آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

آشنایی با پارامترهای ABCs دیابت به بیمار کمک می‌کند تا گلوکز خون، فشار خون و کلسترول خون خود را مدیریت کند. از طرفی دیگر به بیماران مبتلا توصیه می‌شود که برای مدیریت دیابت به شیوه‌ای بهتر، سیگار را هم کنار بگذارند. اگر این پارامترها رعایت شود، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته و دیگر مشکلات دیابتی هم کاهش خواهد یافت.
دوشنبه، 20 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی
فرد مبتلا می‌تواند بیماری دیابت خود را مدیریت کرده و با مراقبت روزانه از خود زندگی طولانی و سالمی را تجربه کند. دیابت تقریباً همه‌ی قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند. فرد مبتلا به دیابت باید همیشه میزان گلوکز خون خود که قند خون نامیده می‌شود را کنترل کند. علاوه بر آن کنترل مداوم فشار خون و میزان کلسترول خون منجر به جلوگیری از ابتلا به دیگر بیماری‌ها خواهد شد.
 

7 علت دیابت را بشناسید

1. کمبود ویتامین های A و C و D
2. مصرف فست فود و سوسیس کالباس
3. استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی
4. مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های سرد و شیرین مثل آب هویج بستنی
5. حاملگی و زایمان در سن پایین (زیر 20 سالگی)
6. داشتن گروه خونی های AB، A، B
7. عوامل ژنتیکی و وراثتی

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

چگونه فرد مبتلا می‌تواند مدیریت دیابت را انجام دهد؟

با کمک و همراهی پزشک معالج، شخص بیمار می‌تواند برنامه‌ا‌‌ی خود مراقبتی تهیه کرده و دیابت خود را مدیریت کند‌‌. این برنامه می‌تواند موارد زیر را در برداشته باشد.

* مدیریت پارامترهای ABCs دیابت
* داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم و مقوی 
* انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت روزانه و مرتب
* مصرف مرتب داروها 
* چک کردن مرتب سطح گلوکز خون 
* در تماس بودن با پزشک معالج به صورت منظم 
* کنار آمدن با شرایط بیماری دیابت
* مدیریت پارامترهای ABCs دیابت

آشنایی با پارامترهای ABCs دیابت به بیمار کمک می‌کند تا گلوکز خون، فشار خون و کلسترول خون خود را مدیریت کند. از طرفی دیگر به بیماران مبتلا توصیه می‌شود که برای مدیریت دیابت به شیوه‌ای بهتر، سیگار را هم کنار بگذارند. اگر این پارامترها رعایت شود، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته و دیگر مشکلات دیابتی هم کاهش خواهد یافت.
 

پارامتر A برای تست A1C 

تست A1C میانگین سطح گلوکز خون فرد در سه ماه گذشته را نشان خواهد داد. مقدار این تست در بسیاری از افراد مبتلا به  دیابت باید زیر ۷ درصد باشد. برای اطلاع از مقدار دقیق نتیجه‌ی این آزمایش بسته به شرایط بدنی باید با پزشک معالج مشورت کرد.
 

پارامتر B برای فشار خون (blood pressure)

مقدار فشار خون طبیعی برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت 140 بر روی 90 است.
 

پارامتر C برای کلسترول خون (cholesterol)

دو نوع کلسترول LDL و HDL در خون وجود دارد. کلسترول LDL یا کلسترول بد می‌تواند در رگ‌های خونی تجمع کرده و مسیر خون را مسدود کند. اگر مقدار کلسترول بد افزایش یابد، می‌تواند منجر به حمله‌ی قلبی یا سکته شود. کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کند تا کلسترول بد از جریان خون پاک شود.

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

پارامتر s برای ترک سیگار 

سیگار نکشیدن به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت دارای اهمیت ویژه‌ای است، زیرا که هم دیابت و هم تداوم مصرف سیگار باعث شکنندگی رگ‌های خونی خواهند شد. این عامل خود باعث می‌شود تا قلب به سختی کار کند. از طرفی دیگر، سیگارهای الکترونیکی (E-cigarettes) هم جایگزین بی‌خطری برای سیگار نخواهند بود.

اگر فرد مبتلا سیگار کشیدن را ترک کند:
* خطر حمله‌ی قلبی، سکته، بیماری‌های عصبی، بیماری کلیوی، بیماری‌های مربوط به چشم و قطع عضو (amputation)  در فرد کاهش خواهد یافت‌.
* سطح کلسترول و میزان فشار خون فرد بهبود خواهند یافت.
* جریان خون بهبود خواهد یافت.
* زمان فرد آزادتر شده و امکان فعالیت فیزیکی بیش‌تری پیدا می‌کند.

رعایت این پارامترهای چهار گانه و نگه داشتن آن‌ها در محدوده‌ی نرمال و طبیعی از ابتلا به بسیاری از مشکلات و آسیب‌های خطرناک دیابت همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، بیماری‌های کلیوی، آسیب‌های عصبی و بیماری‌های چشمی جلوگیری کرده و در نهایت به مدیریت دیابت منجر خواهد شد. پس به فرد مبتلا توصیه می‌شود که به صورت مداوم جهت مدیریت دیابت خود این پارامترها را با کمک پزشک معالج خود بررسی کند‌.

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم و مقوی 

بیمار به کمک تیم پزشکی برای مدیریت دیابت باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کند. رعایت یک رژیم غذایی خاص به کنترل میزان گلوکز، کلسترول و فشار خون و در نهایت مدیریت دیابت کمک می‌کند.

 میوه و سبزیجات، حبوبات، نان سبوس‌دار، مرغ یا بوقلمون بدون استخوان، ماهی، گوشت کم چرب، شیر کم چرب و یا فاقد چربی و البته پنیر باید به مقدار کافی در رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت وجود داشته باشد. این افراد به جای نوشیدنی‌های دارای شکر باید مقدار زیادی آب بنوشند. انتخاب غذاهایی با کالری، قند و نمک پایین و دارای چربی ترانس غیر اشباع در مدیریت دیابت بسیار نقش مهمی ایفا می‌کنند.

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت روزانه و مرتب

به فرد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود که روزانه ۳۰ دقیقه و یا حتی مقدار بیش‌تری از روز خود را به انجام حرکات ورزشی اختصاص دهد. پیاده روی و شنا دو ورزش بسیار کمک کننده به بیماران دیابتی است.

داشتن برنامه‌ی غذایی سالم و مقوی و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم در طول هفته در نهایت به تنظیم وزن فرد بیمار منجر خواهد شد. اگر فرد دیابتی دچار اضافه وزن و چاقی باشد بهتر است برای مدیریت بیماری خود با پزشک معالج خود مشورت کند.

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

مصرف مرتب داروها 

بیمار مبتلا به دیابت حتی اگر سطح گلوکز، کلسترول و فشار خونش به میزان نرمال رسیده باشد هم باید داروهای دیابت و داروهای مربوط به دیگر مشکلات جسمی خود را مصرف کند. این داروها در نهایت به کنترل پارامترهای ABCs خواهد انجامید. گاهی برای جلوگیری از حمله‌های قلبی و سکته برای فرد آسپرین (aspirin) هم تجویز خواهد شد.
 

چک کردن مرتب سطح گلوکز خون 

یکی از راه‌های مهم برای مدیریت دیابت اندازه‌گیری روزانه‌ی سطح گلوکز خون است. اگر فرد بیمار، انسولین دریافت می‌کند لازم است تا به صورت مرتب سطح گلوکز خون خود را هم اندازه‌گیری کند. آگاهی در مورد مقدار قند خون به مدیریت رژیم غذایی، فعالیت‌های روزانه و مقدار داروی دریافتی خواهد انجامید‌.

دستگاه‌هایی وجود دارد که به کمک آن فرد به راحتی می‌تواند در خانه سطح گلوکز خون خود را اندازه‌گیری کند. روش کار این دستگاه‌ها بسیار آسان است، معمولا به کمک یک لنست خون از سر انگشت گرفته شده و بر روی نوارهای کاغذی مخصوص دستگاه گذاشته می‌شود و بعد از آن میزان قند خون به خوبی قابل ارزیابی خواهد بود. به بیمار دیابتی توصیه می‌شود که میزان قند خون روزانه‌ی خود را در جدولی یادداشت کرده و در زمان ویزیت ماهیانه به پزشک معالج خود نشان دهد.
 

بررسی مداوم گلوکز خون (Continuous glucose monitoring (CGM)) چیست؟

 روش CGM راه دیگری برای مدیریت دیابت است. در این روش یک سنسور کوچک در زیر پوست قرار می‌گیرد که سطح گلوکز خون سلول‌ها و تغییرات آن در طول روز و شب را به خوبی نشان می‌دهد.

اگر با روش CGM فرد متوجه تغییری در سطح گلوکز خون خود شود، قبل از تغییر برنامه‌ی غذایی و یا انجام حرکات ورزشی لازم است که یکبار دیگر به کمک روش معمول و خانگی مقدار قند خون را اندازه گیری کند. این روش برای افرادی که انسولین دریافت می‌کنند و سطح گلوکز خون آن‌ها پایین است، توصیه می‌شود.

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

سطح طبیعی میزان گلوکز خون چه‌قدر است؟

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت باید سطح گلوکز خود را در این سطح نگه دارند:

* قبل از غذا: 80 تا 130 mg/dl
* دو ساعت بعد از غذا: کم‌تر از 180 mg/dl

در این مورد بیمار دیابتی باید با پزشک خود مشورت کرده و با توجه به شرایط فرد میزان گلوکز طبیعی خون او مشخص خواهد شد.
 

اگر سطح گلوکز خون بسیار پایین باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

افت قند خون یا هیپوگلیسمی (hypoglycemia) حالتی است که در آن میزان گلوکز خون به کم‌تر از حد نرمال خود می‌رسد. اگر این مقدار به زیر 70 mg/dl برسد فرد دیابتی به هیپوگلیسمی یا افت قند خون مبتلا شده است. این عارضه می‌تواند حتی زندگی فرد را هم تهدید کند و لازم است که اقدامات موثر برای مقابله با آن اتخاذ شود.
 

اگر سطح گلوکز خون بسیار بالا باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

افزایش قند خون یا هایپرگلیسمی (hyperglycemia) حالتی است که در آن میزان قند خون به بالاتر از حد نرمال می‌رسد. علایم هایپرگلیسمی عبارتند از:

* احساس تشنگی
* احساس ضعف و خستگی
* سر درد
* تکرر ادرار
* تاری دید
در صورت دیدن این علایم فرد مبتلا به دیابت باید هر چه سریع‌تر با پزشک خود مشورت کند.
 

چه زمانی باید سطح کتون را بررسی کرد؟

پزشک معالج برای بررسی مقدار کتون  بدن و بررسی ابتلای احتمالی کتواسیدوز دیابتی (diabetic ketoacidosis) ، ادرار فرد را بررسی خواهد کرد. اگر مقدار کتون فرد زیاد باشد، فرد بیمار در معرض شرایطی قرار می‌گیرد که جانش را به خطر خواهد انداخت.

علایم کتواسیدوز دیابتی عبارتند از:
* تنفس دشوار 
* حالت تهوع و استفراغ
* درد در شکم
* گیجی
* احساس خستگی و خواب آلودگی
* افراد مبتلا به دیابت نوع یک بیش‌تر کتواسیدوز دیابتی را تجربه خواهند کرد.
 

در تماس بودن با تیم پزشکی به صورت منظم 

فرد مبتلا به دیابت باید امکانات درمانی مناسب را دریافت کرده و همواره در همه‌ی شرایط به تیم پزشکی دسترسی داشته باشد. تیم پزشکی که می‌تواند در مدیریت دیابت به فرد بیمار کمک کنند، شامل:

* متخصص غدد داخلی و دیابت (endocrinologist) 
* متخصص یا کارشناس تغذیه
* پرستار
* داروساز
* دندان‌پزشک
* پزشک متخصص چشم
* پزشک متخصص بیماری‌های پا
* مددکار اجتماعی 
* روانشناس یا مشاور 

قبل از مراجعه به هر کدام از اعضای تیم پزشکی سوالات خود را یادداشت کرده و هنگام مراجعه آن‌ها را مطرح کنید. فرد بیمار حداقل دوبار در سال باید تیم پزشکی خود را ملاقات کند. اگر فرد مشکلی در میزان گلوکز، فشار و یا کلسترول خون خود داشته باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند..

پزشک در هر بار ویزیت موظف است فشار خون، وزن، سلامت پا و برنامه‌ی روتین فرد بیمار را به دقت بررسی کند و داروهای مورد نیاز فرد را تجویز کند.

برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و ذات الریه، شاید فرد بیمار احتیاج به تزریق واکسن داشته باشد، قبل از تزریق واکسن لازم است که با پزشک مشورت شود. جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها یکی از مراحل بسیار مهم در مدیریت دیابت است، زیرا هر بار که فرد مبتلا به دیابت به یک بیماری دیگر مبتلا می‌شود و یا عفونتی در بدن فرد بیمار به وجود می‌آید سطح گلوکز خون فرد هم به سرعت افزایش پیدا می‌کند.
 

کنار آمدن با شرایط بیماری دیابت

زمانی که فرد به دیابت مبتلا است، احساس ناراحتی، خشم و یا حتی داشتن استرس بسیار طبیعی است. استرس به افزایش سطح گلوکز خون خواهد انجامید ولی راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد. فرد با انجام کارهای ساده‌ای مانند نفس عمیق کشیدن، باغبانی، پیاده روی، یوگا، مدیتیشن، انجام کارهای مورد علاقه و گوش دادن به موسیقی به راحتی می‌تواند بر استرس غلبه کند.

افسردگی یکی دیگر از مشکلات رایج بیماران دیابتی است، به افراد مبتلا به افسردگی توصیه می‌شود با مراجعه به روانپزشک و یا مشاور روانشناس توصیه‌های لازم را دریافت کند. گاهی حضور فرد در جلسات گروهی که افراد در آن احساسات خود را به اشتراک می‌گذارند هم تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود.

داشتن خواب کافی شبانه، به میزان ۷ الی ۸ ساعت در طول روز به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی فرد مبتلا کمک بسیار زیادی می‌کند. اگر فرد دیابتی در طول روز احساس خواب آلودگی داشته باشد احتمالا به اختلال وقفه‌ی تنفسی در خواب (obstructive sleep apnea) مبتلا است. در این نوع اختلال، تنفس به مدت کوتاهی متوقف شده و یا حتی کاهش می‌یابد. این اختلال در میان افراد مبتلا به دیابت بسیار شایع است. برای مقابله با این مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

توجه کنید که مدیریت دیابت آسان نیست ولی ارزش این را دارد که فرد برای رسیدن به این سطح از کنترل بیماری تلاش کند.

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

عوارض جانبی بیماری دیابت شامل چه مواردی می شوند؟

بیماری دیابت و یا مرض قند اگر تحت درمان و کنترل قرار نگیرد، باعث مشکلات بسیار زیادی خواهد شد و عوارض جدی را با خود به همراه دارد. بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، پنجمین علت مرگ و میر در جهان، دیابت می باشد.

چرا که در فرد ناتوانی ایجاد خواهد کرد و باعث از کار افتادگی برخی از ارگان های بدن می شود. در ادامه می تواند با عوارض جانبی این بیماری آشنا شوید و بدانید در صورت عدم پیروی از درمان دیابت جدید، با چه مواردی روبه رو هستید.
 

اختلال در عملکرد کلیه

یکی از اصلی ترین ارگان هایی که بیماری مرض قند بر روی آن اثر منفی خود را می گذارد، کلیه می باشد. افراد دیابتی به این موضوع بسیار مواجه می شوند و زمانی که در ادرار آن ها پروتئین مشاهده شود، متوجه این موضوع خواهند شد. متاسفانه اگر بیماری به موقع تشخیص داده نشود، در آن صورت کلیه ها به مرور زمان توانایی دفع مواد زائد را نخواهند داشت و به نوعی این قابلیت را از دست می دهند.

ظهور این بیماری نیز تا حدودی بستگی به نوع دیابت شما دارد. به عنوان مثال در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت نوع یک هستند، بین بازه 15 تا 20 سال زمان نیاز است تا خود را نشان دهد.

در حالی که برای دیابت نوع دو این مقدار به 10 سال کاهش پیدا می کند. فشار خون بالا نیز کلیه بیماران دیابتی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و در هر زمان که علائم زیر را مشاهده کردید، باید در سریع ترین زمان ممکن با یک پزشک ملاقات داشته باشید:

* درد در ناحیه کمر
* سوزش در ادرار
* ادرار خونی یا کدر
* احساس درد در ناحیه کلیه
* در نهایت ناتوانی در دفع کردن ادرار

درمان دیابت جدید که برای جلوگیری از این عوارض در نظر گرفته شده است، تنها کنترل کردن بیماری می باشد. به همین علت به طور مداوم باید فشار خون و قند خون را چک کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.
 

بیماری های چشمی

بیماری های چشمی یکی دیگر از عوارض بیماری دیابت در صورت کنترل نشدن به حساب می آیند که باید توجه ویژه ای را به آن داشته باشید. همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد ممکن است فرد سال ها از بیماری خود اطلاع نداشته باشید، همین موضوع باعث خواهد شد تا ارگان هایی مانند چشم به مرور زمان ضعیف شوند.

به همین دلیل بعد از تشخیص بیماری، باید به نزد یک چشم پزشک بروید و کاملا معاینات لازم را انجام دهید. شبکیه چشم محتمل ترین جایی است که دیابت می تواند تاثیر خود را بر روی آن بگذارد. همین موضوع باعث خواهد شد تا فرد به بیماری هایی مانند آب مروارید، دو بینی و در نهایت آب سیاه دچار شود.

در مواقع بسیار شدیدتر نیز دیابت می تواند به نابینایی در فرد منجر شود و این اتفاق زمانی خواهد افتاد لکه زرد موجود در چشم به حالت تورم در بیاید.
 

پیشنهاد لیزر به بیماران

از این رو پزشکان متخصص برای اینکه بتوانند این بیماری را کنترل کنند، لیزر را به بیماران پیشنهاد می دهند. البته این نکته نیز باید ذکر شود که با انجام لیزر شما بینایی خودتان را افزایش نمی دهید. تنها باعث خواهید شد تا بینایی شما در همین حالت باقی بماند و ضعیف تر نشود.

اگر به بیماری قند خون مبتلا هستید، برای اینکه بتوانید از مشکلات چشمی پیشگیری کنید، نیاز است تا میزان قند را کنترل کنید و در کنار آن از موارد موثر دیگری نیز بهره ببرید که کنترل فشار خون، کنترل اضافه وزن و سیگار نکشیدن در بین این موارد قرار می گیرند. متاسفانه در صورتی که فرد مبتلا بینایی خود را از دست بدهد، در آن صورت به هیچ عنوان قادر نخواهد بود تا بار دیگر بینایی خود را پیدا کند.

به همین علت برای جلوگیری از بروز تمامی این حوادث نیاز است تا به صورت ماهیانه چشمانتان معاینه شوند و در صورت مشاهده علائم، با سرعت بالایی درمان های لازم انجام گردد.
 

بیماری های قلبی

قلب اصلی ترین ارگان بدن به حساب می آید که با وجود تمام قدرتی که دارد، بیماری دیابت می تواند تاثیر منفی خود را بر روی آن اعمال کند. قلب این دسته از افراد در مقایسه با انسان های معمولی بسیار حساس تر می باشد و اصلی ترین و رایج ترین مرگ در افراد دیابتی نیز سکته قلبی است.

اگر این بیماران فشار خون بالایی را نیز داشته باشند، مشکلات حادتر خواهند شد و ضررات جبران ناپذیری به رگ های عروقی و قلبی وارد خواهند شد.

همچنین این افراد در کارکرد عصب نیز دچار مشکلاتی می شوند و دلیل آن نیز فشار بالایی است که به اعصاب کنترل کننده قلب وارد می باشد.

همین موضوع باعث خواهد شد تا افراد در هنگام سکته قلبی هیچگونه دردی را احساس نکنند. همین مورد اثرات منفی خواهد داشت. چرا که فرد به بیماری خود پی نمی برد و به عنوان مرگ خاموش شناخته می شود.

البته برای اینکه خیال بیماران دیابتی را راحت تر کنیم، می توانیم بگوییم که اگر موارد و نکات مختلفی را در این باره رعایت کنید، می توانید از بروز این عوارض نیز جلوگیری کنید. همه چیز بستگی به خود شما دارد.
 

نسخه حکیم لبیکی برای بهبودی دیابت:

بر اساس نظرات دکتر ضیایی: کسانی که انسولین تزریق میکنند اگر همراه با شام و نهار خود، به اندازه یک مشت سبزی خرفه و یا یک قاشق مربا خوری تخم خرفه مصرف کنند، و هر 8 ساعت یک استکان دم کرده مریم گلی میل کنند. به مدت 6 ماه تا یک سال از انسولین بی نیاز خواهند بود.

دارویی جامع امام رضا (مرکب چهار) و داروی قند بالا و سویق جو ، انار رسیده، رای درمان دیابت بسیار موثر است. تخم شنبلیله را آسیاب کنید و کمی آب جوش که سرد شده را به آن اضافه کنید و آنها را ترکیب کنید تا حالتی خمیری پیدا کنند و سپس آنها را به شکل قرص درآورده و روزانه 5 تا 7 عدد مصرف کنید.

2 عدد بادام تلخ صبح ناشتا مصرف کنید.

کاهو همراه غذا و البته بدون سس همراه غذا

روزی یک کدوی خورشتی به همراه پوست مصرف کنید.

حتما روزانه نیم ساعت تا یک ساعت پیاده روی داشته باشید.

پودر هسته خرما روزانه یک قاشق مرباخوری.
 

آیا دیابت بیماری ارثی است؟!

علت دیابت در حقیقت به سبک زندگی ما برمیگردد، اما ارث هم یکی از عوامل دیابت محسوب میشود. در نتیجه کسانی که در نزدیکان خود افراد مبتلا به دیابت دارند، احتمال ابتلا به دیابت بیشتری را خواهند داشت. اما به هیچ وجه نمیتوان آنرا فقط ارثی دانست.
 

درمان دیابت با طب سنتی و گیاهان دارویی

گردو: برای دانستن خواص گردو برای درمان دیابت کافی است بدانید که این خوراکی آهن، فسفر و مس قابل توجهی دارد که برای دیابت بسیار مفید است. همچنین یک لیوان دم کرده برگ گردو (20 گرم برگ گردو) هم برای دیابتی ها مفید است.

سیر: سیر را شاید بتوان بهترین درمان مسقیم برای قند خون دانست چراکه سلول های لوزالمعده را بازسازی میکند و در حقیقت با این کار لوزالمعده را تحریک کرده و تولید انسولین در بدن صورت میگیرد. شما میتوانید سیر را به روش های مختلفی مصرف کنید که در مقاله خواص سیر به آن پرداخته ایم.

خارمریم: این گیاه باعث کاهش چربی خون شده و حساسیت بدن نسبت به انسولین را بهبودی میبخشد.

چایی سبز: برای کاهش و کنترل فشار خون خوب است روزانه 2 یا 3 فنجان چای سبز بنوشید.

شاهی: این نوع سبزی باعث کنترل قند خون میشود و بهتر است آنرا به همراه غذا مصرف کنید.

جوانه گندم: چراکه سرشار از ویتامینA است.

فندق: فندق هیچ نشاسته ای ندارد و برای درمان دیابت مفید خواهد بود.

گشنیز: این گیاه موجب افزایش ترشح انسولین در بدن میشود و توصیه میکنیم برای استفاده از گشنیز، جوشانده تخم گشنیز را مصرف کنید.

خیارتلخ: خیارتلخ برای درمان دیابت بسیار مناسب است و موجب کاهش شدید قند خون میشود.

آلوئه ورا: خواص آلوئه ورا برای درمان دیابت واقعا مفید و موصر است و شما با مصرف شیره خشک آن و ژل آلوئه ورا میتوانید باعث کاهش سطح گلوکز خون خود شوید و در نتیجه درمان دیابت را با آن تجربه کنید.

پیاز: به علت تاثیری که بر روی سوخت و ساز گلوکز در کبد میگذارد، یاعث افزایش میزان ترشح انسولین در بدن میشود. همچنین پیاز تاثیر خوبی در کاهش قند خون میگذارد.

ریحان: ریحان سبزی ای است که باعث آسان شدن فرآیند ترشح انسولین در بدن می شود و باعث تقویت کبد و لوزالمعده میشود. شما با مصرف ریحان خوش عطر و بو میتوانید قند خون خود را کنترل و کاهش دهید.

سیب: یکی از مفید ترین میوه ها برای دیابت، سیب است که در روند درمانی دیابت موثر است. 1 عدد سیب را بردارید و به قطعات کوچکی تقسیم کنید. در یک قابلمه 4 فنجان آب بریزید و سیب ها را هم به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب بجوش آید و نیمی از آن بخار شود. معجون درمانی شما آماده است و روزانه 2 مرتبه در صبح و شب به مدت 2ماه میل کنید تا تاثیرات آنرا مشاهده کنید.

برگ انجیر: برگ انجیر یکی از بهترین درمان های دیابت شناخته شده و شما با مصرف آن، نیاز کمتری به انسولین خواهید داشت. کسانی که دیابت دارند سعی کنند صبح ها عصاره برگ انجیر را به طور ناشتا میل کنند. برگ های انجیر را در آب تمییز بجوشانید و آنرا همچون چای میل کنید.

آشنایی با مدیریت دیابت و مراقبت های لازم برای فرد دیابتی

20 مورد از مواد غذایی مضر برای دیابت

همانطور که دانستید، تغذیه دیابتی بسیار مهم است و در این بخش به خوراکی های ممنوعه برای دیابتی ها می پردازیم؛؛

1. گوشت سرخ شده و چرب
2. کنسرو میوه با شیره غلیظ
3. پنیر معمولی
4. مرغ با پوست
5. شیر پر چرب، ماست، پنیر، خامه و بستنی های عادی
6. پف فیل های کره ای
7. سبزیجات پخته شده با کره، پنیر یا سس فراوان
 8. آرد سفید
9. انواع ترشی ها
10. کره، روغن نباتی هیدروژنه
11. لواشک های میوه
12. ماهی سرخ شده
13. اسنک های سرخ شده مثل چیپس های سیب زمینی
14. سس مایونز عادی
15. نان سفید
16. غلات تصفیه شده مثل برنج سفید
17. آبمیوه های صنعتی و غیر خانگی
18. کنسرو شور سبزیجات
19. سیب زمینی سرخ شده
20. نوشابه، آب جو عادی، چای شیرین، قهوه با شکر و خامه


منبع: سایت دکتردکتر
سایت اکسیرطب
سایت دکترسلیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.