دستور تهیه چند مدل نان قندی

نانها در ایران در انواع مختلفی درست می شوند. در میان این همه تنوع نان، نان قندی ( نان قدیمی از زمان مادر بزرگها) یک نان تقریبا نازک و شیرین است که برای وعده غذایی صبحانه همراه با کره و پنیر و مربا و عسل و ... خیلی می چسبد. این نان دستور تهیه خیلی راحتی دارد، در ادامه طرز تهیه چهار نوع نان قندی بیان می شود.
جمعه، 1 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه چند مدل نان قندی

نان قندی خانگی


مواد لازم 
آرد ۴۰۰ گرم
آب ۸۰ میلی لیتر
سبوس گندم ۲۵ گرم
نمک میوه ۵ گرم
شکر ۱۵۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد برای رومال
روغن مایع ۱۰۰ گرم
کنجد برای رومال به میزان لازم

دستور تهیه چند مدل نان قندی

طرز تهیه 
در ظرف مناسبی شکرسبوس گندم، روغن مایع، آب و نمک میوه را بریزید و با مفتول سیمی هم بزنید تا مخلوط شوند. آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر نرم و لطیفی حاصل شود.

خمیر را به ۲ تا ۳ قسمت مساوی تقسیم کرده و هرقسمت را به شکل گرد یا مستطیل با کمک وردنه به ضخامت تقریبی ۲ تا ۳ میلی متر باز کنید و در سینی چرب شده بگذارید.

روی خمیر را با چنگال سوراخ سوراخ کنید. تخم مرغ را در ظرفی ریخته و با چنگال بزنید تا از لختگی درباید. سپس با قلم موی آشپزی روی نان بمالید.

روی نان کنجد بپاشید و آن را در فر از قبل گرم شده با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت تقریبی ۳۰ دقیقه بپزید تا رویه آن طلایی شود.

این خمیر نیاز به استراحت و ورز دادن ندارد.

نکته
نمک میوه برای بهتر شدن کیفیت نان است و نوعی بهبود دهنده به حساب می آید. در صورتی که به نمک میوه دسترسی ندارید آن را حذف کنید.


نان قندی اراک


مواد لازم 
شکر ۵۰ گرم
روغن مایع ۹۰ گرم
اب ۸۵ میلی لیتر
ارد ۴۰۰ گرم
نمک میوه ۲/۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ برای رو مال

طرز تهیه 
شکر، روغن، آب رو مخلوط می‌کنیم وبا همزن دستی می‌زنیم نمک میوه رو اضافه می‌کنیم ودر اخر ارد رو اضافه می‌کنیم تا به شکل خمیر یک دستی در بیاد.

این خمیر نیاز به استراحت نداره و سریع درست میشه.

و بعد خمیررو پهن می‌کنیم و با چنگال یا هر چیز دیگه سوراخ ایجاد کنید تا پف نکنه بعد روشو زرده تخم مرغ بزنید. من خمیرو کلفت گذاشتم هر چی نازک تر بهتر مدتی نونتون رو تو فر می‌زارید که طلایی بشه. درفرازق بل گرم شده ۲۰۰درجه، طبقه بالا به مدت ۲۰_۱۵ دقیقه قراردهید. 1


نان قندی


مواد لازم
ماست  نصف لیوان
شکر  نصف لیوان
روغن مایع  نصف لیوان
ارد سفید  1 و نیم لیوان
وانیل  مقدار کافی
نمک  1/4 قاشق چایخوری
بکینگ پودر  2 قاشق چاخوری
پودر هل  1/2 قاشق چایخوری
زرده تخم مرغ  1 عدد
زعفران دمکرده  1 قاشق غذاخوری
کنجد  مقدار کافی

دستور تهیه چند مدل نان قندی

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول تهیه نان قندی:
این نان به روشهای مختلفی درست می شود و در اینجا یک روش ان را می نویسم. برای این منظور ابتدا و برای شروع تهیه نان قندی، نصف لیوان ماست و نصف لیوان شکر را داخل یک ظرف می ریزیم و انها را با قاشق و یا همزن دستی خوب مخلوط می کنیم تا شکر کاملا در ماست حل شود. سپس نصف لیوان روغن مایع را اضافه می کنیم و مواد را مجددا هم می زنیم.

مرحله دوم تهیه نان قندی:
سپس در ادامه مقدار کمی وانیل و1/2 قاشق چایخوری پودر هل را به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و یک و نیم لیوان ارد و 2 قاشق چایخوری بکینگ پودر و 1/4 قاشق چایخوری نمک را داخل یک ظرف مخلوط کرده و انها را 3 بار الک کرده وبه مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و با قاشق و یا لیسک هم می زنیم تا مواد ما یکدست شود و ارد کاملا با مواد قاطی شود و خمیر یکدست و نرمی حاصل شود.ضمنا این خمیر کمی چسینده است و برای پهن کردن ان باید دستتان را با روغن و ارد آغشته کنید( اگر خمیر خیلی شل بود می توان مقدار بیشتری ارد استفاده کردو اینکه خمیر این نان را نباید ورز داد وگرنه نان خیلی خشک و سفت می شود).اکنون خمیر نان قندی ما آماده است.
 
مرحله سوم تهیه نان قندی:
سپس خمیر آماده شده در مرحله قبل را در کف یک سینی فر چرب شده با روغن مایع و یا دارای کاغذ روغنی به شکل دلخواه و به ضخامت 3 الی 4 میلیمتر پهن و باز می کنیم و حتما خمیر نان قندی باید داخل قالب و یا سینی فر باز شود. برای زیباتر شدن روی خمیر را با چنگال و ...طرح می اندازیم و سوراخ سوراخ می کنیم .
 
مرحله چهارم تهیه نان قندی:
سپس رومال نان را درست می کنیم و برای این منظور 1 عدد زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف می شکنیم و ان را با چنگال هم می زینم تا باز شود و از لختگی بیرون اید و 1 قاشق غذاخوری زعفران دمکرده به ان اصافه می کنیم. سپس با قلمو از مواد رومال روی خمیر نان پهن کرده می زنیم و روی نان را کنجد می ریزیم.

مرحله پنجم تهیه نان قندی:
سپس سینی حاوی نان را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 200 درجه سانتی گراد برای مدت 15 دقیقه الی 20 دقیقه قرار می دهیم تا بپزد  و 2 دقیقه گریل فر را نیز روشن می کنیم. سپس وقتی نان پخت، سینی نان را از فر بیرون می اوریم و منتظر می شویم تا نان خنک شود. سپس وقتی نان خنک شد، نان را از روی کاغذ روغنی برداشته و ان را در ظرف مناسب می گذاریم و برای صبحانه همراه با چای و یا قهوه و کره و پنیر و مربا و ...و یا خالی بعنوان میان وعده میل می کنیم.نوش جان 2


نان قندی مخصوص ساوه


موادلازم
تخم مرغ یک پیمانه ۵ عدد تقریبا درشت
شکر یک پیمانه ۲۰۰ گرم (کمترم بریزید مهم نیست چون با پودر قند سرو میشه)
ماست یک پیمانه ۲۶۰ گرم
روغن جامد یک پیمانه من کره ریختم که شد ۲۱۰ گرم
آرد ۸۵۰ گرم (۵ پیمانه و نیم)
وانیل کمی
بیکینگ پودر ۲/۱ قاشق چ
خمیر مایه ۲/۱ قاشق چ

دستور تهیه چند مدل نان قندی

طرز تهیه
تخم مرغ و شکر و ماست را با هم زده تا شکر آب شده و مخلوط کرم رنگ گردد، روغن را داغ کرده و ولرم شده ی آن را به این مخلوط اضافه می کنیم. خمیر مایه عمل آمده را اضافه کرده و سپس بیکینگ پودر و وانیل را اضافه می کنیم،حال آرد را اضافه کرده و هم می زنیم تا خمیر لطیفی بدست آید، به خمیر نیم ساعت یا کمی بیشتر استراحت می دهیم و سپس به شکل قطاب مواد داخلش ریخته و می پیچیم و توی روغن داغ سرخ میکنیم و یا به شکل ماه قالب میزنین و می سرخین. (می تونین توی مواد میانی تون یکم جوز هندی هم رنده کنید) بعد شیرینی ها رو توی پودر قند میغلطونیم و نوش جان می کنیم.

نکته
خمیرش بسیار لطیف و روغنیه سعی کنید برای باز کردنش و کلا ورز دادنش از آرد زیادی استفاده نکنید چون دیگه سفت میشه و تردی و پفی اصلی شیرینی رو نخواهد داشت. 3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.mamifood.org
3.www.kavala.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.