موارد استفاده و عوارض تامسولوسین

در ادامه این مطلب شما را با نکات قابل توجه در رابطه با داروی “تامسولوسین” اَشنا خواهیم کرد، همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 7 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض تامسولوسین

داروی تامسولوسین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی تامسولوسین برای درمان علائم پروستات بزرگ یا پروستات خوش‌خیم یا هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) در مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی تامسولوسین به شما کمک می‌کند تا علائم BPH مانند مشکل در شروع دفع ادرار، جریان ضعیف ادرار و احساس نیاز فوری و به کرات برای دفع ادرار (برای مثال در طول شب) را کاهش داده یا از بین می‌برد.

داروی تامسولوسین از خانواده‌ی داروهایی است که با نام بازدارنده‌های آلفا شناخته می‌شوند.

داروی تامسولوسین را برای درمان فشار خون بالا استفاده نکنید.


نحوه‌ی عملکرد داروی تامسولوسین

این دارو باعث کوچک شدن پروستات نمی‌شود اما ماهیچه‌های پروستات و مثانه را شل می‌کند.


نحوه‌ی مصرف داروی تامسولوسین و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف داروی تامسولوسین و قبل از هر بار مصرف مجدد نحوه‌ی مصرف دارو را مطالعه کرده یا در این مورد از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.

داروی تامسولوسین را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز و سی دقیقه پس از صرف یک وعده‌ی غذایی مصرف کنید. همه‌ی دارو را به صورت کامل فرو دهید. داروی تامسولوسین را نجوید، خرد نکنید و کپسول را باز نکنید.

دوز مصرف این دارو به وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

مصرف داروی تامسولوسین ممکن است باعث افت فشار ناگهانی شما شود که این موضوع می‌تواند منجر به سرگیجه یا بی‌هوش شدن شود. این خطرات هنگام شروع مصرف دارو، زیاد شدن دوز دارو و پس از این‌که بعد از یک دوره قطع درمان دوباره شروع به مصرف داروی تامسولوسین می‌کنید بیش‌تر شما را تهدید می‌کنند. در طول دوره‌ی درمان به وسیله‌ی داروی تامسولوسین، در صورتی که احساس ضعف می‌کنید، از رفتن به محل‌هایی که در صورت بی‌هوش شدن امکان مجروح شدن شما وجود دارد اجتناب کنید.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر داروی تامسولوسین این دارو را به طور منظم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که داروی تامسولوسین را هر روز در ساعت مقرر مصرف کنید.

در صورتی که چند روز پیاپی مصرف دارو را متوقف کرده‌اید با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید آیا باید مجددا با دوز پایین شروع به مصرف دارو کنید یا دوز مصرفی سابق را ادامه دهید.

ممکن است چهار هفته طول بکشد تا علائم بیماری شما بهبود پیدا کنند. در صورتی که وضعیت بیماری شما مانند سابق ادامه داشت یا در صورتی که حال‌تان وخیم‌تر شد موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. 1


موارد استفاده و عوارض تامسولوسین

عوارض جانبی تامسولوسین

اگر به علائم واکنش آلرژیک به تامسولوسین دچار شده اید، به اورژانس مراجعه کنید مانند: کهیر، بثورات پوستی، خارش، تنفس سخت، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو.

با ابتلا به موارد زیر، مصرف دارو را قطع نموده و فورا به پزشک مراجعه کنید:

احساس سرگیجه، امکان بیهوشی ناگهانی؛

نعوظ آلت تناسلی که دردناک است یا 4 ساعت یا بیشتر طول می کشد؛ یا

واکنش شدید پوستی - تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش چشم ها، درد پوست به دنبال بثورات پوستی به رنگ قرمز یا بنفش که گسترش یافته (به خصوص در صورت یا اندام فوقانی) و موجب تاول و پوست اندازی یا لایه برداری می شود.

عوارض جانبی شایع تامسولوسین شامل موارد زیر است
سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف؛

حالت تهوع، اسهال؛

سردرد، درد قفسه سینه؛

انزال غیرعادی، کاهش میزان مایع منی؛

درد پشت؛

تاری دید؛

مشکلات دندانی؛

تب، لرز، بدن درد، علائم آنفولانزا؛

آبریزش یا گرفتگی بینی، درد سینوس، گلودرد، سرفه؛

مشکلات خواب (بی خوابی)؛ یا

کاهش علاقه به رابطه جنسی.

