موارد مصرف و عوارض جانبی آتورواستاتین

از آتورواستاتین همراه با رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بد و چربی (مانند LDL، تری گلیسیرید) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون استفاده می شود. این دارو متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده تحت عنوان “استاتین ها” است.
چهارشنبه، 1 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی آتورواستاتین

موارد مصرف آتورواستاتین

آتورواستاتین (لیپیتور) متعلق به گروهی از داروهاست که به استاتین ها موسوم هستند. آتورواستاتین سبب کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسرید ها در خون شده و میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد.

آتورواستاتین برای درمان کلسترول بالا و کاهش دادن خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو یا بیماری سرخرگ کرونری مورد استفاده قرار میگیرد.

این دارو در بزرگسالان و کودکانی که دست کم 10 سال دارند مصرف می شود.


اطلاعات مهم در مورد آتورواستاتین

درصورتی که باردار هستید یا به نوزاد خود شیر میدهید و یا مبتلا به بیماری کبدی هستید نباید از آتورواستاتین استفاده کنید.

اگر متوجه شدید باردار هستید مصرف آتورواستاتین را فورا متوقف کنید و به پزشک اطلاع دهید.

آتورواستاتین درصورت مصرف همزمان با برخی داروهای خاص میتواند سبب بروز تداخلات دارویی جدی شود. درمورد تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک مشورت کنید.

در موارد نادر آتورواستاتین می تواند سبب تخریب بافت های ماهیچه های اسکلتی شود. این وضعیت میتواند منجر به نارسایی کلیوی شود. درصورت داشتن درد های عضلانی غیر معمول، حساسیت و ضعف، تب، خستگی غیر معمول و ادرار تیره رنگ فورا به پزشک مراجعه کنید.

از مصرف غذاهایی که دارای چربی یا کلسترول بالا هستند خودداری کنید. در صورت عدم پرهیز از مصرف غذاهای پر چرب، اثربخشی آتورواستاتین کاهش می یابد.


پیش از مصرف آتورواستاتین

درصورت داشتن هریک از موارد زیر از مصرف آتورواستاتین خودداری کنید:

حساسیت نسبت به آتورواستاتین

بیماری کبدی

باردار بودن یا شیر دادن به نوزاد

آتورواستاتین میتواند به جنین آسیب برساند یا باعث نقایص مادر زادی شود. اگر باردار هستید از این دارو استفاده نکنید و به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید پزشک را در جریان بگذارید. درطول مصرف آتورواستاتین از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

آتورواستاتین میتواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب بزند. درطول مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف آتورواستاتین، درصورت داشتن هریک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

مشکلات کبدی

درد عضلانی یا ضعف

بیماری کلیوی

دیابت

اختلالات تیروئیدی

آتورواستاتین میتواند سبب تخریب بافت های ماهیچه های اسکلتی شود. این وضعیت میتواند منجر به نارسایی کلیوی شود احتمال بروز این وضعیت در افراد مسن و کسانی که مبتلا به بیماری های کلیوی یا کم کاری تیروئید هستند بیشتر است.

مصرف آتورواستاتین برای افرادی که کمتر از 10 سال دارند مجاز نیست.


نحوه مصرف آتورواستاتین

آتورواستاتین را دقیقا طبق تجویز پزشک خود، مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته بندی دارو را مطالعه کنید. پزشک ممکن است بسته به موقعیت، دوز دارو را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی‌تر از مدتی که توصیه‌شده است، مصرف نکنید.

آتورواستاتین معمولا روزانه یک عدد، همراه غذا یا بدون آن مصرف می شود. دارو را روزانه در یک زمان مشخص و معین مصرف نمایید.

از شکستن قرص آتورواستاتین اجتناب کنید.

درصورت داشتن هریک از موارد زیر ممکن است لازم باشد مصرف دارو را برای مدت کوتاهی متوقف کنید:

تشنج های غیر قابل کنترل

نامتعادل بودن الکترولیت های بدن مانند بالا و یا پایین بودن میزان پتاسیم در خون

فشار خون پایین شدید

عفونت یا بیماری شدید

جراحی یا نیاز به اورژانس پزشکی

از شروع مصرف دارو تا متعادل شدن چربی خون ممکن است تا دو هفته به طول بیانجامد و لازم است بطور مرتب آزمایش خون انجام دهید. ممکن است متوجه تغییرات در بهبود علایم بیماری نشوید؛ با این همه لازم است که دارو را برای مدت زمان تجویز شده بصورت مرتب مصرف کنید. تشخیص وضعیت خون میتواند به پزشک کمک کند تا مدت دوره مصرف آتورواستاتین را برای شما تعیین کند.



آتورواستاتین تنها قسمتی از برنامه درمان چربی خون است. این برنامه می تواند شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن باشد. در این موارد دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید.

گریپ فروت و یا آب گریپ فروت می تواند با آتورواستاتین تداخل ایجاد کرده و باعث عوارض خطرناکی شود. در طول مصرف آتورواستاتین تا حد امکان از مصرف گریپ فروت و یا آب گریپ فروت پرهیز کنید.

دارو را در دمای اتاق و دور از گرما، رطوبت و تابش نور نگهداری کنید.

درصورت فراموش کردن مصرف دارو: به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو کمتر از 12 ساعت مانده باشد از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) به اورژانس مراجعه کنید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی آتورواستاتین

عوارض جانبی آتورواستاتین

در صورت مشاهده علائم آلرژیک نسبت به آتورواستاتین از جمله کهیر، تنفس مشکل، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو به اورژانس مراجعه کنید.

در صورت علائم زیر بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

درد یا سوزش هنگام ادرار

مشکلات کبدی با علائمی همچون درد بالای معده، ضعف، احساس خستگی، کاهش اشتها، ادرار تیره، خارش، خاکستری شدن مدفوع، حالت تهوع، زردی (زرد شدن پوست یا چشم)

مشکلات کلیوی مانند کم شدن یا قطع ادرار، ورم کف یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس

گیجی، مشکلات حافظه یا اختلالات شناختی

افزایش تشنگی، ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی میوه ای دهان، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید، کاهش وزن

عوارض جانبی رایج آتورواستاتین عبارتند از:

درد مفاصل

گرفتگی بینی، گلودرد

اسهال

درد بازو یا پاها

در صورت مشاهده حالت های زیر ممکن است نیاز باشد مصرف دارو را برای مدت کوتاهی متوقف کنید:

تشنج غیر قابل کنترل

عدم تعادل الکترولیتی (از جمله پتاسیم بالا یا پایین خون)

فشار خون بسیار پایین

بیماری یا عفونت شدید

عمل جراحی یا موارد اورژانسی

همچنین توجه داشته باشید:

آتورواستاتین در موارد نادر ممکن است باعث بروز نوعی اختلال شود که خطر شکستگی بافت های ماهیچه ای استخوانی را افزایش داده و ممکن است به نارسایی کلیوی منجر شود. در صورت بروز درد عضلانی بی دلیل، حساسیت به درد یا ضعف بخصوص اگر با تب، خستگی غیرطبیعی و ادرار تیره رنگ همراه باشد فورا با پزشک تماس بگیرید.

افرادی که مشکلات کبدی دارند نباید از این دارو استفاده کنند، برخی عوارض کبدی مرتبط با آتورواستاتین عبارتند از: هپاتیت، تغییرات چربی کبدی (کبد چرب)، سیروز کبدی

مصرف آتورواستاتین خطر ابتلا به میوپاتی را افزایش می دهد، میوپاتی نوعی بیماری عضلانی است که فیبرهای عضلانی به درستی کار نمی کنند.

توجه: عوارض ذکر شده تنها بخشی از عوارض احتمالی این دارو می باشد، برای اطلاع از لیست کامل عوارض جانبی و مضرات آتورواستاتین با پزشک معالج صحبت کنید. 2


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک خود دارو را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند عبارتند از: جمفیبرزیل، تلاپرویر، تیپراناویر به اضافه ریتوناویر.

سایر داروها می توانند بر حذف آتورواستاتین از بدن شما تاثیر بگذارند، که ممکن است عملکرد آتورواستاتین را نیز تحت تاثیر قرار دهند. نمونه هایی از چنین داروهایی شامل: کلشیسین، تلی تریرومایسین، ضد قارچ های خاص آزول (مانند اتراکونازول، کتوکونازول، پوزاکونازول) و برخی داروهای دیگر می باشند.

زمانی که آتورواستاتین را مصرف می کنید، از مصرف محصولات مخمر برنج قرمز پرهیز کنید زیرا برخی از محصولات مخمر برنج قرمز ممکن است حاوی استاتینی به نام لوستاتین باشند. مصرف داروهای آتورواستاتین و مخمر برنج قرمز با یکدیگر می تواند خطر ابتلا به مشکلات عضلانی و کبدی را افزایش دهد. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.coca.ir
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما