مضرات باور نکرنی نمک

خوردن نمک بیش از حد باعث بروز مشکلات بسیاری می شود که گاه ممکن است قابل جبران نباشد و آسیبات جدی و خطرناکی به بدن وارد شود.برای اطلاع از مضرات نمک در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مضرات باور نکرنی نمک

نمک چیست؟

نمک ها ترکیبات غیر معدنی هستند که به معنای آن است که حاوی کربن و هیدروژن نیست. نمک ها با بار مثبت کاتیون نامیده می شوند و یون ها با بار منفی را جذب می کنند که این یون ها آنیون نامیده می شوند. این جذب مثبت به منفی به عنوان یک پیوند یونی شناخته می شود که کلید تثبیت ساختار شیمیایی نمک هاست.

یکی از مهمترین نمک ها در نظام طبیعی و زیستی دنیا سدیم کلرید می باشد ، بیایید نگاهی به سدیم کلرید انداخته و درباره ی آنچه که آن را در طبیعت نمک ارزشمندی ساخته است بحث کنیم.


نمک چه نقشی در بدن دارد؟

نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم ، سبب جبران املاح از دست رفته بدن می شود.


چه مقدار نمک بخوریم؟

مقدار مصرف روزانه نمک بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، پنج گرم است اما در کشور ما میزان مصرف نمک 2 تا 3 برابر این مقدار است.

سدیم کلرید یا همان نمک طعام بیشتر عوارض جانبی بار منفی سدیم را داراست. مصرف بیش از حد آن می تواند موجب بعضی از هشدارها و مشکلات سلامتی شود.


فشار خون بالا

نمک طعام یکی از عوامل برجسته فشار خون بالاست. اخیرا یک مطالعه عنوان کرد که عامل بیش از 17 درصد موارد فشار خون در آمریکا به مصرف بالای نمک خوراکی مرتبط بوده است مصرف بیش از حد نمک طعام بسیار برای شما بد است.

مصرف افراطی آن فشار سرخرگی را افزایش می دهد و همچنین وجود زیاد نمک در بدن، منجر به حبس آب در آن و رقیق شدن می شود و به این وسیله احتباس آب زیاد شده و مقدار خون در کانال های خونی را افزایش می داد.

به نوبه ی خود، افزایش مقدار خون نیز فشار خون را افزایش می دهد که منجر به هایپرتانسیون یا همان فشار خون بالای مزمن می شود. بعد از مدت ها هایپرتانسیون می تواند رگ های خونی را غیر منعطف کند و اگر بدون درمان باقی بماند؛ می تواند به حمله و سکته قلبی منتهی شود.

مورد دیگر اینکه با توجه به افزایش بیش از حد کارکرد قلب در پمپاژ، مقدار خون نیز زیاد می شود و این موضوع می تواند خود قلب را تضعیف و آثار سوء بر خود داشته باشد.


ممانعت از عملکرد کلیه

یک رژیم غذایی پر نمک می تواند در واقع عملکرد کلیه شما را آهسته تر کند. نمک زید می تواند مقدار باعث افزایش پروتئین در ادرار شما شود. افزایش پروتئین در ادرار شما یک عامل بسیار بالا برای بیماری کلیه است.


امراض ناگهانی

یک مقاله چاپ شده در یکی از مجلات، جزئیات ارتباط سدیم کلرید و امراض ناگهانی را عنوان کرده است. در محیط های بالینی، مقدار زیاد سدیم کلرید نشان نشان از امراض ناگهانی در داخل ورید ها داشت. متقابلا کاهش شدید سدیم در فرآیند کم آبی نیز با خودی خود باعث این امراض می شود.

اگر شما همواره به دستشویی می روید چه در روز و چه در شب، تکرر ادرار علامت کلیدی مصرف اضافی نمک است، اما آن مس تواند علامت تعداد دیگری از شرایط بدن نیز باشد، از صفرای بیش فعال گرفته تا عفونت دستگاه ادرار و دیابت نوع دو. در حالیکه که این موارد نگران کننده ای نیستند اما پزشک خود را ملاقات کنید اگر هر تغییری در عادات دفع ادرار خود پیدا کردید.