این لیست عوارض جانبی، کامل نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای گرفتن توصیه های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود در تماس باشید. ممکن است لازم باشد این عوارض را به سازمان غذا و دارو گزارش کنید. 2


موارد احتیاط مصرف داروی تامسولوسین

پیش از شروع مصرف داروی تامسولوسین در صورتی که به این دارو آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی تامسولوسین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی تامسولوسین تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا سابقه‌ی فشار خون پایین و بعضی از مشکلات چشمی از قبیل آب مروارید و گلوکوم را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

داروی تامسولوسین ممکن است موجب گیجی، کاهش‌یاری، تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هش‌یاری دارند تا زمانی که در هش‌یاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

پیش از انجام هر گونه عمل جراحی، مانند جراحی چشم برای آب مروارید یا مشکلات دیگر، به پزشک یا دندان‌پزشک خود لیست کامل همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را ارائه دهید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیش‌تری در مقابل عوارض جانبی این دارو به خصوص سرگیجه و افت فشار خون از خود نشان دهند. بروز این مشکلات خطر سقوط در هنگام بلند شدن را افزایش می‌دهد.

برای مصرف داروی تامسولوسین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی تامسولوسین را استفاده کنید و در مورد مزایا و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. 1


موارد استفاده و عوارض تامسولوسین

تداخل دارویی تامسولوسین

برخی داروها با تامسولوسین تداخل دارند و نباید همزمان مصرف شوند از جمله:

داروهای عفونت قارچی مانند ایتراکونازول، پوساکونازول، وریکونازول، کتوکونازول

داروهای ایدز مانند لوپیناویر / ریتوناویر، ریتوناویر، استریبیلد (ترکیب داروهای کوبیسیستات/الویتگراویر / امتریسیتابین / تنوفوویر)

بوسپرویر

آنتی بیوتیک ها مانند کلرامفنیکل، کلاریترومایسین، تلیترومایسین

کونیواپتان

سیکلوسپورین

دلاویردین، فوس امپرناویر

فلووکسامین

داروهای سرطان مانند ایماتینیب، نفازودون

تلاپرویر

سایر داروهای مسدود کننده آلفا برای پروستات مانند پرازوسین، سیلودوسین، ترازوسین

کینیدین

داروهای ضد افسردگی به نام مهار کننده انتخاب مجدد سروتونین مانند سرترالین، فلوکستین

داروهای افسردگی سه حلقه ای مانند پاروکستین، کلومیپرامین و دزیپرامین

آنتی بیوتیک هایی همچون داکسی کلین، اریترومایسین، موکسی فلوکسی

داروهای ضربان قلب نامنظم مانند کوردارون، آمیودارون، دروندارون

دیفن هیدرامین

داروهای روان پریشی مانند هالوپریدول، کلوزاپین

داروهای فشار خون

قبل از مصرف همزمان تامسولوسین با داروهای ذکر شده حتما با پزشک مشورت کنید.

نکته 1: اگر داروهای درمان اختلال نعوظ یا فشار خون ریوی مانند سیلدنافیل یا تادالافیل مصرف می کنید ممکن است دچار افت فشار خون شدید شوید که می تواند به سرگیجه یا غش منجر شود، قبل از مصرف همزمان تامسولوسین با این داروها با پزشک مشورت کنید.

نکته 2: گریپ فروت ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد، بهتر است هنگام مصرف تامسولوسین از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری شود.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد و داروهای ذکر شده ممکن است با اسامی تجاری دیگری عرضه شده باشد، بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی توصیه می شود قبل از مصرف تامسولوسین حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کنید.3


علائم اوردوز مصرف داروی تامسولوسین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی تامسولوسین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایش‌گاهی و آزمایش‌های پزشکی، از قبیل آزمایش‌های مربوط به پروستات و سنجش سطح فشار خون، باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا پزشک شما بتواند تاثیر عوارض جانبی بر بدن‌تان را بررسی کرده و در صورت ابتلا مانع از پیش‌رفت آن‌ها شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دوز مصرفی داروی تامسولوسین را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر این دارو نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی تامسولوسین آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین داروی تامسولوسین در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. 1


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.darooy.ir
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.