موارد مصرف و عوارض جانبی لیدوکائین

لیدوکائین برای متوقف کردن خارش و درد ناشی از شرایط پوستی خاص (به عنوان مثال، خراشیدگی، سوختگی های جزئی، اگزما، نیش حشرات) و برای درمان ناراحتی ها و خارش های جزئی ناشی از هموروئید و برخی دیگر از مشکلات ناحیه تناسلی / مقعد (به عنوان مثال، مقاربت، خارش در اطراف واژن / رکتوم) روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
جمعه، 26 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی لیدوکائین

موارد مصرف لیدوکائین موضعی

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است و با مسدود کردن سیگنال های عصبی در بدن عمل می کند.

لیدوکائین موضعی (برای مصرف روی پوست) برای کاهش دادن درد یا ناراحتی های مرتبط با تحریکات پوستی ( آفتاب سوختگی، نیش حشرات، حساسیت حاصل از پیچک سمی، بریدگی های خفیف، خراش یا سوختگی) مورد استفاده قرار میگیرد. لیدوکائین همچنین برای درمان ناراحتی راست روده ناشی از هموروئید استفاده می شود.


اطلاعات مهم در مورد لیدوکائین

مصرف بیش از حد داروهای بی حس کننده (همچنین جذب از طریق پوست) میتواند سبب بروز عوارض جانبی خطرناک شود.

از مصرف لیدوکائین بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک خودداری کنید. همچنین از بانداژ کردن و یا پوشاندن محل درمان با پوشش های پلاستیکی اجتناب کنید.(مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد)

چسب های لیدوکائین (مصرف شده یا مصرف نشده) را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.


پیش از مصرف لیدوکائین

درصورت داشتن آلرژی نسبت به لیدوکائین یا سایر داروهای بی حس کننده نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر داروهای بی حس کننده بدون تجویز پزشک مصرف شوند (مثلا در طول انجام اعمال زیبایی نظیر لیزر کردن موهای بدن) احتمال بروز سوء مصرف وجود دارد که می تواند خطرناک باشد. همچنین اووردوز با داروهای بی حس کننده در زنانی که پیش از انجام ماموگرافی از این داروها استفاده کرده اند نیز اتفاق افتاده است.

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف لیدوکائین؛ درصورت داشتن موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

بیماری کبدی

درصورت مصرف داروهای مرتبط با ریتم ضربان قلب

انتظار نمیرود که لیدوکائین موضعی برای جنین آسیب زا باشد. در هر صورت اگر باردار هستید پزشک را مطلع سازید.

اینکه لیدوکائین موضعی می تواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند تا کنون مشخص نشده است. درصورت شیر دادن به نوزاد پزشک را در جریان بگذارید.


نحوه مصرف لیدوکائین

این دارو را دقیقا مطابق دستورات پزشک مصرف کنید و از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری کنید. دستور العمل های موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه کنید.

استفاده نادرست از لیدوکائین موضعی میتواند منجر به مرگ شود.

لیدوکائین موضعی در اشکال دارویی گوناگونی به بازار عرضه شده است (ژل، اسپری، کرم، لوسیون، پماد، مایع و چسب پوستی)

لیدوکائین را از طریق دهان مصرف نکنید. این دارو تنها برای استفاده روی پوست می باشد. درصورتی که دارو وارد دهان، چشم، بینی، مقعد یا واژن شد؛ محل را با آب شست و شو دهید.

از کمترین میزان ممکن جهت تسکین درد و بی حس کردن پوست استفاده کنید. اگر لیدوکائین را در مقادیر بالا مصرف کنید بدن شما مقدار بیشتری از این دارو را جذب می کند. اگر لیدوکائین را در سطح گسترده ای از پوست استفاده کنید و یا محل درمان با دارو را بانداژ کرده یا با سایر پوشش ها بپوشانید و یا در معرض گرما قرار دهید میزان جذب دارو افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشید که پوست تحریک شده و آسیب دیده نسبت به پوست سالم مقدار بیشتری از داروی موضعی را جذب می کند.

از اعمال کردن دارو روی پوست هایی با زخم های عمیق و ورم کرده خودداری کنید. از قرار دادن دارو روی پوست های تاول زده (مثلا در اثر سوختگی یا ساییدگی) اجتناب کنید.

بدون توصیه پزشک از پوشاندن سطح آمیخته به لیدوکائین اجتناب کنید.

لیدوکائین موضعی میتواند توسط نوک انگشت یا گوش پاک کن روی سطح مورد نظر اعمال شود.

دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

اگر لیدوکائین را تنها هنگام نیاز مصرف می کنید نیازی به برنامه زمانبندی مصرف دارو نیست در غیر اینصورت به محض اینکه متوجه شدید مصرف دارو را فراموش کرده اید آنرا مصرف کنید. اگر به نوبت بعدی مصرف دارو زمان اندکی باقی مانده است از مصرف داروی فراموش شده اجتناب کنید. از مصرف داروی اضافی یا مصرف 2 قرص در یک نوبت مصرف خودداری کنید.


در صورت مصرف بیش از حد

فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد داروهای بی حس کننده و جذب شدن آنها از طریق پوست و وارد شدن به داخل خون میتواند عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد. علایم اووردوز میتواند شامل ضربان قلب نا منظم، تشنج، کند شدن تنفس، کما یا نارسایی تنفسی (توقف تنفسی) باشد

تازمانی که لیدوکائین مئضعی طبق دستور پزشک مصرف شود خطر اووردوز وجود ندارد.


موارد مصرف و عوارض جانبی لیدوکائین

در طول مصرف لیدوکائین

مراقب باشید دارو با چشم ها تماس پیدا نکند. درصورت تماس، محل آمیخته با لیدوکائین را با آب شستشو دهید.

از لمس کردن قسمت چسبناک چسب لیدوکائین (تا زمان مصرف آن) خودداری کنید.

مراقب باشید سطوح بی حس شده با لیدوکائین دچار آسیب دیدگی نشوند. سطح تحت درمان با لیدوکائین را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید. 1


عوارض جانبی

قرمز شدن موقت، سوزش و اندکی تورم ممکن است در ناحیه ای که دارو استفاده کرده اید رخ دهد. اگر این عوارض ادامه پیدا کردند یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود هر یک از این موارد نادر اما بسیار جدی به پزشک خود اطلاع دهید: تنفس آهسته / کم عمق، ضربان قلب آهسته / نامنظم، تشنج.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه یکی از علائم واکنش شدید آلرژیک شدید فورا به پزشک مراجعه کنید: بثورات جدید یا تشدید بثورات قبلی، خارش یا تورم جدید یا بدتر شدن وضعیت قبلی (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی. 2


تداخلات لیدوکائین

داروهای مضعف CNS از جمله داروهایی که معمولاً قبل از بیهوشی مصرف می شوند.و نیز سولفات منیزیم تزریقی، ممکن است موجب بروز اثرات تضعیفی اضافی CNS شوند. داروهای مسدود کننده بتاآدرنرژیک از طریق کاهش جریان خون کبدی ، سرعت متابولیسم لیدوکائین را کاهش داده و خطر مسمومیت با آن را بالا می برند.
 
سایمتیدین متابولیسم این دارو را به تأخیر می اندازد و در نتیجه احتمال خطر مسمومیت افزایش می یابد. مصرف همزمان دروپریدول، هالوپریدول، و فنوتیازین ها با لیدوکائین حاوی اپی نفرین، ممکن است کارایی ماده منقبض کننده عروق را کاهش دهد. هالوتان، انفلوران و ایزوفلوران ممکن است سبب حساسیت قلب به اثرات مقلد سمپاتیک اپی نفرین شوند.
 
مصرف همزمان این ترکیبات ممکن است سبب آریتمی قلبی گردد .اثرات قلبی- عروقی اپی نفرین در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یا ماپروتیلین ممکن است تشدید شده و آریتمی، تاکی کاردی زیادی شدید و فشار خون ایجاد گردد. خطر بروز آریتمی قلبی در صورت مصرف همزمان گلیکوزید های دیژیتال با لیدوکائین حاوی اپی نفرین ممکن است افزایش یابد. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.rastineh.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.