موارد مصرف و عوارض جانبی سیتالوپرام

سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa) ضدافسردگی و از خانواده داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) میباشد. این دارو با افزایش ترشح سروتونین، ماده شیمیایی طبیعی که به حفظ تعادل مغز کمک می کند، به بهبود مشکلات روانی از جمله افسردگی کمک می نماید.
جمعه، 3 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی سیتالوپرام

سیتالوپرام چیست و چه کاربردی دارد؟

سیتالوپرام برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. این دارو ممکن است سطوح انرژی و احساسات شما بهبود ببخشد. سیتالوپرام به عنوان مهارکننده بازجذب هورمون سرتونین (SSRI) شناخته می‌شود.


نحوه عملکرد داروی سیتالوپرام

این دارو به بازگرداندن ماده طبیعی به نام سرتونین در مغز کمک می‌کند.


نحوه مصرف سیتالوپرام و دوز مصرفی

قبل از شروع مصرف سیتالوپرام راهنمای دارو را بخوانید و قبل از خرید دوباره درمورد این دارو با روانپزشک مشورت کنید. این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا مصرف کرد و یک بار در روز معمولاْ صبح یا شب آن را مصرف می‌کنند.د وز مصرف داروی سیتالوپرام به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان، نتایج آزمایش‌های پزشکی و سایر داروها بستگی دارد. تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را حتما به اطلاع پزشک خود برسانید. حداکثر میزان دوز مصرفی سیتالوپرام ۴۰ میلی‌گرم در روز است. اگر از شربت خوراکی این دارو استفاده می‌کنید از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید.

برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشک‌تان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را اضافه کند. مطابق تجویز دکتر عمل کنید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مدت زمان بیشتری نسبت به تجویز پزشک این دارو را استفاده نکنید. همچنین ممکن است عوارضی مانند تغییر حالت روحی، سردرد، احساس خستگی، تغییر ساعت خواب و لرزش‌های شبیه شوک الکتریکی را تجربه کنید. ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از این عوارض بعد از ترک دارو در یک دوره به کاهش میزان دوز مصرفی شما بپردازد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید و اگر احساس بهبود یا عدم بهبود داشتید سریعا با او تماس بگیرید.

تاثیر این دارو بر بدن شما ممکن است بین ۱ تا ۴ هفته طول بکشد و اثر کامل خود را در طی چندین هفته نشان می‌دهد. اگر بهبودی در شرایط خود احساس نمی‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید. 1


عوارض سیتالوپرام

مانند هر داروی دیگری سیتالوپرام می‌تواند برای برخی افراد عوارضی داشته باشد و برای برخی هیچ عارضه ای نداشته باشد. یکی از رایج‌ترین عوارض بالا رفتن تحمل بدن به دارو و در نتیجه وابستگی به آن است. در ادامه به بررسی عوارض سیتابوپرام پرداخته‌ایم:

عوارض رایج
عوارض رایج سیتالوپرام در بیشتر از یک درصد مصرف کنندگان اتفاق می‌افتد. در صورت مشاهده این عوارض ادامه‌ی مصرف آن مانعی ندارد اما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید:

1- خشکی دهان
2- عرق کردن بیش از حد
3- ناتوانی در خوابیدن
4- خواب آلودگی در طول روز
5- احساس خستگی و ضعف

عوارض جدی
عوارض شدید و جدی سیتالوپرام در کمتر از یک درصد مصرف کنندگان اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از هر گونه عوارض و درمان قطعی  و بلند مدت افسردگی بدون نیاز به داروهای شیمیایی پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره افسردگی استفاده کنید. در صورت مشاهده آن‌ها فورا به پزشک مراجعه کنید.

درد یا فشار در قفسه سینه و یا تنفس‌های کوتاه

سرگیجه شدید و یا غش کردن

نعوظ دردناک که بیشتر از 4 ساعت طول بکشد

خونریزی‌هایی که بند نمی آید؛ مثل بردن انگشت که در طی 10 دقیقه بند نمی‌آید

افکار خود کشی

سردردهای شدید، گرفتگی مداوم عضلات، ضعف و گیجی طولانی مدت

استفراغ و تهوع، سرفه همراه با خون، مدفوع همراه با خون

خونریزی از لثه بدون هیچ دلیلی

تغییر در پریود مثل لکه بینی در بین دوره‌ها، خون ریزی شدید

آلرژی و حساسیت به دارو 2


موارد مصرف و عوارض جانبی سیتالوپرام

موارد احتیاط مصرف سیتالوپرام

اگر به داروی سیتالوپرام حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی سیتالوپرام ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از مصرف سیتالوپرام در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاْ سابقه اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی، سابقه اقدام به خودکشی در خانواده، مشکلات کبدی، تشنج، کمبود سدیم خون، زخم روده، خونریزی معده یا مشکلات خونریزی، سابقه گلوکوم (آب سیاه) در خانواده (نوع بسته زاویه) با پزشک مشورت کنید.

سیتالوپرام ممکن است موجب شرایطی شود که بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارد (افزایش QT). افزایش کیوتی به ندرت باعث تپش قلب و عوارض دیگری مانند گیجی شدید و غش کردن شود که سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر شرایط خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید که خطر افزایش کیوتی را در پی دارند، قبل از مصرف سیالوپرام با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر عوارضی مانند برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، حمله قلبی و افزایش کیوتی در آزمایش EKG) دارید و یا سابقه خانوادی مشکلات قلبی مانند افزایش کیوتی در آزمایش EKG و مرگ ناگهانی قلبی دارید با پزشکتان در مورد مصرف سیتالوپرام صحبت کنید.

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر افزایش کیوتی را بیشتر کند. این خطر در صورت استفاده از داروهایی مانند دیوترتیک‌ها یا قرص‌های ادارار بالاتر می‌رود همچنین شرایطی مانند تعرق شدید، اسهال یا استفراغ این خطر را افزایش می‌دهند.

داروی سیتالوپرام ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مثل خونریزی، افزایش کیوتی، عدم تعادل حساسیت بیشتری نشان بدهند. همچنین اگر نوعی عدم تعادل (هیپوناترمی) مخصوصا زمانی که قرص آب مصرف می‌کنند را تجربه کنند. عدم تعادل باعث افزایش خطر سقوط می‌شود.کودکان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مخصوصا کاهش اشتها و کاهش وزن حساس تر باشند. همواره قد و وزن کودکی که سیتالوپرام مصرف می‌کند را تحت نظر داشته باشید.

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی سیتالوپرام را استفاده کنید. زیرا ممکن است برای جنین مضر باشد. همچنین بچه‌هایی که از مادرانی که تحت درمان سیتالوپرام در سه ماه آخر بارداری بوده‌اند به ندرت نشانه‌هایی از ترک دارو مانند مشکلات تغذیه‌ای و تنفسی، تشنج، انقباض عضلانی و یا گریه مداوم از خود نشان داده‌اند. اگر متوجه هر کدام از این عوارض در نوزاد شدید بلافاصه به پزشک اطلاع دهید.

از آن‌جایی که مشکلات روانی و روحی مانند افسردگی، اختلالات وسواس و اختلال استرسی می‌توانند شرایط سختی باشند از قطع دارو اجتناب کنید مگر این‌که توسط پزشک تجویز شده باشد. اگر قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از سیتالوپرام در زمان حاملگی مشورت کنید. 1


تداخل دارویی سیتالوپرام

مصرف قرص سیتالوپرام با داروهای دیگر ممکن است شما را دچار خواب‌آلودگی یا کند شدن ضربان قلب کند که در نهایت منجر به ایجاد عوارض جانبی خطرناک یا مرگ می‌شود. بنابراین پیش از مصرف قرص خواب‌آور، داروهای ضددرد، داروهای تجویزشده برای درمان سرفه، آرام‌کنندهٔ عضلات یا داروهای درمان اضطراب، افسردگی و تشنج‌ها، حتما پرشک‌تان را از مصرف قرص سیتالوپرام آگاه کنید.

داروهای متعددی هستند که با سیتالوپرام، تداخل دارویی دارند که امکان فهرست تمام این داروها دراینجا وجود ندارد. بنابراین تمام داروهایی را که در حال حاضر مصرف می‌کنید، به پزشک‌تان اطلاع دهید؛ به‌ویژه اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید:

سایمتیدین؛

لیتیوم؛

داروی طبی چای گل راعی؛

تریپتوفان (گاهی‌اوقات با نام ال-تریپتوفان هم خوانده می‌شود)؛

رقیق‌کننده خون (وارفارین، کومادین، جانتوون)؛

داروهای دیگر ضدافسردگی؛

داروهای قلب؛

داروهای درمان روان‌پریشی؛

تریپتان (داروی درمان میگرن).

این فهرست کامل نیست و داروهای دیگری هم با سیتالوپرام تداخل دارند. از این داروها می‌توان به داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی نیز اشاره کرد. هنگام درمان با قرص سیتالوپرام، حتما پزشک‌تان را در جریان داروهای مصرفی‌تان بگذارید. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما