ذکر می کنیم:


مبارزه با حشرات رختخواب

حشرات رختخواب برخی از آفات شهری است که کنترل آن سخت است. نیش حشرات رختخواب چیزی است که همه ما می خواهیم از آن جلوگیری کنیم. آژانس حفاظت از محیط زیست گزارش داده است که استفاده از روغن چریش، می تواند در مقابله با حشرات رختخواب در خانه و در محیط های تجاری موثر باشد. در حقیقت، آژانس حفاظت از محیط زیست می گوید که روغن چریش، تنها آفت کش بیو شیمیایی است که برای استفاده در برابر حشرات رختخواب ثبت شده اند.


به عنوان یک حشره کش طبیعی استفاده می شود

چریش یک حشره کش سالم و طبیعی است. محققان پژوهشی در زمینه مبارزه با حشره ها انجام دادند. هدف از انجام این پژوهش و انتشار آن، یافتن روشی برای کنترل پشه با تکنولوژی پایین است که می تواند توسط مردم محلی، به ویژه در آفریقا انجام شود. همان طور که مطالعه نشان می هد، برنامه های کنترل با استفاده از حشره کش های معمولی بسیار گران هستند. علاوه بر این، نگرانی های جدی محیط زیست در مورد استفاده گسترده از حشره کش های معمولی وجود دارد. واضح است که به روش های جایگزینی نیاز است که مؤثرتر، ارزان تر و سازگار با محیط زیست هستند.


کمک به گیاهان

چریش همچنین می تواند به تقویت سلامت گیاهان از طریق تخریب آفات و همچنین قارچ کمک کند. در حقیقت، آژانس حفاظت از محیط زیست اشاره می کند که “روغن و عصاره چریش صد ها سال است که برای کنترل حشرات و بیماری های گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است.”2


از رشد انگل های ایجاد شده از زخم جلوگیری می کند

کاربرد موضعی روغن چریش می تواند یک روش درمانی کمکی برای غلبه بر آلودگی زخم باشد. روغن چریش چرخه هورمونی انگل ها را هدف قرار داده و از تولید مثل آنها جلوگیری می کند.

به جای کشتن انگل ها، روغن چریش با محدود کردن رشد تخم آنها و مهار توانایی تغذیه آنها، رشد آنها را محدود می کند. استفاده مکرر منجر به نابودی کامل انگل با گذشت زمان می شود. بنابراین، برای این که روغن چریش در برابر زخم کار کند، باید به طور مرتب از آن استفاده کنید.

روغن چریش همچنین از علائم تورم، خارش و التهاب ناشی از این نوع از آلودگی انگلی، علائم را تسکین می بخشد.


آکنه را درمان می کند

روغن چریش به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارای پتانسیل های زیادی به عنوان یک ماده طبیعی مراقبت از پوست است. این امر بخصوص در مورد آکنه های هورمونی که معمولاً دارای یک پایه باکتری هستند صادق است.

اسیدهای چرب ضروری، از جمله اسید اولئیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک که روغن چریش از آنها تشکیل شده است، برای از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه با یکدیگر همکاری می کنند.

در عین حال، اسید سالیسیلیک موجود در روغن به کاهش قرمزی پوست و التهاب مرتبط با این بیماری کمک می کند. روغن چریش با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، پوست را قادر می سازد تا به ظاهر سالم برگردد.

در مورد درمان آکنه، چریش به دلیل فعالیت چندین ماده سازنده که بین داروهای معمولی متداول است کار می کند.


با پیری زودرس پوست مبارزه می کند

روغن چریش غنی شده با اسیدهای چرب ضروری (EFAs)، تری گلیسیریدها، ویتامین E و کلسیم به عنوان یکی از بهترین روغن های محافظ پوست، ضدعفونی کننده پوست و ضد پیری در نظر گرفته شده است.

هرچه پیرتر می شویم، به دلیل کاهش سنتز کلاژن، پوست ما از بین می رود که خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. این با بالا رفتن سن ادامه می یابد. حمله مداوم رادیکال های آزاد باعث تسریع در بروز زودرس چین و چروک، خطوط ریز و سایر علائم پیری پوست می شود.

در حالی که کاری برای بازگشت به جوانی برای شما نمی توان انجام داد، روش هایی وجود دارد که پیری پوست شما را به مراتب بهتر می کند. روغن چریش می تواند با تحریک تولید کلاژن، شروع پیری زودرس پوست را به تأخیر بیندازد. کلاژن مهمترین پروتئین سازنده پوست است که به پوست شما کمک می کند بافت، درخشش و سفتی جوانی خود را حفظ کند.

ویتامین E یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی است و روغن چریش حاوی مقدار زیادی از آن است. ویتامین E به عنوان یک دستگاه محافظ رادیکال آزاد برای خنثی کردن فعالیت این عناصر ناپایدار عمل می کند.

رادیکال های آزاد از طریق استرس اکسیداتیو باعث آسیب بافت می شوند که به صورت خشکی پوست، ترک ها، چین و چروک ها، خطوط ریز و سایر علائم زودرس پیری پوست منعکس می شود. استفاده از روغن چریش به پوست می تواند مانع از اکسیداسیون سلول های پوستی در دست رادیکال های آزاد شود.

در مورد پوست های بسیار خشک، اسیدهای چرب و ویتامین E موجود در روغن چریش برای ترمیم ترک ها به داخل منافذ نفوذ می کنند.


زخم و کبودی را درمان می کند

خواص روغن گیاه چریش برای بهبود پوست در طیف وسیعی از زخم ها از جمله بریدگی، کبودی، پارگی و سوختگی شناخته شده است. هنگامی که لایه سطحی پوست به خطر بیفتد، این روغن ضد میکروبی یک پوشش محافظ در برابر باکتری ها و سایر میکروارگانیسم هایی که می توانند زخم یا ضایعه را آلوده کنند، فراهم می کند.

این مرهم طبیعی پوست با اسیدهای بنزوئیک، اسید سالیسیلیک و گوگرد غنی شده است که همگی خاصیت ضد عفونی کننده قابل توجهی دارند. روغن چریش نیز به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک در تسکین درد و تب کمک می کند.

علاوه بر بهبود سریع زخم، استفاده از روغن چریش در به حداقل رساندن خطر زخم یا تغییر رنگ پوست بعد از بهبودی کمک می کند.

مطالعات بالینی همچنین حاکی از خاصیت ضد التهابی روغن چریش است که به خواص روغن گیاه چریش افزوده است. اگر می خواهید از ترمیم سریع و کامل پوست اطمینان حاصل کنید، کنترل التهاب مهم است. این روغن گیاهی بی خطر و مؤثر دارای ترکیباتی مناسب برای پوست است که شامل گلیسیریدها یا اسیدهای چرب، اسید مارگزیک، اسید بوتیریک و اثری از اسید والریک می باشد.


با زگیل مقابله می کند

زگیل ها برآمدگی غیر سرطانی روی پوست هستند که به دلیل عفونت سطحی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس معمولاً از طریق نقض اپیدرم یا لایه محافظ بالای پوست، وارد بدن شما می شود. بنابراین، هر نوع بریدگی یا پارگی در پوست شما می تواند راه را برای زگیل هموار کند.

یک مطالعه در سال 2010 که در ژورنال تحقیقات شیمیایی و دارویی منتشر شده است، تأثیر کارآیی روغن چریش را به عنوان یک درمان ضد ویروسی برای زگیل ها تایید می کند. هنگامی که این معجون درمانی به طور مستقیم بر روی پوست آسیب دیده اعمال می شود، با ویروس آلوده کننده ارتباط برقرار می کند تا بتواند تکثیر آن را مهار کند.

علاوه بر جلوگیری از انتشار عفونت، روغن چریش همچنین حاوی ترکیبات ضد درد، ضد التهابی و کاهش دهنده تب است که می تواند باعث بهبودی کامل پوست در محل زگیل شود.3


شوره سر

شوره سر در افرادی که پوست سرشان چرب و یا خشک است، دیده می شود که در بسیاری از موارد، روغن چریش آن را درمان می کند. برگ های چریش را در روغن نارگیل بجوشانید و با آن پوست سر را ماساژ دهید.


خارش پوست سر

چریش باکتری های خارش زا را از بین می برد و استفاده از آن یکی از بهترین راه های مقابله با خارش پوست است.


ریزش مو

ماساژ پوست سر با روغن چریش به بهبود گردش خون و رشد مو کمک می کند وبا تقویت کردن فولیکول های مو از ریزش مو جلوگیری می کند.


پوست سر بد بو

گاهی اوقات وجود باکتری بیش از حد روی پوست سر، باعث بد بو شدن پوست و موی سر می شود . شما می توانید با استفاده از روغن چریش یا ماسک موی تهیه شده از مخلوط برگ های چریش و آب این مشکل را برطرف کنید.


شکنندگی مو

مشکلی که بسیاری از زنان با آن مواجه می شوند، شکستگی مو است. برای رهایی از این مشکل، باید رشته های مو را مرطوب نگه داشت. بنابراین هفته ای یکبار پوست سر را با این روغن چرب کنید.


آکنه پوست سر

بسیاری از مردم از آکنه پوست سر رنج می برند که می تواند بدتر از آکنه روی صورت باشد زیرا به تاول های قرمز و بزرگ تبدیل می شود. روغن چریش با کاهش التهاب، جوش ها و آکنه پوست سر را درمان می کند.


پوست سر چرب

روغن چریش را مستقیم روی پوست سر بمالید تا با ایجاد تعادل چربی در پوست سر این مشکل رفع شود.4


پی نوشت:
1.www.oiltti.com
2.www.hidoctor.ir
www.7ganj.ir.3
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.