موارد مصرف و عوارض جانبی ریتالین

ریتالین برای درمان اختلال بیش فعالی نقص توجه – ADHD مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با تغییر مقدار برخی از مواد طبیعی معین در مغز عمل می‌کند. متیل فنیدیت متعلق به خانواده‌ای از داروهای شناخته شده تحت عنوان محرک‌ها است.
جمعه، 3 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی ریتالین

داروی ریتالین چه کاربردی دارد؟

ریتالین برای درمان اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی به کار می‌رود. همچنین این دارو برای درمان اختلال خواب نارکولپسی (اختلال حمله خواب) مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نحوه عملکرد داروی ریتالین

داروی ریتالین از طریق تغییر میزان مواد طبیعی در بدن کار می‌کند و به دسته محرک‌ها تعلق دارد. این دارو به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمرکز داشته باشید و آن را حفظ کنید. همچنین ریتالین برای کنترل مشکلات رفتاری و کمک به سازماندهی کارهای خود و بهبود مهارت گوش دادن نیز به کار می‌رود.


نحوه مصرف ریتالین و دوز مصرفی

قبل از شروع به مصرف ریتالین راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروساز راهنمایی بگیرید. این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا ۲ یا ۳ بار در روز مصرف کرد. بهترین زمان مصرف دارو ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از وعده‌های غذایی است. با این حال اگر ناراحتی معده رخ داد، می‌توانید این دارو را همراه با غذا یا بعد از وعده غذایی یا میان وعده مصرف کنید. مصرف دیر وقت این دارو ممکن باعث مشکلات خواب (بی‌خوابی) شود.

مصرف ریتالین طبق یک برنامه‌ی زمانی منظم باعث می‌شود بیشترین بهره را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید. دوز مصرف داروی ریتالین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ‌دهی بدنش به دارو بستگی دارد.

ممکن است پزشک دوز مصرفی شما را کم یا زیاد کند. همچنین در صورت مصرف طولانی مدت ریتالین، بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنید.

استفاده طولانی مدت یا دوز بالا ممکن است موجب وابستگی به این دارو شود که باعث می‌شود هنگام قطع مصرف دارو دچار عوارض پس از ترک دارو شوید. اگر به یک باره مصرف این دارو را قطع کنید دچار عوارض ترک دارو (مانند افسردگی و افکار خودکشی و یا دیگر تغییرات روحی و روانی) خواهید شد. ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از این عوارض بعد از ترک دارو در یک دوره به کاهش میزان دوز مصرفی شما بپردازد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید و در صورت بروز هرگونه عوارض ترک دارو به سریعا به پزشک اطلاع دهید.

در صورت استفاده طولانی‌مدت این دارو، تاثیرات آن ممکن است کاهش یابد. اگر احساس کردید این دارو تاثیر لازم و کافی را ندارد با پزشک در این زمینه صحبت کنید. با وجود این‌که این دارو به بسیاری از انسان‌ها کمک کرده اما ممکن است در برخی موارد باعث اعتیاد شود. این خطر زمانی که فرد دچار سوء مصرف مواد باشد (مانند اعتیاد یا استفاده بیش از حد مواد مخدر) افزایش می‌یابد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروساز مشورت نمایید. اگر شرایطتان بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک اطلاع دهید. 1


عوارض مصرف ریتالین

ریتالین همانند هر داروی دیگری در کنار اثر درمانی خود، عوارض جانبی نیز دارد. در بعضی موارد ممکن است این عوارض بسیار شدید باشد و باعث بروز مشکلات جدی دیگری شوند که در این شرایط لازم است برای قطع آن با متخصص مشورت شود. عوارض مصرف ریتالین نسبت به بسیاری از مواد و داروهای اعتیاد آور دیگر شدیدتر است و به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. مهم ترین عوارض آن شامل موارد زیر می‌باشد.

خارش پوستی

کهیر

تب

کاهش اشتها

تغییرات فشار خون

تپش قلب

بی نظمی ضربان قلب

شکم درد

گلو درد

کاهش وزن

حالت تهوع

سردرد و سرگیجه

بی خوابی یا خواب آلودگی

توجه: در افراد مبتلا به اختلال خواب پیشنهاد می‌شود بین آخرین زمان مصرف ریتالین تا زمان خواب، چند ساعت فاصله ایجاد کنند. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی ریتالین

موارد احتیاط مصرف ریتالین

اگر به داروی متیل فنیدات یا دکس متیل فنیدات حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. داروی ریتالین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود، در این مورد با دکتر داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف داروی ریتالین سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا مشکلات گردش خون (مانند بیماری راینارد)، فشار خون بالا، گلوکوم، مشکلات قلبی (مانند تپش قلب نامنظم، نارسایی قلبی، سابقه حمله قلبی و مشکلات مرتبط با ساختار قلب)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی (مانند مرگ بر اثر ایست قلبی و تپش قلب نامنظم)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلالات روحی و روانی (مانند اختلال دو قطبی، افسردگی، اختلال روان پریشی و میل به خودکشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی حرکات غیرارادی یا صدای ناهنجار (مانند سندروم تورت)، پرکاری تیروئید و تشنج.

این دارو ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مصرف طولانی مدت ریتالین توسط کودکان است بر روی وزن، رشد و قد نهایی‌شان تاثیر بگذارد و ممکن است پزشک به صورت موقت برای کاهش خطرات مصرف این دارو را برای کودک قطع کند. قد و وزن کودک را همواره بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک یا دکتر داروساز بگذارید. سالمندان ممکن نسبت در مقابل برخی از عوارض جانبی این دارو مانند درد قفسه سینه، مشکلات خواب و کاهش وزن حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.
این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود. در مورد شیردهی به نوزاد هنگام مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید. 1


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله از شامل همه تداخلات دارویی ممکن نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا داروساز خود نشان دهید. بدون تأیید پزشک خود هیچ دارویی را شروع یا دوز آن را تغییر ندهید.

مصرف مهار کننده‌های MAO با این دارو ممکن است منجر به تداخل دارویی جدی شود (احتمال مرگ). از مصرف مهار کننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگلین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین) در طول درمان با این دارو اجتناب کنید. اکثر مهار کننده‌های MAO نیز نباید دو هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند. زمانی که شروع و یا متوقف کردن مصرف دارو متیل فنیدیت بسیار شبیه به دکسمتیل فنیدیت است، به پزشک خود بگویید. هنگام مصرف داروی ریتالین از مصرف داروهای حاوی دکسمتیل فنیدیت پرهیز کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشهای پزشکی / آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد (از جمله اسکن مغز برای بیماری پارکینسون)، و احتمالاً به نتایج اشتباه منجر می‌شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.