خواص درمانی روغن زیتون

نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که با تأثیر و اهمیت روغن زیتون مخالفتی داشته باشد. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم از خواص روغن زیتون برای‌تان بگوییم که در تحقیقات علمی بسیاری به اثبات رسیده‌اند.
سه‌شنبه، 22 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی روغن زیتون

سرشار از چربی‌های مفید تک اشباع‌ نشده

روغن زیتون، روغنی طبیعی از میوه‌ی چرب درخت زیتون است. حدود ۲۴ درصد از زیتون را اسیدهای اشباع‌شده، اسیدهای چرب امگا۶ و اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل می‌دهد اما ۷۳ درصد از اسید چرب غالب در زیتون را چربی‌های تک‌-اشباع‌نشده می‌سازند که به آن اسید اولئیک گفته می‌شود و بی‌نهایت مقوی و سالم است.اولئیک اسید به کاهش التهاب کمک می‌کند و تأثیرات مثبتی روی ژن‌های مربوط به ایجاد سرطان دارد. چربی‌های تک-اشباع در روغن زیتون فوق‌خام در برابر گرمای زیاد نیز مقاوم هستند، درنتیجه برای پخت‌وپز گزینه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌روند.


سرشار از آنتی‌اکسیدان

یکی از خواص روغن زیتون این است که تأثیر فوق‌العاده‌‌ای در پیشگیری از بیماری‌های گوناگون دارد. روغن زیتون کاملا مقوی است. علاوه بر اسیدهای چرب مفید، دارای مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین E و ویتامین K است. ضمن اینکه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی نیز هست. این آنتی‌اکسیدان‌ها با التهاب می‌جنگند و از اکسیدشدن کلسترول در خون ممانعت می‌کنند. هردوی این موارد در فرایند بیماری‌های قلبی به‌شدت مهم و حیاتی هستند.


ضدالتهاب قوی

التهاب مزمن، محرک بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، سندروم سوخت‌وساز، دیابت، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی مفرط است. روغن زیتون موجب کاهش التهاب می‌شود. این ویژگی یکی از دلایل سودمندیِ این روغن است. دلیل خاصیت ضدالتهابی روغن زیتون وجود آنتی‌اکسیدان‌هاست. از میان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون، اولئوکانتال یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مؤثری است که کارکردی شبیه به ایبوپروفن (نوعی داروی ضدالتهاب) دارد.

برخی دانشمندان معتقدند اولئوکانتال موجود در ۵۰ میلی‌لیتر (معادل۳٫۴ قاشق غذاخوری) از روغن زیتون، تأثیری مشابه ۱۰ درصدِ دُز ایبوپروفن برای بزرگسالان دارد. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که اسید اولئیک، اسید چرب موجود در روغن زیتون به‌تنهایی قادر به کاهش سطوحی از نشانگرهای التهابی مهم مانند CRP (پروتئین واکنشی سی) است.

مطالعه‌ای نیز نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون می‌توانند ژن‌ها و پروتئین‌های محرک التهاب را مهار کنند. خواص ضدالتهابی از مهم‌ترین خواص روغن زیتون به‌شمار می‌رود.


کمک به جلوگیری از سکته مغزی

سکته مغزی ناشی از اختلال در گردش خون به مغز است که به‌دلیل لختگی یا خونریزی مغزی رخ می‌دهد. در ملل پیشرفته، سکته مغزی دومین عامل اصلی مرگ‌ومیر است و در رتبه‌ی دوم، درست پس از بیماری قلبی قرار گرفته است.

رابطه میان سکته مغزی و خواص روغن زیتون به‌طور گسترده‌ای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. مطالعه‌ای عمیق و گسترده روی بیش از ۸۴۱ هزار نفر، نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی تک-اشباعی است که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است. این نتایج با تحقیق دیگری نیز به تأیید رسیده است. در این مطالعه که با حضور ۱۴۰ هزار نفر شرکت‌کننده انجام شد، محققان دریافتند افرادی که روغن زیتون مصرف می‌کنند، به شکل قابل‌توجهی با کاهش خطر سکته مغزی روبه‌رو هستند.1


کاهش سطح کلسترول خون

تحقیق انجام گرفته توسط موسسه‌ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد (Harvard School of Public Health) و دانشگاه‌های دیگر نشان می‌دهد که روغن زیتون بسیار خالص احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

کلسترول LDL، نوع بد کلسترول بوده و احتمال ابتلا به سکته‌ی قلبی و بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد. روغن زیتون بسیار خالص دارای 40 ماده‌ی شیمیایی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش تاثیر اکسیداسیون کلسترول LDL و هم‌چنین کاهش میزان کلسترول HDL کمک می‌کند.


کنترل دیابت نوع 2

دکتر لوکاس شویینگ شَکِل و تیمش از موسسه‌ی آلمانی تغذیه (German Institute of Human Nutrition)، تحقیقی درباره‌ی تاثیرات روغن زیتون در درمان دیابت نوع 2 انجام دادند. این تحقیق نشان داد که استفاده از این روغن در برنامه‌ی غذایی روزانه، می‌تواند در جلوگیری و درمان دیابت نوع 2 موثر باشد.


جلوگیری از پیری زودرس

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سرعت فرایند طبیعی پیری بدن را کاهش می‌دهد. از این روغن در محصولات آرایشی و داروهای طبیعی گیاهی استفاده می‌شود و درخشندگی طبیعی به پوست می‌بخشد.


جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا

استفاده از این روغن به دلیل خاصیت ملین آن، در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا مفید است. اکثر افرادی که در حال پاکسازی کیسه‌ی صفرا هستند از این روغن استفاده می‌کنند.2


درمان افسردگی

مطالعات نشان داد که ترکیبات موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و می تواند برای درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد.


کاهش خطر سرطان

برخی مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند ، اما همه یافته ها این موضوع را تأیید نمی کند.
 
روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.


بیماری آلزایمر

برخی دانشمندان پیشنهاد کردند که مصرف روغن زیتون اضافی در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. این ممکن است به دلیل تأثیر محافظتی آن بر رگ های خونی در مغز باشد.
 
مصرف روغن زیتون فوق العاده غنی از اولوکانتانال می تواند به کندی یا متوقف شدن پیشرفت آلزایمر کمک کند.


کبد

بررسی ها نشان داد که مولکول های موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به جلوگیری یا ترمیم آسیب کبد کمک کند.
 
MUFA های روغن که عمدتا اسید اولئیک هستند و ترکیبات فنولیک آن به نظر می رسد به جلوگیری از التهاب ، استرس اکسیداتیو ، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که می تواند منجر به آسیب کبدی شود کمک می کند.


تغذیه نوزاد

رشد نوزادانی که مادران آنها روغن زیتون مصرف می ‌کنند، از نظر قد و وزن و رفتارهای روان شناختی بهتر است. همچنین نوزاد برای جلوگیری از اکسیداسیون مواد در اثر ورود اکسیژن هوا، به ویتامین E نیاز دارد. اگر چه میزان این ویتامین در روغن زیتون زیاد نیست، ولی برای جلوگیری از اثرات اکسیداسیون کافی است.


روغن زخم

ویتامین ها و سایر آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون ممکن است با کمک به سلول های پوستی در بازسازی ، زخم ها را محو کنند.
 
به سادگی روغن محلول را در زخم ها ماساژ دهید یا آن را با فشار آب لیمو مخلوط کنید تا مناطقی از فشار خون بالا که در آن پوست تیره شده است به دلیل جای زخم درمان شود.
 
روغن زیتون همچنین ممکن است برای جلوگیری یا درمان علائم کشش استفاده شود، اگرچه مطالعاتی در مورد اثربخشی آن نتایج متفاوتی یافته است.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.zoomlife.ir
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.