راجع به خواص درمانی کپسایسین چه میدانید؟

کپسایسین Capsaicin در فلفل‌های تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود. علت اصلی تند بودن فلفل‌ها همین ماده است. با اینکه فلفل طبیعت گرمی دارد، اما خوردن آن باعث خنکی و کاهش دما در بدن می‌شود. به همین دلیل مردم مناطق حاره و گرم، بیشتر فلفل مصرف می‌کنند.
يکشنبه، 14 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راجع به خواص درمانی کپسایسین چه میدانید؟

کپسایسین چیست؟

کپسایسین به عنوان یک ترکیب مولکولی در فلفل خوراکی یافت شده و حاوی کالری یا مواد مغذی نیست. این ماده در هر بخشی از فلفل به جز بذر آن یافت می شود. گرچه بالاترین غلظت کپسایسین در دیواره داخلی این سبزی درست در جایی که در آن دانه ها پیوند می خورند، یافت می شود.

ثابت شده است که این ماده برای کاهش وزن، مبارزه با سرطان و حتی کاهش درد مزمن مفید می باشد. این به این دلیل است که کپسایسین به گیرنده وانیلیوئید شناخته شده به نام TRPV1 متصل شده و به وسیله گرما خود سیگنال های بدن را در زمانی که سلولی در بدن آسیب می بیند دریافت می کند.

هنگامی که مولکول کپسایسین به گیرنده TRPV1 متصل می شود به مغز می گوید که سوختگی رخ داده است. این پیام به نوبه خود موجب واکنش التهابی خفیف به منظور ترمیم سلول های آسیب دیده می شود. بنابراین این ماده بدن را وادار می کند تا سلول آسیب دیده را ترمیم کند.1
 

خواص کپسایسین

کاپسی‌سین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که سلول‌های بدن را از آسیب مولکول‌های رادیکال آزاد محافظت می‌کند و از خاصیت ضد باکتریایی نیز برخوردار است.

این ماده سیستم قلبی عروقی را تحریک و سیستم هاضمه را تقویت کرده و درد روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین می‌بخشد و برای مثانه به عنوان داروی ضد احتقان و ضد باکتری مؤثر است.

کاپسیسین نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد بلکه هنگام استفاده به شکل موضعی، میزان ورم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. فلفل با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی در معده و نابودی باکتریهایی که می‌توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می‌کند. خاصیت ضد باکتری فلفل از بروز اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می‌کند و این ماده غذایی یکی از منابع سرشار ویتامین ث و کاروتن‌ها است.

راجع به خواص درمانی کپسایسین چه میدانید؟
 
کاهش زخم معده
تحقیقات نشان داده‌است که کاپسی سین موجود در فلفل، باعث کاهش بروز زخم معده می‌شود.کاپسی سین، موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده و تولید موکوس به وسیلهٔ دیوارهٔ معده می‌شود، بنابراین بافت معده در برابر ترشح اسید معده مصون باقی می‌ماند.

مطالعات نشان داده است، که خوردن ۲۰ گرم فلفل، حدود ۳۰ دقیقه قبل از خوردن یک عدد آسپیرین، از اثرات تخریبی این دارو بر بافت معده و دوازدهه، در اثر مصرف طولانی مدت مواد شیمیایی آن جلوگیری می‌کند.2
 
کمک به کاهش وزن
اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، احتمالاً باید غذاهای غنی از کپسایسین را در نظر بگیرید. کپسایسین یک عامل گرمازا است، به این معنی که فعالیت متابولیک را افزایش می دهد. این به نوبه خود به سوزاندن کالری و چربی کمک می کند. به علاوه، تولید گرلین، هورمون مسئول ایجاد گرسنگی را کاهش می دهد.

یک مطالعه که در Molecular Biology Reports منتشر شده نشان می دهد که خوردن غذاهای پرادویه و غنی از کپسایسین احتمال دارد باعث کاهش وزن بدن، سرعت متابولیسم، سوزاندن چربی و مهار اشتها در حیوانات شود.

یک مطالعه که در مجله بین المللی چاقی منتشر شده است نشان می دهد که مصرف کپسایسینوئیدها و کپسینوئیدها احتمال دارد برای آسان تر شدن روند چاقی مفید باشد.

جالب اینجاست که کپسایسین همچنین کمک می کند تا گرسنگی خود را کاهش دهید، کمتر غذا بخورید و مدت بیشتری احساس سیری کنید. در مورد استفاده از مکمل های کپسایسین برای کمک به کنترل اشتها و افزایش متابولیسم چربی با پزشک خودتماس بگیرید. همچنین، می توانید از فلفل کاین در پخت و پز خود استفاده کنید.3
 
پسوریازیس را درمان می کند
علاوه بر درمان درد، کپسایسین به دلیل توانایی که در درمان بیماری های مختلف پوستی، از جمله خشکی و خارش پوست دارد، می تواند پسوریازیس را درمان کند. به نظر می رسد ماده P ترشح شده پس از استفاده از کپسایسین، یک درمان مؤثر برای این بیماری است.

تحقیقات نشان می دهند که استفاده مداوم از کپسایسین باعث کاهش شدت پسوریازیس پوست می شود. بیماران گزارش دادند که استفاده اولیه از کپسایسین با سوختگی های جزئی و خارش همراه بوده است که پس از استفاده از چندین برنامه کاربردی مختلف، از بین رفته اند.1

راجع به خواص درمانی کپسایسین چه میدانید؟
 
تسکین درد آرتروز
برای مقابله با هر نوع درد آرتروز، کپسایسین بسیار موثر است. خاصیت ضد درد و ضد التهابی آن به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می کند.

مطالعه ای که در Clinical Therapy منتشر شد، نشان داد که کپسایسین می تواند یک درمان موثر برای آرتروز باشد. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و آرتروز که کرم کپسایسین را برای زانوهای دردناک مصرف کردند، پس از چهار هفته به ترتیب کاهش درد 57 و 33 درصدی را گزارش دادند.

برای استفاده از آن، یک قاشق چای خوری پودر فلفل کاین را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ولرم اضافه و کاملاً مخلوط کنید، سپس آن را روی ناحیه دردناک آرتروز قرار دهید.

اجازه دهید 20 دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشویید. این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید. روش دیگر، می توانید منطقه آرتروز را با کرم کپسایسین، 2 یا 3 بار در روز ماساژ دهید.3
 
ضد سرطان
فلفل داروی ضد سرطان است. از فلفل می‌توان در درمان سرطان و حتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کرد. تحقیقات نشان داده‌اند کاپسی سین موجود در فلفل، به عنوان یک ترکیب ضد سمی عمل کرده و مانع از فعالیت ترکیبات سرطان‌زا در بدن می‌شود و از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کنند.2
 
عمر بیشتر
مطالعه جدیدی که در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته و در مجله PLOS ONE منتشر شده میگوید:آزمایشی بر روی ۱۶ هزار نفر صورت گرفته که نشان می‌دهد احتمال مرگ این افراد (از هرنوع که باشد) با مصرف فلفل تند به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته و حدود ۱۳ درصد کمتر شده‌است. عامل این مسئله ماده کپسایسین است که در فلفل تند وجود دارد. البته هنوز محققین به درستی نمیدانند این ماده چطور اثر میکند.2

راجع به خواص درمانی کپسایسین چه میدانید؟
 
کاهش فشار خون
فشار خون بالا عامل خطری بسیاری از بیماری ها است که نباید آن را نادیده بگیرید، زیرا فشار زیادی بر قلب و عروق ایجاد می کندحتی منجر به بیماری های متعددی از قلب تا مشکلات کلیوی می شود. برای کنترل فشار خون، کپسایسین موجود در فلفل قرمز بسیار موثر است.

طبق مطالعه ای که در Cell Metabolism منتشر شد، محققان گزارش دادند که کپسایسین منجر به شل شدن رگ های خونی می شود و این به نوبه خود فشار خون را کاهش می دهد. این مطالعه بر روی موش های با فشار خون بالا انجام شد.

مطالعه ای که در گزارش قلب باز منتشر شده است نشان می دهد که کپسایسین به شل شدن رگ های خونی در خوک ها کمک می کند و منجر به کاهش فشار خون می شود.

برای کنترل فشار خون، می توانید مکمل های کپسایسین را بخورید، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در آشپزی می توانید از فلفل قرمز نیز استفاده کنید.3

پینوشتها
1.www.payamesalamat.com
2.www.delgarm.com
3.www.pezeshket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.