موارد مصرف و عوارض جانبی لوزارتان

لوزارتان متعلق به یک دسته از داروهای مسدود کننده به نام گیرنده های آنژیوتنسین (ARB ها) است. این دارو با شل کردن رگ های خونی اثر خود را می گذارد بنابراین خون می تواند به راحتی جریان یابد.
دوشنبه، 29 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی لوزارتان
داروی لوزارتان برای درمان فشار خون بالا و برای محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از بیماری دیابت استفاده می‌شود. هم‌چنین از این دارو برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیمارانی که از بزرگ شدن قلب رنج می‌برند استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌ی مغزی، حملات قلبی و بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند. لوزارتان از خانواده‌ی داروهایی است که آن‌ها را با نام آنتاگونیست گیرنده‌ی آنژیوتانسین می‌شناسند.


نحوه‌ی عملکرد داروی لوزارتان

داروی لوزارتان با انبساط رگ‌های خونی باعث می‌شود که خون راحت‌تر در رگ‌ها جریان پیدا کند.


نحوه‌ی مصرف لوزارتان و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف لوزارتان و قبل از هر بار مصرف مجدد راهنمای استفاده‌ی دارو را مطالعه فرمایید یا درباره‌ی نحوه‌ی مصرف دارو از دکتر قلب یا دکتر داروساز سؤال کنید.

داروی لوزارتان را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز، همراه غذا یا بدون غذا مصرف فرمایید. دوز داروی لوزارتان به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

در صورتی که از شکل مایع این دارو استفاده می‌کنید پیش از هر بار مصرف بطری محتوی مایع را به خوبی تکان دهید. شربت لوزارتان را با استفاده از پیمانه‌ی مخصوص میل کنید. توجه داشته باشید که از قاشق غذاخوری به دلیل دقیق نبودن میزان مصرف دارو استفاده نکنید.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر لوزارتان دارو را به طور مرتب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر دارو را مصرف کنید. حتی در صورتی که احساس بهبودی می‌کردید دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. اکثر افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند به هیچ وجه احساس بیماری نمی‌کنند.

در صورتی که علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرد یا حالتان وخیم‌تر شد، به عنوان مثال اگر میزان فشار خون شما افزایش پیدا کرد، به پزشک خود اطلاع دهید. 1


عوارض جانبی لوزارتان

در صورت بروز هر یک از علائم واکنش های آلرژیک همچون کهیر، مشکل تنفسی، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

مصرف لوزارتان در موارد بسیار نادر ممکن است باعث تجزیه و کاهش بافت ماهیچه ای اسکلتی شود که به نارسایی احتمالی کلیه منجر می شود، بنابراین اگر دچار درد عضلانی، حساسیت یا ضعف غیر طبیعی هستید سریع با پزشک تماس بگیرید به خصوص اگر علائم با تب، خستگی غیر طبیعی و تیره شدن ادرار همراه باشد.

در صورت بروز علائم زیر بعد از مصرف لوزارتان با پزشک تماس بگیرید:

احساس شبیه غش کردن

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

رنگ پریدگی پوست، احساس سبکی سر یا تنگی نفس، ضربان قلب تند، مشکل تمرکز

خس خس سینه، درد قفسه سینه

خواب آلودگی، گیجی، تغییرات رفتاری، افزایش تشنگی، کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ

ورم، افزایش وزن، احساس تنگی نفس، کاهش غیر طبیعی ادرار یا قطع شدن ادرار

علائم افزایش سطح پتاسیم بدن شامل ضربان قلب آهسته و ضعیف، ضعف عضلانی، احساس سوزن سوزن شدن

عوارض جانبی شایع لوزارتان شامل موارد زیر می باشد:

علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلو درد، تب

سرفه خشک

گرفتگی های عضلانی

درد در ناحیه پا یا پشت

درد معده، اسهال

سردرد، سرگیجه

احساس خستگی

مشکلات خواب (بی خوابی)

توجه: در دوره مصرف لوزارتان ممکن است به سادگی دچار کم آبی بدن شوید که می تواند به فشار خون بالا یا عدم تعادل خطرناک الکترولیت در بدن منجر شود. در صورت استفراغ و اسهال طولانی یا تعریق بیش از حد با پزشک تماس بگیرید.

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی لوزارتان نمی باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک مشورت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی لوزارتان

موارد احتیاط مصرف داروی لوزارتان

پیش از مصرف داروی لوزلرتان اگر به این دارو حساسیت دارید موضوع را با پزشک یا دکتر داروساز در میان بگذارید. داروی لوزارتان ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از مصرف داروی لوزارتان سوابق‌ پزشکی خود را به اطلاع پزشک یا دکتر داروساز برسانید؛ از جمله سابقه‌ی بیماری‌های کبدی و کاهش شدید آب و مواد معدنی بدن.

داروی لوزارتان ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

مصرف داروی لوزارتان ممکن است سطح پتاسیم خون شما را افزایش دهد. پیش از استفاده از مکمل‌های حاوی پتاسیم یا جایگزین‌های نمکی که محتوی پتاسیم هستند با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید.

قبل از هرگونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

برای مصرف داروی لوزارتان در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی لوزارتان را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. 1


تداخل دارویی قرص لوزارتان

درمورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید یا داروهایی که طی درمان با لوزارتان مصرفشان را شروع یا متوقف کردید با پزشکتان صحبت کنید، به‌ویژه داروهایی که در ادامه آورده شده است:

داروی ادرارآور یا قرص آب؛

سایر داروهای فشار خون؛

لیتیوم؛

سلکوکسیب (celecoxib)؛

آسپرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن (ادویل، مورفین)، ناپروکسن (آلیو)، دیکلوفناک، ایندومتاسین (indomethacin)، ملوکسیکام (meloxicam)، و سایرین.

در مجموع تاکنون ۲۸۱ دارویی که با لوزارتان تداخل دارد شناخته شده است:

۲۷ مورد تداخل دارویی شدید: این گروه از داروها اهمیت بالینی زیادی دارند. از مصرف همزمان این داروها باید خودداری کرد. خطر تداخل دارویی این گروه بیشتر از فواید دارو است که در این دسته می‌توان به داروی لیزینوپریل (lisinopril) اشاره کرد.

۲۴۱ مورد تداخل دارویی متوسط: اهمیت بالینی متوسطی دارند. معمولا باید از مصرف همزمان این داروها خودداری کرد و تنها در موقعیت‌های خاص از این داروها استفاده شود که می‌توان به داروی لیریکا (پرگابالین)، ملوکسیکام، متوپرولول، ویاگرا (viagra)، ایبوپروفن، هیدروکودون، بنادریل، آسپرین و ناپروکسن اشاره کرد.

۱۳ مورد تداخل دارویی خفیف: اهمیت بالینی کمی دارند، ریسک پایین. باید میزان خطر بررسی شده و داروی جایگزین درنظر گرفته شود. روش‌هایی برای مهار خطر تداخل دارویی به کار رود یا مصرف دارو تحت نظارت انجام شود. 3


علائم اودوز مصرف داروی لوزارتان

اگر فردی بیش از اندازه از داروی لوزارتان استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تغییرات شیوه‌ی زندگی مانند برنامه‌های کاهش سطح استرس، ورزش کردن و تغییرات رژیم غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را بیش‌تر کنند. با پزشک خود یا دکتر داروساز در این مورد صحبت کنید.

تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی، از قبیل آزمایش عمل‌کرد کلیه و سنجش سطح پتاسیم خون، باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا از بروز عوارض جانبی مربوط به داروی لوزارتان جلوگیری شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

در حین مصرف داروی لوزارتان فشار خونتان را به طور مرتب اندازه بگیرید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر دوز مصرفی داروی لوزارتان را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی لوزارتان نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی لوزارتان آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. همچنین از ین دارو در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. 1


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.coca.ir
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.