مراقب چشم فرزندتان باشيد!

به طور سرشتي بعضي از افراد همواره لبه پلک‌هايشان شوره‌هاي سفيد رنگي جمع مي‌شود که گاهي کم و گاهي زياد مي‌شود. PH لبه پلک اسيدي شده و باعث ريزش مژه‌ها مي‌گردد. گاهي نيز زرد زخم لبه پلک را ايجاد مي‌کند. براي بهبود اين کودکان هر روز پلک‌ها را با آب ولرم و شامپو بچه بشوييد و در صورت نياز با پمادهاي آنتي‌بيوتيک مخصوص چشم‌ها که توسط چشم‌پزشک تجويز مي‌گردد چرب کنيد. خوردن فست‌فود، چيپس، شکلات، سوسيس، کالباس، ادويه‌جات. غذاهاي پرچرب و
دوشنبه، 2 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقب چشم فرزندتان باشيد!
مراقب چشم فرزندتان باشيد!
مراقب چشم فرزندتان باشيد!

نویسنده : دکتر شاهرخ ميلان




( آشنايي با برخي از شايع‌ترين بيماري‌هاي چشمي دانش‌آموزان در آستانه بازگشايي مدارس )

مراقب چشم فرزندتان باشيد!

1 بلفاريت يا شوره لبه پلک‌ و مژه‌ها:

به طور سرشتي بعضي از افراد همواره لبه پلک‌هايشان شوره‌هاي سفيد رنگي جمع مي‌شود که گاهي کم و گاهي زياد مي‌شود. PH لبه پلک اسيدي شده و باعث ريزش مژه‌ها مي‌گردد. گاهي نيز زرد زخم لبه پلک را ايجاد مي‌کند. براي بهبود اين کودکان هر روز پلک‌ها را با آب ولرم و شامپو بچه بشوييد و در صورت نياز با پمادهاي آنتي‌بيوتيک مخصوص چشم‌ها که توسط چشم‌پزشک تجويز مي‌گردد چرب کنيد. خوردن فست‌فود، چيپس، شکلات، سوسيس، کالباس، ادويه‌جات. غذاهاي پرچرب و شيريني و آجيل زياد باعث افزايش اين شوره‌ها مي‌گردد. برعکس ميوه‌جات‌ حاوي ويتامين C (باطبع خنکي) و ميوه‌جاتي که پاک‌کننده خون و کبد از مواد مضر است مثل آلبالو، انار، شاتوت، هندوانه باعث کاهش اين ناراحتي مي‌گردند لذا بعد از تعطيلات عيد و ماه رمضان به علت تغييرات الگوي تغذيه افراد عارضه شوره پلکي بيشتر شده که بايد نسبت به رفع آن کوشيد.

مراقب چشم فرزندتان باشيد!

مراقب چشم فرزندتان باشيد!

2 گل‌مژه و شالازيون:

جوش‌هاي قرمز کوچک لبه‌پلکي که خيلي زود بهبود پيدا کنند، گل‌مژه و در صورتي که به صورت غده‌هاي برجسته بزرگ قرمز و دردناک باشند، شالازيون نام دارندکه از لحاظ سرشتي مثل مورد بالاست. گاهي اين غدد ايجاد لبه‌هاي بزرگ و سربسته مي‌کند که پلک به شدت متورم و دردناک مي‌گردد. کمپرس با چاي طبيعي گرم ( به دليل وجود ماده قابض تانن و مواد ضدعفوني کننده طبيعي) و مصرف قطره و پماد مناسب و تغذيه صحيح مثل مورد بالا از شدت آن مي‌کاهد. تا جايي که ممکن است بهتر است گل‌مژه در کودکان عمل نشود چون احتياج به بي‌هوشي دارد و ممکن است در مدت کوتاهي مجددا گل‌مژه در ساير قسمت‌هاي پلک کودک ايجاد شود. در اصل بايد عامل ايجاد کننده آن را از بين برد که همانا تغذيه مناسب است.

3 ميبومايتيس:

برجستگي‌هاي جوش مانند قطره‌اي و ليز روي لبه پلک‌ها بر اثر ترشح بيش از حد غدد چربي‌ساز بغل مژه‌هاي پلک نيز از لحاظ سرشتي مثل مورد بالاست. هر عصر بعد از مدرسه بايد پلک بچه‌ها با شامپو بچه‌ شسته شود.در غير اين صورت ايجاد عفونت ناشي از بسته شدن مجاري ترشح کننده چربي و عفونت مزمن و در نهايت کلفتي لبه پلک با قرمزي زياد چشم افراد را بيمارگونه جلوه مي‌دهد.

4 حساسيت‌ها:

در کودکان بيشتر نوع فصلي شايع است که بيشتر در بهار و تابستان به صورت قرمزي و خارش زياد و اشک‌ريزش و ترس از نور و ترشحات کش‌ مانند و مالش شديد پلک‌ها رخ مي‌نمايد. اين حساسيت در پسران بيشتر است و ممکن است تا سن بيست سالگي طول بکشد. در سطح داخلي پلک‌ها جوش‌هاي بزرگي ايجاد مي‌گردد و اطراف سياهي چشم برجستگي‌هاي گوشتي مانند ديده مي‌شود. در صورت مالش زياد چشم‌ آستيگمات بالا و قوز قرنيه ايجاد مي‌شود.

5 آبله‌مرغان:

گاهي علاوه بر پوست بدن در چشم نيز يک برجستگي قرمز در قسمت سفيدي ايجاد مي‌گردد که در اين صورت بايد فورا به چشم‌پزشک مراجعه شود.

مراقب چشم فرزندتان باشيد!

6 تبخال چشمي:

گاهي تبخال در اطراف پلک چشم، نوک بيني و اطراف لب زده مي‌شود و گاهي نيز در قسمت سياهي چشم (قرنيه). اگر تبخال در قرنيه زده شود باعث تاري ديد و التهاب چشم مي‌گردد در صورت تکرار باعث لک قرنيه مي‌گردد که حتي اگر پيوند قرنيه نيز گردد. تبخال باز قابل تکرار است. بهتر است از عوامل ايجادکننده آن (مثل تب، استرس‌هاي آني، آفتاب و گرماي زياد، کاهش قدرت سيستم ايمني بدن، تغذيه نامناسب) جلوگيري شود و در صورت بروز در چشم فورا به چشم‌پزشک مراجعه شود.

7 ماه‌گرفتگي مادرزادي صورت، نزديک چشم‌ها:

بايد همواره زير نظر چشم‌پزشک باشند زيرا ممکن است در چشم اين کودکان آب سياه وجود داشته باشد گاهي ماه‌گرفتگي علاوه بر چشم‌ عوارض مغزي و تشنج نيز دارد.

8 برجستگي و بيرون‌زدگي يک يا هر دو چشم:

کودک بايد توسط چشم‌پزشک معاينه گردد. از نظر وجود عوارض تيروييد پرکار، کيست‌هاي در موييد يا غدد خوش‌خيم ديگر همراه با چشم‌ در حفره حدقه چشم باعث بيرون‌زدگي چشم مي‌شود.

9 شپشک مژه:

شپش‌هاي ريز با گونه خاصي که تمايل به زندگي و تکثير روي مژه چشم و لبه پلک‌ها دارد در معاينه با ذره‌بين تخم‌ها به صورت گردي کوچکي سفيد رنگ به مژه متصل است و به شدت در مهدکودک‌ها و مدارس در صورت ايجاد آلودگي واگيردار است. اين عارضه حتي در کشورهاي اروپايي به‌خصوص فرانسه شيوع دارد.
منبع:www.salamatiran.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط