خواص درمانی روغن چوب صندل

روغن چوب صندل از روغن هایی است که دارای فواید و خواص فوق العاده ای می باشد و تاثیرات فراوانی بر روی زیبایی و تسکین پوست می گذارد.
سه‌شنبه، 4 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی روغن چوب صندل
روغن چوب صندل یکی از انواعِ روغن‌‌هایی است که در بیشتر عطرها و خوشبوکننده‌های هوا کاربرد دارد. اما ارزش این روغن، فراتر از بوی خوش آن است. روغن چوب صندل برای سلامت بدن فواید بسیاری دارد.


دانستنی‌هایی درباره روغن چوب صندل

روغن چوب صندل با تقطیر بخار چوب درختان چوب صندل کاملا بالغ که ۴۰ تا ۸۰ ساله هستند، به دست می‌آید. البته درختان ۸۰ ساله بهتر هستند. هرچه درخت کهنسال‌تر باشد، روغنش بهتر و با رایحه قوی‌تری است.

بهترین نوع این روغن، روغن چوب صندل هندی است و نام علمی و گیاه‌شناسی آن سانتالوم آلبوم (Santalum Album) است. دو نوع چوب صندل دیگر به نام‌های چوب صندل هاوایی و استرالیایی هم وجود دارد. نوع هاوایی بسیار گران است و نوع استرالیایی آن با وجود اینکه چندان سودمند نیست، از نظر تجاری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده روغن چوب صندل، بتا سانتالول، سانتیل استات و سانتالین است.

تا قرن‌ها، چوب صندل نزد تمدن‌ها و مذاهب بسیاری در دنیا، به‌ویژه هندوها، احترام و اعتباری داشت. چوب صندل برای هندوها مقدس است و باید از آن در تشریفات مذهبی و تمام مراسم‌ها، از تولد افراد گرفته تا مرگ‌ آنها، استفاده شود. وجود روغن صندل چوب در هر مراسم و آیین هندی‌ها ضروری است. این روغن به همراه گل‌ها و هدایای دیگر به الهه‌های هندو تقدیم می‌شود و در برخی از جوامع هندی، با این روغن بدن را خوشبو کرده و به پیشانی می‌مالند و هنگام سوزاندن اموات خود، از این روغن استفاده می‌کنند.


استفاده از روغن چوب صندل در طب سنتی

چوب صندل علاوه بر اینکه در مراسم‌ها و تشریفات مذهبی هند کاربرد فراوان دارد، در طب آیورودا (طب سنتی هند) و همچنین طب سنتی چین، از روغن این چوب، همراه با درمان‌‌های دیگر استفاده می‌شود. از برخی بیماری‌ها که برای درمان آن، از این روغن استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرماخوردگی

عفونت مجرای ادراری

مشکلات کبد و کیسه‌صفرا

مشکلات گوارشی

مشکلات عضلانی

اختلال‌های ذهنی

بواسیر

گال.


استفاده از روغن چوب صندل در طب مدرن

البته در طب مدرن امروزی، هنوز بررسی‌های علمی جامعی در زمینهٔ فواید روغن چوب صندل برای سلامت بدن انجام نشده است و به همین دلیل طب دنیای مدرن به فواید درمانی روغن چوب صندل توجه‌ای نکرده است. بااین‌حال بررسی‌های کمِ انجام‌شده، نشان می‌دهد که این روغن فواید متعددی برای بدن و حفظ سلامت آن دارد که در ادامه شرح داده شده‌اند:


هوشیاری

بنابر بررسی‌ها مشخص شده که رایحه‌درمانی با روغن صندل چوب، می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و تعریق را افزایش دهد. این علائم، نشان‌دهندهٔ هوشیاری فرد هستند.


ضدالتهاب

خمیر صندل چوب و روغن آن ویژگی ضدالتهابی بسیار مؤثری دارند. در جریان تحقیقی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد، چوب صندل اثر خنک‌کنندگی خوبی دارد و انواع التهاب‌های مغزی، دستگاه گوارش، سیستم اعصاب، گردش خون و سیستم دفع را بهبود می‌بخشد. این التهاب‌ها معمولا از بیماری های عفونی، تب، عوارض آنتی‌بیوتیک ها،مسمومیت، نیش حشرات یا جراحت‌ها ناشی می‌شوند. روغن چوب صندل، به‌ویژه برای درمان التهاب‌های سیستم عصبی و گردش خون مفید است.1


ضد عفونی کننده

روغن چوب صندل، به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، بسیار عالی است. برای هردوی کاربردهای داخلی و خارجی بی خطر و امن است. در مصرف زخم های داخلی، به زخم ها از ابتلا به عفونت کمک می کند به طور مشابه، هنگامی که به پوست زده می شود، از زخم ها، جراحات، جوش ها، دمل ها و کورک ها در ابتلا به عفونت و یا تبدیل شدن به محلی چرکی ،نیز محافظت می کند.

خواص درمانی روغن چوب صندل


ضد اسپاسم

این روغن ،به عنوان یک سست کننده و آرامبخش در طبیعت، در برابر اسپاسم بسیار عالی عمل می کند عصب ها، عضلات و رگ های خونی را شل میکند، و در نتیجه به اسپاسم و انقباضات پایان می دهد. بنابراین، در درمان مشکلات مرتبط با اسپاسم، مانند گرفتگی، درد و سرفه مفید است.


درمان سرماخوردگی

روغن چوب صندل، که طبیعتا آرامبخش است، موجب آرامش روده ها و عضلات شکمی نیز می شود، در نتیجه موجب تسهیل در خارج کردن گازهای معده میشود همچنین، از تشکیل گازهای اضافی جلوگیری می کند.


دیورتیک کاهش التهاب در سیستم ادرار

با توجه به ویژگی آرامش بخش و ضد التهابی اش، التهاب را در سیستم ادراری کاهش می دهد و موجب آرامش آن می شود بنابراین؛ باعث انتقال آسان ادرار در مجاری ادراری می شود.همچنین ،تعداد دفعات ادرار و حجم ادرار را افزایش می دهد که به درمان عفونت ها و التهاب ها در سیستم ادراری کمک می شود، زیرا سموم خطرناک، از طریق ادرار دفع می شود.


درمان سرفه

روغن چوب صندل،به عنوان یک دفع آفات عمل می کند و در درمان سرفه بسیار مؤثر است همچنین با عفونت های ویروسی که به وسیله سرماخوردگی، سرفه، آنفلوآنزا، اوریون، و یا بیماری های دیگر ایجاد می شده، مبارزه می کند.


ضدافسردگی

همانطور که در بالا ذکر شد، روغن چوب صندل، دارای خواص ضدالتهابی است و از التهاب ناشی از تب و عفونت های ویروسی جلوگیری می کند.


کاهش فشار خون

این یک ویژگی بسیار مفید روغن صندل چوب است می توان آن را با شیر، یا حتی آب برای کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون، مصرف کرد.خمیر چوب صندل اثر مشابهی دارد و به طور موضعی به قسمت های مختلف بدن زده می شود.


تقویت کردن حافظه

حافظه را بهبود می بخشد و قدرت تمرکز شما را تحریک و بهتر می کند همچنین مغز را خنک و آرام نگه می دارد و شما را از استرس و اضطراب دور نگه می دارد.


اثرات آرام بخش

این روغن ،باعث ملایم کردن و کاهش التهاب، اضطراب، ترس، استرس و خستگی میشود علاوه بر این، باعث آرامش، تمرکز، دید درونی و افکار مثبت می شود.

خواص درمانی روغن چوب صندل


تونیک سلامتی معده و سیستم گوارش

این روغن ،می تواند برای هر کسی، مخصوصا برای رشد کودکان، بسیار مفید باشد از آنجایی که معده و سیستم های گوارشی، گردش خون و سیستم عصبی را آرام می کند، به این سیستم ها کمک می کند، تا در هماهنگی کامل و بدون هیچگونه ناهنجاری کار کنند.2


درمان آکنه

یک قاشق غذاخوری از روغن چوب صندل را با نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه وکمی شیر یا آب مخلوط کرده تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را به مدت 30 دقیقه روی صورت نگه دارید سپس بشویید. این درمان آکنه سنتی ثابت کرده است که بسیار مفید است.


رفع خشکی پوست

اگر دچار خشکی پوست شدید، برای رفع خشکی پوست می‌توانید از روغن چوب صندل استفاده کنید. برای رفع خشکی پوست مقداری روغن چوب صندل را با مقداری شیر مخلوط کنید و بعد روی صورت بمالید، بعد از چند بار استفاده پوستی انعطاف پذیر و نرم‌تر خواهید داشت.


از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای مایل به زرد

برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای مایل به زرد، می‌توانید از روغن چوب صندل استفاده کنید. اگر دچار آفتاب‌سوختگی شدید برای درمان آفتاب‌سوختگی می‌توانید از روغن چوب صندل استفاده کنید. روغن چوب صندل را با کمی روغن نارگیل و روغن بادام مخلوط کنید و بعنوان ماسک صورت استفاده کنید تا لکه‌های قهوه‌ای از بین بروند.


رفع چین و چروک پوست صورت

چوب صندل همچنین می‌تواند بعنوان یک ماسک صورت برای از بین بردن چین و چروک پوست استفاده شود. زرده تخم مرغ، عسل، پودر چوب صندل و اسطوخودوس ماسک درست کرده است. چند بار در هفته به پوست بزنید. بعد از مدتی شاهد رفع چین و چروک پوست صورت خواهید بود.


روشن کردن پوست

چوب صندل یک روش خوب برای روشن‌تر کردن پوست است. برای روشن شدن پوست صورتتان، صورت خود را با روغن چوب صندل ماساژ دهید. همچنین می‌توانید پودر چوب صندل را با هر روغن دیگر مخلوط کنید. مخلوط را بر روی پوست ماساژ دهید و بمدت 12 ساعت بر روی پوست بماند.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.zoomlife.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.