اختراعات اديسون از نظر تعليم و تربيت

علما و دانشمندان که حاصل و ثمره ي عالي تربيت و پررش اند همه هنگام در اين ترقيات و پيشرفت ها سهم بزرگ و به سزايي را دارا بوده و در انتشار و توسعه دانش از هيچ چيز فرو گذار ننموده و محرک اصلي اين عامل به شمار مي روند . البته براي درک و استفاده از اشيائي که ما را احاطه نموده اند در عصر اتمي محتاج به تعليم و پرورش بيشتري مي باشيم . جاي بسي خرسندي است که آموزش و
چهارشنبه، 4 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اختراعات اديسون از نظر تعليم و تربيت
اختراعات اديسون از نظر تعليم و تربيت
اختراعات اديسون از نظر تعليم و تربيت

نويسنده: دکتر ابوالحسن شيخ




علما و دانشمندان که حاصل و ثمره ي عالي تربيت و پررش اند همه هنگام در اين ترقيات و پيشرفت ها سهم بزرگ و به سزايي را دارا بوده و در انتشار و توسعه دانش از هيچ چيز فرو گذار ننموده و محرک اصلي اين عامل به شمار مي روند .
البته براي درک و استفاده از اشيائي که ما را احاطه نموده اند در عصر اتمي محتاج به تعليم و پرورش بيشتري مي باشيم . جاي بسي خرسندي است که آموزش و پرورش جاي خود را حفظ نموده و سطح زندگاني را بالا برده و ثروت و سلامتي که به وسيله ي دانشمندان و مربيان انتشار و توسعه يافته در تمام کشورها به خصوص در آمريکا در رفع احتياجات پيشرفت تقاضاهاي عمومي تربيتي کمک هاي شايان نموده است توجه و نظري به صد سال اخير پيشرفت هاي ما را به خوبي نشان مي دهد .
يکي از بزرگ ترين ثمرات مؤسس و موفقيت هاي تربيت و پرورش توماس آلوا اديسون است که در يازدهم فوريه 1847 در آمريکا متولد شد. اديسون فقط سه ماه در مدرسه ماند. چه روش تعليم و تربيت آن زمان از پيشرفت و جولان افکار نابغه به شدت جلوگيري مي کرد و اجباراً دبستان را به مناسبت استهزاء و تمسخر معلم جاهل و نادان ترک نمود و تحت تعلميات و مراقبت و مواظبت مادرش و حس کنجکاوي زوال ناپذير خود يکي از ناطقين زبردست و تربيت شدگان مشهور عالم گرديد.
شايد هم ترک محيط دبستان محرک تربيت و کسب فضائل او شد ولي در هر حال فکر و نبوغ او هميشه متوجه استفاده تربيت و آموزش در اختراعاتش بود. همين فکر در مورد دو نوع از اختراعاتش که گرامافون و عکس متحرک باشد او را بيش از هر اقدام و وسيله ي ديگر در عالم پرورش و تربيت متوجه و مشغول نموده بود و علاقه ي اديسون در اين موضوع ا زمان ترک دبستان تا روز آخر عمرش در سال 1931 به خوبي مشهود و هويدا است .
محققاً تاثيرات و نفوذ زياد او در تعليم و تربيت از کلماتي که هانري فورد درباره ي او اظهار داشته است مجسم مي گردد . فورد مي گويد : « اديسون بيش از هر انسان ديگر از اول خلقت عالم تا به حال براي محو و نابودي فقر و فاقه زحمت کشيده است. » و به طوري که همه ما مي دانيم فقر و ناچيزي دشمن بزرگ تربيت و تعليم مي باشد .
از طرف ديگر مي توانيم با اطمينان اظهار بداريم که اختراعات اديسون در راه ارتباطات بيش از هر شخص ديگر براي نابودي و از بين بردن جهالت و ناداني خدمت نموده است . در همين زمان نيز از دو اختراع نام برده که همان فيلم سينما براي ديدن با چشم و گرامافون براي مطالعه ي موسيقي و زبان از راه گوش مستقيماً در مبحث تعليم و تربيت از آن استفاده مي نمايند .
يکي از موارد عمده و مهم تعليم و پرورش همان ارتباط و انتقال دانش و علوم از نسلي به نسل ديگر در طي زمان مي باشد و عامل موثر در اين عمل همان عکس متحرک ( سينما ) و گرامافون است .
بايد اذعان نمود که از زمان اختراع چاپ به وسيله ي گوتنبرگ ( Gutenberg) يعني از سال 1450 به اين طرف، ديگر اختراعاتي مانند اسباب عکاسي و عکس متحرک و فوتوگراف تعبيه نشده است تا اين اندازه که اساس اصلي و مبناي پيشرفت تمدن و پرورش باشد. حتي اگر فرض نماييم که اديسون فقط موفق به توليد نور الکتريک و برق شد و اختراعات او هم محدود به همين يکي بود و تنها طرق وسائل توليد برق و توزيع و انتشار آن را تکميل نمود، تازه خدمت بزرگي به فرهنگ و تعليم و تربيت نمود چه کسي نمي تواند منکر فقدان روشنايي و نور در اطاق هاي درسي مدارس گردد و محيط تاريک آنها را که متعلق به چند سال قبل است از خاطر خود محو سازد . کشور ما امروز، علاقه و بستگي کامل به نيروي برق و روشنايي آن دارد و شاهد مدعاي ما همان نطق و خطابه هربرت هوور رئيس جمهور اسبق امريکا در روز دفن جسد اديسون در تاريخ 21 اکتبر 1931 مي باشد که اظهار داشت :
« پيشنهاد شده است که جريان الکتريکي کارخانجات مولد برق را در اين ساعت خاموش و از کار باز داريم ولي در مورد اين تقاضا من متوجه شدم که خطرات جاني در حيات اين کشور همراه خواهد بود. چرا که موسسات زيادي همگي از نيروي برق جهت آتش نشاني و توزيع آب و بهداشت و آسانسورها و اعمال جراحي بيمارستان ها و تعداد زياد ديگري از کارهاي اجتماعي استفاده مي کنند و در نتيجه يک لحظه خاموشي برق توليد تلفات و خطراتي در کشور خواهد نمود . اين تعلق بستگي موسسات کشور و شئون اجتماعي به نيروي برق در حيات و زندگاني، همگي نبوغ بزرگ سر اديسون را به ياد مي آورند » .
کميته ي صدمين سال توماس آلوا اديسون جهت شناساندن ارتباط و دخالت اختراعات او با تمدن و فرهنگ دنيا از يک عده فرهنگيان و دانشمندان و صاحبان صنايع و مردان اجتماعي تشکيل گرديده و مسئوليت تهيه هشت مرکز تربيتي و فرهنگي ديگر که اين مقاله را همراه و مطابقت نمايد، به عهده گرفتند، عمل و وظيفه ي اين کميته را به اطلاع کليه دبيرستان ها و مدارس ملي رساندند و وظايف و عمليات فرعي و هر گونه اطلاعي که مورد تقاضا باشد بدون پرداخت وجه از مرکز کميته در نيويورک 40 وست خيابان چهلم مي توان دريافت دارند .
معرفين و نمايندگان کميته نه تنها شرح و تاريخ اختراعات و اکتشافات علمي او را بيان مي نمايد بلکه جزئيات زندگاني، زمان کودکي و بلوغ او را شرح داده و توجه عموم را به صفات عالي انساني و ارزش معنوي او در جامه بشري توصيف نمايند. معرفين به تنهايي يا دسته جمعي به تظاهر مي پردازند و در اين حال مي توانند به مباحثات در فضاي محدود از قبيل کلاس هاي درس مدارس و يا در سالن هاي سخنراني و کتابخانه ها مجتمع شوند و به علاوه به نحو مطلوبي در حوالي تاريخ تولد اديسون يعني يازدهم فوريه 1847 توضيحاتي با ارائه عکس ها و نمايشگاه ها درباره ترقي صنايع درطي صد سال اخير داده شود .
تقريباً کليه کارخانجات نيات اين کميته را با تهيه وسائل مجهز تاريخ صنعت خود همکاري و استقبال نمايند . و حتماً اين قبيل نمايشگاه ها براي روزنامه هاي محلي موضوع جالب توجه و مفيدي در دسترس قرار خواهد داد و زمينه ي بهترين تبليغات و نشر آگهي هاي اين قبيل نمايشات فراهم مي شود.پيشنهاد مي شود که مديران مدارس نيز جهت استفاده عموم اين قبيل نمايشگاه ها را به اطلاع عموم برسانند .
به معلمين پيشنهاد مي شود که معرفين کميته اديسون که داراي عنوان مسجل مي باشند به قرار زير معرفي مي نمايند .

توماس اديسون که بود ؟

زندگاني اديسون به آمريکايي ها نشان داد که فرد مسيکن و حقير نيز ممکن است به موفقيت هايي نائل آيد، هر چند که پدر و مادر او چندان فقير نبودند وي از نظر اقتصادي قدرت تهيه تجملات را نداشتند. انرژي جواني توماس در اوان زندگاني، او را وادار به تکاپو داشت و در سن نه سالگي در اطاق محقر بالاخانه، آزمايشگاه شيمي جهت خود تهيه کرد و در دوازده سالگي به فروش شيريني و روزنامه در قطار راه آهن پورت هورن ميشيگان و دترويد پرداخت.
در واگن توشه آزمايشگاه کوچکي برقرار نمود و همچنين چاپخانه کوچکي جهت طبع روزنامه و اخبار بر پا داشت. اگر دانشجويان هنگام هجي کردن کلمات به زودي دلسرد و خسته مي شوند، بايستي مانند اديسون به خود اعتماد به نفس داشته باشند. چرا که او هر چند در اخبار روزنامه هفتگي خود به نام «ديلي هرالد» غلط هاي املائي داشت، دست از کار و فعاليّت نکشيد . نمونه خطوط دستي او کاملاً خوانا و واضح است و از صفحات يادداشت هاي روزانه او نيز پي به رشد فکري او مي بريم و در مورد فراست و کياست او در اين سن تعجب مي نمائيم .

عصر اديسون :

امروزه جوانان موقعيت عصر خود را قدرداني نمي کنند و آن را با زمان گذشته مقايسه نمي نمايند . لذا بايستي معرفي اختراعات اديسون و رابطه انها را با پيشرفت ها و ترقيات صنعتي و ماشيني ارائه داده و آنها را جلب نمايد . مثلاً در يکي از صفحات تقويم پانچ متعلق به سال 1879 نقاشي ايده هاي صنعتي را با وهم و تصورات و خيالاتي تصوير نموده است که مردم آن را مسخره و شوخي مي پنداشتند ولي امروزه مي بينيم که تصوير و نقاشي هر چند که از روي کمال بي اطلاعي ترسيم شده بود ولي به لباس حقيقت جلوه نموده و يک دستگاه تلويزيون دو طرفي را پيش بيني کرده بود .
حکايت اختراع باتري الکتريکي که بعدها به نام باتري اديسون مشهور گشت يکي از حکايات استقامت و پشتکار علمي مي باشد . براي اختراع اين باتري اديسون ده سال زحمت کشيد و رنج برد و 50 هزار آزمايش به کار برد و هزاران زخم زبان و ياس آور شنيد تا بالاخره موفق گرديد که باتري بدون اسيد را تهيه کند. درطي اين مدت يکي از همکارانش که از عدم موفقيت او بيمناک بود از اديسون سوال کرد: آيا خسته نشده ايد؟ شما تا به حال بيش از 30 هزار آزمايش کرده ايد و هنوز هم مانند رو زاول بي اطلاعيد. اديسون جواب داد: به هيچ وجه خسته نشده ام بلکه از روز اول هم اطلاعاتم بيشتر گرديده چه امروز مي دانم که سي هزار چيز ديگر به درد نمي خورد .

اختراع چيست ؟

معرفين بايستي جهت روشن شدن اين موضوع تفاوت بين اکتشافات علمي و اختراع را بيان نموده و به اضافه بايستي بدين عمل که سعي و کوشش و استقامت در کار ثمره ي آن بيش از بيکاري مي باشد، متوجه سازد. به نظر و عقيده خود اديسون نبوغ و ژني عبارت از يک درصد وحي و الهام و نود و نه درصد زحمت و عرق ريختن است و نظري به ورقه روزنامه کارش نشان مي دهد که اين مرد در هفته نود و پنج ساعت کار مي کرد و عقيده ي او کاملاً به عبارت بالا راسخ بوده است و به واسطه ي مدارکي بايد ارزش حس عدم تکبر و خودستايي و همکاري را نشان داد و به دلائل کافي ثابت نمود که چگونه استقامت در کار علي رغم ناکامي ها و نائل نشدن به مقصود بالاخره شکست را به فتح و پيروزي مبدل مي سازد .
هنگام تجسس و عمل روي دستگاه مغناطيسي استخراج آهن از سنگ معدن که فلز کم دارند کليه ثروت حاصله خود را در طرح نقشه هايي که در تجارت بي بهره بود به کار انداخت و نتيجه عايدش نگرديد. چه معادن پر بهره ديگري در ايالات ديگر کشف شده بود ولي مهارت و هوش او را از استيصال و فقر نجات داد و دستگاه اختراعي خودش را به ماشين تهيه سيمان پورتلاند بدل ساخت و در نتيجه نه تنها آنچه از دست داده بود عايدش گرديد بلکه در راه تکميل فن و علم سيمان سازي پيشرفت به سزايي نمود .

انسان و ارتباطات :

به طوري که شرح داديم ارتباطات يکي از عوامل حياتي فرهنگ و تمدن است و ممکن است تکامل و رشد ارتباطات و انواع صفحه کاغذي به شکل شجري نشان داد که ريشه ي آن طرق ارتباطي قبل از سال 1400 ميلادي و تنه و شاخ هاي آن تکامل و رشد بعدي باشد.
ارتباطات را مي توان به سه دسته عمده تقسيم نمود:
ارتباطات زمان، نقليه، مکان و مسافات. تنها اديسون در هر سه موارد حياتي فوق وارد شده و تفحصات نموده است . مثلا فونوگراف ( گرامافون ) و عکسهاي متحرک او مربوط به زمان مي باشد و اختراع لوکوموتيو برقي او از وسايل ارتباطي ناقله او است و بالاخره در راه ارتباطات مسافات و مکان تعبيه، تکميل دستگاه تلفن گراهام بل و ساير اختراعات تلگرافي متعدد و پديده ي اديسون درباره ي ميدان الکتروني که منجر به کشف و اختراع راديو و تلويزيون گرديده است .

اديسون و نور الکتريکي :

اديسون در آزمايشگاه خود در منوپارک اولين چراغ برق را کشف کرد و چگونه نتيجه اختراع او که بسيار مفيد و پر حاصل کمک به تمدن نمود و عايد جامعه انساني گرديد و آسايش بشر را تامين ساخت. حکايت جالبي را از اختراع چراغ برق اديسون در تاريخ 21 اکتبر 1879 نقل مي کنند: مي گويند يک سال سه روز کم يک کمپاني جهت فروش و توزيع برق تاسيس گرديد ولي هنوز نيروي برقي در اختيار نداشت و يک عده علماء مرکب از سيزده نفر که روي لامپ برق اديسون کار مي کردند براي حمايت و تقويت اديسون در حل اين موضوع و تهيه يک لامپ چراغ برق عملي بالاخره در 24 اکتبر 1878 يک شرکتي به نام کمپاني چراغ برق اديسون تاسيس نمودند اين نشانه و مثال کلاسيک است براي مواردي که جرات و شجاعت و اقدام در عمل توام با صرف سرمايه جهت آزمايش بالاخره منتج به نتايجي مي شود که ارزش آن در دنيا فوق العاده زياد و پر بهره و ثمره مي باشد .

اديسون و نيرو ي برق :

در حالي که اختراع لامپ برق اديسون در ميان توده مردم بزرگترين اختراع او محسوب شد ولي فعلاً طريق توليد و تقسيم و توزيع نيروي برق به طور مطمئن و کامل با ارزش کم، اهميت بيشتري را در بردارد ، و اديسون به خوبي مي دانست که چراغ و لامپ برق به تنهايي ارزش کمي دارد و در نتيجه سيستم توليد و توزيع برق را تکميل نموده و در اين مرحله کليه عوامل از قبيل عايق و هادي و فيوز و غيره را تهيه ساخت و خلاصه 360 امتياز براي اختراعات خود در اين زمينه به دست آورد.

اديسون و عکس متحرک ( فيلم سينما ) :

به سختي مي توان ارزش فيلم سينما را که تاثير به سزايي در حيات آمريکائي ها دارد و شصت سال قبل شروع گرديده،معين کرد. اديسون در سال 1887 که فيلم سينما را اختراع نمود، مي خواست که براي چشم نيز مانند گوش وسيله ي نشاط و لذتي فراهم سازد. نتيجه هدف او اختراع دوربين فيلم سينما بود که آن را با فونوگراف توأم ساخته و در اکتبر 1889 فيلم گويا را اختراع کرد و اتاق نمايش فيلم گوياي او متحرک روي چرخ ها قرار گرفته در سال 1892 در حوالي آزمايشگاه او در وست آرنج نيوجرسي برقرار ساخت و نتيجه آن را امروز مي بينيم که صنايع فيلم و سينما چقدر تکميل گرديده و سيصد هزار نفر از قبل آن نان مي خوردند .

موسيقي براي همه کس :

اديسون را بتهوون اختراعات مي نامند چه او نيزمانند بتهوون که دنيا را با موسيقي خود محفوظ نمود، گوش هايش کر بود ولي اختراعاتش موسيقي را براي ميليون ها بشر هديه آورد و علي رغم عدم حس شنوايي از يک گوش گرامافون را اختراع کرد و اختصاص موسيقي را که در ابتدا يک موضوع تجملي و مختص اغنيا بود از ميان برده و براي کليه طبقات فقير و ثروتمند يکسان ساخت . اختراعات او از قبيل فونوگراف و طرح نقشه هاي فيلم گويا، لامپ برق و چراغ فلورسانس و چراغ راديو و رادار و تلويزيون و تلگراف بي سيم و دستگاه سينما و غيره، همه مهم و جهت تأمين آسايش ملل و بسط فرهنگ مي باشد و نفوذ و تاثير زيادي از نظر تعليم و تربيت در دنيا دارد .
منبع: پايگاه نور




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط