چرا فست ‌فود مغضوب است؟

خیلی از کارشناسان بهداشت و سلامت در سراسر دنیا به مقابله با فست فود برخاسته اند. دعاوی حقوقی زیادی صورت می گیرد که یک طرف آن صاحبان صنایع فست فود قرار دارند. اما چرا فست فود این قدر مغضوب است؟ این سئوال، جواب های زیادی می تواند داشته باشد. برای حفظ و نگهداری درازمدت غذاهای حاضری و خوش طعم کردن آن ها، از افزودنی های متعددی استفاده می شود. این افزودنی ها به همراه دیگر فرآیندهایی که روی غذا انجام می شود، موجب از دست رفتن بخش زیادی از
چهارشنبه، 25 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا فست ‌فود مغضوب است؟
چرا فست ‌فود مغضوب است؟
چرا فست ‌فود مغضوب است؟

نويسنده: دکتر رضا کیا سالاری




خیلی از کارشناسان بهداشت و سلامت در سراسر دنیا به مقابله با فست فود برخاسته اند. دعاوی حقوقی زیادی صورت می گیرد که یک طرف آن صاحبان صنایع فست فود قرار دارند. اما چرا فست فود این قدر مغضوب است؟ این سئوال، جواب های زیادی می تواند داشته باشد. برای حفظ و نگهداری درازمدت غذاهای حاضری و خوش طعم کردن آن ها، از افزودنی های متعددی استفاده می شود. این افزودنی ها به همراه دیگر فرآیندهایی که روی غذا انجام می شود، موجب از دست رفتن بخش زیادی از ارزش غذایی فست فود می شود. از طرف دیگر، کارشناسان معتقدند که گسترش فست فود یعنی گسترش چاقی. چاقی هم یعنی بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان روده، سرطان معده، سرطان سینه، آرتروز، فشارخون بالا، نازایی و .... چندی پیش محققان آمریکایی هشدار دادند که سکونت در نزدیکی رستوران های فست فود برابر است با کوتاهی عمر. این محققان که پژوهش خود را در شهر شیکاگو متمرکز کرده بودند، پس از انجام یک سری مطالعات روی شیوه تغذیه مردم این شهر دریافتند شهروندانی که در نزدیکی رستوران های فست فود زندگی می کنند و کمتر به خواروبارفروشی ها و سوپرمارکت های حاوی مواد غذایی متنوع دسترسی دارند، عمرشان کوتاهتر می شود و اغلب دچار مرگ زودهنگام می شوند. این گزارش نشان داد که این شهروندان بیشتر در اثر ابتلا به بیماری هایی چون دیابت، سرطان و بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. افرادی که در نزدیکی این قبیل رستوران ها زندگی می کنند، بیشتر از دیگران با مشکل چاقی، اضافه وزن و افزایش فشارخون مواجه هستند. به عبارت دیگر، هرچه تنوع غذایی افراد یک جامعه کمتر شود، دسترسی به مواد غذایی گوناگون مورد نیاز بدن هم کمتر می شود و احتمال ابتلا به بیماری های مزمن و نیز مرگ و میر زودرس در میان مردم آن جامعه به دلیل داشتن رژیم غذایی نامطلوب، افزایش پیدا می کند.

چرا فست ‌فود مغضوب است؟

کارشناسان حوزه سلامت البته دلایل متعدد دیگری نیز برای وحشت از فست فود دارند:
1) بیشتر غذاهای حاضر در منوی این رستوران ها از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتی است. به عبارت دیگر، اکثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، او را چاق می کند و شانس ابتلا به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می دهد.
2) بیشتر غذاهایی که در این رستوران ها عرضه می شوند، به شکل سرخ شده است و بدتر از آن، اینکه برای سرخ کردن این غذاها از روغن نباتی جامد استفاده می کنند. درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن ها بالاست. کارشناسان به اسیدهای چرب ترانس می گویند چربی قاتل (Killer Fat). این چربی، همان چربی است که در دیواره سرخرگ ها رسوب کرده و آنها را مسدود می کند.
3) وعده های غذایی فست فود از نظر اندازه یا به اصطلاح سایز، می تواند بسیار بزرگ تر از یک وعده غذای خانگی باشد. به علاوه، انرژی موجود در آن بسیار بیشتر از یک وعده غذای خانگی در همان حجم است.
4) نوع تبلیغات و بازاریابی آنها فریبنده است و کودکان را دچار عادات غذایی ناسالم می کند. استفاده زیاد از طعم دهنده ها روغن های اشباع، مواد قندی و نمک، طعم خوشمزه ای به این نوع غذاها می دهد و ذائقه بچه ها و حتی بزرگسالان را گمراه می کند و آنها را به سوی مصرف هرچه بیشتر سوق می دهد.
5) بسته بندی های فست فود متعدد است و می تواند از حیث بازیافت برای محیط زیست زیان آور باشد.
6) گسترش فست فود فراگیری و تنوع غذاهای بومی را کم می کند. به عبارت دیگر، باعث می شود آدم ها، غذاهای سنتی خودشان را فراموش کنند. غذاهای سنتی بخشی از فرهنگ یک ملت است.
7) مصرف گسترده فست فود سبب می شود میزها و سفره های غذا در خانواده ها به فراموشی سپرده شود و فرصت دور هم جمع شدن از خانواده ها گرفته شود.
8) بسیاری از رستوران های فست فود به شکل زنجیره ای اداره می شوند. این امر می تواند فرصت اشتغال را از کاسبان و فروشندگان خرده پا بگیرد.
9) در بسیاری از رستوران های فست فود با توجه به ازدحام مشتری و تعدد سفارش ها، نظافت به شکل تمام و کمال رعایت نمی شود. بررسی 1000 شعبه از 10 تا از بهترین رستوران های زنجیره ای فست فود در 38 ایالت آمریکا نشان داد که تنها تعداد کمی از آنها نظافت را در حد مطلوب رعایت می کرده اند. در بیش از 60 درصد این رستوران ها، کارکنان پیش از آغاز به کار دست های خود را نشسته بودند و از دست کش استفاده نمی کردند.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.