موارد استفاده و عوارض پنتوپرازول

پنتوپرازول برای درمان بیماری های معده مانند کاهش اسید معده استفاده می شود اما قبل از مصرف این دارو باید نحوه مصرف صحیح آن را بدانید تا از عوارض آن پیشگیری کنید.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض پنتوپرازول

موارد مصرف پنتوپرازول

پنتوپرازول یک مهار کننده پمپ پروتون است که مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد.

پنتوپرازول برای درمان التهاب فرسایشی مری (آسیب اسید معده به مری) و سایر بیماری هایی که موجب ترشح اسید اضافی معده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد مانند سندرم زولینگر-الیسون.

پنتوپرازول برای تسکین فوری علائم سوزش سر دل مناسب نیست.


اطلاعات مهم درباره پنتوپرازول

اگر به پنتوپرازول یا بنزیمیدازول های دیگر مثل آلبندازول (آلبنزا) یا مبندازول (ورموکس)، آلرژی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر دچار علائم عارضه جانبی جدی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

کاهش ادرار، خون در ادرار، درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی، یا علائم جدید یا بدتر شونده درد مفصلی یا تحریکات پوستی که در تماس با نور خورشید بدتر می شود.

پنتوپرازول ممکن است خطر بروز شکستگی استخوان لگن، ران، و یا ستون فقرات را افزایش دهد، به خصوص اگر این دارو را به مدت طولانی یا در دوزهای بالا مصرف کنید.

سوزش سر دل اغلب با نشانه های اولیه حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در صورت احساس درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، درد منتشر شونده به بازو یا شانه، حالت تهوع، تعریق و احساس ناخوشی عمومی، به اورژانس مراجعه کنید.

دوره مصرف پنتوپرازول تجویز شده را بصورت کامل به اتمام برسانید. زیرا ممکن است علائم شما قبل از اینکه بیماری به طور کامل درمان شود، بهبود یابد.

پنتوپرازول نباید همراه با آتازاناویر (ریاتاز) یا نلفیناویر (ویراسپت) مصرف شود. در صورت مصرف هر یک از این داروها برای درمان ایدز یا اچ آی وی، به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از بیماری ها باید با پنتوپرازول در درازمدت درمان شوند. مصرف طولانی مدت پنتوپرازول باعث ایجاد سرطان معده در مطالعات حیوانی شده است، اما مشخص نیست که آیا در انسان نیز تاثیر مشابهی دارد یا خیر. با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان معده صحبت کنید.

درمان طولانی مدت با پنتوپرازول ممکن است جذب ویتامین ب 12 را دچار مشکل کند و منجر به کمبود این ویتامین در بدن شود. در صورت نیاز به درمان طولانی مدت با پنتوپرازول با پزشک خود در مورد نگرانی که بابت کمبود ویتامین ب 12 دارید، صحبت کنید.


موارد استفاده و عوارض پنتوپرازول

پیش از مصرف پنتوپرازول

سوزش سر دل اغلب با نشانه های اولیه حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در صورت احساس درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، درد منتشر شونده به بازو یا شانه، حالت تهوع، تعریق و احساس عمومی بیماری، به اورژانس مراجعه کنید.

درصورت وقوع شرایط زیر، نباید از این دارو استفاده کنید:

حساسیت به پنتوپرازول یا داروهای مشابه مانند لانسوپرازول (پرواسید Prevacid)، اسموپرازول(نکسیوم) اومپرازول(پریلوسک، زگرید) یا رابپرازول

مصرف داروهایی که حاوی ریلپیویرین هستند

برای اطمینان از اینکه پنتوپرازول برای شما ضرر ندارد، موارد زیر را به اطلاع پزشک خود برسانید:

بیماری کبدی شدید
سطح پایین منیزیم در خون
لوپوس
پوکی استخوان
کاهش تراکم استخوان (استئوپنی)

مصرف یک مهار کننده پروتون پمپ مانند پنتوپرازول ممکن است خطر بروز شکستگی استخوان لگن، ران، و یا ستون فقرات را افزایش دهد. این اثر بیشتر در افرادی که مدت طولانی یا در دوزهای بالا این دارو را مصرف کرده اند و در افرادی که دارای سن 50 و بالاتر هستند، رخ داده است.

احتمال آسیب رساندن این دارو به جنین انسان نامشخص است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

پنتوپرازول می تواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. در طول استفاده از این دارو از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.

پنتوپرازول برای افراد زیر 5 سال، مورد استفاده قرار نمی گیرد.


نحوه مصرف پنتوپرازول

پنتوپرازول را دقیقا مطابق با نسخه تجویز شده پزشک خود مصرف کنید. دقیقا از برچسب راهنمای مصرفی روی دارو پیروی کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.

قرص پنتوپرازول را می توان همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد. گرانول خوراکی پنتوپرازول باید 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شود.

از خرد کردن، جویدن یا شکستن قرص، خودداری کنید. کل آن را بلعید.

گرانول های خوراکی باید با سس سیب یا آب سیب مخلوط شوند. از انواع دیگر مایعات یا غذاهای سبک استفاده نکنید. گرانول ها را مستقیما در یک قاشق چای خوری سس سیب یا آب سیب بریزید. 5 ثانیه بهم بزنید و مخلوط را بلافاصله بدون جویدن سر بکشید. از نگهداری مخلوط تهیه شده برای استفاده های بعدی خودداری کنید.

نحوه استفاده از گرانولهای پنتوپرازول از طریق لوله تغذیه بینی (NG)
سرنگ 60 میلی لیتری را به لوله NG متصل کنید و درپوش ان را بردارید. برای جلوگیری از خم شدگی لوله، سرنگ را به اندازه کافی در ارتفاع بالا نگه دارید.

گرانولهای پنتوپرازول را درون سرنگ بریزید و با 2 قاشق چای خوری آب سیب مخلوط کنید.

دو قاشق چای خوری آب سیب دیگر برای شست و شوی کامل گرانول ها به سرنگ اضافه کنید. حین تخلیه شدن در لوله NG، سرنگ را تکان دهید یا به آن ضربه بزنید.

برای اطمینان از اینکه هیچ دانه ای در سرنگ یا لوله NG باقی نمانده باشد، حداقل دو بار دیگر نیز با 2 قاشق چای خوری آب سیب، سرنگ و لوله NG را شست وشو دهید.

دوره مصرف پنتوپرازول تجویز شده را بصورت کامل تمام کنید. ممکن است علائم شما قبل از اینکه بیماری به طور کامل درمان شود، بهبود یابد.

اگر بیش از 3 سال از پنتوپرازول استفاده می کنید، ممکن است دچار کمبود ویتامین ب 12 شوید. در صورت دچار شدن به این حالت، برای مدیریت آن با پزشک خود صحبت کنید.

اگر در طول مصرف این دارو علائم شما بهبود نیابد و یا درصورت بدتر شدن علائم، با پزشک خود مشورت کنید. این دارو می تواند باعث مثبت شدن کاذب تست غربالگری داروها شود. اگر برای غربالگری دارویی، نمونه ادرار تهیه کرده اید، به کارکنان آزمایشگاه بگوئید که از پنتوپرازول مصرف می کنید.

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگه داری کنید.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف داروی برنامه ریزی شده بعدی هستید، از مصرف مقدار فراموش شده، چشم پوشی کنید. برای جبران کردن داروی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.


در صورت سوء مصرف (اووردوز)

به اورژانس مراجعه کنید یا با امداد مسمومیت تماس بگیرید.


موارد استفاده و عوارض پنتوپرازول

در طول مصرف پنتوپرازول

در طول مصرف پنتوپرازول از چه مواردی باید خودداری کرد؟
 این دارو می تواند باعث اسهال شود که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. از داروهای ضد اسهال فقط در صورت دستور پزشک استفاده کنید. 1


عوارض جانبی پنتوپرازول

هر دارویی ممکن است عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد ولی بیشتر بیماران این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. اگر عوارض جانبی زیر را داشتید با پزشک مشورت کنید.

سردرد، درد مفاصل، اسهال خفیف، درد در شکم، استفراغ و حالت تهوع

در صورت بروز علایم شدید زیر به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

واکنش های آلرژیک شدید (راش، کهیر، خارش، اشکال در تنفس، تنگی در قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب ها، گلو، یا زبان)

مدفوع خونی یا آبکی، درد استخوان، درد قفسه سینه، سریع یا نامنظم شدن ضربان قلب، تب، لرز و گلو درد، درد، قرمزی،  تورم، حساسیت به لمس، یا گرمی در محل تزریق، پوست قرمز، متورم، تاول زده، اسهال یا معده درد شدید یا مزمن، تهوع شدید یا مزمن یا استفراغ، گرفتگی معده.

علائم مشکلات کلیوی (قادر نبودن به دفع ادرار، تغییر در مقدار تولید ادرار، خون در ادرار، افزایش وزن زیاد) نشانه های مشکلات کبدی (زردی پوست یا چشم ها، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، خستگی غیر معمول، کاهش وزن بدون علت، کبودی یا خونریزی غیر معمول، تغییرات بینایی)

در صورت بروز مصرف بیش از حد حتما با اورژانس تماس بگیرید. 2


تداخل دارویی پنتوپرازول

تداخلات دارویی ممکن است باعث کاهش اثربخشی یا افزایش خطر بروز عوارض جانبی داروها شود بنابراین لازم است قبل از مصرف هر داروی جدید حتما درباره تعاملات دارویی آن اطلاعات کافی به دست آورید.

از مصرف همزمان پنتوپرازول با داروهای آتازاناویر (ریاتاز) یا نلفیناویر (ویراسپت) که برای درمان اچ آی وی و ایدز مصرف می شوند خودداری کنید.

داروهای دیگر که ممکن است با پنتوپرازول تداخل داشته باشند عبارتند:

آمپی سیلین

وارفارین (کومادین، جانتون)

دیگوکسین

دیورتیک ها

ضد قارچ هایی مانند کتوکونازول، ایتراکونازول و وریکونازول

مکمل های آهن / فروس سولفات

متوترکسات

دلاویردین

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف پنتوپرازول حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.hidoctor.ir
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.