راهکارهایی جهت تقویت انگیزه

انگیزه یک امر درونی است و باید خودتان آن را ایجاد کنید. به دنبال هیچ فرد یا شرایطی در بیرون برای ایجاد انگیزه نباشید. تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که انگیزه لازم برای دست به کار شدن را می‌دهد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که هر کدام از این روش‌ها به عادت روزانه تبدیل شده است.
چهارشنبه، 17 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی جهت تقویت انگیزه

انگیزه چیست؟

اگر بخواهیم به تعریف انگیزه بپردازیم، «میل به انجام فعالیت به دنبال احساس نیاز» می‌­تواند تعریف کاملی باشد. درواقع شما زمانی شروع به انجام کاری می­‌کنید که برای آن انگیزه لازم را داشته باشید. همچنین انگیزه زمانی در شما به وجود می‌آید که در مورد مسئله خاصی احساس نیاز کرده باشید.

فاکتورهای زیادی از قبیل شرایط و توانایی انجام کار بر شکل­‌گیری انگیزه تاثیرگذار هستند. به صورت واضح‌تر انسان حتی برای انجام کوچک‌ترین کارها به انگیزه نیاز دارد. به دنبال احساس تشنگی، انگیزه است که شما را برای رفع این نیازبه فعالیت وا می‌دارد. انگیزه به شما کمک می‌کند تا در راه رسیدن به اهداف و علایق در زندگی، با سختی‌ها و مشکلات آن سازگار شوید.


راه های افزایش انگیزه


بلند پروازی
اگر نهایت توقع شما از تحصیلات دیپلم باشد، قطعا نمی‌توانید پزشک خوبی شوید. اگر نهایت توقع شما از درآمد رفع مایحتاج روزمره باشد هم، نمی­‌توانید انسان ثروتمندی باشید و چنانچه نهایت توقع شما از ازدواج، تکرار چرخه نسل بشری و همرنگی با جماعت باشد، قطعا نمی‌­توانید همسر موفقی باشید و شریک زندگی خود رابطه موفقیت آمیزی برقرار کنید. بنابراین بلند پروازی به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌ی خود را افزایش دهید.

زندگی در لحظه
بسیاری از انرژی روزمره افراد در افسوس گذشته یا اضطراب آینده به هدر می‌رود، این درحالی است که اگر وقت و انرژی خود را صرف بهره برداری هرچه مفیدتر از لحظه کنونی کنید، آینده روشن تری در انتظارتان خواهد بود.

پذیرش زندگی و مشکلات
آبراهام مزلو، روانشناس انسان گرای مشهور، در نظریه خود ویژگی­‌هایی را برای افراد خودشکوفا و موفق بیان می­‌کند که یکی از آن­ ویژگی­‌ها پذیرش است. پذیرش به این معنا نیست که هر بلایی به سرتان می­‌آید را قبول کنید و خود را ناتوان بدانید.

شما ملزم هستید که برای بهبود شرایط همواره تلاش کنید، اما گاهی اوضاع از دست شما خارج می‌­شود و تقلای بیش از اندازه بیهوده است و صرفا موجب خستگی، اتلاف وقت و ناامیدی می‌شود. پس واقعیات غیرقابل تغییر را بپذیرید. 1

به دنبال راحتی مطلق نباشید
از منطقه امن خود خارج شوید. تجربیات و موفقیت‌های زیادی در بیرون منتظر شما است. اگر به دنبال راحتی و امنیت مطلق باشید، انگیزه برای همیشه از شما خداحافظی می‌کند.

عوامل حواس پرتی روزانه را کاهش دهید
هنگامی که عواملی در اطراف شما وجود دارد که به راحتی حواس شما را پرت می‌کنند، تمرکز کردن سخت می‌شود. ببینید چه چیزی باعث عدم تمرکز شما شده است.

می‌خواهید مطالعه را شروع کنید اما همان موقع پیامی از دوست‌تان دریافت می‌کنید و می‌گویید خوب است تماسی با او بگیرم. به کاری که در دست دارید به عنوان مهم‌ترین کار دنیا نگاه کنید. اجازه ندهید که هر چیزی توجه شما را به خود جلب کند.

مسئولیت پذیر باشید
به اطرافیان خود بگویید که چه تصمیمی گرفته‌اید. از یک یا تعدادی از دوستان بخواهید که به طور مرتب پیشرفت شما را بررسی کنند. به این شکل به احتمال زیاد کمتر تمایل پیدا می‌کنید که از کارها شانه خالی کنید یا با اولین مشکل تسلیم شوید. مسئولیت زندگی‌تان را خودتان به عهده بگیرید.

راهکارهایی جهت تقویت انگیزه

با هر فردی نشست و برخاست نکنید
زمان کمتری را با افراد منفی سپری کنید که همیشه به جنبه‌های تاریک قضیه فکر می‌کنند و نسبت به همه چیز بدبین هستند. زمان بیشتری را صرف معاشرت با افراد مشتاق و با انگیزه کنید و اجازه دهید انرژی آنها به سمت شما جریان پیدا کند.

به ارزش زندگی‌ که به شما داده شده فکر کنید
اغلب افراد، قدردان زندگی ارزشمندی که به آنها داده شده است نیستند. شما این‌گونه نباشید و فراتر از زندگی روزمره فکر کنید. این فرصت طلایی را از دست ندهید و نقش خود را در زندگی به خوبی ایفا کنید.

به موزیک انرژی‌بخش گوش دهید
یکی از ساده‌ترین کارها در زمانی که احساس می‌کنید انرژی ندارید، گوش دادن به موسیقی است. موسیقی می‌تواند به شما انرژی و انگیزه بدهد و روحیه‌تان را بهتر کند.

برای همه آنچه که دارید سپاسگزار باشید
وقتی انگیزه کمی دارید زندگی را از دریچه لنز منفی می‌بینید. چیزهایی که هم‌اکنون می‌توانید در زندگی بابت‌تان شکرگذارش باشید قابل شمارش نیست.

هر روز از خود سوال کنید: سه چیزی که در زندگی بابتش سپاسگزار هستم چیست؟ 2

مثبت فکر کنید
یکی دیگر از راه‌های افزایش انگیزه، قدرت تفکر مثبت است. نورمن وینسنت پیل، یکی از افرادی است که به نقش مثبت‌گرایی برای رسیدن به موفقیت و ایجاد انگیزه اشاره‌کرده است.

افکارتان را تغییر بدهید
بخش قابل‌توجهی از آثار برایان تریسی درباره‎ی روانشناسی، موفقیت در کار و زندگی است. وی در کتاب‌هایش به موضوع جذاب ایجاد انگیزه نیز اشاره‌کرده است. کتاب «راه‌های مؤثر برای ایجاد انگیزه»، راه‌های کسب انگیزه و موفقیت شغلی را ازلحاظ روان‌شناختی موردبررسی قرار داده است. برایان تریسی معتقد است تغییر و اصلاح درون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. او به توسعه فردی تأکید کرده است. ازجمله روش‌هایی که او برای افزایش انگیزه عنوان کرده می‌توان به طبقه‌بندی ارزش‌ها و قانون پارتو اشاره کرد.

طبقه‌بندی ارزش‌ها به این مفهوم است که شما با دادن اولویت به کارهای مهم و قرار دادن کارهای کم‌اهمیت‌تر در درجه چندم، می‌توانید وقت بیشتری برای خود آزاد کنید و انگیزه خود را برای انجام کارها افزایش دهید.

قانون پارتو یا ۸۰-۲۰، یکی از کاربردی‌ترین اصول موفقیت و ایجاد انگیزش است که تریسی به آن اشاره‌کرده است. این اصلی کلی است و در بسیاری از موارد قابل انجام است. تعریف آن این است که ۸۰ درصد نتایج از ۲۰ درصد فعالیت‌ها ناشی می‌شود. یا ۲۰ درصد مشتریان شما، ۸۰ درصد سود شما را ایجاد می‌کنند.

راهکارهایی جهت تقویت انگیزه

آهسته و پیوسته حرکت کنید
یکی از مؤثرترین روش‌ها جهت افزایش انگیزه، آهسته و پیوسته پیش رفتن است. زمانی که شما هدف خود را مصمم و بدون شتاب دنبال می‌کنید، کمتر خسته می‌شوید و موانع مسیر را سریع‌تر پشت سر می‌گذارید. دارن هاردی در کتاب اثر مرکب، به‌خوبی این موضوع را شرح داده و مؤثرترین راه جهت انگیزه تغییر عادات دانسته است. به عقیده وی تنها راه ایجاد انگیزه، پیروی از فرمول جادویی زیر است:

 شانس= آمادگی + نگرش + فرصت + اقدام

به عقیده هاردی، چیزی که ما به‌عنوان شانس می‌شناسیم ترکیبی از آمادگی، نگرش، فرصت و اقدام است. با پیدا کردن آمادگی، تغییر دیدگاه، استفاده از فرصت‌ها و اقدام به آن‌ها می‌توانیم به موفقیت برسیم. خواندن پیام‌های اغواکننده‌ی چگونه سریع پولدار شویم یا چگونه در یک ماه لاغر شویم شاید در ما ایجاد انگیزه کند ولی موقتی است. ما باید راه درست و پیوسته را دنبال کنیم تا انگیزه‌هایمان نهادینه شود.

مدیریت زمان داشته باشید
مدیریت زمان یکی دیگر از روش‌های مؤثر جهت ایجاد انگیزه است. با زمان‌بندی مشخص شما می‌توانید به خیلی از فعالیت‌های نظم دهید و در موعد مقرر آن را انجام دهید. در پایان روز مشاهده می‌کنید حجم فعالیت‌های مفید شما به شکل چشم‌گیری افزایش‌یافته و باعث می‌شود در ادامه مسیر انگیزه بیشتری پیدا کنید.

قدرت تفویض اختیار را نادیده نگیرید
در صورت امکان برای سبک شدن کارها از دیگران کمک بگیرید. تفویض اختیار یکی از راهکارهای مؤثر در افزایش سرعت کارها و ایجاد انگیزه است. اگر در کاری تخصص کافی ندارید و انجام آن برای شما زمان‌بر است، شخص ماهری بیابید تا آن را برای شما انجام دهد. این نکته هم باعث ایجاد روحیه همکاری خواهد شد هم مانع کلافگی و بی‌انگیزگی شما می‌شود.

روی مسیر تمرکز کنید نه هدف
روی روند کار متمرکز شوید نه نتیجه! برای اینکه در انجام کارها انگیزه پیدا کنید، لازم است به‌جز هدف، به مسیر رسیدن هدف نیز مشتاق باشید. به‌عنوان‌مثال اگر هدف لاغر شدن است، هنگام ورزش کردن فقط به لاغر شدن فکر نکنید و از خود ورزش و احساس خود سلامتی نیز لذت ببرید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که وقتی شما فقط به هدف فکر می‌کنید در صورت عدم تحقق آن، مسیر را رها کرده و استمرار نخواهید داشت؛ اما اگر مسیر برای شما لذت‌بخش باشد، حتی اگر در کوتاه‌مدت به هدف نرسید همچنان آن را ادامه می‌دهید و درنهایت پس از مدتی نتایج مثبت نمایان می‌شود.

تجسم خلاق را فراموش نکنید
موفقیت خود را تجسم کنید. یکی از متداول‌ترین نکات روانشناسی ایجاد انگیزه تجسم موفقیت است. تجسم خلاق می‌تواند برای شما حس لذت ایجاد کند. این حس شوق و لذت شمارا به انجام کار ترغیب می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که در تجسم خود هدف را محل و غیرقابل‌دسترس تصور نکنید و حس خوب داشته باشید.


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.modirafarin.com
3.www.khanesarmaye.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.