مواد غذایی طبیعی برای کنترل فشار خون بالا

بسیاری از مردم دنیا مبتلا به فشارخون بالا هستند. برای درمان این بیماری، راه های مختلفی از جمله تغییرات شیوه ی زندگی یا داروها وجود دارند. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف به دنبال روش های طبیعی هستند. هر چند این روش ها جایگزین مراجعه به پزشک و درمان دارویی نمی شوند اما شاید در صورتی که با مشورت با پزشک انجام شوند بتوان آنها را به عنوان طب مکمل در نظر گرفت.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی طبیعی برای کنترل فشار خون بالا
دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک نفر ممکن است به فشار خون بالا دچار شود و نمی‌توان یک علت واحد و مشخص را برای این مشکل برشمرد. متداول‌ترین عواملی که باعث ایجاد فشار خون بالا می‌شوند، ترکیبی از استرس، اضافه وزن، عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن هستند. علاوه بر تمام اینها داشتن سابقه‌ی خانوادگی فشار خون بالا نیز می‌تواند شانس ابتلای فرد به فشار خون بالا در برهه‌ای از زندگی‌ را افزایش دهد.


فشار خون بالا قاتل خاموش و مرگبار

نادیده گرفتن فشار خون بالا، این مشکل را برطرف نخواهد کرد بلکه می‌تواند آن را به مسئله‌ی جدی‌تری مانند سکته‌ مغزی، بیماری کلیوی یا حمله‌ قلبی تبدیل کند. درواقع فشار خون بالا بعنوان یک بیماری طبقه‌بندی نمی‌شود، چون اغلب هیچ علامتی ندارد و گاهی اوقات اولین نشانه‌ی آن هنگامی بروز می‌کند که بیماری کلیوی در یک فرد تشخیص داده می‌شود.


درمان فشارخون بالا بدون دارو

اکثر پزشکان، فشار خون بالای شما را با داروهایی درمان می کنند که اغلب می‌توانند باعث سایر عوارض جانبی ناخواسته شوند. هرچند ممکن است مواد غذایی از نظر پزشکان، روش درمان مطمئنی نباشند اما شواهد علمی و داستان‌گونه‌ی بسیاری وجود دارند که از مصرف برخی مواد غذایی در درمان فشار خون بالا حمایت می‌کنند.

اینها چند مورد از خوراکیهایی هستند که ثابت شده می‌توانند به کاهش فشار خون به طور طبیعی کمک کنند:


سیر

محققان در سال ۱۹۹۳ مطالعه‌ای انجام دادند که در آن به شرکت‌کنندگان دارای فشار خون بالا، دوز بالایی محلول سیر داده شد. این مطالعه نشان داد که سیر، فشار خون این افراد را بدون ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی کاهش داد. این مطالعه‌ی خاص در سال ۱۹۹۳ در مجله‌ی Pharmacotherapy منتشر شد.


هل

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی بیوشیمی و بیوفیزیک هند منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه‌ی ۳ گرم از پودر هل در ۲۰ فرد مبتلا به بیماری فشار خون اولیه توانست سطوح فشار خون آنها را بطور موثری کاهش دهد. به علاوه تمام شرکت‌کنندگان این گروه آزمایشی گزارش کردند که بدون هیچ‌گونه عوارضی، احساس تندرستی و سلامت بیشتری می‌کردند.


پیاز

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی تغذیه منتشر شد، مشخص گردید که کوئرستین، یک فلاونول آنتی‌ اکسیدان موجود در پیاز، فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون کاهش داد در مقایسه با گروهی از شرکت‌کنندگان که به آنها دارونما داده شده بود.


زردچوبه

مطالعه‌ای که در مجله‌ی تغذیه منتشر شد، دریافت که مکمل خوراکی ادویه‌ی زردچوبه به کاهش فشار خون سیستولیک در بیمارانی که از لوپوس نفریت عودکننده یا مقاوم رنج می‌برند، کمک کرد. این مطالعه، شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه قرص دارونما که رنگ و سایزی مشابه قرص واقعی زردچوبه داشت و گروه دیگر ۵۰۰ میلی‌گرم زردچوبه که ۲۲٫۱ میلی‌گرم آن ماده‌ی فعال کورکومین بود، دریافت کردند. گروه کنترل، ۳ قرص دارونما در روز مصرف کردند با هر وعده‌ی غذایی ۱ قرص. در حالی که گروه دیگر، ۱ کپسول زردچوبه‌ی واقعی در روز خوردند. هر دو گروه این کار را بمدت ۳ ماه ادامه دادند.


دارچین

یک مطالعه‌ی انسانی تصادفی شامل ۵۸ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا دریافت که مصرف دو گرم دارچین در روز، سطوح فشار خون بالا و همچنین سطوح HbA1c را که مقیاسی از سطوح قند خون درازمدت است، کاهش داد.

برنداشتن گام‌های مثبت در جهت کاهش سطوح فشار خون بالا می‌تواند بدین معنا باشد که شما در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی قرار دارید. بنابراین چرا گزینه‌های طبیعی بسیاری که به شکل ادویه‌های ساده دردسترس هستند را امتحان نمی‌کنید تا شاهد کاهش اعداد فشار خون‌تان باشید.1


ریحان

این سبزی خوش طعم که در انواع مختلفی از غذاها استفاده می شود، می تواند به کاهش فشارخون شما نیز کمک کند. دیده شده که عصاره ریحان فشارخون را مختصراً پایین می آورد. اضافه کردن ریحان تازه به رژیم غذایی مفید بوده و مشکلی به وجود نخواهد آورد. برگ های تازه ی ریحان را به پاستا، سوپ ها و سالاد ها اضافه کنید و از خواص مفید و عطر و طعم آن بهره مند شوید.

مواد غذایی طبیعی برای کنترل فشار خون بالا


رزماری

طبق تحقیقات اخیر مصرف روغن رزمارى براى سه بار در روز باعث افزایش فشار خون در افرادی که فشار خونى پایین دارند، مى شود. به نظر مى رسد که به محض قطع کردن مصرف روغن رزمارى، فشار خون افراد به حالت قبل باز مى گردد.


تخم کتان

تخم کتان یک منبع غنی از اسید های چرب امگا ۳ است که به طور قابل توجهی فشارخون را کاهش می دهد. مصرف تخم کتان می تواند فرد را در برابر بیماری های قلبی عروقی ناشی از آترواسکلروز با ٣ مکانیسم زیر محافظت کند: ١-کاهش کلسترول سرم، ٢- افزایش تحمل گلوکز و ٣- خاصیت آنتی اکسیدانی. شما می توانید محصولاتی که حاوی تخم کتان هستند را از فروشگاه ها تهیه کنید، اما بهتر است که خود این دانه ها را خریداری کرده و در مصارف غذایی از آن استفاده کنید. برای حفظ کیفیت مطلوب تخم کتان می توان آن را در فریزر نگه داری کرد.


زنجبیل

زنجبیل به کنترل فشارخون کمک می کند، زیرا که گردش خون را بهبود بخشیده و عضلات دیواره ی عروق خونی را شل می کند. از زنجبیل معمولاً در غذاهای آسیایی استفاده می شود، این ماده می تواند به انواع شیرینی ها یا نوشیدنی ها نیز اضافه شود.


تخم کرفس

تخم کرفس گیاهی است که برای طعم دار کردن سوپ ها، خورش ها و دیگر غذاها استفاده می شود. تاریخچه ی مصرف کرفس برای درمان فشارخون بالا در چین به سالها قبل بر میگردد. بعلاوه مطالعات نیز امروزه این امر را تا حدودی تایید کرده اند. شما می توانید از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده کنید، اما می توانید خود گیاه کرفس را آب گرفته و از آن استفاده کنید. کرفس به نوبه ی خود ادرار آور(دیورتیک) است که این امر می تواند توجیه کننده ی نقش آن در کاهش فشار خون باشد.


اسطوخودوس

زیبایی و عطر وبوی اسطوخودوس تنها جنبه مفید این گیاه نیست. روغن اسطوخودوس می تواند باعث آرامش و کاهش فشارخون شما شود. اگر چه بسیاری از مردم فکر می کنند که نمی توان از اسطوخودوس به عنوان یک گیاه دارویی استفاده کرد،اما باید گفته شود که استفاده از آن به صورت پخته و از برگ های آن همانند گیاه رزماری بسیار سودمند خواهد بود.


زالزالک

زالزالک یک داروی گیاهی برای فشارخون بالاست که هزاران سال است در طب سنتی چینی استفاده می شود. به نظر می رسد که عصاره زالزالک برای سلامتی قلب و عروق مفید است. کمک به کاهش فشارخون، جلوگیری از تشکیل لخته، و افزایش گردش خون می توانند از جمله اثرات این گیاه باشند. شما نیز می توانید زالزالک را به صورت قرص، محلول عصاره و یا دمنوش مصرف کنید.2


انار

خوردن انار لذت بخش است، خوردنش سرگرم کننده است، برایتان سلامتی به ارمغان می آورد، و راهی ساده و فوری برای کاهش فشار خون در یک لحظه است. 
انار سرشار از آنتی اکسیدان است که گردش خون و انتقال اکسیژن از طریق جریان خون را بهبود بخشیده و در مهار فشار خون به شما کمک می کند و دندانهای شیری شما را تقویت می کند. فقط از آب انار انتظار نداشته باشید که همین اثرات را داشته باشد بسیاری از برندهای آب انار که در فروشگاهها پیدا می شود حاوی شکر اضافه است.

مواد غذایی طبیعی برای کنترل فشار خون بالا


زردآلو

زردآلو میوه ای خوشمزه و شیرین است که تاثیر فوق العاده ای روی فشار خون دارد. زردآلو را می توانید به سادگی به برنامه خود برای مبارزه با فشار خون بالا اضافه کنید. چه به صورت خشک و چه تازه سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، بتا کاروتن است که آن را تبدیل به انتخابی مناسب برای افرادی می کند که از فشار خون بالا رنج می برند. پژوهشی که در زمینه طب داخلی منتشر شده نشان می دهد فیبر بالای رژیمی موجود در زردآلو می تواند جلوی فشار خون بالا، سکته مغزی و قلبی را بگیرد.


خرما

با خوردن خرما به عنوان میان وعده انرژی خود را با حداقل میزان شکر افزایش دهید. خرما سرشار از فیبر است و با وجود منیزم و پتاسیم، فشار خون را کاهش می دهد. مصرف خرما راه ساده ای برای بهبود فشار خون شما بدون کم کردن غذای روزانه شماست. در حقیقت غذاهایی با پتاسیم بالا و سدیم پایین مثل خرما به طور گسترده برای استفاده در رژیم غذایی مقابله با فشار خون بالا توصیه می شوند.


شکلات تلخ

به یک نسخه برای کاهش فشار خون نیازمندید؟ یک اونس شکلات تلخ بخورید! شکلات تلخ غنی از فلاونوئیدها (مواد خوراکی فلاونوئیدی آنتی اکسیدانهایی قوی هستند) است که می توانند در اتساع (باز شدن) رگهای خونی تاثیرگذار بوده و منجر به کاهش فشار خون شوند.


سیب

مصرف روزانه یک سیب فشار خون بالا را مهار می کند. سیب سرشار از فیبر، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها است. سیب هم برای کسانی که فشار خون بالا دارند و هم کسانی که فشارشان را کنترل می کنند مفید است.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.wikipressure.com
3.www.seemorgh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما