فواید زیتون برای سلامتی

با خوردن زیتون سلامتی خود را تضمین کنید. خواص زیتون بی شمار و برای بسیاری از بیماری ها مفید است. با آشنایی از خواص زیتون این میوه را در وعده های غذایی تان از یاد نبرید.
پنجشنبه، 17 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید زیتون برای سلامتی
زیتون یک میوه فوق العاده مفید و مغذی که در قرآن نیز به عنوان یک میوه بهشتی آورده شده است، دارای خواص فراوانی است. این میوه برای سلامتی انسان خواص متنوعی دارد. به همین دلیل در این مطلب  مهم ترین "خواص زیتون" گردآوری شده است.


خواص زیتون برای سلامتی انسان


سلامتی پوست و مو
وجود اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها در زیتون های سیاه باعث مرطوب ماندن پوست و تغذیه سلول های پوست می شود، هم چنین روغن زیتون با دارا بودن ویتامین E پوست شما را در برابر اشعه های خطرناکی هم چون UV محافظت می کند، در این صورت پوست دیر تر پیر می شود و خطر ابتلا به سرطان پوست نیز کاهش پیدا می کند، علاوه بر این ها روغن زیتون به بهبود سریع زخم، سرکوب عفونت ها در مبارزه با بیماری هایی مثل آکنه، اگزما نیز کمک شایانی می کند.

نکته!
 از روغن زیتون به جای کرم ضدآفتاب استفاده نکنید، چرا که در آخر با سوختگی پوستتان مواجه خواهید شد.

برای تقویت موهای خود از ترکیب روغن زیتون با یک زرده تخم مرغ کمک بگیرید.  کافی است این ترکیب پنج دقیقه بر روی موهایتان بماند و بعد آن را شست و شو دهید.

سلامت بینایی
ویتامین A مورد نیاز روزانه برای بدن توسط یک کاسه کوچک زیتون تامین می شود، ویتامین آ در سلامت بینایی و تقویت آن بسیار مهم و موثر است. با مصرف به اندازه ویتامینA از آب مروارید، دژنراسیون ، ماکولا، گلوکوم و سایر بیماری های چشمی نیز جلوگیری می شود.

رفع التهاب
انواع مختلف زیتون ها با دارا بودن پلی فنول ها برای کاهش التهاب  مزمن با ممانعت از آغاز آسیب های بافتی در اندام ها بسیار موثر هستند. زیتون در رژیم های مدیترانه ای بر مبنای سبزیجات، میوه ها و دانه های کامل جایگاه ویژه ای دارد. به همین خاطر اگر می خواهید رژیم غذایی سالمی داشته باشید حتما از زیتون به عنوان میان وعده یا یک وعده غذایی کامل استفاده کنید.

بهبود جریان خون
زیتون دارای ترکیبات گیاهی خاصی است که می توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند، بدین صورت با افزایش اکسید نیتریک عملکرد عروقی با افزایش جریان خون به سمت عضلات بدن بهبود پیدا می کند، این خاصیت زیتون اثر فوق العاده ای بر سلامتی دراز مدت و کوتاه مدت  شما خواهد داشت. چرا که گردش خون بهتر می تواند تمامی چیزها را به خوبی تحت شعاع قرار دهد، این تاثیر در دویدن های ورزشگاهی تا کاهش خطر بیماری های مزمن به چشم می خورد، هم چنین بعضی از زیتون ها توانایی تامین 25 درصد از آهن بدن را دارند.1

کاهش ریسک سرطان کولون
یک چیز دیگر که در مورد ویتامین ایی باید بدانید، زمانی که ویتامین ایی با تک چربی اشباع نشده ترکیب می شود، آن ها می توانند با سرطان روده بزرگ مبارزه و آن را کاهش دهند.

تقویت قلب
ریشه مشکلات قلبی، التهاب است و همانطور که در مورد قبلی گفته شد، زیتون های سیاه حاوی برخی خواص ضد التهاب قوی هستند که می تواند از برخی بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.

تنظیم سطح قند خون
نه تنها برای قلب و کلسترول خوب نیست، خوردن زیتون های سیاه نیز برای بیمارانی که مبتلا به انواع خاصی از دیابت تشخیص داده شده اند، خوب است. به عبارت دیگر، مصرف آن به طور منظم می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

بهبود سیستم ایمنی بدن
زیتون مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب بدن را تامین می کنند که با التهاب و آسیب مبارزه می کنند و به روش های مختلف سیستم ایمنی بدن را بهبود می دهد. بدن می تواند با ویروس ها و باکتری هایی که مضر هستند، مبارزه کند هنگامی که سیستم ایمنی بدن عملکرد خوبی دارد.

مبارزه با بیماری آلزایمر
آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های جهان بشمار می رود که بر اثر تحلیل رفتن عصب ها رخ می دهد. از ویژگی اصلی این بیماری، می توان تجمع پلاکت های بتا آمیلوئید در سلول های مغزی را نام برد اما مواد موجود در زیتون ممکن است به از بین بردن این پلاک ها از سلول های مغزی کمک کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی زیتون و روغن زیتون است، تأثیری خوبی بر عملکرد مغز دارد

درمان التهاب پانکراس
سعی کنید زیتون و روغن زیتون را به رژیم غذایی تان بگنجانید زیرا با خاصیت شفا بخشی که دارد در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. زیتون فلاونوئید دارد که می تواند از آسیب به پانکراس محافظت کنند و به دلیل خاصیت ضد درد و ضد التهابی که دارد، می تواند برای رفع التهاب و درد شدید ناشی از التهاب پانکراس موثر واقع شود.2

کبد چرب
زیتون دارای خواص ضد التهابی بوده که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند، مصرف زیتون سیاه و سبز خطر ابتلا به بیاری های کبد از جمله کبد چرب را کاهش می دهد.

لاغری و کاهش وزن
رژیم غذایی کم چربی باعث گرسنگی، افزایش پرخوری و در نتیجه چاقی و افزایش وزن می شود، زیتون حاوی مقادیر بالای چربی های سالم است که اشتها را کاهش داده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

چربی های سالم موجود در زیتون باعث افزایش چربی سوزی بدن و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می شوند.

فشار خون بالا
تحقیقات نشان داده که مصرف زیتون به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی موجود در آن به بهبود گردش خون و افزایش انعطاف پذیری رگ های خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

اما فراموش نکنید که زیتون حاوی مقادیر بالای سدیم است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

پوکی استخوان
تحقیقیات نشان داده که میزان ابتلا به پوکی استخوان در کشور های مدیترانه پایین تر از سایر کشور ها می باشد، محققان بر این باورند که ترکیبات فنلی موجود در زیتون به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

درمان کم خونی
زیتون یک منبع غنی از آهن و مس است که به دو عنصر ضروری برای ایجاد گلبول های قرمز شناخته می شوند. افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک کرده و علائم این بیماری که خستگی، ناراحتی معده، سردرد و تپش قلب هستند را رفع می کند.

درمان آلرژی فصلی
زیتون دارای خواص ضد التهابی بوده و به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی با کاهش التهاب در ریه ها و کاهش تولید موکوس به درمان آلرژی فصلی کمک می کند.3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.