15 نکته درباره آتنولول

1. آتنولول از داروهاي رايج در پرفشاري خون است که اغلب مبتلايان به پرفشاري خون با نام آن آشنا هستند و احتمالا بدشان نمي‌آيد درباره ويژگي‌هاي اين دارو نيز اطلاعاتي داشته باشند. 2. آتنولول به شکل قرص‌هاي50 و 100 ميلي‌گرمي در داروخانه‌‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
دوشنبه، 16 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
15 نکته درباره آتنولول
15 نکته درباره آتنولول
15 نکته درباره آتنولول






1. آتنولول از داروهاي رايج در پرفشاري خون است که اغلب مبتلايان به پرفشاري خون با نام آن آشنا هستند و احتمالا بدشان نمي‌آيد درباره ويژگي‌هاي اين دارو نيز اطلاعاتي داشته باشند.
2. آتنولول به شکل قرص‌هاي50 و 100 ميلي‌گرمي در داروخانه‌‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
3. ساز و کار اين دارو در بدن به اين صورت است که به طور رقابتي جلوي تحريک گيرنده‌هاي موسوم به بتا آدرنوژيک عضله صاف عروقي را مي‌گيرد.
4. اغلب پزشکان پرفشاري خفيف تا متوسط بيماران را با تجويز آتنولول برطرف مي‌کنند. همچنين از اين دارو به عنوان پيشگيري از آنژين صدري نيز استفاده مي‌شود.
5. ميزان مصرف اين دارو 50 ميلي‌گرم روزانه و بعد از دو هفته تا حد 100 ميلي‌گرمي روزانه نيز قابل افزايش است. همچنين در بيماران مبتلا به آنژين صدري تا 200 ميلي گرم در روز مقدار آن افزايش مي‌يابد.
6. مصرف آتنولول همانند همه داروهاي ديگر عوارض جانبي به همراه دارد که اغلب دستگاه‌هاي عصبي، قلبي، گوارشي، پوستي، خوني، گوش و حلق و بيني، ادراري، غدد و تنفس را شامل مي‌شود. برخي از علايم عوارض عبارتند از: افت شديد فشارخون، کاهش نبض، سرد شدن انتهاهاي بدن، بي‌خوابي، خستگي، گيجي، تهوع، گلودرد و خشکي چشم، ناتواني جنسي، تنگي نفس و خس‌خس سينه.
7. از آتنولول در جراحي‌هاي بزرگ، بارداري، شيردهي، بيماري‌هاي کليوي، آسم و نارسايي قلبي بايد با احتياط استفاده کنيم.

15 نکته درباره آتنولول

8. اوج اثر اين دارو دو تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر مي‌شود و تا 24 ساعت ادامه دارد و از طريق کليه نيز دفع مي‌شود.
9. مصرف همزمان آتنولول با داروهايي مانند ديژيتال، هورمون‌هاي تيروئيد، فني‌توئين و وراپاميل موجب بروز تداخل دارويي مي‌شود.
10. به مصرف‌کنندگان اين دارو توصيه مي‌شود فشارخون خود را هر شش ساعت کنترل کنند و به کيفيت نبض نيز دقت کنند و در صورت کاهش نبض به کمتر از 60 ضربه، پزشک خانواده‌تان را مطلع کنيد.
11. قرص آتنولول پيش از غذا يا در هنگام خواب به صورت خرد شده يا سالم مصرف مي‌شود.
12. اين دارو را در جاي خشک و خنک نگهداري کنيد.
13. نکته مهمي که بايد درباره اين دارو به خاطر بسپاريد اين است که از قطع ناگهاني دارو خودداري کنيد و در صورت نياز در مدت دو هفته مقدار دارو را به تدريج کاهش دهيد.
14. به جز با تجويز پزشک خانواده از مصرف دارو خودداري کنيد و هرگونه کاهش نبض، سرگيجه و تب را به پزشکتان يادآوري کنيد.
15. رژيم غذايي را نيز مراعات کنيد و برنامه ورزشي سبکي نيز براي خود اختصاص دهيد. از مصرف همزمان الکل و سيگار نيز خودداري کنيد.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.