تفاوت بین روکش دندان و لمینت دندان

لمینت های دندان، کاربردی مشابه با روکش های دندان دارند؛ به طوری که گاهی اوقات این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده می شوند. در روشی که از لمینت استفاده می شود، مقدار کم تری از مینای دندان ساییده می شود.
شنبه، 4 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تفاوت بین روکش دندان و لمینت دندان

لمینت هایی که توسط دندانپزشک استفاده می شود و روکش های دندان، دو اقدام رایجی است که انجام می شود تا ظاهر کلی لبخند یک فرد را بهبود بخشند. هر دو گزینه، از رنگ گرفته تا اندازه و شکل، دو روش غیر تهاجمی محسوب می شوند که ظاهر ناخوشایند لبخند را بهبود می بخشند، اما در واقع می خواهیم بدانیم که تفاوت این دو روش در چیست؟


روکش دندان چیست؟

روکش دندان، پوسته ای نازک و به رنگ دندان است که روی سطح دندان ها برای تقویت ظاهر قرار می گیرد. در واقع این روکش ها باعث می شوند که بیمار، در نهایت لبخندی زیبا و جذاب داشته باشد. در این عمل، روشی که برای قرار دادن روکش ها استفاده می شود، کم ترین میزان تهاجمی بودن را دارد و برای قرار دادن آن ها باید کمی از مینای دندان تراشیده شود.
 
تفاوت بین روکش دندان و لمینت دندان


لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندان، کاربردی مشابه با روکش های دندان دارند؛ به طوری که گاهی اوقات این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده می شوند. در روشی که از لمینت استفاده می شود، مقدار کم تری از مینای دندان ساییده می شود. همچنین لمینت دندان، از ضخامت کم تری نسبت به روکش دندان برخوردار است.


آیا این تفاوت مهم است؟

دانستن تفاوت بین روکش دندان و لمینت دندان مهم است؛ زیرا این موضوع می تواند به بیمار کند تصمیم بگیرد کدام گزینه برای دندان های او و لبخندش بهترین انتخاب است. برای مثال، فردی که دندان های او کج است یا بین دندان های او فاصله است، بهترین گزینه برای او این است که از روکش دندان استفاده کند؛ زیرا روکش، انعطاف پذیری و پایداری بیشتری نسبت به لمینت دارد. هر چند، اگر مشکل فرد مربوط به تغییر رنگ و تراش های جزئی باشد، لمینت دندان بهترین انتخاب برای او خواهد بود؛ زیرا لمینت سبک است و برای قرار دادن آن در محل نیازی نیست که مینای دندان بیش از حد تراشیده شود.


تفاوت اولیه بین لمینت و روکش دندان

روکش دندان
روکش های دندان از دو نوع ماده ی متفاوت ساخته می شوند که کامپوزیت و پورسلین نام دارند.

روکش کامپوزیت، گزینه ای است که کم تر انتخاب می شود؛ زیرا مستعد لک شدن هستند. هر چند، استفاده از روکش های کامپوزیت به آمادگی کم تری برای دندان طبیعی قبل از قرارگیری نیاز دارد و بیمار می تواند همان روز پس از پایان عمل، از مطب خارج شود.
 
تفاوت بین روکش دندان و لمینت دندان

از طرف دیگر روکش پورسلین به از بین بردن مینای دندان و تغییر شکل آن نیاز دارند. این کار بدین منظور انجام می شود که روکش، راحت روی دندان قرار گیرد و ضخیم و غیر طبیعی به نظر نرسد. این مسئله یک مشکل ایجاد می کند؛ زیرا محافظ طبیعی دندان از بین می رود و تنها چیزی که برای محافظت باقی می ماند، همان روکش است. با این که این روکش ها می توانند جایگزین شوند، هنگامی که روکش از بین می رود، دندان محافظ خود را از دست می دهد.
 

لمینت دندان

در واقع می توان لمینت را همان روکش پورسلین پیشرفته در نظر گرفت؛ زیرا هر دو عملکرد و مزایای مشابهی دارند. با این حال، وقتی لمینت در دهان قرار می گیرد، لازم نیست مینا و ساختار دندان ها تغییر کند. این بدان معنی است که این روش در طولانی مدت برای حفظ سلامتی دندان ها، بهتر است. نباید از این موضوع غافل شد که لمینت دندان معایب خود را نیز دارد.

با این که لمینت، به نازکی لنز های تماسی هستند و جایگزین نازک تری نسبت به روکش پورسلین به حساب می آید، وقتی روی دندان قرار می گیرند و تغییری روی دندان ها انجام نمی شود، حجیم تر به نظر می رسند. همچنین لمینت دندان، نسبت به روکش پورسلین از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
 

کدام گزینه بهتر است؟

این موضوع کاملا بستگی به شرایط دارد. این که کدام روش را انتخاب کنید، در دستان خودتان و دندانپزشک است که بررسی کنید کدام روش بهتر است. این کار به خاطر آن است که نیاز هر بیمار متفاوت است. برای مثال ممکن است یک گزینه که برای فردی مناسب است، برای فردی دیگر مناسب نباشد و با نیاز ها، بودجه و سایر فاکتور های وی سازگاری نداشته باشد.
 
تفاوت بین روکش دندان و لمینت دندان

هنگامی که صحبت از زیبایی لبخند و تقویت آن می شود، روکش های دندان و لمینت های دندانپزشکی گزینه های بسیار مناسبی هستند. با دندانپزشک خود ملاقات کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید و بررسی کنید آیا کاندید خوبی برای انجام این روش هستید یا خیر! 

در انتها پیشنهاد می کنیم برای دریافت بهترین نتیجه، از دندانپزشکان معتبری که این اقدامات زیبایی را انجام می دهند، کمک بگیرید و دندان های خود را به هر پزشکی نسپارید؛ زیرا دندان یکی از مهم ترین قسمت هایی است که در اولین ملاقات هر کسی به آن دقت می کند. برای مثال، دکتر سعید کریمی، مستر ایمپلنت و دندانپزشکی زیبایی، از برترین دندانپزشکانی هستند که شما می توانید به ایشان مراجعه کنید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.