موارد استفاده و عوارض اگزازپام

اگزازپام از داروهای تجویزی متعلق به گروه دارویی بنزودیازپین ها است که اثر آرام بخش و ضد تشنج داشته و با تاثیر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) و تقویت اثرات ماده طبیعی خاصی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید یا GABA عمل می کند.
سه‌شنبه، 7 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض اگزازپام

اگزازپام چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی اگزازپام برای درمان اضطراب  استفاده می‌شود. داروی اگزازپام متعلق به خانواده‌ی داروهایی به نام بنزودیازپین‌ها است که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) تاثیر می‌گذارد تا اثر آرام‌بخش و ضد تشنج ایجاد کند.


نحوه‌ی عملکرد داروی اگزازپام

داروی اگزازپام با افزایش اثرات یک ماده‌ی طبیعی در بدن (گاما آمینوبوتیریک اسید یا GABA فعالیت می‌کند.


نحوه‌ی مصرف داروی اگزازپام و دوز مصرفی

پیش از آغاز به مصرف داروی اگزازپام و قبل از هر بار مصرف مجدد راهنمای نحوه‌ی مصرف دارو را مطالعه کرده یا در مورد چگونگی مصرف دارو از پزشک اعصاب و روان خود یا دکتر داروخانه سوال نمایید.

داروی اگزازپام را به صورت خوراکی و طبق تجویز پزشک استفاده کنید. دوز مصرف داروی اگزازپام به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

داروی اگزازپام را دقیقا به شیوه‌ای مصرف کنید که پزشک شما دستور داده است. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید و برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده نفرمایید زیرا مصرف داروی اگزازپام می‌تواند به عادت تبدیل شود. هم‌چنین در صورتی که داروی اگزازپام را برای مدت طولانی استفاده می‌کنید بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نفرمایید چرا که ممکن است با قطع ناگهانی مصرف دارو بعضی از علائم بیماری شما وخیم‌تر شود. برای جلوگیری از ابتلا به عوارض جانبی، مانند تشنج، ممکن است پزشک شما این طور صلاح ببیند که دوز دارو را به تدریج کاهش دهید.

در صورتی که برای مدت طولانی از داروی اگزازپام استفاده می‌کنید ممکن است دارو به خوبی قبل عمل نکند و احتیاج به مصرف دوز متفاوتی داشته باشید. در صورتی که با چنین مشکلی روبه‌رو شدید با پزشک خود صحبت کنید.

در صورتی که بعد از مصرف دارو وضعیت بیماری شما مانند قبل ادامه داشت یا حال‌تان وخیم‌تر شد به پزشک مراجعه کنید. 1


عوارض جانبی قرص اگزازپام

اگزازپام مانند دیگر داروهای ضد اضطرابی عوارضی را به همراه دارد. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند همواره از دیگر روش‌های درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده کنید و تنها در موارد شدید و غیر قابل کنترل به سمت مصرف قرص بروید.

در صورتی که پس از مصرف اگزازپام نشانه‌های آلرژیک مثل تورم پوست، خارش و تنفس سخت داشتید حتما به اورژانس مراجعه کنید. برخی دیگر از عوارض قرص اگزازپام عبارتند از:

احساس سرگیجه و عدم تعادل در راه رفتن

لرزش بدن، ضعف و احساس تب و گلودرد

صحبت کردن بریده بریده و تلگرافی (حذف برخی از کلمات از جمله)

خواب آلودگی و تاری دید

سردرگمی، خشم و پرخاشگری

توهم

احساس شادی شدید و غیر منطقی

مشکلات حافظه

زرد شدن پوست 2


موارد استفاده و عوارض اگزازپام

موارد احتیاط مصرف داروی اگزازپام

پیش از مصرف داروی اگزازپام در صورتی که به این دارو یا دیازپام یا تمازپام حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی اگزازپام ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از مصرف داروی اگزازپام تمامی سوابق پزشکی خود از جمله سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های ریوی و تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه یا وقفه‌ی تنفسی در خواب را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

مصرف داروی اگزازپام ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی داروی اگزازپام، به خصوص خواب‌آلودگی، از خود نشان دهند. این عارضه‌ی جانبی می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد.

برای مصرف داروی اگزازپام در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی اگزازپام را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. 1


تداخل دارویی اگزازپام

مصرف همزمان اگزازپام با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شوند ممکن است عوارض جانبی این دارو را تشدید کرده و حتی به مرگ منجر شود.

قبل از مصرف همزمان اگزازپام و داروهای زیر با پزشک مشورت کنید:

قرص های خواب

داروهای مسکن و ضد درد اپیوئیدی

داروهای ضد سرفه مانند کدئین و هیدروکودون

داروهای شل کننده عضلانی مانند کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین

داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی یا ضد تشنج

برخی داروهایی که ممکن است با اگزازپام تداخل داشته باشند عبارتند از:

کلوزاپین

دیگوکسین

کاوا

اورلیستات

سدیم اکسی بات

توجه 1: استعمال دخانیات اثر اگزازپام را کاهش می دهد (از طریق القا آنزیم کبدی) اگر سیگاری هستید به پزشک اطلاع دهید.

توجه 2: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف اگزازپام حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید. 3


علائم اوردوز مصرف داروی اگزازپام

اگر فردی بیش از اندازه از داروی اگزازپام استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

در صورتی که برای مدت طولانی از داروی اگزازپام استفاده می‌کنید تست‌های آزمایش‌گاهی و آزمایش‌های پزشکی از جمله آزمایش‌های عمل‌کرد کبدی یا شمارش کامل خون را به صورت دوره‌ای انجام دهید تا پزشک مانع از ابتلای شما به عوارض جانبی یا پیش‌رفت آن‌ها شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود صحبت کنید.

اگر دوز مصرفی داروی اگزازپام را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی اگزازپام نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی اگزازپام آن را در دمای اتاق (۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین داروی اگزازپام را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. 1


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما