موارد مصرف و عوارض جانبی فکسوفنادین

فکسوفنادین آنتی هیستامینی است که برای از بین بردن علائم آلرژی همچون آبریزش چشم ها، آبریزش بینی، خارش چشم / بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می شود.
دوشنبه، 29 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی فکسوفنادین
داروی فکسوفنادین نوعی آنتی هیستامین است که برای از بین بردن علائم آلرژی فصلی ( تب یونجه ) در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. این دارو برای درمان خارش پوست و کهیر ایدیوپاتیک مزمن در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 6 سال سن دارند استفاده می شود. اسامی تجاری و اشکال زیادی از این دارو در دسترس می باشد اما تمام این اسامی تجاری در اینجا ذکر نشده است.


قبل از مصرف داروی فکسوفنادین به نکات زیر توجه کنید

داروی فکسوفنادین را با آب میوه هایی از قبیل آب سیب، آب پرتقال و آب گریپ فروت مصرف نکنید.

اگر نسبت به این دارو حساسیت دارید، نباید از آن  استفاده کنید.

در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف فکسوفنادین ضرری دارد یا خیر.

همچنین در صورت بارداری یا شیر دهی، قبل از مصرف فکسوفنادین با پزشک خود مشورت کنید.

افراد بزرگسال سالمند ممکن است نسبت به اثرات این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند. اگر 65 سال و یا بیشتر سن دارید، قبل از مصرف فکسوفنادین با پزشک مشورت کنید.

این دارو ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد. در صورت ابتلا به فنیل کتونوری ( pku ) به پزشک خود بگوئید.


چگونگی مصرف قرص فکسوفنادین

این دارو را طبق تجویز پزشک و یا دقیقا طبق دستورالعملی که بر روی برچسب آن آمده، مصرف کنید. همیشه در مورد دادن داروهای ضد سرفه یا سرما خوردگی به یک کودک، دستورالعمل های قید شده بر روی برچسب دارو را دنبال کنید.

قبل از دادن شربت فکسوفنادین به کودک زیر 2 سال، با پزشک مشورت کنید.

از قرص هایی که سریع حل می شوند، در کودکان کمتر از 6 سال استفاده نکنید.

قرص های ۱۲ ساعتی و ۲۴ ساعتی برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود.

این دارو را فقط با آب بخورید.

اگر از قرص های سریع حل شونده استفاده می کنید، آن را با معده خالی بخورید.

در صورت استفاده از شربت فکسوفنادین، قبل از اندازه گیری دوز مصرفی، شیشه آن را به خوبی تکان دهید و از پیمانه مخصوص استفاده کنید. از قاشق های غذاخوری خانگی استفاده نکنید.

قرص را فقط در زمانی که قصد مصرف آن را دارید از بسته بندی خود خارج کنید. قرص را روی زبان خود قرار دهید و بدون اینکه آن را بجوید، اجازه دهید که قرص روی زبان تان حل شود. بعد از حل شدن قرص، چندین بار آب دهانتان را قورت دهید.

در صورت بهبود پیدا نکردن و یا بدتر شدن علائم بیماری، با پزشک خود تماس بگیرید.

فکسوفنادین را در بسته اصلی خود و در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. از انجماد شربت فکسوفنادین خودداری کنید.


در صورت فراموش کردن یک دوز مصرفی دارو فکسوفنادین چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به این که داروهای آلرژی باید به میزان مورد نیاز مصرف شوند، شما ممکن است طبق برنامه جلو نروید. اگر دوز مصرفی فراموش شده دارو به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، آن را استفاده نکنید. از مصرف دو دوز به صورت همزمان اجتناب کنید.


در صورت مصرف بیش از حد دارو فکسوفنادین چه اتفاقی می افتد؟

علائم مصرف بیش از حد دارو فکسوفنادین عبارتند از:

خشک شدن دهان
گیجی
خواب آلودگی


ممنوعیت هایی در رابطه با مصرف فکسوفنادین

فکسوفنادین را با آب میوه هایی مانند آب سیب، آب پرتقال و آب گریپ فروت مصرف نکنید.این آب میوه ها جذب فکسوفنادین را برای بدن سخت تر می کنند.

از داروهای ضد اسید معده، ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف فکسوفنادین، استفاده نکنید. برخی از داروهای ضد اسید معده می توانند جذب فکسوفنادین را برای بدن سخت تر کنند.

قبل از استفاده از داروهای ضد سرفه و یا سرماخوردگی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است حاوی ترکیبات مشابهی باشند. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی فکسوفنادین

عوارض جانبی

با مصرف این دارو سرفه، تب و یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض همچنان ادامه داشتند یا بدتر شدند، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است، که او نفع آن را شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش آلرژیک بسیار حساس به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. 2


تداخلات دارویی فکسوفنادین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی فکسوفنادین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی فکسوفنادین و هیچ داروی دیگری نفرمایید.

مصرف داروی فکسوفنادین ممکن است نتایج آزمایش‌های خاصی مانند آزمایش آلرژی پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید تمامی پزشکان و کارکنان آزمایشگاه در جریان استفاده‌ی شما از این دارو هستند. 3


موارد احتیاط

در مورد تاثیر و بدون خطر بودن مصرف سوسپانسیون خوراکی در بیماران کمتر از 6 ماهه، قرص ها و قرص های حلال خوراکی در کودکان 6 ساله و قرص های ژله ای در کودکان 12 ساله، تحقیقی صورت نگرفته است.

در مورد افراد دیالیزی نیز اطلاعاتی در دست نمی باشد.


اطلاعات بیشتر

قرص های حلال خوراکی، باید بلافاصله پس از باز شدن استفاده شوند و باید اجازه دهید که بدون جویدن، بر روی زبان حل شوند. این قرص ها باید با معده خالی مصرف شوند.این دارو ممکن است با آب یا بدون آب نیز خورده شود.

سوسپانسیون خوراکی این دارو را قبل از مصرف خوب تکان دهید و از پیمانه مخصوص آن استفاده کنید.

قرص ها را باید با آب بخورید و از خوردن آنها با آبمیوه خودداری کنید.

قرص ها و قرص های حلال خوراکی را تا زمانی که از آنها استفاده نکرده اید، از نور و رطوبت زیاد دور نگه دارید.

30 میلیگرم محلول خوراکی معادل 30 میلیگرم قرص است.

بیماران در صورت مشاهده هر گونه علائم یا نشانه های آلرژیک، فورا باید با پزشک خود تماس بگیرند. 1


پی نوشت:
1.www.hidoctor.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.pezeshkaneirani.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.