جوش لثه را در خانه درمان کنید

جوش و ورم لثه می‌توانند از علائم اولیه بیماری‌های لثه باشند که منجر به التهاب و آماس لثه خواهند شد. با درمان به موقع آن‌ها می‌توان از ابتلا به التهاب لثه جلوگیری کرد. در این مقاله با علائم، علت و راه‌های درمان جوش لثه بیشتر آشنا خواهیم شد.
دوشنبه، 25 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
جوش لثه را در خانه درمان کنید

جوش لثه

کورک لثه یا جوش لثه یک برآمدگی پر از چرک بر روی لثه است. این جوش‌ها زمانی شکل می‌گیرند که باکتری‌ها انباشته شده و باعث عفونت می‌شوند. ناحیه دچار کورک ممکن است دردناک یا حساس شود. کورک لثه یا آبسه لثه نشانه وجود یک عفونت باکتریایی است. جوش لثه در مردم دچار بیماری لثه یا مردمی که اخیراً عمل جراحی دندان داشته‌اند شایع‌تر است. در این موارد پلاک و ذرات غذا وارد کیسک‌های لثه شده به رشد بیش از حد باکتری منجر می‌شوند.

دو نوع کورک لثه وجود دارد. یک نوع آن جدی‌تر است و در فاصله کمتری از دندان‌ها شکل می‌گیرد. عفونت زیربنایی نیاز به درمان و مراقبت کامل پزشکی دارد که اغلب روت کانال است.

عفونت‌های درمان نشده لثه ممکن است به دیگر نقاط بدن گسترش یابند. به طور معمول آنتی‌بیوتیک‌ها و اقدامات دندان‌پزشکی برای درمان کورک لثه ضورری هستند. مداوای خانگی می‌تواند باعث تسکین علایم شده و از مشکلات بیشتر پیشگیری کند.1
 

علت بروز ورم و جوش لثه

برخی از عوامل ایجاد جوش و ورم لثه عبارتند از:

بهداشت ضعیف دهان و دندان که باعث تشکیل پلاک و جرم دندان می‌شود

خشکی دهان

کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو

کج و کوله بودن دندان‌ها که باعث می‌شود تمیز کردن آن‌ها کاری سخت باشد

ترمیم نامناسب دندان‌ها

کمبود ویتامین C

بالا رفتن سن

مصرف برخی دارو‌های خاص به ویژه زمانی که جریان بزاق کاهش می‌یابد

تغییرات هورمونی

ژنتیک.2

جوش لثه را در خانه درمان کنید

علایم کورک لثه

علایم همراه کورک لثه شامل موارد زیر است:

• درد، ورم، و حساسیت دهان

• خونریزی یا ترشح از جوش یا لثه

• بوی بدن نفس

• تهوع

• تب

• درد گوش

کورک لثه یک نشانه عفونت است و درمان آن برای پیشگیری از سرایت عفونت به دیگر نقاط دهان و بدن ضروری است.

اگر عفونت گسترش یابد می‌تواند به از دست دادن دندان منجر شود یا اگر برای مثال باکتری‌ها وارد جریان خون شوند این اختلال می‌تواند تهدیدی برای زندگی باشد.

مردم دچار کورک لثه باید برای تشخیص و درمان به دندان‌پزشک مراجعه کنند. به طور معمول، دارو برای خلاصی از عفونت مزبور ضروری است. وقتی عفونت برطرف گردد درمان خانگی می‌تواند تسکین دهنده باشد و از ایجاد کورک لثه بیشتر پیشگیری کند.1
 

استفاده از دارو‌های خانگی برای درمان جوش لثه

توجه داشته باشید که برای استفاده از درمان‌های خانگی، ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید. برخی از درمان‌های خانگی برای بهبود جوش و التهاب لثه عبارتند از:
 
۱. تسکین التهاب لثه با استفاده از آب نمک
استفاده از آب نمک می‌تواند به تسکین التهاب لثه، کاهش درد، کاهش باکتری‌ها و بهبود بوی بد دهان کمک کند. بدین منظور، نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید. محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود چرخانده، سپس آن را تف کنید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید.

هشدار: استفاده بیش از حد از آب نمک می‌تواند تاثیری منفی بر روی مینای دندان داشته باشد.
 
۲. کاهش پلاک و التهاب لثه با دهانشویه روغن علف لیمو یا سرده
برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن علف لیمو نسبت به دهانشویه کلرهگزیدین تاثیری بهتر در کاهش پلاک و التهاب لثه دارد. بدین منظور، دو یا سه قطره روغن سرده را در یک فنجان آب، رقیق کنید. محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود چرخانده، سپس آن را تف کنید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید.

نکته: این روغن بسیار قوی است؛ بنابراین حتما آن را رقیق کنید.

جوش لثه را در خانه درمان کنید
 
۳. بهبود جوش لثه با دهانشویه آلوئه ورا
آب آلوئه ورا به کاهش پلاک و ورم لثه کمک می‌کند. برخلاف دیگر دهانشویه‌ها، آب آلوئه ورا نیاز به رقیق شدن ندارد. بدین منظور، آب آلوئه ورا را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود چرخانده، سپس آن را تف کنید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید.

نکته: اگر به آلوئه ورا آلرژی دارید، از این دهانشویه استفاده نکنید.
 
۴. دهانشویه روغن درخت چای
دهانشویه روغن درخت چای می‌تواند خونریزی لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بدین منظور، سه قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود چرخانده، سپس آن را تف کنید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید.

به علاوه، می‌توانید یک قطره روغن درخت چای را در زمان مسواک زدن به خمیر دندان خود اضافه کنید.

هشدار: حتما روغن درخت چای را رقیق کنید. غلظت بالای این روغن می‌تواند منجر به واکنش آلرژیک، جوش یا سوزش خفیف شود.
 
۵. بهبود لثه‌های متورم با دهانشویه مریم گلی
دهانشویه مریم گلی می‌تواند تعداد باکتری‌هایی که منجر به تشکیل پلاک دندان می‌شوند را کاهش دهد. بدین منظور، ۲ قاشق غذاخوری مریم گلی تازه یا ۱ قاشق چایخوری مریم گلی خشک شده را به ۱ تا ۲ فنجان آب جوشیده اضافه کنید. بگذارید محلول به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس، ترکیب را از صافی گذرانده و بگذارید تا خنک شود. از این دهانشویه روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

مریم گلی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی بوده که می‌توانند به بهبود لثه‌های متورم و درمان عفونت نیز کمک کنند.
 
۶. استفاده از روغن نارگیل
روغن نارگیل حاوی اسید لوریک بوده که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. روغن نارگیل می‌تواند به کاهش پلاک و علائم جوش و التهاب لثه کمک کند. به علاوه، روغن نارگیل باعث سفید شدن دندان‌ها و خوشبو شدن دهان نیز می‌شود.

بدین منظور، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری روغن نارگیل را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون دهان خود بچرخانید. سپس، آن را تف کرده و دهان خود را با آب شسته و آب را نیز تف کنید. سپس یک لیوان آب بنوشید و بعد دندان‌های خود را مسواک بزنید.

جوش لثه را در خانه درمان کنید
 
۷. کاهش التهاب لثه با مالیدن میخک
میخک خاصیت ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی داشته و می‌تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک و کاهش التهاب لثه کمک کند. بدین منظور، ۱ قاشق غذاخوری میخک را خرد کنید.

یک تکه پنبه مرطوب را به میخک آغشته کرده و به آرامی روی لثه خود بکشید. بگذارید میخک‌ها حدود یک دقیقه روی لثه باقی بمانند. سپس، دهان خود را پر از آب کرده و تف کنید.

نکته: از میخک نباید به مقدار زیاد یا برای طولانی مدت استفاده کنید.

۸. خمیر زردچوبه برای رفع جوش لثه
زردچوبه خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. برای تسکین ورم و التهاب لثه می‌توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را با نصف قاشق چایخوری نمک و نصف قاشق چایخوری روغن خردل ترکیب کرده و دو بار در روز روی لثه و دندان‌های خود بمالید.3

پی نوشت ها
1.www.mehrinmednews.com
2.www.setare.com
3.www.ghatreh.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.