توصیه هایی برای انگیزه دادن به دیگران

آیا تابه‌حال کسی شما را به یک زندگی سالم‌تر، شادتر و کامل‌تر ترغیب کرده است؟ اگر جواب شما مثبت است، پس اهمیت انگیزه در زندگی افراد را درک می‌کنید. انگیزه‌بخش بودن یک خصیصه‌ی تأثیرگذار و قدرتمند است. برای اینکه بتوانید به دیگران انگیزه بدهید، باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشید.
جمعه، 21 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
توصیه هایی برای انگیزه دادن به دیگران
دوست دارید برای جبران انگیزه‌ی مثبتی که از فردی دریافت کرده‌اید، خودتان نیز به بهتر شدن اطرافیا‌ن‌تان کمک کنید و به آنها انگیزه بدهید؟ در این مقاله با روش های ساده برای انگیزه دادن به دیگران آشنا می‌شوید.


به دیگران اهمیت بدهید

اگر نتوانید محبت و توجه‌تان را صادقانه به کسی نشان بدهید، نمی‌توانید به او انگیزه بدهید. سعی کنید با رفتار و گفتار خود، به اطرافیان‌تان اهمیت بدهید. همین که حال‌شان را بپرسید و محبت‌های کوچک خودتان را از آنها دریغ نکنید، ثابت می‌کنید که برای شما اهمیت دارند.


اشتیاق را از یاد نبرید

اشتیاق محرک انرژی است و با داشتنِ انرژی، هیچ‌چیزی غیرممکن نیست. به همین دلیل برای موفقیت در هر کاری، داشتنِ اشتیاق ضروری است. اشتیاق آن‌قدر مهم است که توصیه کرده‌اند: «اگر اشتیاق ندارید، ادای آدم‌های بااشتیاق را دربیاورید.» هر روز با تمام کسانی که در ارتباط هستید، با اشتیاق برخورد کنید و تردید نداشته باشید که پاسخ لبخندهای واقعی، انرژی مثبت، توجه و گرمای حضورتان را چند برابر دریافت خواهید کرد.


اعتماد دیگران را جلب کنید

اگر فردی رازی را به شما بگوید، این راز باید بین شما باقی بماند. اعتماد به‌سختی به‌دست می‌آید و به‌آسانی از دست می‌رود، پس درگیر خبرچینی در محیط کار یا حاشیه‌های غیرضروری در شبکه‌‌های اجتماعی نشوید تا بتوانید فرد مؤثر و مثبتی باشید که دیگران ترسی از صحبت کردن با او ندارند.


اگر حرف شما مثبت نیست، آن را به زبان نیاورید

انتقاد کردن کار راحتی است، ولی آیا تا‌به‌حال به درست بودن این کار فکر کرده‌اید؟ به انتقادی که در سر دارید و می‌خواهید به زبان بیاورید فکر کنید. اگر کسی به هوش و شعور شما توهین کند، طرز لباس پوشیدن شما را مسخره کند یا بیهوده از عملکرد شما انتقاد کند، چه واکنشی نشان خواهید داد؟ بی‌شک، شنیدن انتقاد خوشایند نیست (به‌استثنای انتقادهای سازنده). هیچ‌کس دوست ندارد سوژه‌ی انتقاد باشد، پس اگر انتقاد شما مثبت و سازنده نیست، قید گفتنش را بزنید.


به دیگران روحیه بدهید

با تعریف کردن از جزئیاتِ کوچکِ ظاهری، رفتاری یا عملکردی افراد، به آنها روحیه بدهید و روزشان را بسازید. اگر اخمی بر پیشانی همکارتان نشسته است، سعی کنید با تعریف کردن از او، لبخند را بر لبانش بنشانید و به او انگیزه بدهید.

توصیه هایی برای انگیزه دادن به دیگران


تسلیم نشوید

تسلیم شدن در برابر استرس‌های زندگی و درنتیجه سست شدن مقاومت درونی آسان است، اما اگر می‌خواهید به اطرافیان‌تان انگیزه بدهید، باید یاد بگیرید در برابر سختی‌های زندگی ایستادگی کنید. اگر می‌خواهید به دیگران نشان بدهید که با مثبت‌اندیشی، تلاش مستمر و تسلیم نشدن، می‌توانند بر سخت‌ترین شرایط غلبه کنند، خودتان باید مظهر ایستادگی باشید.1


ضعف‌های خود را بپذیرید

تسلیم نشدن در برابر سختی‌های زندگی مهم است، اما باید این حقیقت را بپذیریم که همه‌ی ما انسانیم و ضعف‌های غیرقابل‌انکاری داریم. اگر نتوانیم این ضعف‌ها را بپذیریم، جنبه‌ی انسانی وجودمان را انکار کرده‌ایم. پس برای اینکه دیگران بتوانند صمیمانه با شما ارتباط برقرار کنند، باید بپذیرید که فرد کامل و بی‌عیب‌ونقصی نیستید. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند کامل است. اگر کسی را دیدید که چنین ادعایی داشت، یا هنوز نتوانسته است حقیقت را بپذیرد یا ‌اینکه دروغگوی خوبی نیست.


فعالانه گوش بدهید

همه‌ی ما توانایی شنیدن حرف‌های دیگران را داریم، اما عده‌ی کمی از ما می‌توانیم فعالانه گوش بدهیم و حرف‌های دیگران و معانی ضمنی آنها را کاملا درک کنیم. اگر فردی درباره‌ی مشکلاتش با شما صحبت می‌کند، با او ارتباط چشمی برقرار کنید و از او سؤال بپرسید تا نشان بدهید به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید و می‌خواهید مشکلات او را درک کنید.


بلندپرواز باشید

هیچ‌کس نمی‌تواند از فردی که تسلیم «واقعیت» شده است، انگیزه بگیرد. زندگی چنین فردی عاری از امید و پیشرفت است. اگر می‌خواهید انگیزه‌بخش دیگران باشید تا آنها نیز از آرزوهایشان دست نکشند، باید بلندپرواز باشید، اهداف بزرگ داشته باشید و هرگز تسلیم نشوید.
طوری از دیگران انتقاد کنید که دلخور نشوند
زمانی از دیگران انتقاد کنید که خودشان از شما بخواهند. نکته‌ی شماره‌ی ۴ را فراموش نکنید: «اگر حرف شما مثبت نیست، آن را به زبان نیاورید.» اگر بدون آنکه فردی از شما خواسته باشد، عیب‌هایش را برشمرید، فقط موجب ناراحتی او می‌شوید. اما اگر فردی خودش بخواهد از او انتقاد کنید، قضیه فرق می‌کند. در آن صورت می‌توانید به‌طور سازنده انتقاد خود را بیان کنید. مثلا اگر فردی درباره‌ی یک مقاله، وبلاگ یا رزومه، نظر شما را پرسید، بهتر است بازخوردتان را به این شکل بیان کنید:
ممنونم که نظر منو پرسیدی و بهم اعتماد داری. من خوندمش و خیلی خوشم اومد از (به نکات مثبت اشاره کنید)، اما به نظرم می‌تونست بهتر از این هم باشه، اگه (انتقاد سازنده‌ی خود را ارائه کنید.)

توصیه هایی برای انگیزه دادن به دیگران


با همه یکسان رفتار کنید

ما انسان‌ها صرف‌نظر از جنسیت، نژاد، عقاید سیاسی و مذهبی و عوامل دیگر، یکسان خلق شده‌ایم‌. بدونِ در نظر گرفتن این اختلافات که به‌تنهایی تعیین‌کننده‌ی ارزش انسان‌ها نیستند، به اطرافیان‌تان عشق بورزید و به فکرشان باشید. اگر می‌خواهید به دیگران انگیزه بدهید، بدون اهمیت دادن به عواملی که برشمردیم، با آنها طوری رفتار کنید که شایسته‌ی هر انسانی است.


با اعتماد‌به‌نفس گام بردارید

سرتان را بالا بگیرید و نگاه‌تان را از دیگران ندزدید تا بتوانید با دوستان و آشنایانی که می‌بینید، سلام و احوال‌پرسی کنید. طوری راه بروید و رفتار کنید که محبت و اعتمادبه‌نفس را به دیگران القا کنید.


آرام و خونسرد باشید

نحوه‌ی واکنش افراد به توهین‌ها یا انتقادها، نشان‌دهنده‌ی میزان توانایی‌ آنها برای انگیزه دادن به دیگران است. اگر جواب نفرت فردی را با نفرت بدهید، چه فرقی با او دارید؟ مهم نیست توهین یا انتقادی که شنیده‌اید چقدر زننده یا غیرمنصفانه است، سعی کنید آرامش و خونسردی‌تان را حفظ کنید، زیرا ناراحت شدن یا واکنش نشان دادن، حال شما را بهتر نخواهد کرد و اگر هدف‌تان انگیزه دادن به دیگران باشد، به هدف خود نمی‌رسید. طوری به توهین‌ها و انتقاد‌ها واکنش نشان بدهید که انگار هیچ‌یک را نشنیده‌اید تا کسانی که شاهد آرامش و خونسردی شما هستند، از رفتارتان الهام بگیرند.2


منابع الهام‌ بخش خودمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم

چه کتابها یا افرادی تأثیر عمیقی بر شکل‌ گیری شخصیت ما گذاشته‌ اند؟ چه منابع الهام‌ بخشی در مهم‌ ترین تصمیم‌ گیری‌ های زندگی‌ مان به ما کمک کرده‌ اند؟ چگونه توانسته‌ ایم انسانی شاد، سالم و مثبت باشیم؟ منابعی را که در شکل‌ گیری شخصیت فعلی‌ مان اثرگذار بوده‌ اند، با دیگران به اشتراک بگذاریم تا آنها نیز از چنین منابعی الهام بگیرند.


از افرادی که کمک‌ مان می‌ کنند، تقدیر کنیم

شخصیت ما هرقدر هم شگفت‌ انگیز و عالی باشد، مطمئناً برای رسیدن به موقعیت فعلی‌ مان، از کمک‌ های دیگران بهره برده‌ ایم. اگر نویسنده هستیم و از بخش خاصی از کتاب ما استقبال شده است که در نگارش آن بخش از دوست خود الهام گرفته‌ ایم، این‌ گونه از او تقدیر کنیم: “بسیار خوشحالم از استقبال گرم ما، اما راستش رو بخواین، ایده‌ ی این بخش اصلاً مال من نبود! دوست باهوش و با استعداد من … (نام دوست‌ مان) لایق تحسین ماست.”


به قول‌ هایمان عمل کنیم

اگر برای انجام کاری قول داده‌ ایم، اما هم‌‌ زمان به سینما یا کنسرت دعوت می‌ شویم، باید به قول خود عمل کنیم، هرچند سینما یا کنسرت گزینه‌ های بهتری باشند. وقتی سروکله‌ ی فرصت‌ های بهتر پیدا میشود، قسر در رفتن از زیر قول‌ هایی که داده‌ ایم آسان است، اما این بدقولی‌ ها اعتمادی را که برای به‌دست آوردنش سخت تلاش کرده‌ ایم، بی‌ بروبرگرد از بین می‌ برند. پس عاقلانه فکر کنیم و به وعده‌ هایمان عمل کنیم.

توصیه هایی برای انگیزه دادن به دیگران


با خودمان صادق باشیم

بسیاری از ما بسته به موقعیت‌ های اجتماعی مختلف، برای خانواده، همکاران و دوستان‌، شخصیت متفاوتی را بروز می‌ دهیم. اما نشان دادن شخصیت‌ های متفاوت از خودمان در هریک از این موقعیت‌ ها، کار طاقت‌ فرسایی است و روش خوبی برای انگیزه دادن به دیگران نیست. آیا ماهم می‌ توانیم به کسی که با شخصیت واقعی خودش راحت نیست و در هر جمعی نقاب متفاوتی به چهره‌ اش میزند، اعتماد کنیم؟ خود واقعی‌ مان را بپذیریم و سعی نکنیم آن را از دیگران پنهان کنیم.


نسبت به افکار و ایده‌ های متفاوت و جدید، انعطاف‌ پذیر باشیم

کسی که می‌ گوید جواب همه‌ ی سؤالات را میداند، یا شوخی میکند یا سخت در اشتباه است. بهتر است به‌ طور منظم باورهایمان را به چالش بکشیم. برای مثال اگر طرفدار محافظه‌ کاری مالی هستیم، سعی کنیم مقالات منتخب جناح سیاسی مخالف را بخوانیم یا پای صحبت‌ های فردی از جناج مقابل بنشینیم تا از دید او به مسائل نگاه کنیم. با افرادی که دیدگاه‌ شان با ما‌ متفاوت است، صحبت کنیم تا از عقاید آنها باخبر شویم. هدف این نیست که دیدگاه‌ مان را عوض کنیم. اگر به موضوعی اعتقاد راسخ داریم، باید آن را با ایده‌ ها و افکار متفاوت و جدید بسنجیم. بلند نظری ما به دیگران نشان میدهد آن‌ قدر به عقایدمان ایمان داریم که حاضریم آنها را به چالش بکشیم. به‌ علاوه، با این نگرش، کسانی هم که عقایدشان با ما یکی نیست، به ما اعتماد می‌ کنند.


مغرور نشویم

اگر در بحث و گفت‌ و گویی پیروز شده‌ ایم، نیازی نیست به خودمان ببالیم. با گفتن جملاتی نظیر “بهت که گفتم!” خودمان را سرکش و مغرور نشان می‌ دهیم و کاری می‌ کنیم که دیگران هرگز درباره‌ ی مسائل مهم با ما وارد بحث نشوند.


به دیگران آزادی بدهیم

بهتر است به‌ جای نصیحت‌‌ های زیاد و کنترل‌ کردن دیگران، به آنها آزادی بدهیم تا خودشان موفق به حل مشکلات‌ شان شوند. هیچ‌ کس از مدیریت ذره‌ بینی خوشش نمی‌ آید. اگر کسی از ما کمک خواست، سعی کنیم با یک راهنمایی اجمالی او را در مسیر درست قرار بدهیم، اما بگذاریم برخی از مسائل ناگفته بمانند تا فرد بتواند با توانایی‌ های خودش جاهای خالی را پر کند. زمانی که فرد بتواند به‌ تنهایی از پس مشکلاتش برآید، به این نتیجه میرسد که قدرتمندتر از آن است که قبلاً تصور میکرد.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.parvaresheafkar.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.