موارد استفاده و عوارض ال آرژنین

ال-آرژنین یک آمینو اسید است که به بدن در ساخت پروتئین کمک میکند. بدن شما معمولا تمام ال-آرژنین های مورد نیاز خود را می سازد. ال آرژنین در بیشترغذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان، سویا، غلات کامل، لوبیا و لبنیات یافت می شود.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض ال آرژنین

آرژینین چیست؟

آرژینین (با نام انگلیسی: Arginine یا ال آرژینین یا آرژنین) نوعی اسید آمینه غیر ضروری است که از تجزیه پروتئین ها در بدن به دست آمده و بدن برای تولید پروتئین به آن نیاز دارد.

از آن جا که بدن انسان به تنهایی قادر به ساخت این اسید آمینه می باشد آرژینین جز اسید آمینه های غیر ضروری در بزرگسالان طبقه بندی شده اما کودکان و افرادی که دچار برخی مشکلات سلامتی خاص مانند عفونت یا تروما هستند ممکن است نیاز به مصرف منابع غذایی یا مکمل های آرژینین داشته باشند.

مکمل های آرژینین در نقاط مختلف جهان در اشکال گوناگون خوراکی، موضعی و تزریقی تولید و عرضه می شوند.


آرژینین و بدنسازی

توجه: قبل از مصرف هرگونه مکمل ورزشی خوراکی یا تزریقی حتما با پزشک یا متخصص ورزشی مشورت کرده و این مکمل ها را از مراکز معتبر خریداری کنید.

آرژینین با سنتز پروتئین به رشد عضلانی کمک کرده، باعث افزایش حجم عضلات بدن می شود، ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد و به بهبود متابولیسم چربی و کاهش چربی های زیر پوست کمک می کند.

همه این عوامل در کنار هم باعث شده آرژینین به عنوان مکمل محبوب برای عضله سازی و تقویت قدرت در میان ورزشکاران و بدنسازان شناخته شود.

آرژینین همچنین با گشاد کردن عروق خونی و کاهش فشار خون به جریان یافتن بهتر خون در عضلات حین تمرین کمک کرده و فرایند اکسیژن رسانی و تغذیه عضلانی را بهبود می بخشد، این عامل نقش مهمی در افزایش کارایی عملکرد بدن هنگام تمرینات ورزشی و کاهش آسیب های عضلانی دارد و ریکاوری پس از تمرین را تسریع می بخشد.

تقویت سیستم ایمنی از دیگر نقاط قوت مکمل های آرژینین است که احتمال عفونت و آسیب های عضلانی در ورزشکاران و بدنسازان را کاهش می دهد.

تاکنون دوز استانداردی برای مصرف آرژینین در بدنسازان مشخص نشده اما دوز 2 تا 30 گرم در روز معمولا مناسب بوده و توصیه می شود برای کاهش عوارض جانبی مانند تهوع، اسهال یا ضعف از دوزهای پایین تر – 3 تا 5 گرم در روز – قبل و بعد از تمرینات ورزشی شروع کنید و بعد از 1 هفته دوز را تا زمانی که کارایی حداکثر و عوارض جانبی حداقل شود افزایش دهید.

نکته دیگر آن که مکمل آرژینین باید به صورت دوره ای مصرف شود، به این صورت که پس از 2 ماه، مصرف آن را به مدت 2 ماه متوقف کرده و دوباره شروع کنید.


موارد استفاده آرژینین

مکمل آرژینین برای پیشگیری و درمان طیف وسیعی از مشکلات سلامتی و بیماری ها قابل استفاده می باشد، از جمله:

1. بیماری های قلبی و درد قفسه سینه
آرژینین در بدن به اکسید نیتریک تبدیل شده و همانند یک وازودیلاتور یا گشاد کننده عروق خونی عمل می کند که برای درمان بیماری های قلبی عروقی از جمله نارسایی احتقانی قلب، بیماری عروق کرونری و آنژین و سایر مشکلات قلبی ناشی از لخته شدن خون و تجمع پلاکت ها استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده آرژینین به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انواع خفیف تا شدید درد قفسه سینه یا آنژین کمک می کند.

