موارد مصرف و عوراض جانبی گایافنزین

گایافنزین برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شود. این محصول معمولا برای سرفه های مداوم ناشی از مشکلات تنفسی درازمدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده نمی شود، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوراض جانبی گایافنزین
گایافنزین ، به واسطه اثر خلط آوری خود موجب افزایش حجم و کاهش چسبندگی ترشحات برونش‌ها شده و تنفس را آسان می‌کند. به همین دلیل این دارو برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. البته باید بدانید که این دارو معمولا برای سرفه مداوم ناشی از سیگار کشیدن و یا مشکلات تنفسی درازمدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده نمی‌شود مگر اینکه به وسیله دکتر تجویز شود.

ایمن بودن محصولات سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر ۶ سال اثبات شده نیست. بنابراین، از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان زیر ۶ سال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک برای کودک شما این دارو را تجویز کرده باشد. استفاده از قرص و کپسول نیز ممکن است برای کودکان کمتر از ۱۲ سال مناسب نباشد، این دارو را خودسرانه به کودک خود ندهید.

محصولات سرفه و سرماخوردگی طول مدت سرماخوردگی را درمان و یا کوتاه نمی‌کنند و ممکن است عوارض جانبی جدی را ایجاد کنند، روش‌های طبیعی درمان سرماخوردگی (از قبیل نوشیدن مایعات کافی) بهترین راه درمان هستند. برای کاهش خطر عوارض جانبی جدی، با توجه به تجویز پزشک، دوز داروی مناسبی را مصرف کنید. 


مقدار و روش مصرف داروی گایافنزین

قبل از شروع درمان با گایافنزین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی گایافنزین ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

اشکال دارویی گایافنزین (شربت ، قرص، کپسول) متفاوت است؛ برای خرید این دارو باید به تجویز پزشک توجه نمایید.

میزان مصرف شربت گایافنزین بر اساس وزن متفاوت است، در هنگام مصرف دارو به تجویز پزشک توجه نمایید.

دارو را به طور منظم مصرف کنید تا مؤثر باشد.

بعد از مصرف این دارو بهتر است مقدار زیادی آب بخورید تا گرفتگی مجاری تنفسی برطرف شود.

اگر فراموش کردید که دوز داروی گایافنزین روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.


موارد منع مصرف داروی گایافنزین

به تاریخ انقضای داروی گایافنزین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.

هرگز داروی گایافنزین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی گایافنزین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف داروی گایافنزین برای کودکان کمتر از ۶ سال توصیه نمی‌شود.

قرص گایافنزین برای کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

داروهایی مانند گایافنزین برای بیماران فنیل کتونوری توصیه نمی‌شوند، زیرا ممکن است عوارض بدی برای این بیماران داشته باشد.

مصرف گایافنزین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

تاثیر گایافنزین بر رانندگی و کار با ماشین آلات
داروی گایافنزین ممکن است باعث کسالت و خواب آلودگی شود، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید. 1


عوارض جانبی گایافنزین

سرگیجه

تحریک پذیری

سردرد

حالت تهوع

عصبانیت و یا اضطراب

اختلال خواب

ضعف

آلرژی های شدید

اختلال در خروج ادرار

سریع و یا نا منظم شدن ضربان قلب

توهم

تشنج

سرگیجه و سردردهای شدید

لرزش 2


موارد مصرف و عوراض جانبی گایافنزین

موارد احتیاط

قبل از مصرف این دارو، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص سوابقی همچون: مشکلات تنفسی (مانند آمفیزم، برونشیت مزمن، آسم، سرفه ناشی از سیگار کشیدن)، سرفه همراه با خون یا مقدار زیادی مخاط.

شکل های مایع این محصول ممکن است دارای قند و / یا الکل باشند. در صورت داشتن دیابت، بیماری کبدی یا هر شرایط دیگری که نیازمند محدود کردن یا اجتناب از این مواد در رژیم غذایی هستند، احتیاط کنید. در مورد استفاده بی خطر از این محصول با با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

شکل های مایع و بسته های پودری این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری هستید که مستلزم محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) هستند، با پزشک و یا داروساز خود در مورد استفاده بی خطر از این محصول مشورت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می کنید، مطلع نمایید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

گایافنزین به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


تداخلات دارویی

اثرات برخی داروها در صورتی که همزمان با برخی داروها یا محصولات گیاهی دیگر مصرف شوند، ممکن است تغییر کنند. این مسئله می تواند خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهد یا احتمال دارد موجب شود داروهای شما به درستی عمل نکنند. این تداخلات دارویی امکان پذیر هستند، اما همیشه رخ نمی دهند. پزشک یا داروساز شما اغلب می تواند با تغییر نحوه استفاده از داروهای شما یا نظارت دقیق، از تداخلات دارویی جلوگیری و یا آنها را مدیریت کند.

برای کمک به پزشک و داروساز خود برای بهترین شکل از مراقبت، حتما آنها را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) قبل از شروع درمان با این محصول مطلع نمایید. در هنگام استفاده از این محصول، بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروهای دیگری که استفاده می کنید را تغییر ندهید.

گایافنزین هم به صورت بدن نسخه و هم به صورت تجویزی موجود است. برچسب تمام داروهای خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که بیش از یک محصول حاوی گایافنزین مصرف نمی کنید.

این محصول می تواند نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاص (مانند میزان اسیدهای خاص در ادرار) را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید.

لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی دارو کاهش یابد. 3


پی نوشت:
1.www.paziresh24.com
2.www.saednews.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.