موارد مصرف و عوارض جانبی توپیرامات

توپیرامات یکی از انواع داروهای ضد صرع است که برای کنترل میگرن و همچنین برای لاغری تایید شده است. و در انواع 25،50،100 میلی گرمی در بازار موجود است.
يکشنبه، 5 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی توپیرامات

کاربرد

کنترل حملات صرع، پیشگیری از سردردهای میگرنی


اشکال دارویی

قرص


اطلاعات دارویی توپیرامات

توپیرامات یکی از داروهای پر مصرف از گروه داروهای ضد صرع می‌باشد که به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر در کنترل حملات تشنجی صرع در بزرگسالان و کودکان بکار می‌رود. همچنین این دارو می‌تواند مانع از ایجاد سردردهای میگرنی در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال شود.

تشنج یک حملۀ عصبی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز می‌باشد. توپیرامات با کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی سلول‌های مغزی به کنترل این حملات کمک می‌نماید. مکانیسم توپیرامات در جلوگیری از میگرن هنوز مشخص نیست اما می‌توان گفت که این دارو، سلول‌های عصبی پرکار مغز که منجر به حملات میگرنی می‌شوند را آرام می‌کند. باید در نظر داشت که توپیرامات در درمان میگرن نقشی ندارد و فقط از ایجاد حمله جلوگیری می‌کند.


مقدار و روش مصرف داروی توپیرامات

قبل از شروع درمان با داروی توپیرامات، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.

دوز و مقدار داروی توپیرامات، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید و از کم یا زیاد کردن آن خودداری نمایید.

در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید و هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.

ممکن است پزشک شما درمان را با دوز کم دارو شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شما را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تأثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد. اگرچه ممکن است در چند هفتۀ ابتدایی درمان، احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال، درمان خود را ادامه دهید و طبق برنامۀ منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک می‌تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حملۀ تشنجی را برای بیمار در پی داشته باشد لذا قطع این دارو باید تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.

در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کنندۀ شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید، باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثربخشی آن می‌باشد و به مرور زمان برطرف خواهند شد. بهتر است افکار خود را با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود در میان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.

توجه: پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با استفاده از اپلیکیشن و وب سایت پذیرش ۲۴، بتوانید با روانشناسان به صورت آنلاین و تلفنی مشورت نمایید.

در ابتدای شروع درمان بیماری صرع با این دارو، ممکن است تعداد یا نوع حملات تشنج کمی تغییر کند اما نگران نباشید به مرور این مشکل برطرف خواهد شد. بیش از پیش احتیاط کنید و با پزشک خود در تماس باشید.

مقدار مصرف داروی توپیرامات در کودکان، براساس شرایط، سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می‌شود.

این دارو را می‌توان همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد.

قرص توپیرامات مزۀ تلخی دارد، لذا آن را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن آن خودداری کنید.

چنانچه پس از مدتی مصرف این دارو، وضعیت بیماریتان بهتر نشد یا حتی بدتر شد به پزشک اطلاع دهید.

داروی توپیرامات را هر روز سر ساعات مشخص مصرف نمایید تا بیشترین نتیجه را از آن بگیرید.

این دارو توسط شرکت‌های متعددی تولید می‌شود که ممکن است اثر داروی شرکت‌های مختلف برای بیمار متفاوت باشد. به همین دلیل دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. و بهتر است هربار برای دریافت نسخۀ جدیدتان از تغییر برند یا شرکت تولیدکنندۀ دارو خودداری کرده و در صورت لزوم به پزشک خود اطلاع دهید.


موارد منع مصرف داروی توپیرامات

به تاریخ انقضای داروی توپیرامات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.

هرگز داروی توپیرامات را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

قبل از تجویز دارو، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد

بارداری

شیردهی

مشکلات کبدی

مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه

مشکلات ریوی، تنفسی

مشکلات روحی، روانی مانند افسردگی یا افکار خودکشی

گلوکوم یا سایر مشکلات چشمی

اسید متابولیک

اختلال رشد

پوکی استخوان


موارد مصرف و عوارض جانبی توپیرامات

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی توپیرامات

در طول درمان با توپیرامات، ممکن است پزشک برای شما آزمایشات خون تجویز نماید. این آزمایشات را انجام داده و در زمانهای مقرر به طور منظم پزشک خود را ملاقات نمایید.

داروی توپیرامات ممکن است باعث مشکلات بینایی شود که در صورت عدم درمان سریع، می‌تواند این مشکل دائمی شود. در صورت کاهش ناگهانی بینایی، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو همچنین می‌تواند سطح اسیدوز را در خون افزایش دهد. در صورت ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، از دست دادن اشتها یا مشکل در تفکر به پزشک خود اطلاع دهید.

پیش از انجام عمل جراحی، پزشک خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

این دارو می‌تواند در برخی آزمایش‌های پزشکی تداخل ایجاد کند. لذا پزشک معالج خود را در جریان مصرف داروی توپیرامات قرار دهید.

به علت اینکه در مدت درمان با این دارو احتمال بروز سنگ‌های کلیوی بیشتر می‌شود، لازم است روزانه از آب و مایعات فاقد کافئین به مقدار کافی استفاده نمایید. مگر اینکه مصرف مایعات از سوی پزشک شما محدود شده باشد.

در طول درمان با توپیرامات از روش‌های ضدبارداری غیرهورمونی استفاده کنید. زیرا توپیرامات باعث کاهش اثر داروهای ضد بارداری می‌شود.

در طول درمان با این دارو، از فعالیت‌های خطرناک مانند کوهنوردی در ارتفاعات و شنا خودداری کنید.

در هنگام مصرف توپیرامات، از مصرف رژیم غذایی کتوژنیک (رژیم غذایی پرچربی و کم کربوهیدرات) اجتناب کنید. این رژیم باعث افزایش امکان اسیدوز و تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

در طول درمان با توپیرامات از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری کنید.

در طول درمان با توپیرامات از انجام فعالیت‌هایی مانند رانندگی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، اجتناب کنید. (بیماران مبتلا به صرع در مورد رانندگی با پزشک خود مشورت نمایند)

کاهش در توانایی تعریق و افزایش دمای بدن در اثر مصرف توپیرامات ایجاد می‌شود. این عارضه در کودکان شایع‌تر است مخصوصاً در آب و هوای گرم و یا زمانی که توپیرامات با داروهای دیگری استفاده شود که دمای بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین در صورت کاهش تعریق، تب شدید و خشکی پوست به پزشک خود اطلاع دهید. 1


تداخل دارویی توپیرامات

تداخل دارویی مسئله بسیار مهمی است که در مصرف هر دارو و مکملی باید در نظر گرفته شود، در غیراینصورت به بدن آسیب وارد می‌شود و در موارد حاد خطر مرگ وجود دارد. تداخل دارویی توپیرامات به شرح زیر است:

پروپرانولول
گلوتازون
آمی تریپیتیلین
ارگوتامین سی
بروماید
پرومتازین
تریپل انامین
تریپرولیدین
تروسپیوم
دینوژست
برم فنیرامین
فلاووکسات
مینزولات
مولیندون
مکلیزین
اسناپین
سولیفناسین
متازولامید
سیکلیزین
سدیم اکسی بات
ونلافاکسین
سیکلومین
لوراتادین

به این موضوع توجه داشته باشید که این لیست شامل تمامی تداخلات دارویی این دارو نیست، بنابراین قبل از مصرف این دارو با پزشک و یا دارو ساز مشورت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی توپیرامات

عوارض جانبی


عوارض جانبی شایع توپیرامات (یک نفر در 10 نفر) عبارتند از
اسهال

احساس سرگیجه

التهاب بینی و گلو

حالت تهوع

گز گز مور مور دست و پا

خواب آلودگی

خستگی

کاهش اشتها و کاهش وزن

افسردگی

عوارض جانبی نادرتر توپیرامات (کمتر از یک نفر در 100 نفر)
افکار یا احساسات غیر طبیعی
رفتار پرخاشگرانه
خشم
اختلال تعادل و یا مشکلات هماهنگی بدنی
تغییرات رفتاری
بینی مسدود شده
مشکلات خون و مغز استخوان
تاری دید
مشکلات تنفسی
درد قفسه سینه
احساس گیجی
یبوست
تشنج
خلق افسرده
ادرار کردن مشکل یا دردناک
مشکل خواب
دو بینی
خشکی دهان
درد گوش
مشکلات چشم و بینایی ادم و یا اسپاسم پلک
احساس آشفتگی
احساس اضطراب
احساس تحریک پذیری
احساس گم گشتگی
احساس کندی روانی(احساس جریان تفکر آهسته)
تب
ورم معده
احساس عمومی ناخوشی
ریزش مو
واکنش آلرژیک
سوء هاضمه
خارش
 درد مفاصل
مشکلات کلیوی از جمله سنگ کلیه، و درد کلیه یا پهلو
بی حالی
از دست دادن اشتها
مشکلات حافظه
تغییرات خلق و خوی
نوسانات خلقی
درد عضلانی یا حساسیت عضلات به لمس
اسپاسم عضلات
کشش عضلات
ضعف عضلانی
خونریزی بینی
گزگز مور مور اطراف دهان
آبریزش بینی
جوش های پوستی یا بثورات پوستی
آهسته شدن حرکات
مشکلات گفتاری
درد و ناراحتی معده
تغییر طعم و مزه غذاها در دهان
وزوز گوش
لرزش
ادرار کردن بیش ازحد معمول
سرگیجه
استفراغ
ضعف
افزایش وزن
اختلال در راه رفتن 3


پی نوشت:
1.www.paziresh24.com
2.www.darookhaneonline.com
3.www.gyrusclinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.