با علائم اولیه بارداری آشنا شوید

این احتمال وجود دارد که هیچ گونه علائم بارداری واقعی را تا زمان گذشتن دوره قاعدگی، و یا حتی یک هفته یا چند هفته بعد از آن، تجربه نکنید. اگر به طور منظم بر چرخه قاعدگی خود نظارت نداشته باشید، تعیین اینکه آیا شما با داشتن علائم و نشانه های بارداری باردار هستید یا خیر دشوار است. با این حال برخی علائم بارداری وجود دارند که بسیاری از زنان آن را از اوایل بارداری خود تجربه می کنند، که در این مطلب به آن می پردازیم.
پنجشنبه، 27 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با علائم اولیه بارداری آشنا شوید
از زمان اولین اقدام برای بارداری و انجام معاینات قبل از بارداری تا باردار شدنتان، احتمالاً یکی از دغدغه‌های اصلی شما اطلاع از موفقیت‌آمیز بودن چنین اقدام و تلاشی برای بارداری است. اما بدانید که این دغدغهٔ شیرین فقط یک شروع دوست‌داشتنی برای ۹ ماه پیش روی شماست که طی آن باید برای داشتن بدنی سرحال و به دور از اضطراب و تولد کودکی سالم تلاش کنید. در این مطلب با علائمی آشنا خواهید شد که می‌توانید با دانستن آنها به سرعت متوجه بارداری خود شوید.


درد یا تورم در ناحیه پستان

درد یا تورم در پستان ها اغلب یکی از علائم اولیه بارداری است. هنگامی که شما باردار هستید، سینه های شما بیش از حد حساس و دردناک می شوند. حتی قطره ای آب از سر دوش که به سینه های شما ضربه وارد می کند ممکن است ناراحت کننده باشد. این حساسیت به دلیل افزایش سطح هورمون است. ممکن است تا حدودی شبیه احساسی باشید که قبل از چرخه قاعدگی خود در سینه ها تجربه میکنید، فقط حساسیت در سینه ها بیشتر احساس می شود. به طور معمول درد پستان در طول سه ماهه اول ادامه دارد، و سپس به طور کلی پس از مدتی فروکش می کند.


خستگی

از دیگر علائم اولیه بارداری خستگی است. در سه ماهه اول معمولا خیلی احساس خستگی می کنید. احساس خستگی در همه زمان ها در دوران بارداری کاملا طبیعی است، به ویژه با توجه به کار فوق العاده ای که بدن شما برای ایجاد یک زندگی انجام می دهد! بدن شما شروع به افزایش سطوح پروژسترون در دوران بارداری می کند، تا کمک کند رحم برای حفظ بارداری نه ماه آماده شود. بالا بودن سطح این هورمون می تواند در خستگی نقش داشته باشد. خستگی معمولا در طول سه ماهه اول و سوم رایج تر است، و در طول سه ماهه دوم کمتر است.


لکه بینی یا خونریزی لانه گزینی

برخی از زنان پریود نخواهند شد، اما مقداری لکه بینی خفیف و یا به رنگ قهوه ای در اوایل دوران بارداری خود دارند. اگر یک تخمک بارور شود، معمولا حدود شش تا هشت روز بعد از لقاح در دیواره رحم لانه گزینی میکند. این امر ممکن است به مقدار کمی خونریزی که به “خونریزی لانه گزینی” از آن یاد میشود، منتهی شود. این نوع خونریزی نباید با خونریزی قاعدگی واقعی که به طور معمول سنگین تر و طولانی تر است اشتباه گرفته شود.


حالت تهوع

بسیاری از زنان تهوع یا بیماری صبحگاهی را تا ۲-۴ هفته پس از بارداری خود تجربه نمی کنند، با این حال برخی از زنان فورا احساس تهوع خواهند داشتند. بیماری صبحگاهی در واقع یک “اسم بی مسما” است که به زمانی که یک زن در هر زمان از روز احساس حالت تهوع می کند، اتلاق می شود. در واقع برخی زنان در تمام طول روز (صبح، ظهر و شب) دچار حالت تهوع هستند.

با علائم اولیه بارداری آشنا شوید


تکرر ادرار

یکی دیگر از علائم اولیه بارداری تکرر ادرار است. بسیاری از زنان مدت کوتاهی پس از باردار شدن نیاز بیشتری به توالت رفتن دارند. به طور معمول این مسئله نتیجه افزایش تولید خون و مایعات در بدن است. بسیاری از زنان وقتی چند هفته از بارداری می گذرد، این مشکل را تجربه نمی کنند، و برای برخی از زنان تکرر ادرار در طول بارداری بدتر می شود.1


تاخیر در قاعدگی

پس از اتمام لانه گزینی، بدن تولید گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را آغاز می کند. این هورمون به بدن در حفظ بارداری کمک می کند. همچنین به تخمدان ها دستور می دهد رهاسازی ماهیانه ی تخمک های بالغ را متوقف کنند.

احتمالاً فرد چهار هفته پس از بارداری با تأخیر در قاعدگی روبرو خواهد شد. در صورت نامنظم بودن دوره ها لازم است به منظور تأیید، آزمایش بارداری صورت گیرد.

اکثر تست های خانگی قادرند hCG را به محض ایجاد تأخیر هشت روزه در دوره ماهانه تشخیص دهند. آزمایش بارداری قادر به تشخیص سطح hCG در ادرار است و باردار بودن فرد را نشان می دهد.

نکات
برای آگاهی از باردار بودن تست بارداری انجام دهید.

در صورت مثبت بودن تست، برای تعیین اولین مراجعه بارداری با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

در صورت مصرف هرنوع دارو، در مورد هرگونه تأثیر احتمالی آن بر جنین در حال رشد از پزشک خود سؤال کنید.


افزایش درجه حرارت بدن

افزایش دمای پایه بدن نیز ممکن است علامتی از بارداری باشد. درجه حرارت مرکزی بدن ممکن است حین ورزش یا در هوای گرم سریع تر افزایش پیدا کند. در این مدت، باید مطمئن شوید که آب بیشتری می نوشید و با احتیاط ورزش می کنید.


افزایش ضربان قلب

در حدود هفته های هشتم تا دهم ممکن است ضربان قلب فرد سریعتر و پر قدرت تر باشد. تپش قلب و آریتمی در دوران بارداری شایع هستند. این مسئله به دلیل هورمون ها طبیعی است.

افزایش جریان خون ناشی از جنین بعدها در دوران بارداری روی می دهد. در حالت ایده آل، کنترل و مراقبت پیش از بارداری آغاز می شود، اما در صورت وجود مشکلات زمینه ای قلبی، پزشک می تواند با تجویز دوز کم داروها به کنترل آن کمک کند.

با علائم اولیه بارداری آشنا شوید


فشار خون بالا و سرگیجه

در بیشتر موارد، فشار خون بالا یا طبیعی در مراحل اولیه بارداری با کاهش روبرو می شود. این امر به دلیل اتساع عروق خونی در فرد ممکن است با احساس سرگیجه همراه باشد.

تشخیص فشار خون بالا ناشی از بارداری دشوارتر است. تقریباً همه موارد پر فشاری که در 20 هفته اول بروز می یابد بیانگر مشکلات زمینه ای هستند. این حالت ممکن است در اوایل بارداری خود را نشان دهد، اما ممکن است از قبل نیز وجود داشته باشد.

پزشک در اولین مراجعه برای کمک به تشخیص حد آستانه ی  فشار خون طبیعی فشار خون فرد را اندازه گیری خواهد کرد.

نکات
اگر هنوز این کار را نکرده اید، ورزش های مناسب برای بارداری را در نظر داشته باشید.

یاد بگیرید چگونه فشار خون خود را به طور مرتب اندازه گیری کنید.

از پزشک خود در مورد دستورالعمل های مربوط به رژیم غذایی فردی که به کاهش فشار خون کمک کند، سؤال کنید.

برای جلوگیری از سرگیجه به طور مرتب آب و میان وعده میل کنید. آرام بلند شدن از صندلی نیز ممکن است کمک کننده باشد.


افزایش وزن

افزایش وزن در پایان سه ماهه اول شایع تر است. ممکن است در چند ماه اول حدود نیم تا دو کیلو افزایش وزن روی دهد. میزان کالری مورد نیاز در اوایل بارداری نسبت به رژیم معمول تغییری نخواهد داشت، اما با پیشرفت بارداری افزایش می یابد.

در مراحل بعدی، وزن بارداری عموماً در موارد زیر پخش می شود:

سینه ها (حدود نیم تا یک و نیم کیلو)
رحم (حدود یک کیلو)
جفت (نیم کیلو یا کمی کمتر)
مایع آمنیوتیک (حدودیک کیلو)
افزایش حجم خون و مایعات (حدود دو و نیم تا سه کیلو)
چربی (دو نیم تا سه و نیم کیلو)


سوزش سر دل

هورمون ها می توانند موجب شل شدن دریچه بین معده و مری شوند. این امر باعث نشت اسید معده و در نتیجه سوزش سر دل می شود.

نکات
با مصرف چند وعده غذایی کوچک در روز به جای وعده های بزرگتر، از سوزش های مرتبط با بارداری جلوگیری کنید.

سعی کنید حداقل یک ساعت بطور قائم بنشینید تا زمان بیشتری برای هضم غذا فراهم شود.

در صورت نیاز به ضد اسید، در مورد آنچه ممکن است برای شما و کودکتان بی خطر باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


درخشان شدن و آکنه

بسیاری از مردم ممکن است “گلگون شدن” تان را به شما گوشزد کنند. ترکیبی از افزایش حجم خون و افزایش سطح هورمون موجب می شود خون بیشتری در رگ ها جریان یابد. این امر باعث می شود که غدد چربی بدن بیش از حد کار کنند.

این افزایش فعالیت غدد چربی بدن، ظاهری شاداب و براق به پوست می بخشد. اما از سوی دیگر ممکن است با بروز آکنه نیز همراه باشد.2
 

با علائم اولیه بارداری آشنا شوید

تغییرات خلق‌وخو

افزایش ترشح هورمون‌ها در بدن در اوایل بارداری می‌تواند احساسات را تحریک و موجب نوسانات روحی و حتی گریه کردن شود.


ورم و نفخ

تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری همچنین سبب ایجاد ورم در بدن می‌شود، شبیه همان حالتی که در ابتدای دوره پریود خود تجربه می‌کنید.


یبوست

برخی از زنان در اوایل بارداری دچار یبوست می‌شوید. تغییرات هورمونی باعث کُند شدن دستگاه گوارش شما می‌شود که می‌تواند منجر به یبوست شود.


حساسیت به بو و غذا (ویار)

وقتی شما باردار شده باشید، ممکن است که نسبت به بوها و غذاها واکنش‌های افراطی داشته باشید و به‌طور کلی حساسیت‌هایتان بالاتر برود. این تغییرات در ذائقه و بو هم می‌تواند شامل علاقه به بعضی چیزها (به اصطلاح ویار کردن) و از سوی دیگر نفرت از بعضی بوها و مواد غذایی دیگر باشد.


گرفتگی بینی

افزایش هورمون‌ها و تولید بیشتر خون علاوه بر سایر تغییرات می‌تواند غشاهای مخاطی بینی را متورم و خشک کند. در اثر این تغییرات ممکن است خون ریزی اتفاق بیفتد یا آب ریزش بینی پیدا کنید.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.darmankade.com
3.www.resaa.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.