2. کاهش فشار خون بالا
برخی تحقیقات نشان داده آرژینین خوراکی باعث کاهش فشار خون در افراد سالم و افرادی که به فشار خون ریوی – افزایش فشار خون در شریان ریوی قلب – مبتلا هستند می شود، آرژینین تزریقی نیز به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند.

3. اختلال نعوظ
مصرف خوراکی آرژینین با درمان اختلال نعوظ، عملکرد جنسی مردان را بهبود بخشیده و به درمان ناباروری آقایان کمک می کند.

4. درد پا ناشی از جریان خون ضعیف (بیماری شریانی محیطی)
مصرف آرژینین خوراکی یا تزریقی تا حداکثر 8 هفته باعث افزایش جریان خون در افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی شده و علائم این بیماری از جمله درد پا را کاهش می دهد.

اگرچه استفاده طولانی مدت این مکمل (تا 6 ماه) سرعت راه رفتن یا فواصلی که فرد مبتلا قادر به طی کردن آن است را بهبود نمی بخشد.

5. کاهش مقاومت نیترات
مصرف 700 میلی گرم آرژینین – 4 بار در روز – از مقاوم شدن بدن در برابر نیترات در بیمارانی که برای درمان درد قفسه سینه نیتروگلیسیرین مصرف می کنند پیشگیری می کند.

6. تسریع بهبودی بعد از جراحی
مصرف آرژینین به همراه اسید ریبونوکلئیک (RNA) و اسید ایکوساپنتاانوئیک (EPA) قبل یا بعد از عمل جراحی به کاهش زمان بهبودی، کاهش عفونت و درمان سریع تر زخم کمک می کند.

7. سایر فواید آرژینین
از آرژینین برای بهبود علائم زوال عقل، پیشگیری از سرماخوردگی، بهبود عملکرد کلیه بعد از پیوند کلیه، فشار خون بالا در دوره بارداری، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سردی دست و پا بخصوص در دیابتی ها و پیشگیری از التهاب دستگاه گوارشی در نوزادان نارس نیز استفاده می شود.

پماد آرژینین برای درمان مشکلات جنسی در زنان و مردان مصرف می شود.

این مکمل به آزاد سازی هورمون رشد و انسولین کمک می کند. همچنین در ترکیب با برخی داروهای بدون نسخه یا تجویزی در شرایط خاص استفاده می شود از جمله:

با ایبوپروفن برای درمان سردرد های میگرنی
با داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه
با سایر اسید آمینه ها برای درمان کاهش وزن در بیماران مبتلا به ایدز 1


موارد استفاده و عوارض ال آرژنین

عوارض جانبی مکمل ال آرژنین

قرص ال-آرژینین می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی از جمله سوء هاضمه ، تهوع ، سردرد ، نفخ ، اسهال ، نقرس ، اختلالات خونی ، آلرژی ، التهاب راه های هوایی ، بدتر شدن علایم آسم ، کاهش حساسیت به انسولین و فشار خون پایین شود .

دوزهای بالای ال-آرژینین می تواند اسید معده را افزایش دهد ، بنابراین ممکن است باعث سوزش سر دل ، زخم معده شود . همچنین عوارض گوارشی ناشی از مصرف سایر داروها را بدتر کند . علاوه بر این، ال آرژنین ممکن است علائم افراد مبتلا به تبخال را تشدید کند .

ال-آرژینین ممکن است با برخی از داروها ، مانند داروهای ضد فشار خون ، داروهای دیابت ، یا داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده تداخل ایجاد کند . اگر دیابت یا بیماری قلبی دارید ، از مصرف قرص L-آرژینین اجتناب کنید . برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده طولانی مدت مکمل L-arginine ممکن است حساسیت به انسولین را کاهش دهد .

مثل بسیاری از مکمل های دیگر ،  L-arginine باید در زنان باردار ، مادران شیرده ، کودکان و افرادی که بیمار هستند و دارو استفاده می کنند با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود . 2


علائم اوردوز آرژینین

سردرگمی
تنفس عمیق یا سریع
خواب آلودگی
لرزش عضلانی
بی حسی در پاها، دست ها و اطراف دهان
بی قراری
گرفتگی معده


آرژینین در بارداری و شیردهی

آرژینین خوراکی در زنان باردار و مادران شیرده در صورتی که برای مدت کوتاه و در دوز مناسب مصرف شود معمولا بی خطر است اما عوارض جانبی استفاده طولانی مدت این مکمل در دوران بارداری و شیردهی هنوز مشخص نشده و توصیه می شود از مصرف بیش از حد این مکمل اجتناب شود.


آرژینین در کودکان و نوزادان

مصرف خوراکی آرژینین در نوزادان نارس در دوزهای مناسب خطری ندارد اما دوزهای بالای این مکمل با عوارض جانبی همراه بوده و در موارد شدیدتر به مرگ نوزاد منجر می شود.

دوز مناسب آرژینین برای نوزادان در قسمت دوز مصرف ذکر شده است.


آرژینین برای افزایش قد

مصرف آرژینین با افزایش ترشح هورمون رشد به بلند قد شدن کودکانی که رشد کمی دارند کمک می کند اما این کار باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.


آرژینین و ریزش مو

آرژینین باعث افزایش گردش خون می شود که اکسیژن رسانی و تغذیه موها را بهبود بخشیده و به افزایش رشد موها و درمان ریزش مو کمک می کند. 1


موارد استفاده و عوارض ال آرژنین

اختلالات دارویی

اختلالات دارویی محتمل شامل موارد زیر می شود:

داروها، گیاه ها و مکمل های ضدانعقاد و ضد پلاکت. این نوع داروها، گیاه ها و مکمل ها سبب کاهش لخته شدن خون می شوند. مصرف ال آرژنین به همراه آنها ممکن است موجب افزایش خطر خونریزی شود.

داروها، گیاهان و مکمل های فشار خون. ال آرژنین ممکن است سبب کاهش فشار خون در اشخاص مبتلا به فشارخون بالا شود. ترکیب استفاده ی ال آرژنین و این دارو، گیاهان یا مکمل ها احتمال خطر کاهش بیش از حد فشار خون را به همراه دارد.

داروها، گیاهان و مکمل های دیابت. ال آرژنین ممکن است باعث کاهش سطح قند خون در اشخاص دیابتی شود. در صورت مصرف داروها، گیاهان و مکمل های دیابت، لازم است میزان مصرف خود را بر این اساس منطبق کنید.

ایزوپروترنول. استفاده ی همزمان این دارو و ال آرژنین احتمال کاهش زیاد از حد فشار خون را به همراه دارد.

نیترات. مصرف این داروی که مخصوص درد سینه است به همراه ال آرژنین ممکن است سبب کاهش بیش از حد فشار خون شود.

قرص های آب (مدرهای نگهدارنده پتاسیم): از خوردن داروهای آمیلوراید (میدامور)، اسپیرونولاکتون (آلداکتون) یا تریامترن (دیرنیوم) به همراه ال آرژنین خودداری کنید. این داروها میتوانند سطح پتاسیم را در بدن بالا ببرند و استفاده ی همزمان آنها با ال آرژنین میتواند خطر افزایش بیش از حد پتاسیم در بدن شما را بالا ببرند.

سیلدنافیل (ویاگرا): مصرف این داروی درمان اختلال نعوظ به همراه ال آرژنین ممکن است منجر به کاهش بیش از حد فشار خون در بدن شما شود. 3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.chizaridiet.com
3.www.darookoob.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.