خستگی تصمیم گیری یعنی چه؟

همان‌طور که عضلات بعد از کار زیاد خسته می‌شوند، مغز نیز در طی روز پس از تصمیم‌گیری‌های متعدد دچار خستگی شده، که در اصطلاح به آن خستگی تصمیم‌گیری می‌گویند.
پنجشنبه، 6 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خستگی تصمیم گیری یعنی چه؟

خستگی تصمیم‌ گیری چیست؟

موفقیت حرفه‌ای به‌شکلی روزافزون به تصمیم‌گیری‌های خوب وابسته است. برای گرفتن تصمیم‌های خوب باید حواس‌مان به افکارمان و به کاهش سطح انرژی‌مان باشد. با شناخت خستگی تصمیم گیری و چگونگی مقابله با آن، می‌توانیم بهره‌وری خودمان را افزایش دهیم.یکی از عوامل خستگی تصمیم گیری در دنیای امروز، پرش‌های پیوسته از کاری به کار دیگر و از وظیفه‌ای به وظیفهٔ دیگر است.

به طور مثال در میانهٔ روز و حتی در ساعت کاری، ایمیل‌های‌مان را چک می‌کنیم، ناگهان تصمیم می‌گیریم سری به واتس‌اپ بزنیم، بعد هم عکس‌های پی‌درپی را در اینستاگرام تماشا می‌کنیم. این میزان از تغییر، نه‌تنها تمرکز را از بین می‌برد بلکه با هر بار تصمیم‌گیری بخشی از نیروی ارادهٔ را به تحلیل می‌برد.

فرقی نمی‌کند چقدر منطقی و باملاحظه باشید؛ گرفتن تصمیم‌های مداوم ذهن را خسته می‌کند. مشکل اینجاست که برخلاف خستگی جسمی که متوجه آن می‌شویم، اغلب حواس‌مان نیز از کار پرت می شود و درمانده می‌شویم و دیگر به چیزی اهمیت نمی‌دهیم.


راه‌های مقابله با  خستگی تصمیم‌ گیری

حالا متوجه شدیم که خستگی و ناتوانی بعدازظهرها ناشی از بی‌ارادگی یا نداشتن تعهد نیست، بلکه به‌دلیل خستگی تصمیم گیری است. اگر شغل‌تان به گونه ای است که پیوسته در حال تصمیم‌گیری هستید، بی‌تردید پس از مدتی خسته خواهید شد و نمی توانید تصمیم‌ نامناسبی بگیرید. در این حالت مشکل تنها با تکرار واژه "تو خسته نیستی!" هم حل نمی‌شود.

باید به‌دنبال راه‌هایی برای مبارزه با خستگی تصمیم‌گیری باشیم. تأمین قند خون گاهی به حفظ نیرو کمک می‌کند، اما روش‌های دیگر برای مقابله با خستگی تصمیم گیری وجود دارد. این روش‌ها شامل توصیه‌های گوناگون می‌شوند، از تقویت اراده و افزایش تمرکز گرفته تا اطمینان از حفظ سطح بالای انرژی در طول روز.

خستگی تصمیم گیری یعنی چه؟


درساعات اولیه روز اولویت‌بندی درستی داشته باشید

در آغاز روز و قبل از انجام کارهای دیگر، به کارهای مهم رسیدگی کنید. یکی از فنون سودمند این است که فهرست کارهای روزانه را به ۵ مورد محدود کنید؛ باید این فهرست را شب قبل تهیه نمایید.

با این کار آنچه را که نیازمند بیشترین توجه و انرژی است، شناسایی خواهید کرد. کارهای پیچیده در ۳ جایگاه نخست قرار می‌گیرند. به وظایف ساده‌تر هم در باقی‌ماندهٔ روز رسیدگی کنید.1


موارد تصمیم گیری خود را کاهش دهید

خسته‌ام از تصمیم گرفتن‌هام! چگونه؟ خیلی ساده! فقط با تنظیم یک فهرست کار‌های انجام دادنی و طبقه بندی آن‌ها به راحتی می‌توانید خود را کمتر در شرایط تصمیم و انتخاب قرار دهید. با استفاده از نرم افزار مسیریاب هنگام رانندگی، کمتر انرژی مغز خود را صرف تصمیم برای کاری ساده می‌کنید. گزینه‌های انتخابی خود را در طول روز کاهش دهید. مثلا با داشتن فهرست خرید، اتلاف وقت و گزینه‌های انتخابی محدودتر و در نتیجه تصمیم‌گیری کمتری خواهید داشت.


بعضی تصمیم‌ها را به دیگری واگذار کنید

در مسائل و برنامه روزمره خانه به بقیه افراد خانواده اعتماد و برخی مسئولیت‌ها را به آن‌ها واگذار کنید و مطمئن باشید که آن‌ها از عهده خیلی از تصمیمات بر می‌آیند. در محیط کار هم می‌توانید این حس اعتماد را به همکاران خود منتقل کنید.


برای تصمیم گیری‌های ضروری، مهلت زمانی تعیین کنید

با تنظیم این مهلت زمانی به مغز هشدار می‌دهید که فقط در همین بازه زمانی تصمیم بگیرد. به این ترتیب انرژی مغز شما بر اولویت‌های شما متمرکز می‌شود. کش دادن تصمیم گیری، انرژی زیادی از مغز می‌گیرد.


از هرج و مرج بپرهیزید

داشتن فعالیت‌های اجتماعی، حرفه‌ای و سرگرمی‌های متعدد در زندگی قابل تحسین است، اما نه تا جایی که شما را در خود غرق و خسته کند. در این صورت وقت آن رسیده که خودتان را متوقف کنید. فعالیت‌های زیاد و پراکنده به دنبال خود خستگی تصمیم دارند. با دادن یک استراحت و وقفه به ذهن، سیستم عصبی خود را بهبود می‌بخشید و در مدیریت تصمیمات، عملکرد بهتری خواهید داشت.
 
شاید قبلا این تجربه را داشته‌اید که برخی از بهترین ایده‌ها و تصمیمات شما هنگام دوش گرفتن یا پیاده‌روی در فضای باز بوده است. به این دلیل است که وقتی شما خود را از دغدغه‌های پراکنده روزمره رها می‌کنید، در واقع قشر جلویی مغز شما که مربوط به تفکر شماست، آزاد می‌شود.


درباره برخی موارد روزمره، یک تصمیم ثابت بگیرید

این دقیقا همان راهکاری است که افراد موفق دنیا در پیش گرفته‌اند. مارک زاکربرگ و استیو جابز همیشه از یک نوع پوشش استفاده می‌کنند چراکه معتقدند با این کار یکی از تصمیمات بی اهمیت روزانه حذف و انرژی آن را برای تصمیم‌گیری‌های مهم‌تر کاری صرف می‌کنند. تا جایی که ممکن است خود را در شرایط تصمیم‌گیری‌های کم اهمیت قرار ندهیم.2

خستگی تصمیم گیری یعنی چه؟


توصیه‌هایی دیگر

خوب است توصیه‌های زیر را هم در نظر بگیرید:

همهٔ جلسات را برای صبح‌ها یا با فاصلهٔ نزدیک پس از ناهار، برنامه‌ریزی کنید. در این زمان توان ذهنی بیشتر است. جلسه‌ها و قرارهای ملاقات بعدازظهر و عصر را حذف کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند افراد در ساعات آغازین تا کمی پس از ظهر، تصمیم‌های بهتری می‌گیرند.

آخر هفته‌ها کار را تعطیل کنید. بین کار و زندگی شخصی حدومرز تعیین کنید. ما نمی‌توانیم بدون استراحت کافی و دریافت انرژی از خارج محل کار، تعادل را در تصمیم‌گیری‌مان حفظ کنیم.

اگر از روی اجبار نمی‌توانید ۲ توصیهٔ پیشین را رعایت کنید، ۱ تا ۲ ساعت را به آماده‌سازی برای هفتهٔ پیش‌رو اختصاص دهید. آدم‌های بسیاری بخشی از آخر هفته را برای سازمان‌دهی برنامه‌ هفته آتی صرف می‌کنند. این کار از خستگی تصمیم‌گیری در نخستین روز هفته می‌کاهد.

همیشه از شب قبل تصمیم بگیرید چه بپوشید. به‌ویژه خانم‌ها بهتر است کیف و کفش‌ و اکسسوری‌شان را انتخاب کنند.

در گوشی‌تان یادآوری برای رفتن به باشگاه تعیین کنید. واقع‌بین باشید؛ اگر به‌جای ۵ بار فقط ۲ بار در هفته می‌توانید به باشگاه بروید، با دوست‌تان یا با خودتان در باشگاه قرار بگذارید. به‌عبارتی ازپیش درباره زمان آن تصمیم بگیرید.

سطح گلوکوز را بالا نگه دارید تا مغزتان پرانرژی بماند. سعی کنید به‌جای شیرینی و تنقلات ناسالم، خوراکی‌ها و میان‌وعده‌های سالم بخورید.

از تصمیم‌های ناگهانی دوری کنید. به شیطانک درون‌تان گوش ندهید! او به پیامدهای تصمیم‌گیری فکر نمی‌کند!

توصیهٔ آخر خیلی مهم است. در دنیای امروز که آدم‌ها پیوسته با هم در ارتباط‌اند، ارسال پیام یا ایمیل در آخر شب، کار خوبی نیست. با نه گفتن، از پیشامد موقعیت‌های خجالت‌آور یا بغرنج جلوگیری کنید. اگر نمی‌توانید خویشتن‌داری کنید، پیام یا ایمیل را در بخش «پیش‌نویس» ذخیره کنید و روز بعد دور بیندازید.

این درباره تصمیم‌های آخروقت هم صدق می‌کند: آنها را به روز بعد موکول کنید.


جمع‌بندی

سرزدن‌های پیوسته به پیام‌رسان‌ها و جهش پیوسته بین سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نشان می‌دهد زندگی ما به‌شکلی روزافزون سرریز از تصمیم‌های خُرد است. این مشغله بی‌هزینه نیست. هرچه بیشتر تصمیم بگیریم، احتمال اینکه دچار خستگی تصمیم گیری شویم، بیشتر است.

موفقیت حرفه‌ای به‌شکلی روزافزون به تصمیم‌گیری‌های خوب وابسته است. برای گرفتن تصمیم‌های خوب باید حواس‌مان به افکارمان و به کاهش سطح انرژی‌مان باشد. با شناخت خستگی تصمیم گیری و چگونگی مقابله با آن، می‌توانیم بهره‌وری خودمان را افزایش دهیم.3


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما