دستور تهیه ماهی سوخاری

ماهی سوخاری یکی از انواع غذا های خوشمزه و مقوی است. شما می توانید این غذای خوشمزه را به عنوان یک پیش غذای ساده برای مهمانی هایتان طبخ کنید. در این مطلب شما را با طرز تهیه ماهی سوخاری آشنا می سازیم.
دوشنبه، 22 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه ماهی سوخاری

ماهی سوخاری رستورانی


مواد لازم
ماهی از هر نوع ماهی که دوست داشتید به مقدار لازم

سیر2 حبه

روغن زیتون2 قاشق غذاخوری 

آرد1 فنجان 

زعفرانبه مقدار لازم

نارنج یا آبلیموی تازهبه مقدار لازم 

نمک 1 قاشق مرباخوری 

زردچوبه1 قاشق چایخوری

فلفل قرمزنصف قاشق چایخوری

نعنا خشک1 قاشق غذاخوری پر

تخم مرغ1 عدد

طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی
برای پخت ماهی سوخاری، ابتدا از همه به ماهی آب نارنج بزنید و بعد زعفران و نمک بزنید. و در آخر نمک بپاشید سپس سیر را نیم کوب کنید بعد به آن 2 قاشق روغن زیتون بزنید و دوباره بکوبید تا کاملا له شود و روی قسمت داخلی ماهی رومال کنید و به مدت 2 ساعت استراحت بدهید تا مواد کاملا به خورد ماهی بروند (روی ماهی برش های اریب بزنید تا در زمان سرخ شدن مغز ماهی هم سرخ شود).
 
بعد از گذشت 1 ساعت ماهی را داخل آبکش بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. داخل یک ظرف با سطح صاف تخم مرغ را خوب هم بزنید تا از لختگی در بیاید. آرد و نمک و فلفل و زردچوبه و نعنای خشک شده ی پودر شده را مخلوط کنید. ماهی را ابتدا داخل تخم مرغ آغشته کرده و بعد داخل آرد بزنید.
 
همه جای ماهی هم به تخم مرغ و هم به آرد آغشته شود بعد آرد اضافه را از آن بگیرید تا در زمان سرخ کردن داخل روغن نسوزد. داخل تابه روغن بریزید و اجازه بدهید تا خوب داغ شود. (اگر روغن داغ نباشد شکل ماهی بهم می ریزد و امکان متلاشی شدن آن زیاد است.) سپس دو طرف ماهی را با حرارت ملایم سرخ کنید.1


ماهی سوخاری پفکی


مواد لازم
فیله ماهی بدون پوست: ۴ تکه

شیر: ۱ فنجان

تخم مرغ: ۲ عدد

گردو آسیاب شده: ۱ فنجان

روغن نباتی: ۲ فنجان

خرده نان تازه: ۱ فنجان

آرد: ۱ فنجان

گوجه فرنگی سبز خرد شده: ۴ عدد

دستور پخت
در ابتدا آرد، تخم مرغ و نان خشک را به صورت مجزا در سه ظرف کم عمق مناسب بریزید. سپس شیر را به ظرف حاوی تخم مرغ اضافه نمایید و خوب به هم بزنید تا تخم مرغ از حالت لخته بودن بیرون بیاید. مغز گردو را نیز که به شکل پودر در آورده اید را به ظرفی حاوی نان خشک پودر شده بیفزایید و آن دو را خوب مخلوط نمایید.

حال درون تابه چدنی با قطر ۳۰ سانتی روغن بریزید و تابه را درون فر بگذارید تا با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد و یا ۳۵۰ درجه فارنهایت شروع به گرم شدن کند.

سه ظرف حاوی آرد، مخلوط تخم مرغ و شیر، مخلوط نان خشک و گردو را کنار یکدیگر قرار دهید و ماهی ها را به ترتیب در این مواد بغلتانید، یعنی ابتدا فیله های ماهی را به آرد آغشته نمایید، سپس درون ظرف شیر و تخم مرغ فرو برید و بعد آن را در ظرف نان و گردو بغلتانید و بعد مقداری آن ها را تکان دهید تا آرد یا مواد اضافی آن گرفته شود.

آنگاه تکه های ماهی را درون تابه قرار دهید تا هر طرف فیله ماهی به مدت ۲ دقیقه سرخ و طلایی رنگ گردند. برای جذب روغن می توانید پس از سرخ شدن، آن ها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی تکه های ماهی گرفته شود.

در آخر گوجه ها را نیز به ترتیب قرار دادن فیله های ماهی درون سه ظرف، به این مواد آغشته نمایید و در نهایت سرخ کنید و به همراه ماهی میل نمایید.2

دستور تهیه ماهی سوخاری


ماهی سوخاری فینگر فودی


مواد لازم
فیله ماهی تیلاپیلا یا هر فیله ماهی که بدون هیچ استخوانی چهار تکه

پودر سیر یک قاشق چایخوری

پودر تخم گشنیز نصف قاشق چایخوری

فلفل سیاه یک سوم قاشق چایخوری

اب لیمو تازه یک قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم

ارد سفید یک لیوان

ارد سوخاری ادویه دار یک لیوان

تخم مرغ یک عدد درشت

مواد سس تارتار
مایونز یک پیمانه

خیار شور نگینی یک سوم لیوان

پیاز کاملا ریز شده یک سوم پیمانه

پاپریکا . فلفل سیاه پودر سیر.نمک به میزان لازم لیمو تازه دو عدد معادل دو قاشق غذاخوری

گشنیز یا جعفری تازه خرد شده دو تا سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس تارتار
همه مواد را داخل مخلوط کن میریزیم و خوب مخلوط میکنیم اگه دوست داشتید رژیمی باشد مایونز را نصف کنید و نصف ماست کم چرب بزنید .برای طعم قوی تر کمی پودر خردل یا سس خردل اضافه کنید. این سس بسیار خوشمزه و مناسب غذاهای دریایی هست.

طرزتهیه ماهی سوخاری
فیله های ماهی رو به اندازه بند انگشت خرد کنید.

بعد داخل کاسه بریزید و تمام ادویه ها و اب لیمو را اضافه کنید و خوب مزه دار کنید.

حدود یک ساعت بماند تا خوب طعم بگیرد.

مواد سوخاری را اماده میکنیم ارد ها را جدا گانه داخل کاسه بریزید تخم مرغ را با چنگال خوب بزنید تا از لختگی در بیاد .

در همین حین قابلمه کوچکی را با روغنی که تا نیمه قابلمه باشد روی حرارت بزارید تا با شعله متوسط کاملا داغ بشود اصلا روغن را با شعله زیاد داغ نکنید.

خوب حالا فیله های مزه دار شده را اول داخل آرد سفید میغلطانیم بعد داخل تخم مرغ میغلطانیم بعد داخل پودر سوخاری سپس داخل روغن غوطه ور داغ میندازیم تا سرخ بشوند فقط به اندازه گنجایش ظرفتان باشد فیله ها اصلا نباید روی هم باشند .

حرارت متوسط باشد تا کاملا مغز پخت بشوند و خوب رنگ بگیرد و خوشرنگ بشود بعد سرخ شدن روی حوله کاغذی میچینیم تا روغن اضافه کشیده بشود و داخل ظرف سرو میچینیم و با سس و دور چین سیب زمینی آب پز یا گریل شده یا پوره شده سرو میکنیم.3

دستور تهیه ماهی سوخاری


نکاتی برای طرز پخت ماهی سوخاری

برای از بین بردن بوی ضخم ماهی، از سرکه و آبلیموی تازه و فلفل سیاه استفاده کنید.

 ادویه مناسب تهیه ماهی زردچوبه است، بنابراین هرگز فراموش نکنید که این ادویه مغذی را در تهیه ماهی سوخاری به کار ببرید.

سعی کنید چربی اضافی ماهی سوخاری را بگیرید.

حتماً می‌پرسید چرا توصیه می شود فیله های ماهی با شیر آغشته شوند؟ شیر هم باعث مخلوط شدن راحت تر مواد تشکیل دهنده مایه ای می شود که پوشاننده فیله های ماهی هستند و هم از ترش کردن معده بعد از خوردن این فیله ها جلوگیری خواهد کرد.

در انتخاب آرد سوخاری سخت گیر باشید و هرگز از آردهای سوخاری خارجی استفاده نکنید زیرا یا تاریخ مصرف آن گذشته یا این که از ابتدا برای تولید آن از آردهای کهنه استفاده شده است. به جای مصرف این آردها، خمیر داخل نان های باگت بیات شده را بیرون بیاورید و خشک و پودر کنید. این آرد را بعد از الک کردن با ادویه طعم دار کنید و برای سوخاری کردن ماهی این پودر سوخاری خانگی را به کار ببرید.

هرگز در کنار ماهی گوجه فرنگی خام و حلقه شده قرار ندهید زیرا تجربه نشان داده است این سبزی بر طعم ماهی غالب است و مانع درک طعم واقعی آن می‌شود. به همین دلیل هر سبزی ای هرچند مغذی باشد، در کنار ماهی قرار ندهید زیرا ممکن است طعمی خوشایند را با این منبع پروتئینی ایجاد نکند.1


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.arga-mag.com
3.www.kiashpaze.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.