آشنایی با فواید پیاده روی بر مغز و بدن

پیاده‌روی، پیشنهاد اول پزشکان و کارشناسان علم تغذیه‌ و تناسب اندام است. همه‌ی ما از فواید این ورزش ساده باخبریم و برای بسیاری از ما یکی از چالش‌های کاهش وزن است.
جمعه، 12 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید پیاده روی بر مغز و بدن
پر واضح است که یک پیاده‌روی عالی در جنگل و یا کوهستان روح، جسم و ذهن را پالایش می‌دهد، اما اکنون علم برای ما از منظری دیگر این ورزش ساده و قابل‌دسترس را واکاوی کرده و از تاثیری که بر مغز ما می‌گذارد، می‌گوید.


پیاده‌روی در طبیعت، افکار منفی و وسواس‌گونه را از بین‌ می‌برد

گذران وقت در هوای آزاد باعث ایجاد آرامش و شادی می‌شود و پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند به کاهش نشخوار فکری کمک کند. بسیاری از ما خود را درگیر و گرفتار افکار منفی می‌بینیم که باعث می‌شود نتوانید آن‌طور که باید از لحظات خود لذت ببرید. این تازه اولین دستاورد افکار منفی است، آنچه در پایان این راه در انتظار ما خواهد بود افسردگی و اضطراب است. در پژوهشی که به تازگی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده‌ است، محققان دریافته‌اند که وقت‌گذرانی در طبیعت افکار منفی و وسواس‌گونه را بسیار کاهش می‌دهد.

برای انجام این پژوهش، محققان به بررسی اختلال نشخوار فکری در شرکت‌کنندگانی پرداختند که در محیط‌های شهری و طبیعی پیاده‌روی می‌کردند. افرادی که به مدت ۹۰ دقیقه در محیط‌های طبیعی قدم می‌زدند کمتر دچار نشخوار فکری می‌شدند و همچنین فعالیت بخشی از مغز به نام قشر زیرزانوییِ پیش‌پیشانی (Subgenual Prefrontal) که مربوط به بیماری‌های عصبی است، در این افراد کمتر شده بود. اما در افرادی که در محیط‌های شهری پیاده‌روی می‌کردند کاهش اختلال نشخوار فکری گزارش نشد.

محققان دریافتند که افزایش زندگی شهرنشینی با افزایش افسردگی و بیماری‌های عصبی دیگر ارتباط تنگاتنگی دارد. دور شدن از فضای شهری و گذراندن اوقات بیشتری در طبیعت برای سلامت روان (و جسم) بسیار مفید است.

آشنایی با فواید پیاده روی بر مغز و بدن


پیاده‌روی مهارت حل خلاقانه‌ی مسائل را افزایش می‌دهد

پژوهشی که توسط روان‌شناسان روث‌آن اچلی (Ruth Ann Atchley) و دیوید ال. استریر (David L. Strayer) انجام شد، نشان داد که دور بودن از تکنولوژی و تماس با طبیعت عمیقا به افزایش حل مسائل به شیوه‌ی خلاقانه کمک می‌کند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، چهار روز را در طبیعت گذراندند و در طی این چند روز اجازه نداشتند از ابزار مربوط به تکنولوژی استفاده کنند. از آنان خواسته شد تا در فعالیت‌هایی که نیاز به تفکر خلاقانه و حل مسائل پیچیده داشت، شرکت کنند. محققان دریافتند که حل مسائل در افراد شرکت‌کننده در پیاده‌روی بدون تکنولوژی، تا ۵۰٪ افزایش یافته است. به گفته‌ی محققان هم تکنولوژی و هم سروصدای شهری اثرات بسیار مخربی داشته و چون به طور مداوم توجه‌‌ی ما معطوف به آنها است نمی‌توانیم به خوبی تمرکز کنیم و تمام این موارد بر روی عملکرد شناختی ما تاثیر می‌گذارد. یک پیاده‌روی خوب و به دور از تکنولوژی خستگی ذهنی را کاهش می‌دهد، ذهن را آرام می‌کند و باعث افزایش تفکر خلاقانه می‌شود.1


پیاده ‌روی سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

پیاده ‌روی مداوم و روزانه از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و افرادی که  در روز حدود یک کیلومتر را پیاده‌ روی می‌کنند در مقایسه با دیگر افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند و فعالیت آن‌ها تنها انجام کارهای همیشگی‌ و فعالیت های شخصی در طول روز است از سلامت قلب بیشتری برخوردار بوده و  خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها پایین ‌تر است.

پیاده ‌روی یک فعالیت خوب برای سلامت قلب انسان است، توصیه می‌شود که به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ ها استفاده کنید تا تحرک و قدم زدن بیشتری انجام داده باشید و برخی از افراد  هستند که از دستگاه‌ های الکترونیکی استفاده می‌کنند و تعداد گام ‌های خود را هر روز شمارش می‌کنند. اگر شما هم این کار را انجام می‌دهید، سعی کنید که هر روز هشت تا ده هزار قدم بردارید، قطعا تاثیر مثبتی بر روی قلب خود خواهید گذاشت.


پیاده روی فشار خون بالا را کنترل می‌کند

انجام پیاده ‌روی روزانه به طور طبیعی فشار خون را کاهش می‌دهد. برخی افراد می‌گویند که آنقدر مشغله ی کاری آن‌ها زیاد است که برای یک پیاده‌ روی روزانه به مدت 30 دقیقه نیز وقت ندارند.

خبر خوب برای این عده از افراد این است که مطالعات مختلف نشان می‌دهند که در طول روز و انجام چند بار پیاده ‌روی 10 دقیقه ‌ای می‌تواند به اندازه‌ ی یک پیاده ‌روی طولانی مفید باشد. بنابراین دقایقی از روز را وقت خواهید داشت که قدم بزنید و پیاده روی کنید. به عبارتی بهانه ای برای آن نخواهید داشت. سعی کنید که  صبح ‌ها به مدت 10 دقیقه پیاده ‌روی کنید و مرتبه ی بعد و بعد از صرف ناهار یک پیاده‌روی 10 دقیقه‌ ای داشته باشید و بعد از اتمام کار روزانه ی خود و در بازگشت به منزل هم 10 دقیقه‌ ی دیگر پیاده‌ روی کنید. اثرات مفید آن را در طولانی مدت مشاهده خواهید کرد و درخواهید یافت که سلامتی شما ارزش دارد و باید زمانی را در طول روز به پیاده روی کردن اختصاص دهید.2

آشنایی با فواید پیاده روی بر مغز و بدن


پیاده‌روی در طبیعت یک ورزش عالی است و قدرت مغز را افزایش می‌دهد

می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامت بدن ما مفید است. با توجه به اندازه‌ی بدن و سختی مسیر، پیاده‌روی روشی عالی برای سوزاندن ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری در هر ساعت است و نسبت به فعالیت‌های دیگر مانند دویدن، آسیب کمتری به مفاصل می‌رساند. همچنین ثابت شده افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند نسبت به برنامه‌ی ورزشی خود تعهد بیشتری دارند. پیاده‌روی برای افرادی که می‌خواهند طبق برنامه‌های منظم، ورزش کنند انتخاب خوبی است.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافته‌اند که ورزش‌های هوازی، حجم هیپوکامپ را در زنان بالای ۷۰ سال، افزایش می‌دهدـ هیپوکامپ قسمتی از مغز است که با حافظه‌ی فضایی و اپیزودیک در ارتباط است. این ورزش‌ها نه تنها فراموشی را بهبود می‌بخشد که از بروز آن نیز جلوگیری می‌کند. به گفته‌ی محققان ورز‌ش‌های هوازی به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند، عزت‌نفس را افزایش می‌دهد و باعث ترشح اندورفین (موثر در تسکین درد) می‌شود. بسیاری از افراد برای از بین بردن این مشکلات به مصرف دارو پناه می‌برند، در حالی که درمان این بیماری‌ها بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.


چطور پیاده‌روی را شروع کنید؟

خوشبختانه، یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین ورزش‌ها، پیاده‌روی است و برای تمام اعضای خانواده حتی افراد مسن نیز مفید است. با حرکات کم شروع کنید و توانایی خود را محک بزنید. هر مقدار که برای شما مناسب است، پیاده‌روی کنید- مثلا اگر پیاده‌روی در پارک برای شما کافی است، همان را انجام دهید. هرگونه فعالیت در فضای باز بهتر از عدم تحرک است. نقشه مسیرهای پیاده‌روی اطراف منزل خود را می‌توانید به صورت آنلاین پیدا کنید، همچنین برنامه‌های زیادی برای تلفن‌های هوشمند وجود دارد که این مسیرها را نشان می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم هنگام پیاده‌روی موبایل خود را خاموش کنید تا از پیاده‌روی خود نهایت استفاده را ببرید (اگرچه به همراه داشتن موبایل برای موقعیت‌های اورژانسی ضروری است).

حتما کفش‌های مخصوص پیاده‌روی، کلاه و بطری آب همراه داشته باشید، با پوشیدن لباس به صورت چند لایه، به هنگام گرم یا سرد شدن می‌توانید به راحتی لباس خود را دربیاورید و یا بپوشید. عصای کوهنوردی نیز سرعت شما را افزایش می‌دهد و تا حدودی از فشار بر روی زانوها جلوگیری می‌کند. حال تنها کاری که لازم است برای رسیدن به تمام این مزایا انجام دهید این است که به یک پیاده‌روی لذت‌بخش بروید.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.rayamag.com
3.www.vista.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.