آشنایی با طرز تهیه چند مدل دونات

دونات یکی از انواع پیراشکی های بسیار خوشمزه در سراسر جهان که بیشتر به عنوان میان وعده مصرف می شود. در این مطلب با طرز تهیه چند مدل دونات آشنا می شوید.
دوشنبه، 20 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با طرز تهیه چند مدل دونات

دونات سیب با سس کارامل


مواد لازم
آرد 1 پیمانه
بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
جوش شیرین 1 قاشق چایخوری
شکر 2 قاشق غذاخوری
سیب 2 عدد
تخم مرغ 1 عدد
روغن 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو 2 قاشق چایخوری
ماست 3/4 پیمانه
عسل 2 قاشق غذاخوری 
دارچین 1 قاشق چایخوری 
کره 60 گرم
شکر قهوه ای 1 پیمانه
خامه 1 پیمانه

آشنایی با طرز تهیه چند مدل دونات

طرز تهیه
فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود، سیب ها را پوست بکنید و به شکل مکعبی خرد کنید. سپس سیب های خرد شده، شکر و پودر دارچین را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید.
 
داخل کاسه ای دیگر آبلیمو، تخم مرغ، عسل، روغن و ماست بریزید و خوب مخلوط کنید سپس این مواد را کم کم به مواد خشک ( مخلوط آرد، جوش شیرین، بکینگ پودر، کمی نمک ) اضافه و مخلوط کنید، داخل قالب های دونات یا کیک را چرب کنید و سیب مزه دار شده را داخل قالب بریزید و پخش کنید سپس خمیر دونات را روی سیب ها بریزید.

قالب را داخل فری که از قبل روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا دونات ها بپزند و طلایی شوند، پس از پخت دونات ها را از قالب خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند.

سس کارامل مخصوص دونات سیب
شکر سیاه، کره و خامه رقیق را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید ( خامه صبحانه را کمی هم بزنید تا شل شود یا اینکه میتوانید به خامه چند قاشق شیر اضافه کنید تا رقیق شود ).
 
روی حرارت متوسط مدام هم بزنید تا شکر حل شود ، به هم زدن ادامه دهید تا سس کارامل غلیظ شود (حدود 15 دقیقه زمان برای آماده شدن سس لازم است ، دقت کنید که حرارت زیاد نباشد)، در صورت تمایل میتوانید چند قطره اسانس وانیل هم اضافه کنید.

پس از اینکه سس کاراملی آماده شد از روی حرارت بردارید و دونات ها را داخل سس بزنید و سرو کنید. میتوانید روی سس کاراملی مغز گردوی خرد شده ، کنجد ، ترافل و … بپاشید. دونات سیب با سس کارامل را همراه چای یا نوشیدنی گرم دلخواه خود سرو کنید.

نکته ها
مزه شیرین دونات از سیب و سس کارامل است و به همین دلیل نیازی به افزودن شکر اضافه نیست. اما چنانچه از سس کارامل استفاده نمی کنید میتوانید روی دونات ها را پس از خروج از قالب پودر قند بپاشید.


دونات کدو حلوایی


مواد لازم
آرد سفید 1 و 3/4 پیمانه
شیر ولرم 1/2 پیمانه
بکینگ پودر 1 و 1/2 قاشق چایخوری
شکر 1/2 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
پوره کدو حلوایی 3/4 پیمانه
وانیل 1/4 قاشق چایخوری
روغن مایع 1/3 پیمانه
پودر دارچین 2 قاشق چایخوری 
نمک 1/2 قاشق چایخوری

مواد رویه
شکر 1/2 پیمانه
چودر دارچین 1 قاشق غذاخوری

آشنایی با طرز تهیه چند مدل دونات

طرز تهیه
مرحله اول:
اول باید پوره کدو حلوایی را آماده کنید. یک عدد کدو حلوایی کوچک را پوست بگیرید و تخم آن را خارج کنید و قطعه قطعه کنید در قابلمه بریزید. دو قاشق غذاخوری شکر و یک لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از آن کدو را دم بگذارید و شعله را کم کنید تا به خوبی بپزد و نرم شود. از آنجا که کدو شیرین است مراقب باشید چرا که ممکن است سریع بسوزد.

در انتها آب کدو باید کشیده شده باشد.(پوره کدو حلوایی را به شیوه های مختلف می توان درست کرد پس محدودیتی نیست) پس از خنک شدن، آن را به شکل پوره در آورید. پوره کدو را حتی می توان فریز کرد و زمان نیاز ازآن استفاده کرد.

مرحله دوم:
آرد، بیکینگ پودر، دارچین و نمک را با هم مخلوط  و الک کنید.

مرحله سوم:
تخم مرغ، پوره کدو حلوایی، شکر، شیر، وانیل و روغن را در ظرفی بزرگ بریزید و به مدت دو دقیقه با همزن برقی مخلوط کنید .

مرحله چهارم:
آرد را در سه مرحله به ترکیب قبل بیافزایید و به کمک لیسک مخلوط کنید تا یکدست شود(زیاد هم نزنید).

مرحله پنجم:
مواد را در قیف بریزید. قالب های دونات را چرب کنید و 2/3 آن ها را با مایه دونات کدو حلوایی پر کنید.

مرحله ششم:
قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا بپزد و روی آن طلایی شود. پس از خارج کردن قالب از فر، اجازه دهید تا حرارت بالای دونات کدو حلوایی از بین برود و بعد آن را از قالب خارج کنید.

مرحله هفتم:
شکر و دارچین را در ظرفی (ترجیحا گود) مخلوط کنید. دونات های کدو حلوایی را در حالی که هنوز گرم هستند در این ترکیب بغلطانید و بعد سرو کنید.

نکات
1 –  اگر قیف در دسترس نبود، مایه دونات کدو حلوایی را با یک قاشق کوچک در قالب بریزید وسطح آن را صاف کنید.

2- اگر قالب دونات ندارید می توان مواد را در کپسول های کاپ کیک یا در قالب مافین تهیه کرد، در این صورت احتمالا 15 دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد (دمای هر فر متفاوت است). 1


دونات


مواد لازم برای تهیه 20 عدد دونات با سایز متوسط
آرد گندم :500 گرم ( حداقل 3-4 بار الک شده )
شکر:100 گرم
کره:  75 گرم ( آب کرده )
شیر ولرم :  1 لیوان
تخم مرغ:2 عدد ( متوسط )
پودر خمیر ترش :2 قاشق سوپخوری ( سر صاف )
نمک:¼ قاشق چایخوری
وانیل :8/1 قاشق چایخوری
روغن مخصوص سرخ کردن :  به مقدار لازم

مواد لازم برای تزئین روی دونات
شکلات کاکائویی :100 گرم
شکلات شیری:50 گرم
ترافل :به مقدار لازم
پودر گردو یا پسته :به مقدار لازم

آشنایی با طرز تهیه چند مدل دونات

طرز تهیه دونات
ابتدا مخمر را با کمی آب گرم مخلوط کرده و شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

تخم مرغ را به مخلوط شیر و مخمر افزوده و کره را هم بریزید و مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

در مرحله بعد آرد را با نمک و وانیل مخلوط کرده و نیمی از این مخلوط را به همراه شکر به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند

سپس باقی آرد را اضافه کرده و مجدد هم بزنید تا خمیر درست شود. خمیر را روی یک سطح آرد پاشی شده قرار دهید و خوب ورز دهید تا خمیر نرم و یکدست شود.

سپس روی آن را بپوشانید و برای یک ساعت تا یک ساعت و نیم کنار بگذارید تا ورآید. در این میان خمیر را 4 تا 5 بار ورز دهید و دوباره روی آن را بپوشانید تا استراحت کند.

بعد از اینکه حجم خمیر دوبرابر شد آن را روی یک سطح صاف که کمی چرب کرده اید قرار دهید و با وردنه باز کنید.

سپس با قالب مخصوص دونات خمیر را برش بزنید، خمیرهای دونات را بعد از برش زدن در یک سینی چرب شده بچینید و روی آن یک پارچه پهن کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید تا حجمش دو برابر شود

. قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار داده و داخل آن روغن بریزید، بعد از اینکه روغن داغ شد دونات ها را یک به یک داخل آن سرخ نمایید.

سپس آن ها را روی یک توری بچینید تا خنک شده و روغن اضافی اش خارج شود. در این میان شکلات سفید و شکلات کاکائوئی را در دو ظرف جداگانه بریزید و آن ها را با حرارت غیر مستقیم آب کنید.

دونات ها را به شکلات سفید و یا شکلات کاکائویی آغشته کرده و روی آن ترافل رنگی و پودر گردویا پودر پسته بپاشید. 2


دونات روسی


مواد لازم برای ۱۵ عدد دونات
آرد سفید۵۰۰ گرم
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۵۰ گرم
شیر ولرم۱ لیوان + ۴ قاشق غذاخوری
نمک۱ پنس
کره۵۰ گرم
شیرخشک۱ قاشق غذاخوری
بهبود دهنده اس ۵۰۰۳ گرم
تخم مرغ۱ عدد درشت
روغن مخصوص سرخ کردنیبه مقدار کافی

آشنایی با طرز تهیه چند مدل دونات

دستور پخت دونات
مرحله اول
ابتدا آرد را الک می کنیم، سپس با شکر، خمیر مایه، بهبود دهنده، نمک و شیر خشک مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه تخم مرغ را به همراه وانیل در یک کاسه مناسب با همزن دستی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم
حالا مخلوط آرد را داخل یک ظرف جادار می ریزیم و تخم مرغ را به ان اضافه می کنیم. پس از اینکه تخم مرغ را مخلوط کردیم کم کم شیر اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. در حید که خمیر چسبندگی نداشته باشید شیر اضافه می کنیم.

مرحله سوم
خمیر که جمع شد و شکل گرفت کره را اضافه می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا خمیر لطیفی به دست بیاید. حالا خمیر را روی همان سطح کار جمع می کنیم و روی انرا با یک نایلون چرب شده می پوشانیم تا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند.

مرحله چهارم
بعد از گذشت ۱۵ دقیقه از خمیر چونه های ۶۰ گرمی می گیریم و با فاصله کنار هم می چینیم. حالا مجددا نایلون روغنی را روی خمیرها می کشیم و به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت می دهیم. بعد از گذشت این زمان چونه ها را داخل سینی فر قرار می دهیم.

مرحله پنجم
ینی فر را باید از قبل با روغن چرب کنیم یا اینکه کاغذ روغنی بیندازیم. وسط خمیرها را با یک کاتر گرد کوچک یا ته ماسوره  ساده سوراخ می کنیم و مجددا ناسلون چرب شده را روی خمیرهای داخل سینی فر قرار می دهیم.

مرحله ششم
این بار ۶۰ دقیقه به خمیرها استراحت می دهیم و سینی فر را در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیرها دو برابر شود. حالا در یک تابه گود به حدی روغن می ریزیم که دونات ها در روغن شناور باشند، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله هفتم
حالا دونات ها را داخل روغن می اندازیم تا سرخ شوند. پس از اینکه سمت دونات ها سرخ شد انها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان سرخ شود. برای تزیین دونات ها هم می توانیم به سلیقه خود از شکلات آب شده یا شکر استفاده کنیم. 3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.namnak.com
3.www.noktechi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.