همه چیز راجع به اضطراب بارداری

اضطراب به معنای نگرانی درباره آینده یا اندیشیدن درباره گذشته تعریف می شود و افراد بسیاری طی دوران بارداری دقیقا این شرایط را تجربه می کنند. شکل گیری و رشد یک زندگی جدید، در کنار تفکر درباره تدارکات تبدیل شدن به یک مادر، سوژه های بسیاری برای تفکر و نگرانی در اختیار شما قرار می دهند.
سه‌شنبه، 18 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به اضطراب بارداری

انواع اضطراب بارداری را بشناسید

استرس و اضطراب های بارداری می توانند به صورت کوتاه یا بلند مدت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهند. اضطراب های کوتاه مدت مقطعی و گذرا بوده و تاثیر پایداری بر جنین ندارند. استرس و اضطراب های کوتاه مدت پس از تولد و قطع ارتباط خونی جنین و مادر کم کم از بین می روند اما استرس های بلند مدت می توانند نارسایی های جدی را در جنین ایجاد کند.1
 

 آیا جنین اضطراب مادر را درک می کند؟

شاید این سوال برای بعضی از مادران پیش بیاید که آیا جنین می تواند اضطراب و نگرانی مادر را درک کند؟ محققان برای این سوال هم پاسخ دارند. به گفته پژوهشگران اضطراب بارداری جنب و جوش جنین را افزایش می دهد. بدین معنا که استرس ها جنین را ناآرام می کند و در نتیجه از نظر فیزیولوژیک او را تحت تاثیر قرار می دهد.1
 

علائم و نشانه های اضطراب دوران بارداری

مادر ممکن است به لحاظ جسمی و روانی علائم زیر را تجربه کند:

گرفتگی عضلات و سردرد

سوزن سوزن شدن

سرگیجه

تنفس تندتر

عرق کردن

ضربان قلب سریع و نامنظم

افزایش فشار خون

اشکال در خواب

نیاز بیشتر یا کمتر به دستشویی

احساس آشوب در شکم

تجربه حملات ترس

عصبی و مضطرب بودن

ترس شدید

احساس کند شدن یا سرعت گرفتن جهان

احساس اینکه دیگران از اضطراب فرد خبر دارند و به او زل زده اند

پر شدن ذهن از افکار مختلف

فکر کردن مداوم به یک موقعیت خاص

احساس بی قراری و عدم تمرکز

احساس بی حسی.3

همه چیز راجع به اضطراب بارداری

عوارض اضطراب در بارداری

ماه های اول بارداری (سه ماهه اول )آسیب پذیری نسبت به اضطراب بیشتر است.زنان بارداری که در اوایل بارداری زلزله را تجربه می کنند،نسبت به زنانی که در ماههای آخر بارداری هستندو در شرایط یکسانی قرار دارند، عوارض بیشتری را نشان می دهند. وجود همزمان سایر عوامل خطر نظیر عفونت،کمبود ریز مغذی هادر مادر و ...موجب تشدید اثرات منفی استرس روی مادر و جنین می شود.

مطالعات و بررسی های متعدد روی زنان باردار نشان دهنده این فرضیه است که سطح بالای استرس های روانی-اجتماعی در طول دوران بارداری ،خطر زایمان زودرس و در نتیجه تولد نوزادبا وزن کمتر از میزان طبیعی را افزایش می دهد.

استرس های دوران بارداری علاوه بر ایجاد عوارض در دوران بارداری  به ویژه در اوایل بارداری و حوالی زایمان ، روی فرآیند رشد و تکامل ذهنی ، روانی جنین اثر سوء دارد و موجب اختلال های رفتاری در دوران کودکی می شود.

استرس در بارداری می تواند با ایجاد نشانه های اختلال (کم توجهی- بیش فعالی)به ویژه در پسران همراه باشد. هم چنین سطح بالای اظطراب مادر در بارداری خطر بیماری (سرشت دشوار)را در شیرخوار افزایش می دهد. در واقع کودکانی که سرشت دشوار دارند،معمولا الگوی خواب و تغذیه آشفته ای دارند و نیازمند توجه و مراقبت بیشتر هستند.4
 

اختلال های روانی شایع دوران بارداری

ترس و نگرانی بعلت تغییرات جسمی و مشکلات مربوط به نقش مادری (بخصوص در حاملگی اول )وجود دارد مثل:

• ترس از درد زایمان

•  ترس از مرگ

• ترس از پیامد های اقتصادی بارداری

• ترس از بی کفایتی در اجرای وظیفه مادری

• ترس از فقدان استقلال و جذابیت و ترس ازنوزادآینده بعنوان رقیب در عشق و عاطفه شوهر.4
 

راه‌های کنترل اضطراب و رسیدن به آرامش

ابتدا بهتر است به ‌آرامی ترس خود را با همسرتان در میان بگذارید، حتی اگر این ترس‌ها دربارۀ اوست؛ شاید او نیز درگیر ترس‌های خود باشد. گفت‌وگوی صریح دربارۀ اضطراب می‌تواند به هر دو نفر شما احساس بهتری بدهد.