مچ های پا ورم می کند

افراط در مصرف نمک در رژیم غذایی خود می تواند به تورم مچ های پا منتهی شود. مچ های ورم کرده می تواند ناشی از احتباس آب که نتیجه ی مصرف زیاد نمک است، به وجود آید. اما حالت های دیگری نیز می توانند باعث به وجود آمدن مچ های ورم کرده شود. افرادی که قوزک پا آنها ورم کرده است و انگشترشان تنگ شده اگر نمک کمتر مصرف نمایند ، ورم بسیار کاهش می یابد.


مشتاق غذاهای خوشمزه و نمکی هستید

اگر شما خودتان مشتاق خوراکی های نمکی یافتید، شما بسیار نمک مصرف می کنید. شما از غذای خود لذت بیشتری خواهید برد اگر مصرف نمک خود را به سطح قابل قبول برسانید.

شما معمولا سردردهای متوسطی دارید و اگر از این سردردها رنج می برید و نمی دانید چه کنید، شاید بخواهید مصرف نمک را کاهش دهید. وجود بیش از حد نمک در رژیم غذایی می تواند باعث سردردهای ناشی از کم آبی در بدن شود. اگر نمک را به کمترین برسانید هیچ اثر بدی ندارد و پزشک به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.1


نمک و سرطان معده

کاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می دهد. در مطالعه کشورهای مختلف در جهان، ارتباط نزدیکی بین مقدار مصرف نمک و تعداد افراد مبتلا به سرطان معده آشکار شده است. در مناطقی که مردم نمک کم مصرف می کنند، شیوع سرطان معده کمتر است.


مصرف زیاد نمک و آسم

مصرف نمک زیاد، شرایط آسم را تشدید می کند، یعنی اگر مستعد ابتلا به آسم هستید، به طور غیرمستقیم، بیماری شما را وخیم تر می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که کاهش مصرف نمک، همراه با سایر عوامل درمانی آسم، در بهبود این بیماری موثر و مفید است.


نگهداری مایعات بدن

مصرف نمک زیاد، باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود.کاهش مصرف نمک در این شرایط، حدود 2 لیتر از مایعات بدن (2کیلوگرم از وزن بدن) را کاهش می دهد. در بسیاری از زنان که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دست شان هستند، با کاهش مصرف نمک در غذای خود، ورم بسیار کاهش می یابد.


مصرف زیاد نمک و پوکی استخوان

نمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها جدا می کند و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن و پوکی استخوان می شود، در نتیجه با افزایش سن، استخوان ها به راحتی می شکنند. برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.2

هر فردی ممکن است بیش از حد نمک مصرف کند اما با مد نظر قرار دادن برخی اقدام ها می توانید شرایط را بار دیگر متعادل سازید. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره می کنیم.


وقتی نمک زیاد مصرف می کنید آب فراوان بنوشید

نوشیدن آب فراوان به تخلیه سدیم اضافی از کلیه ها کمک می کند. آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و به کاهش احساس نفخ و تورم کمک خواهد کرد.


وقتی نمک زیاد مصرف می کنید ورزش کنید

ورزش کردن به دفع سدیم از طریق تعریق کمک می کند اما باید نسبت به تامین آب مورد نیاز بدن توجه داشته باشید.


وقتی نمک زیاد مصرف می کنید موز بخورید

پتاسیم به خنثی کردن سدیم کمک می کند. مواد غذایی مانند موز، لوبیا سفید، سبزیجات برگدار و سیب زمینی همگی منابع خوبی برای پتاسیم هستند. مصرف مواد غذایی با محتوای پتاسیم بالا ایده خوبی است زیرا آنها به طور معمول از مواد غذایی کامل محسوب می شوند که سطح سدیم را نیز به طور طبیعی کاهش می دهند. با این وجود افرادی که به بیماری کلیوی مبتلا هستند باید میزان مصرف پتاسیم خود را زیر نظر داشته باشند و در این زمینه با پزشک صحبت کنند.


وقتی نمک زیاد مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید

برخی افراد با خطر بیشتر حساسیت به نمک مواجه هستند که از آن جمله می توان به افرادی بزرگتر از ۵۱ سال، آفریقایی‌ آمریکایی‌ تبارها و افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا فشار خون بالا اشاره کرد. اگر درباره میزان مصرف نمک خود نگران هستید و فکر می کنید ممکن است حساسیت به نمک داشته باشید، مراجعه به پزشک و صحبت در این زمینه با وی بهترین گزینه است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.seemorgh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.