جوش واژن، علل و راه های درمان آن

جوش های واژن عارضه ای پوستی و بسیار دردناک است که می تواند با خارش و عفونت واژن نیز همراه باشد که در این بخش با علل ،روش های پیشگیری و درمان های خانگی برای برطرف کردن این عارضه آشنا خواهید شد.
سه‌شنبه، 21 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
جوش واژن، علل و راه های درمان آن

جوش واژن چیست؟

جوش واژن معمولا وضعیت جدی نیست. تراشیدن موی عانه می تواند با آلوده کردن فولیکول های مو، جوش ایجاد کند. همچنین در بیشتر موارد، جوش های واژن در عرض چند هفته به تنهایی یا با درمان برطرف می شوند.1
 

عوامل ایجاد جوش واژن

علت جوش در ناحیه تناسلی همواره مشخص نیست، اما می‌توان گفت که موارد زیر شایع‌ترین عوامل ایجاد آن هستند:
 
۱. درماتیت تماسی
درماتیت تماسی نوعی اگزما است که در اثر تماس پوست با آلرژن یا یک ماده تحریک کننده ایجاد می‌شود. بسیاری از موارد جوش‌های واژینال، درماتیت تماسی در ناحیه تناسلی هستند. تحریک‌کننده‌ها و آلرژن‌های متداول که ممکن است در ناحیه واژن جوش ایجاد کنند عبارتند از:

دوش واژینال

محصولات بهداشتی زنانه مانند لوسیون‌ها، پودر‌ها و دئودورانت‌ها

صابون‌های معطر و شوینده‌ها

پودر‌های لباس‌شویی

لوسیون یا ژل‌های دارویی

ژل‌های روان‌کننده‌، اسپرم‌کش‌ها یا کاندوم

تعریق

پد‌های بهداشتی یا تامپون‌ ها به خصوص از نوع معطرشان

مایع منی

ادرار
 
جوش واژن، علل و راه های درمان آن
 
۲. فولیکولیت
یکی دیگر از دلایل بسیار شایع جوش واژن، فولیکولیت؛ یک عفونت و التهاب فولیکول‌های مو است. فولیکول یک حفره‌ی بسیار ریز پوست است که مو از آن رشد می‌شکند، هر مو روی بدن از فولیکول خود خارج می‌شود و رشد می‌کند. فولیکولیت می‌تواند ناشی از هریک از موارد زیر باشد:

اصلاح

مو‌های زیرپوستی

پوشیدن لباس‌های تنگ یا لباس‌هایی که زیاد به پوست مالیده می‌شوند

فولیکول‌هایی که توسط عرق یا محصولات شخصی مسدود یا تحریک شده‌اند

استفاده از وان داغ و استخر آلوده

زخم آلوده، احتمالا در اثر اصلاح کردن، که امکان ورود باکتری‌ها به فولیکول مو یا نزدیکی آن‌ها را ایجاد می‌کند.
 
۳. آکنه معکوس
این نوع آکنه که همچنین به عنوان «هیدرآدنیت چرکی» شناخته می‌شود، نوعی بیماری التهابی مزمن پوست است که بر روی غدد عرق در کشاله ران و زیر سینه‌ها تاثیر می‌گذارد. آکنه معکوس با لکه‌های پوستی که مکررا ایجاد می‌شوند و زخم‌های حاوی چرک شناخته می‌شود. این‌ها به راحتی بهبود نمی‌یابند و می‌توانند جای زخم برجای بگذارند. بر اساس آمار بنیاد هیدرآدنیت چرکی، این بیماری تا ۴ درصد از جمعیت جهان را مبتلا می‌کند.
 
۴. زگیل آبکی
زگیل آبکی یک عفونت ویروسی است که با ضایعاتی که می‌توانند در هر جای بدن، از جمله در ناحیه واژن ایجاد شود، شناخته می‌شود. ضایعاتی به نام «مولوسکا»، معمولا کوچک، بزرگ و سفید یا به رنگ گوشت هستند و می‌توانند از نظر ظاهری یک گودی در وسط داشته باشند، بر روی پوست ایجاد می‌شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گویند که این بیماری معمولا طی ۶ تا ۱۲ ماه از بین می‌رود، اما ممکن است تا ۴ سال هم طول بکشد!2
 

علائم جوش های واژن چیست؟

جوش های واژن ضایعات کوچک و گردی هستند که در ناحیه ی واژن ایجاد می شوند و می توانند قرمز یا به رنگ پوست باشند و ممکن است چرک دار یا بدون چرک باشند. درست همانند جوش هایی که در روی صورت یا هرجای دیگری از بدن ایجاد می شوند، جوش های واژن نیز میتوانند منفرد یا به صورت خوشه ای باشند. همچنین این جوش ها می توانند کمی دردناک یا همراه با احساس سوزش باشند.

این جوش ها در صورتی که برای مدتی در ناحیه ی محدودی وجود داشته باشند و علائمی از منتشر شدن، رشد کردن و درد نداشته باشند، ممکن است طبیعی تلقی شوند. از طرف دیگر در صورتی که چرک یا ترشح ایجاد کنند، در صورت لمس آرام دردناک باشند، به نظر جدید برسند یا پس از یک رابطه ی جنسی با شریک جنسی جدید ظاهر شوند؛ غیر طبیعی درنظر گرفته می شوند.3

جوش واژن، علل و راه های درمان آن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که جوش واژن در اثر علت ناشناخته‌ای ایجاد شده باشد، تداوم داشته باشد یا رو به بدتر شدن باشد باید برای مشاوه و درمان به پزشک مراجعه کرد. جوش‌هایی که بسیار دردناک، بزرگ و چرکین هستند ممکن است توسط پزشک تخلیه شوند. در بسیاری از موارد جوش واژن به خودی خود و بدون نیاز به درمان از بین می‌رود. ایجاد تغییر در سبک زندگی و رعایت بهداشت شخصی می‌تواند تا حد زیادی به درمان و پیشگیری از این مشکل کمک کند.2
 

چگونه می توان جوش های واژن را درمان کرد؟

اگر تحریک پوستی ناچیز باشد، جوش های واژن می توانند به سادگی خود به خود از بین روند. با این حال، باید برای جلوگیری از عفونت آن ها درمان شوند، چیزی که در صورت ایجاد باعث درد بیشتر و احساس ناراحتی می شود. به یاد داشته باشید که بافت واژن و بافت های اطراف آن بسیار حساس هستند. زمانیکه جوش ها خود به خود از بین نمی روند و یا درحال بدتر شدن می باشند، بهتر است برای درمان به یک پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند که جوش های واژن را به صورت طبیعی (سنتی) درمان کنند. درمان طبیعی تا زمانی که عوارض جانبی نداشته باشد و به اندازه ای بی خطر باشد که برای ناحیه حساسی مثل واژن استفاده شود بهترین راه حل خواهد بود. همچنین این درمان سریع ترین راه برای حل ناراحتی که در اثر آکنه ی واژن ایجاد شده می باشد زیرا می تواند به محض ظاهر شدن و ایجاد کورک ها مورد استفاده قرار گیرد.
 
1. صابون های دارویی ضد باکتریال
آن ناحیه (واژن) را فقط با استفاده از صابون های دارویی ضد باکتریایی تمیز کنید. از مصرف صابون های ناملایم یا آن هایی را که مواد خوشبو کننده در آن استفاده می شود پرهیز کنید زیرا می توانند تعادل PH پوست را به هم بزنند و باعث رشد باکتری ها شوند.
 
2. استفاده از روغن اسطوخدوس
از روغن های مفید مانند روغن اسطوخدوس برای درمان میتوانید استفاده کنید. اسطوخدوس دارای خواص ضدمیکروبی است و معمولا برای درمان زخم ها و سوختگی ها استفاده می شود. به سادگی دو قاشق چای خوری روغن اسطوخدوس را با دو قطره روغن بادام ترکیب کنید و با استفاده از گوش پاک کن روی ناحیه مورد نظر بمالید.

هنگامی که از این روغن ها استفاده می کنید، همیشه آن ها را رقیق کنید و آن ها را با یک روغن حامل مانند روغن بادام، روغن نارگیل و روغن زیتون ترکیب کنید تا از سوختن پوست بخاطر روغن ها پیشگیری کنید.
 
3. رعایت نظافت واژن
همیشه به بهترین شکلی که می توانید نظافت ناحیه ی واژن را رعایت کنید. آن جا را خشک نگه دارید و از مرطوب شدن آن پیشگیری کنید. برای کمک به خشک شدن آن از یک حوله ی نرم یا حتی سشوار با درجه حرارت پایین استفاده کنید. انجام این کار احتمال ایجاد عفونت را با کاهش رشد باکتری ها کمتر می کند، زیرا همیشه باکتری ها در شرایط مرطوب و آلوده بهتر رشد می کند.
 
4. استفاده از کمپرس گرم
برای کمک به کاهش درد و نرمی پوست، اطراف جوش های واژن کمپرس گرم قرار دهید. از یک پارچه نرم استفاده کنید و آن را با استفاده از آب گرم یا حتی داغ مرطوب کنید تا یک کمپرس بسازید.

5. استفاده از روغن چای سبز
استفاده از روغن چای سبز که با کمی روغن زیتون ترکیب شده باشد؛ می تواند به شما در درمان جوش های واژن کمک کند. یک پارچه ی کتان یا یک گوش پاک کن را درون این ترکیب روغن ها وارد کنید و روی ناحیه ای از واژن که دچار جوش شده است بمالید.
 
6. استفاده از وان با نمک اپسوم
یک وان با نمک اپسوم آماده کنید. این نوع نمک به عنوان ماده ای برای نرم کردن، صاف کردن، و خشک کردن جوش های واژن شناخته شده است. وان حمام را برای انجام این کار نزدیک به 5 تا 7 سانتی متر پر کنید. حدود یک تا نصف فنجان نمک اپسوم را در آن آب بپاشید. حدود 15 تا 20 دقیقه در وان بمانید. به یاد داشته باشید که بعد از آن ناحیه را بشویید و بعد از آن به خوبی خشکش کنید.
 
7. استفاده از شوینده های دارای بنزوئیل پروکساید
شوینده های دارویی که دارای بنزوئیل پروکساید هستند را فراهم کنید. برای پیشگیری از ایجاد حساسیت روی پوست حساس اطمینان حاصل کنید که بنزوئیل پروکساید 5 درصد یا کمتر از آن باشد. این شوینده برای استفاده قبل از تراشیدن موها مناسب است. به یاد داشته باشید که آن را به تنهایی فقط روی پوست خارجی استفاده کنید و نه به صورت مستقیم روی فرج (ولو).
 
8. آنتی بیوتیک برای جوش واژن
اگر جوش به دلیل درماتیت تماسی ایجاد شده باشد، از آنتی هیستامین یا داروهای موضعی که توصیه شده اند استفاده کنید. درمان هایی مانند آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی میتوانند برای رها شدن از عفونت مورد استفاده قرار گیرند. آنتی هیستامین میتواند در درمان حساسیت های شدید استفاده شود.

برای بهود سریع تر، یه یک متخصص پوست مراجعه کنید، تا کورتیزون تزریقی برای شما تجویز کند، چیزی که در ضایعات بزرگ مورد نیاز است. شوت های کورتیزون به عنوان درمان شگفت انگیزی برای خط بیکینی و همچنین درمان آکنه های پوستی شدید و ناگوار شناخته شده اند.3
 

نکاتی برای پیشگیری از جوش تناسلی زنان

هنگامی که علت را شناسایی کردید، از تماس با مواد محرک جلوگیری کنید. برای کمک به جلوگیری از تحریک ناحیه واژن در آینده:

۱- از پوشیدن لباس های تنگ که می تواند سایش ایجاد کند، اجتناب کنید.

۲- از لباس زیرهایی که از پنبه به جای مواد مصنوعی ساخته شده اند، استفاده کنید.

۳- به جوش ها بیش از حد دست نزنید.

۴- هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن از آب بسیار داغ اجتناب کنید.

۵- از حمام حباب و صابون های عطر دار استفاده نکنید.

۶- از دکتر خود بپرسید که کدامیک از محصولات قاعدگی برای استفاده ایمن هستند.

۷- از آنجایی که اصلاح ممکن است پوست را تحریک کند و باعث ایجاد جوش واژن شود، شاید بخواهید از تیغ استفاده نکنید.

۸- شما می توانید موهای ناحیه عانه خود را با قیچی اصلاح کنید.

۹- اگر میخواهید که موهای عانه خود را بتراشید، با زاویه ی موهای خود، در یک شیب رو به پایین بتراشید.

۱۰- اگر هرگونه برجستگی یا رشد غیر معمول در ناحیه تناسلی دارید، به پزشک خود برای تشخیص مراجعه کنید.1


پی نوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.setare.com
3.www.genitalwarts.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.