از دوستان یا اعضای خانواده نیز پشتیبانی بگیرید. دیگر زنان باردار نیز کمک دیگری برای کنترل این اضطراب‌ها هستند، زیرا احتمالاً آنها نیز همان نگرانی‌های شما را دارند. اگر بیش از حد مضطرب هستید یا دلیل خاصی برای نگرانی دربارۀ سلامت کودکتان دارید، نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید.

اگر پس از بیان نگرانی‌های خود و کنترل سلامتی جنین، همچنان اضطراب شما را به ستوه می‌آورد، مشاورۀ حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا ریشۀ مشکلات خود را بیابید. بهتر است از پزشک خود بخواهید شما را به یک مشاور معرفی کند. روش‌هایی برای مدیریت اضطراب و کاهش نگرانی در محل کار و خانه در قسمت زیر پیشنهاد شده است:
 
نه گفتن را تمرین کنید
اکنون مثل هر وقت دیگری، زمان خوبی برای خلاص شدن از شر این فکر است که شما می‌توانید همۀ کارها را انجام دهید؛ در واقع این‌طور نیست و شما نمی‌توانید. بنابراین یاد بگیرید که ایده‌آل‌های یک زن فوق‌العاده را فراموش کنید. به تدریج معیارها را بشکنید و کمی تغییرشان دهید، آرامش خود را در اولویت قرار دهید و از دوستان و نزدیکان خود کمک بخواهید.
 
خوب استراحت کنید
کارهای عادی و روزمره را کم کنید و از زمان خود برای استراحت، خواب نیمروز یا خواندن یک کتاب استفاده کنید.
 
مرخصی بگیرید
هر وقت می‌توانید از مرخصی استعلاجی استفاده کنید. گذراندن یک روز یا حتی یک بعدازظهر برای استراحت در خانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک هفتۀ سخت را پشت سر بگذارید.
 
ورزش کنید
تمرینات یوگا یا برخی از تمرینات ورزشی مناسب بارداری را امتحان کنید یا ورزش‌هایی مثل شنا یا پیاده‌روی را انجام دهید.

همه چیز راجع به اضطراب بارداری
 
رژیم غذایی خوب داشته باشید
تمام تلاش خود را برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل انجام دهید تا توان فیزیکی و روحی مورد نیاز را داشته باشید.
 
زود به رختخواب بروید
بدن شما در حال کار و تلاش مضاعف برای تغذیۀ کودک در حال رشد است و هرچه بیشتر به خواب نیاز دارد.
 
از دریافت اطلاعات غیرضروری پرهیز کنید
خواندن کتاب‌های بارداری، جست‌وجو در وب‌سایت‌های بارداری و گوش کردن به داستان‌های دوستانتان دربارۀ بارداری خوب است، اما خواندن و شنیدن در مورد برخی از موضوعات وحشتناکی که ممکن است در بارداری اتفاق بیفتد ولی هیچ تهدیدی برای شما محسوب نمی‌شود، خوب نیست و بیشتر باعث افزایش نگرانی و اضطراب شما می‌شود. به جای آن بر احساس فعلی خود و شرایطی که برای شما در حال وقوع است تمرکز کنید.
 
با پزشکتان در تماس باشید
اگر اضطراب غیرطبیعی دارید یا احساس می‌کنید در مرحلۀ شکست و وا دادن هستید، از پزشک خود بخواهید شما را به مشاوری ارجاع دهد که بهتر بتواند میزان اضطراب شما را بسنجد و راه‌حل‌هایی را پیش روی شما بگذارد. با ذهنی پذیرا به صحبت‌های او گوش دهید. کمک گرفتن در زمان بارداری، از شما و جنین در مقابل خطرهای غیرضروری محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به اضطراب یا افسردگی پس از زایمان را در شما کاهش می‌دهد.2

پینوشتها
1.www.tabnak.ir
2.www.madarsho.com
3.www.simiaroom.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما