مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

ریه‌ها اندام‌های اسفنجی در قفسه ‌سینه هستند که در هنگام تنفس اکسیژن را گرفته و در حین بازدم دی‌اکسید کربن را پس می‌دهند. سرطان ریه نوعی سرطان است که ریه‌ها را درگیر می‌کند. سرطان ریه، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در جهان است و عمده مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان نیز به علت بروز سرطان ریه اتفاق می‌افتند.
پنجشنبه، 23 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن
ریه‌ها اندام‌های اسفنجی در قفسه ‌سینه هستند که در هنگام تنفس اکسیژن را گرفته و در حین بازدم دی‌اکسید کربن را پس می‌دهند. سرطان ریه نوعی سرطان است که ریه‌ها را درگیر می‌کند.

سرطان ریه، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در جهان است و عمده مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان نیز به علت بروز سرطان ریه اتفاق می‌افتند. آمارها نشان داده که شمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه بیش از سایر سرطان‌ها است و کسانی که بر اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند؛ از جان‌باختگان سرطان‌های روده بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان روی هم بیشتر است.

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

انواع سرطان ریه

پژوهشگران بر اساس ظاهر سلول‌های سرطانی، سرطان ریه را به دو نوع اصلی دسته‌بندی می‌کنند. دو نوع اصلی سرطان ریه عبارتند از:

سرطان ریه با سلول‌های کوچک: سرطان ریه با سلول‌های کوچک تقریبا تنها در افرادی که سیگار زیادی مصرف می‌کنند؛ بروز پیدا می‌کند. این نوع سرطان از سرطان ریه با سلول‌های غیرکوچک کمتر شایع است.  

سرطان ریه با سلول‌های غیرکوچک: سرطان ریه با سلول‌های غیرکوچک اصطلاح کلی است که برای چندین نوع سرطان ریه به کار می‌رود که تشابهاتی با هم دارند. سرطان ریه با سلول‌های غیرکوچک می‌تواند شامل موارد دیگری از سرطان از جمله کارسینوم سلول سنگفرشی (سرطان سلول سنگفرشی)، آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول‌بزرگ شود.
 

علائم سرطان ریه

سرطان ریه عموما در مراحل اولیه‌ خود علائم و نشانه‌های خاصی ندارد. اما علائم آن در مراحل پیشرفته‌ بیماری بروز پیدا می‌کنند. علائم سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشند که عبارتند از:

* سرفه‌های مکرر و طولانی‌مدت
* سرفه خونی یا خلط خونی، حتی به میزان بسیار اندک
* تنگی نفس
* درد در ناحیه قفسه ‌سینه
* تغییر صدا (گرفتگی یا خشن شدن صدا)
* کاهش بی‌علت وزن 
* شکننده و دردناک شدن استخوان‌ها
* سردرد
* زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که علائم و نشانه‌هایی مانند موارد بالا باعث نگرانی شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر سیگاری هستید یا اینکه نتوانسته‌اید سیگار را ترک کنید، با پزشک معالج خود مشورت کنید. معمولا راهکارهایی مانند بهره‌مند شدن از مشاوره، داروها و برخی فرآورده‌های جایگزین نیکوتین می‌تواند در این مورد کارساز باشد.

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

علائم اولیه سرطان ریه در زنان

سرطان ریه یکی از سرطان هایی است که معمولا با نشانه هایی ظاهر خواهد شد، اما علائم اولیه سرطان ریه در زنان می تواند بسیار متفاوت باشد که در زیر به آن ها اشاره می شود :

کاهش وزن بی ‌دلیل
سرطان ریه و به طور کلی انواع سرطان‌ها می ‌توانند یکی از علل کاهش وزن بی ‌دلیل باشد و از همین رو بهتر است در صورت کاهش وزن بدون دلیل حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه
لازم به ذکر می باشد که درد قفسه سینه ممکن است به سرطان ریه ارتباط نداشته باشد اما به باور متخصصان در صورت داشتن این درد بهتر است حتما پیگیر علت آن باشید. اغلب برای کسانی که مبتلا به سرطان ریه هستند، درد قفسه سینه ناشی از هجوم سرطان به سمت دنده‌ هاست.

سرفه
باید بدانید که یکی از شایع ‌ترین نشانه‌ های سرطان ریه، سرفه است. متخصصان ریه توصیه دارند افرادی که سرفه می ‌کنند یا سرفه های طولانی مدت دارند، هر چه زودتر به دنبال درمان خود باشند و در صورتی که سرفه‌ ها بیش از دو ماه به طول انجامید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند و دلیل آن را جویا شوند.
 

نشانه سرطان ریه در زنان چیست؟

برخی از علائم سرطان ریه در زنان مشابه مردان است. این موارد شامل سرفه مداوم، کاهش اشتها و کاهش وزن است. اما در حالی که سرطان ریه سلول سنگفرشی در مردان بیشتر مشاهده می شود، آدنوکارسینوماها در زنان بیشتر دیده می شود. از آنجا که این شکل از سرطان اغلب در مناطقی دور از مجاری تنفسی رشد می کند و تومورهایی تولید می کند که می توانند قبل از تشخیص به اندازه قابل توجهی برسند، علائم سرطان ریه در زنان را کمی متفاوت می سازد.
 
نشانه های سرطان ریه در زنان شامل تنگی نفس که به تدریج افزایش می یابد، خستگی، درد قفسه سینه و درد کمر یا شانه می شود. بیشتر سرطان های ریه تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند، علائمی ایجاد نمی کنند، تا حدی به این دلیل که ریه ها کمتر با اعصاب ارتباط دارند. وقتی سرطان ریه در مراحل اولیه خود علائمی ایجاد می کند، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
 
موارد ذکر شده از علائم اصلی سرطان ریه هستند اما با پیشرفت سرطان، علائم اضافی در زنان بروز می کند که شامل 8 نشانه زیر می شود:
* سرفه مزمن همراه یا بدون خون یا مخاط
* خس خس سینه
* ناراحتی هنگام بلعیدن
* درد قفسه سینه
* تب
* گرفتگی صدا
* کاهش وزن بدون دلیل
* اشتهای کم
 
مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

بروز نشانه های سرطان ریه در زنان

اغلب اوقات، زنان تا زمانی که سرطان ریه به سایر مناطق بدن گسترش پیدا نکند، علائمی ندارند. متاستاز فرأیندی است که در طی آن سلول های سرطانی به بافت های دیگر انتقال پیدا می کنند. متاستاز در مغز ممکن است باعث علائم چشمی، بی حسی یا ضعف شود.
 
متاستاز در استخوان ها می تواند باعث درد استخوان، کمردرد، درد قفسه سینه یا درد شانه شود. علائم دیگری ممکن است رخ دهد که به طور کلی به سرطان متاستاتیک مربوط می شوند مانند کاهش وزن ناخواسته.بروز نشانه ها تا حدودی با شروع و اثرگذاری درمان کمتر خواهد شد؛ بنابراین لازم است که درمان ها به صورت جدی تری دنبال شوند.
 
درمان های زیادی برای سرطان ریه وجود دارد که هر کدام عوارض و مشکلات خود را دارند مثل شیمی درمانی، جراحی و غیره. علاوه بر 8 نشانه سرطان ریه در زنان که رایج هستند، علائم دیگری هم وجود دارند که شیوع کمتری به نسبت علائم دیگر دارند.
 
گروه دیگری از علائم که گاهی اوقات با سرطان ریه مشاهده می شوند، چیزی به نام سندرم های پارانئوپلاستیک است. این اختلالات توسط مواد شبه هورمونی ترشح شده توسط تومورها ایجاد می شوند.
 
از جمله عوارضی که سندرم های پارانئوپلاستیک می توانند ایجاد کنند عبارتند از:
* هیپرکلسمی (افزایش سطح کلسیم در خون)
* سطح پایین سدیم
* ضعف در اندام فوقانی
* از دست دادن هماهنگی
* گرفتگی عضلات
 

علت سرطان ریه

استعمال دخانیات و سیگار، یکی از علل اصلی ابتلا به سرطان ریه است. علاوه بر اینکه ممکن است خود فرد سیگاری باشد، دود ثانویه یا مواجهه با دود سیگار سایرین می‌تواند موجب بروز سرطان ریه شود. اگرچه، افرادی که هیچ‌وقت سابقه‌ استعمال سیگار را نداشته یا حتی در مواجهه با دود سیگار نیز نبوده‌اند؛ بازهم ممکن است به علل دیگری به سرطان ریه مبتلا شوند. در این موارد، ممکن است علت بروز سرطان کاملا مشخص نباشد.
 

سیگار کشیدن چگونه باعث بروز سرطان ریه می‌شود؟

به عقیده‌ پزشکان، نه تنها دود سیگار حاوی صدها و هزاران ماده‌ شیمیایی سرطان‌زا است، بلکه سیگار به مرور موجب آسیب به مژک‌های درون مجاری تنفسی می‌شود.

این مژک‌ها در خارج کردن مواد سمی، باکتری‌ها و ویروس‌ها از ریه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در ابتدا ممکن است بدن بتواند این آسیب را ترمیم کند. اما با مصرف مداوم سیگار یا مواجهه با دود سیگار سایرین، این سلول‌ها بیشتر و بیشتر آسیب می‌بینند و با گذشت زمان و استعمال مکرر سیگار، این سلول‌ها آسیب‌ دیده و باعث می‌شوند که عوامل سرطان‌زا در مجاری تنفسی تجمع پیدا کنند. از این رو، این سلول‌ها ممکن است که عملکرد طبیعی خود را از دست دهند و موجب ایجاد سلول‌های سرطانی شوند. 

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

عوامل خطر برای ابتلا به سرطان ریه

برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در فرد به‌طور چشمگیری افزایش دهند. بعضی از آنها مانند استعمال سیگار را می‌توان با ترک سیگار کنترل کرد. اما عوامل دیگری مانند سابقه‌ خانوادگی ابتلا به سرطان ریه قابل کنترل نیستند.

عمده‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان ریه شامل موارد زیر می‌شوند:

سیگار کشیدن: خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد نخ‌های سیگاری که فرد روزانه می‌کشد و مدت زمان استعمال سیگار افزایش می‌یابد. با این حال، ترک سیگار در هر سنی و حتی برای افرادی که سابقه‌ طولانی‌مدت مصرف سیگار را داشته‌اند نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به‌ طور چشمگیری کاهش دهد. 
مواجهه با دود ثانویه: حتی اگر فرد سیگاری نباشد، مواجهه با دود سیگار سایرین یا همان دود ثانویه، می‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه در او شود. 

قرار گرفتن در معرض گاز رادون: رادون با تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب پدید می‌آید و می‌تواند وارد مجاری تنفسی فرد شود. میزان خطرناک رادون می‌تواند در هر محلی از جمله منزل یا محل کار تجمع یابد. مواجهه با گاز رادون بعد از استعمال دخانیات، دومین عامل ابتلا به سرطان ریه در جهان است.

مواجهه با آزبست و سایر عوامل سرطان‌زا: قرار گرفتن در معرض آزبست یا همان پنبه‌نسوز و سایر مواد سرطان‌زا مانند آرسنیک، کروم و نیکل نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را خصوصا برای افراد سیگاری به شدت افزایش دهد. 

سابقه خانوادگی: در کسانی که یکی از بستگان درجه‌ یک آنان مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند به سرطان ریه مبتلا شدند، خطر ابتلا به سرطان ریه بیش از سایرین است.
 

عوارض سرطان ریه

سرطان ریه می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد که برخی از بارزترین این عوارض شامل موارد زیر است: 

تنگی نفس: در صورتی که مجاری تنفسی فرد دچار انسداد شود، فرد دچار تنگی نفس می‌شود. سرطان ریه همین‌طور موجب تجمع مایعات در ریه‌ها شده و سبب می‌شود که ریه آسیب‌دیده در هنگام تنفس نتواند کاملا منبسط شود.

خلط خونی: سرطان ریه موجب خونریزی در مجاری تنفسی می‌شود که باعث بروز هموپتیزی یا خلط خونی در فرد می‌شود. در برخی موارد، میزان سرفه‌ یا خلط خونی به شدت زیاد است.  

درد: هنگامی که سرطان ریه به مراحل پیشرفته‌ می‌رسد می‌تواند به لایه‌ زیرین ریه یا نواحی دیگر بدن مانند استخوان‌ها سرایت کند که درد زیادی برای بیمار به همراه دارد. 

پلورال افیوژن: سرطان ریه باعث بروز پلورال افیوژن یا تجمع مایع در فضای بین ریه‎ها و قفسه‌ سینه نیز می‌شود. تجمع مایعات در قفسه‌ سینه می‌تواند موجب تنگی نفس شود. راهکاری‌هایی برای تخلیه مایعات قفسه سینه وجود دارد که می‌تواند موجب کاهش بروز مجدد این مشکل نیز شوند. 

متاستاز یا سرایت سرطان به سایر بافت‌های بدن: انتقال سلول‌‌های سرطانی به سایر بافت‌های بدن که به آن متاستاز نیز گفته می‌شود، در بیماران مبتلا به سرطان ریه رخ می‌دهد. سرطان ریه می‌تواند به سایر نواحی بدن مانند مغز و استخوان‌ها سرایت پیدا کند. سرایت سرطان به نواحی دیگر بدن بسته به ناحیه‌ای که روی آن تاثیر گذاشته، می‌تواند موجب بروز درد، حالت تهوع، سردرد یا سایر علائم و نشانه‌ها در بیمار شود.

هنگامی که سرطان ریه به اندام‌های دیگر بدن سرایت پیدا کرد، دیگر قابل درمان نیست. با این حال، روش‌های درمانی مختلفی برای کاستن از علائم و نشانه‌های سرطان ریه و همین‌طور طولانی‌تر کردن طول عمر بیمار در دسترس است.

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

پیشگیری از سرطان ریه

راهکار مطمئنی برای جلوگیری از سرطان ریه وجود ندارد؛ اما می‌توان با رعایت برخی موارد، خطر ابتلا به سرطان ریه را به نحو چشمگیری کاهش داد.

سیگار نکشید:
یکی از اولین کارهایی که برای پیشگیری از سرطان ریه می‌توانید انجام دهید این است که سیگار نکشید. در صورتی که هیچ‌وقت سیگاری نبوده‌اید، انتخاب درستی در زندگی داشته‌اید و بهتر است هیچ‌وقت به سیگار کشیدن فکر نکنید.

آمارها نشان داده که عمده‌ افراد سیگاری، استعمال آن را از سنین نوجوانی و تحت فشار یا به تقلید از همسالان خود شروع کرده‌اند. والدین می‌توانند با فرزندان خود در مورد عوامل خطر سرطان ریه صحبت کرده و به آنان خطرات ناشی از استعمال سیگار را یادآوری کنند.  

ترک سیگار:
بهترین تصمیمی که می‌توانید در زندگی بگیرید، ترک سیگار است. اگر سیگاری هستید، همین حالا سیگار را ترک کنید! ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. در مورد راهکارها و روش‌های ترک سیگار می‌توانید با پزشک معالج خود مشورت کنید. مشاوره، بهره بردن از گروه‌ها و انجمن‌های حامی، داروها و فرآورده‌های جایگزین نیکوتین می‌تواند برخی از راهکارهای ترک سیگار باشد.

از مواجهه با دود ثانویه خودداری کنید:
اگر با فردی سیگاری زندگی یا کار می‌کنید، از او بخواهید ترک کند یا اینکه حداقل در فضای باز سیگار بکشد. همین‌طور سعی کنید از مراجعه به مکان‌های سرپوشیده‌ای که در آن استعمال دخانیات آزاد است مانند قهوه‌خانه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها خودداری کنید.

میزان گاز رادون منزل را اندازه‌گیری کنید:
در صورتی که در مکانی زندگی می‌کنید که مشکوک هستید در آن سطح گاز رادون به میزان خطرناک رسیده، وقت آن است که به فکر راه چاره‌ اساسی باشید. رهایی از مقادیر بالای رادون می‌تواند منزل را به مکان ایمن‌تر بدل کند.

از مواد سرطان‌زا در محل کار خود دوری کنید:
تا جای ممکن اصول و دستورالعمل‌های لازم برای عدم مواجهه با مواد سرطان‌زا در محل کار را رعایت کنید. به عنوان مثال، در صورتی که در محل کار ملزم به پوشیدن ماسک هستید، همواره از ماسک استفاده کنید. همین‌طور با پزشک خود در مورد راهکارهای دیگر برای محافظت از سلامت خود مشورت کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که استعمال سیگار، خطر آسیب‌دیدگی ناشی از مواد سرطان‌زا را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. 

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید:
سعی کنید، رژیم غذایی بسیار سالم سرشار از انواع میوه و سبزیجات را برای خود انتخاب کنید. میوه و سبزیجات با داشتن انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها، بهترین انتخاب غذایی هستند. در همین حال، از مصرف دوزهای بالای ویتامین خودداری کنید. ویتامین‌هایی که عمدتا به صورت قرص در دسترس هستند ممکن است مضر باشند.

در واقع، محققان در مطالعه‌ای که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد سیگاری انجام داده بودند، به داوطلبان مکمل‌های بتا کاروتن (که برای افرادی با کمبود ویتامین آ تجویز می‌شود) را خوراندند. نتایج یافته‌های محققان نشان داد که مصرف این دست مکمل‌ها خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری افزایش می‌دهد. 

همواره ورزش کنید:
سعی کنید بیشتر روزهای هفته را به ورزش بپردازید. اگر قبلا مرتب ورزش نمی‌کردید، سعی کنید به مرور به فعالیت‌های جسمی خود افزوده و روزهایی که ورزش می‌کنید را افزایش دهید. 
 

آزمایش و تشخیص

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

آزمایش افراد سالم برای سرطان ریه

سازمان‌های متعددی به افراد دارای ریسک بالای سرطان ریه توصیه می‌کنند تا انجام سالانه سی‌تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری را در نظر داشته باشند. اگر 55 سال یا بیشتر دارید و سیگار می‌کشید و یا اینکه قبلا سیگار می‌کشیدید، با پزشک‌تان درباره‌ی مزایا و خطرات غربال‌گری سرطان ریه صحبت کنید.

بعضی مطالعات نشان می‌دهند غربال‌گری سرطان ریه با تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی‌تر، باعث نجات جان بسیاری از افراد و درمان موفق‌تر بیماری می‌شود. اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند که غربال‌گری سرطان ریه، اغلب بیماری‌های خوش‌‌خیم‌تری را نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به آزمایش تهاجمی داشته باشد و همین امر موجب نگرانی افراد شده و خطرات غیرضروری خواهد داشت.
 

آزمایش‌هایی برای تشخیص سرطان ریه

اگر دلیلی وجود دارد که فکر کنید ممکن است سرطان ریه داشته باشید، پزشک شما می‌تواند دستور انجام تعدادی آزمایش به منظور یافتن سلول‌های سرطانی و رد کردن شرایط دیگر را بدهد. برای تشخیص سرطان ریه، دکتر شما ممکن است یکی از روش‌های زیر را توصیه کند:

آزمایشات تصویربرداری: یک تصویر اشعه X از ریه‌های شما می‌تواند یک توده‌ی غیرطبیعی یا ندول (گرهک) را نشان دهد. سی‌تی اسکن می‌تواند ضایعات کوچک در ریه‌های شما را نشان دهد که احتمالا در تصویر اشعه‌ی X تشخیص داده نمی‌شود.

سیتولوژی (یاخته‌شناسی) خلط: اگر سرفه‌های خلط‌‌دار می‌کنید، گاهی بررسی خلط شما در زیر میکروسکوپ می‌تواند وجود سلول‌های سرطانی در ریه را نشان دهد.

نمونه بافت (بیوپسی): ممکن است یک نمونه از سلول‌های غیر طبیعی با روشی به نام بیوپسی برداشته شود.

پزشک شما می‌تواند عمل بیوپسی را به شیوه‌های مختلف انجام دهد، از جمله از طریق برونکوسکوپی که در این روش پزشک شما نواحی غیرطبیعی ریه را با استفاده از یک لوله‌ی نورانی که تا گلوی شما ادامه دارد و به داخل ریه می‌رود بررسی کند؛ مدیاستینوسکوپی (mediastinoscopy)، که در آن یک برش در پایه گردن ایجاد شده و ابزارهای جراحی در پشت استخوان سینه قرار داده می‌شود تا نمونه‌های بافت از غدد لنفاوی برداشته شود؛ و بیوپسی سوزنی، که در آن پزشک از تصاویر اشعه X و سی‌تی اسکن برای هدایت سوزن درون دیواره‌ی قفسه‌ی سینه‌ و بافت ریه استفاده می‌کند تا سلول‌های مشکوک به سرطان را بردارد.

ممکن است نمونه بافت از غدد لنفاوی یا نواحی دیگری که سرطان در آن پخش شده از جمله کبد برداشته شود.

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

مرحله‌بندی سرطان ریه

زمانی که سرطان ریه‌ی شما تشخیص داده شد، پزشک شما شروع به کار برای تشخیص میزان (مرحله) سرطان شما می‌کند. مرحله‌ی سرطان به شما و پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام درمان مناسب‌تر است.

آزمایش‌های مرحله‌بندی شامل روش‌های تصویربرداری می‌باشد که به پزشک اجازه می‌دهد به دنبال شواهدی باشد که نشان می‌دهند سرطان به خارج از ریه‌ها گسترش یافته است. این آزمایشات شامل سی تی اسکن، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، برش‌نگاری با نشر پوزیترون (PET) و اسکن استخوان می‌باشد. هر آزمایشی برای هر کس مناسب نیست، بنابراین با پزشک‌تان صحبت کنید تا بفهمید کدام روش مناسب شما می‌باشد.
 

مراحل سرطان ریه

مرحله‌ی اول: سرطان محدود به ریه‌هاست و به غدد لنفاوی گسترش پیدا نکرده است. تومور معمولا از 2 اینچ (5 سانتی‌متر) کوچکتر می‌باشد.

مرحله‌ی دوم: تومور در این مرحله بیشتر از 2 اینچ رشد کرده، یا ممکن است یک تومور کوچک‌تر باشد که ساختارهای مجاور، همچون دیواره‌ی قفسه سینه، دیافراگم یا پوشش اطراف ریه (پرده‌ی جنب) را در برگرفته باشد. ممکن است سرطان به غدد لنفاوی مجاور هم گسترش پیدا کرده باشد.

مرحله‌ی سوم: ممکن است تومور در این مرحله بسیار بزرگ شده و به اندام‌های نزدیک ریه حمله کند. یا ممکن است این مرحله تومور کوچک‌تری را نشان دهد که همراه با سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی و دورتر از ریه باشد.

مرحله‌ی چهارم: سرطان به خارج از ریه‌ی آسیب دیده و به ریه‌ی دیگر یا نواحی دورتر بدن گسترش پیدا کرده است.

سرطان ریه سلول کوچک گاهی اوقات با عنوان محدود یا گسترده توصیف می‌شود. سرطان محدود به این معناست که سرطان محدود به یک ریه است. سرطان گسترده به این معناست که سرطان به خارج از یک ریه گسترش پیدا کرده است.
 

داروها و درمان

شما و پزشک‌تان بر اساس عواملی هم‌چون، وضعیت سلامت کلی‌تان، نوع و مرحله‌ی سرطان شما، و ترجیحات‌تان، یک برنامه‌ی درمانی مناسب انتخاب می‌کنید. گزینه‌ها معمولا شامل یک یا چند روش درمانی است که شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا هدف درمانی دارویی می‌باشد.

در بعضی نمونه‌ها ممکن است شما درمان را انتخاب نکنید. برای مثال، ممکن است احساس کنید عوارض جانبی درمان بیشتر از مزایای بالقوه‌ی آن باشد. در این موارد ممکن است پزشک شما، تنها پیشنهاد حفظ آسایش شما را بدهد یا تنها علائم ناشی از سرطان هم‌چون درد یا تنگی‌نفس را درمان کند.

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

عمل جراحی

در طول عمل جراحی، جراح سعی می‌کند سرطان ریه و یک حاشیه از بافت سالم را بردارد. مراحل برداشتن بافت سرطانی ریه عبارتند از:

* برش گوه‌ای شکل (Wedge Resection): برداشتن بخش کوچکی از ریه که حاوی تومور است به همراه حاشیه‌ای از بافت سالم ریه
* برداشتن ناکامل (Segmental Resection): برداشتن قسمت بزرگتری از ریه، اما نه تمام یک لوب از ریه
* لوبکتومی (Lobectomy): برداشتن یک لوب کامل از یک ریه (ریه سمت راست سه لوب و ریه سمت چپ دو لوب دارد.)
* پنومونکتومی (Pneumonectomy): برداشتن یک ریه‌

اگر شما تحت عمل جراحی قرار بگیرید، ممکن است جراح شما غدد لنفاوی قفسه‌ی سینه‌ی شما را هم بردارد تا آنها را برای مشاهده‌ی علائم سرطان بررسی کند.

جراحی سرطان ریه دارای خطراتی هم‌چون خون‌ریزی و عفونت می‌باشد. پس از جراحی ریه انتظار تنگی‌نفس را داشته باشید. اگر بخشی از ریه‌ی شما برداشته شده است، بافت باقی‌مانده ریه در طول زمان گسترش پیدا خواهد کرد و نفس کشیدن آسان‌تر خواهد شد. ممکن است پزشک یک درمان‌گر تنفسی را به شما پیشنهاد کند که از طریق تمرین‌های تنفسی به بهبود شما کمک خواهد کرد.
 

شیمی درمانی

در شیمی درمانی، با استفاده از دارو سلول‌های سرطانی کشته می‌شوند. داروهای شیمی درمانی یک بار یا بیشتر و از طریق یک رگ بازو (تزریق وریدی) و یا به صورت خوراکی به شما داده می‌شود. معمولا ترکیبی از داروها در یک سِیر درمانی برای چند هفته یا چند ماه تجویز می‌شود و فواصلی برای عدم مصرف در این دوره در نظر گرفته می‌شود تا بدن شما بهبود پیدا کند.

شیمی درمانی اغلب بعد از جراحی صورت می‌گیرد تا هر نوع سلول سرطانی که ممکن است در ریه باقی مانده باشد را از بین ببرد. این روش هم‌چنین قبل از جراحی هم انجام می‌شود تا بافت سرطانی را کوچک‌تر کرده و برداشتن آن را آسان کند. در بعضی نمونه‌ها می‌توان از شیمی درمانی برای تسکین درد و علائم سرطان‌های پیشرفته استفاده نمود.
 

پرتو درمانی

پرتو درمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی منابعی هم‌چون اشعه X و پروتون استفاده می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. پرتو درمانی می‌تواند از خارج بدن شما (تابش پرتو خارجی) به ریه‌ی سرطانی تابانده شود و یا اینکه داخل سوزن، دانه، یا کاتر گذاشته شود و درون بدن و نزدیک قسمت سرطانی (براکی تراپی) قرار گیرد.

می‌توان از پرتو درمانی بعد از جراحی استفاده کرد تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را از میان برد. هم‌چنین می‌توان از این روش برای درمان اولیه‌ی سرطان‌هایی که از طریق جراحی قابل حذف نیستند، استفاده کرد. می‌توان از پرتو درمانی برای تسکین درد و علائم دیگر برای افرادی که دارای سرطان‌های پیشرفته‌ی ریه هستند، استفاده کرد.

در مورد افرادی که سرطان ریه‌ی بسیار جزئی دارند، یک گزینه‌ی درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن می‌باشد. این نوع پرتو درمانی از تابش پرتوهای بسیار از زوایای متفاوت بر سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن، به طور معمول در یک یا چند مرحله‌ی درمان تکمیل می‌شود. در نمونه‌های خاص، می‌توان از این روش به جای جراحی تومورهای سرطانی کوچک استفاده نمود.

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان ریه و راه های پیشگیری و درمان آن

دارو درمانی هدف‌دار

درمان‌های هدف‌دار، درمان‌های جدیدتر سرطان هستند که از طریق هدف قرار دادن ناهنجاری‌های خاص در سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. داروهای درمان هدفمند اغلب در ترکیب با داروهای شیمی درمانی استفاده می‌شوند.
 
گزینه‌های درمان هدفمند برای درمان سرطان ریه عبارتند از:
* آفاتینیب (گیلوتریف)
* بواسیزامب (آواستین)
* سریتینیب (زیکادیا)
* کریزوتینیب (زالکوری)
* ارلوتینیب (تارسوا)
* نیولوماب (اپدیوو)
* راموسیروماب (سیرامزا)

بعضی از درمان‌های هدفمند تنها روی بیمارانی اثر دارد که سلول‌های سرطانی آنها جهش‌های ژنتیکی خاصی داشته باشد. سلول‌های سرطانی شما در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا این داروها می‌تواند به شما کمک کند یا نه.
 

کارآزمایی بالینی

کارآزمایی بالینی مطالعه‌ی تجربی درمان‌های سرطان ریه می‌باشد. چنان‌‌چه درمان‌های سرطان ریه بی‌اثر باشند و یا گزینه‌های درمان شما محدود باشد می‌توانید در یک کارآزمایی بالینی ثبت‌نام کنید.

ممکن است مطالعات درمانی در یک کارآزمایی بالینی جزو جدیدترین نوآوری‌ها باشد، اما معالجه‌ی قطعی سرطان را تضمین نمی‌کند. گزینه‌های درمان خود را با دقت بسیار و با کمک پزشک‌تان بررسی کنید.

مشارکت شما در یک کارآزمایی بالینی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شناخت بهتری برای چگونگی درمان سرطان ریه در آینده پیدا کنند.
 

مراقبت تسکینی

افراد مبتلا به سرطان ریه اغلب علائم و نشانه‌های سرطان و هم‌چنین عوارض جانبی درمان را تجربه می‌کنند. مراقبت‌ حمایتی که با نام مراقبت‌ تسکینی نیز شناخته می‌شود، یکی از حوزه‌ی تخصص پزشکی است که شامل کار با یک پزشک برای حداقل کردن علائم و نشانه‌های سرطان می‌باشد. ممکن است پزشک شما توصیه کند به محض تشخیص سرطان با یک تیم مراقبت تسکینی ملاقات کنید تا اطمینان حاصل کنید که در طول درمان سرطان و پس از آن راحت هستید.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به سرطان ریه‌ی سلول غیر-کوچک پیشرفته که به محض تشخیص سرطان شروع به دریافت مراقبت‌های تسکینی کردند بیشتر از کسانی که به درمان‌هایی هم‌چون شیمی درمانی و پرتو درمانی ادامه می‌دادند عمر کردند. گزارش شد افرادی که مراقبت‌های تسکینی دریافت می‌کردند، روحیه و کیفیت زندگی بهتری داشتند. این افراد به طور متوسط سه ماه بیشتر از افرادی که مراقبت‌های استاندارد دریافت می‌کردند زنده ماندند.

ممکن است نگران شوید که دریافت مراقبت‌های تسکینی به این معنا است که نمی‌توانید تحت درمان‌های تهاجمی برای سرطان قرار بگیرید. اما به جای جایگزین کردن تغذیه درمانی، مراقبت‌های تسکینی مکمل درمان سرطان شما است و احتمال تکمیل روند درمان شما را بیشتر می‌کند.
 

سخن آخر:

افراد سیگاری بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند. اگرچه، سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نیز بروز پیدا می‌کند. خطر ابتلا به سرطان ریه با مدت استعمال سیگار و میزان آن ارتباط مستقیمی دارد و هر چه فرد سیگار بیشتری را برای مدت زمان بیشتری استعمال کرده باشد، خطر ابتلا به سرطان ریه در او بیشتر می‌شود. با این حال، حتی اگر فرد سال‌ها سیگاری بوده باشد، ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به نحوِ چشمگیری کاهش دهد.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت چطور
سایت خیریه رضوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.