با خواص بی نظیر کلم پیچ برای سلامتی آشنا شوید

اگر می خواهید با خواص بی شمار کلم برگ آشنا شوید حتما با ما همراه شوید و این مقاله را مطالعه کنید.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با خواص بی نظیر کلم پیچ برای سلامتی آشنا شوید
کلم پیچ از سبزیجات چلیپایی بسیار مفید است که هم خانواده گل کلم و کلم بروکلی محسوب شده و معمولا به رنگ های سبز، بنفش یا سفید یافت می شود.

این سبزی دوست داشتنی فواید فراوانی برای سلامتی دارد که از آن جمله می توان به درمان یبوست، سرطان، فشار خون و کلسترول بالا، عفونت و زخم اشاره کرد. مصرف کلم پیچ درد را تسکین داده و برای لاغری، بارداری، دیابت، کبد و قلب مفید است.

طبع کلم پیچ گرم و خشک است.

جالب است بدانید:

کلم پیچ گیاهی دو سالانه و بومی نواحی شرق مدیترانه و آسیای صغیر می باشد.

حدود 100 نوع مختلف کلم پیچ در جهان وجود دارد اما کلم پیچ سبز رایج ترین نوع آن است، برگ های لطیفی دارد که مانند یک توپ بزرگ، محکم دور هم پیچیده شده اند، این نوع کلم پیچ به “سفید هلندی” نیز مشهور است.

کلم پیچ قرمز یا بنفش مغذی تر و کوچک تر از کلم پیچ سبز است و طعم تند ملایمی دارد.

برخی انواع دیگر کلم پیچ شامل کلم پیچ ساوی (با برگ های چروک خورده) و کلم پیچ چینی (با برگ های دندانه دار) می باشد.

در حال حاضر چین بزرگ ترین تولید کننده کلم پیچ در جهان است.

سنگین ترین کلم پیچ یافت شده حدود 64.7 کیلوگرم وزن و درازترین کلم پیچ دنیا حدود 15.3 متر طول داشته است.


خواص دارویی و فواید کلم پیچ


لاغری
کلم پیچ از سبزیجات سرشار از فیبر با کالری محدود است که مدت زمان طولانی تری فرد را سیر نگه داشته و به لاغری کمک می کند.

بارداری
کلم پیچ بخصوص کلم پیچ چینی حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که برای رشد سالم جنین ضروری است و از بروز نقایص مادرزادی پیشگیری می کند.
آهن و ویتامین C موجود در کلم پیچ از بروز کم خونی در زنان باردار پیشگیری کرده و به درمان آن کمک می کند.

کودکان و نوزادان
کلم پیچ برای معده و روده کودکان مفید است و یبوست کودک را درمان می کند.

کلم پیچ خطر ابتلا به کم خونی در کودکان را کاهش داده و از بدن کودک سم زدایی می کند.

هشدار 1: مصرف کلم پیچ در کودکان و نوزادان باعث ایجاد گاز و نفخ می شود، کلم پیچ خام می تواند باعث اسهال شود و به دلیل ترد بودن برگ های آن، خطر بروز خفگی در کودک وجود دارد.

هشدار 2: مصرف کلم پیچ در نوزادان کمتر از 6 ماه توصیه نمی شود و بعد از 6 ماهگی نیز بهتر است به صورت پوره مصرف شود.1

کنترل التهاب
التهاب همیشه خک چیز بدی نیست. در واقع، بدن شما بر پاسخ التهابی متکی است تا از عفونت جلوگیری کند یا به سرعت بهبود یابد. این نوع التهاب حاد یک پاسخ طبیعی به آسیب یا عفونت است. از سوی دیگر، التهاب مزمن که در طی مدت زمان طولانی رخ می دهد، به بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده مرتبط است.

سبزیجاتی مانند کلم حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مختلف است که نشان داده شده است در کاهش التهاب مزمن موثرند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که خوردن بیشتر سبزیجات برخی از نشانگرهای التهابی خون را کاهش می دهد.

یک مطالعه بر روی بیش از 1000 زن چینی نشان داد کسانی که بیشترین میزان سبزیجات را مصرف می کردند، مقادیر پایین تری از التهاب را دارا بودند.

سولفورفان، کپسفل و سایر آنتی اکسیدان های موجود در این گروه قابل توجه از گیاهان احتمالا مسئول اثرات ضد التهابی هستند.

بهبود گوارش
اگر می خواهید سلامت گوارشی خود را بهبود ببخشید، کلم پیچ غنی از فیبر است. این گیاه ترد پر از فیبر نامحلول است که کمک می کند تا سیستم گوارش را با اضافه کردن حجم به مدفوع و ارتقاء حرکات منظم روده به خوبی حفظ کند. علاوه بر این، فیبر نامحلول تعداد باکتری های مفید در روده را افزایش می یابد. این باکتری ها عملکرد مهمی مانند حفاظت از سیستم ایمنی بدن و تولید مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین های K2 و B12  را انجام می دهند. خوردن کلم پیچ بیشتر یک راه عالی برای حفظ سیستم گوارش شما به صورت سالم است.

حفظ سلامت قلب
کلم قرمز شامل ترکیبات قدرتمندی به نام آنتوسیانین ها است. آنها به این سبزی خوشمزه رنگ بنفش پررنگ می دهند. آنتوسیانین ها رنگدانه های گیاهی هستند که متعلق به خانواده فلاونوئید می باشند. بسیاری از مطالعات پیوند میان غذاهایی که غنی از این رنگدانه هستند را با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی پیدا کرده اند. محققان در یک مطالعه از 93،600 دریافتند افرادی که مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین بیشتری دارند خطر ابتلا به حمله قلبی در آنها کمتر است. در تجزیه و تحلیل دیگری از 13 مطالعه مشاهده شده که شامل 3444888 نفر یافته هایی مشابه داشتند. این یافته ها نشان داد که افزایش مصرف فلاونوئیدها با 10 میلی گرم در روز با 5 درصد کمتر از احتمال بیماری قلبی همراه بود. نشان داده شده است که افزایش مصرف آنتوسیانین ها در رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون و خطر بیماری عروق کرونر می شود.

شناخته شده است که التهاب نقش مهمی در توسعه بیماری های قلبی ایفا می کند و اثر حفاظتی آنتوسیانین در برابر آن احتمالا به علت ویژگی های ضد التهابی آن است. کلم پیچ حاوی بیش از 36 نوع مختلف آنتوسیانین قوی است و آن را انتخاب خوبی برای سلامت قلب می کند.2

مراقبت از چشم ها
کلم منبع خوبی از بتا کاراتوئن است و بنابراین برای چشم بسیار خوب است. افراد مسن باید به طور فزاینده ای کلم در رژیم غذایی خود بگنجانند تا از چشم در برابر انحطاط محافظت کنند و همچنین ابتلا به آب مروارید را به تاخیر بیندازند. علاوه بر این، بتا کاراوتوئن نیز احتمال سرطان پروستات را کاهش می دهد.

مبارزه با سرطان
مصرف سبزیجاتی مانند کلم، ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد چون حاوی سولفورفان است. توانایی به تاخیر انداختن یا ممانعت از انواع مختلف سرطان مانند سرطان پوست، ، پانکراس و پروستات را دارد. تحقیقات نشان داده اند سولفورفان که قابلیت جلوگیری از عملکرد آنزیم مضر به نام هیستون داستیلاز را دارد که در پیشرفت سلول های سرطانی درگیر است. کلم شامل ماده شیمیایی دیگری به نام آپیگترین است که به کاهش اندازه تومور در سرطان پستان کمک می کند.

بهبود سلامت مغز
به سلامتی ذهنی و به قدرت تمرکز شما کمک می کند چون غنی از ویتامین ک و آنتوسیانین است. پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفته شد که ویتامین ک به تولید اسفنگولیپید کمک می کند که غلاف میلین در اطراف عصب است و این ویتامین از آن ها در برابر آسیب و پوسیدگی محافظت می کند. بنابراین، ویتامین ک، دفاع شما را در برابر بیماری عصبی، آلزایمر، بهبود می بخشد.

محافظت از استخوان ها
کلم، مانند دیگر سبزیجات منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی از استخوان های شما محافظت می کنند و از ضعیف شدن آن ها جلوگیری می کنند. هم چنین این بیماری از شروع شرایطی مانند پوکی استخوان و ضعف استخوان عمومی جلوگیری می کند.

تنظیم فشار خون
فشار خون بالا ، خطرات حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. خوردن کلم به تنظیم فشار خون و کاهش خطرات بیماری های قلبی کمک می کند. این به این دلیل است که کلم حاوی پتاسیم است و به باز کردن رگ های خونی کمک می کند و جریان خون را آسان تر می کند.3


پی نوشت:
1.www.persian-star.org
www.7ganj.ir.2
3.wwwnamnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما