طرز پخت سه مدل نان مغزدار

نان مغزدار یکی از انواع نان های سالم و بسیار خوشمزه بین المللی است که با مواد متنوعی پخته می شود. در ادامه با سه نوع نان مغزدار آشنا می شوید.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت سه مدل نان مغزدار

نان مغزدار


مواد لازم نان مغزدار
آرد سفیدحدود   ۲٫۵ پیمانه
شیر ولرم  ½ پیمانه
روغن مایع  یک سوم پیمانه
تخم مرغ  ۱ عدد
شکر  ۵ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری  ۱ قاشق غذاخوری
وانیل  ۱ پنس
نمک  ¼ قاشق چایخوری
خرما  ۱۵ عدد
مغز گردو  ۴ قاشق غذاخوری

طرز پخت سه مدل نان مغزدار

دستور تهیه نان مغزدار
مرحله اول
برای تهیه نان مغزدار ابتدا برای عمل آوردن خمیر مایه، شیر ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و پودر خمیر مایه فوری داخل یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم و درب ظرف را می گذاریم، سپس به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا عمل بیاید و پف کند.

مرحله دوم
حالا تخم مرغ را به همراه وانیل و باقیمانده شکر داخل یک ظرف مناسب به خوبی هم می زنیم تا کرمی رنگ و کشدار شود، سپس روغن مایع و نمک را اضافه می کنیم و پس از کمی هم زدن خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم.

مرحله سوم
آرد را دو مرتبه الک می کنیم سپس کم کم به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. خمیر باید مقدار خیلی کمی چسبندگی داشته باشد به همین خاطر مراقب باشید بیش از حد آرد اضافه نکنید، چون خمیر خشک می شود.

مرحله چهارم
حالا یک ظرف گود را با روغن چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم. روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و یک پارچه هم روی ظرف می اندازیم و در دمای آشپزخانه قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

مرحله پنجم
پس از یک ساعت خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی خمیر گرفته شود، حالا خمیر را به ۷ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را به صورت دایره ای با وردنه باز می کنیم.

مرحله ششم
حالا وسط هر خمیر مقدار خرمای بدون هسته و مغز گردو قرار می دهیم و لبه های آنرا مانند پیراشکی گوشت روی هم بر می گردانیم و با چنگال به هم می چسبانیم. در ادامه یک قالب مناسب را چرب می کنیم و خمیرها را کنار هم داخل قالب می چینیم.

مرحله هفتم
حالا با چاقو می تواندی طرح دلخواه خود را روی خمیر بیندازید یا اینکه به صورت ساده آنرا را رومال کنید. برای رومال کردن خمیر ۱ قاشق غذاخوری شیر را با یک زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و روی خمیر می مالیم.

مرحله هشتم
پس از اینکه خمیر را رومال کردیم فر را با ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود و روی خمیر را هم به مدت ۱۵ دقیقه با یک پارچه تمیز می پوشانیم تا کمی استارحت کند. پس از ۱۵ دقیقه نان را در فر قرار می دهیم.

مرحله نهم
حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان برای پخت نان نیاز است. پس از اینکه نان پخت اجازه می دهیم کمی خنک شود، سپس از قالب خارج می کنیم. برای درخشان تر شدن نان مغز دار می توانیم با قلمو کمی شربت بار سرد یا عسل روی آن بمالیم. 1


ایشلی کوکه (نان سنتی تبریز)


مواد لازم خمیر (برای 6 نفر)
آرد: شش پیمانه
شکر: 50 گرم
تخم مرغ: سه عدد
ماست: نصف پیمانه
شیر ولرم: نصف پیمانه
روغن مایع: نصف پیمانه
آب ولرم: یک چهارم پیمانه
مایه خمیر: یک قاشق سوپخوری
پودر زنجبیل: یک قاشق سوپخوری
نمک: یک قاشق چایخوری

طرز پخت سه مدل نان مغزدار

مواد لازم داخل خمیر
آرد: یک پیمانه
پودر زنجبیل: یک قاشق سوپخوری
زردچوبه: یک قاشق سوپخوری
زعفران: به میزان لازم
مواد لازم برای رومال نان
زرده تخم مرغ: یک عدد
شکر: یک قاشق چایخوری
ماست: یک قاشق چایخوری
کنجد: به میزان لازم

طرز تهیه رومال نان
پیش از آن که دوباره نان ها را تحت حرارت از بالای فر قرار دهید، باید مواد رومال را اضافه کنید تا در اثر حرارت، نان کاملا خوشرنگ و طلایی شود. برای این منظور زرده تخم مرغ، شکر، ماست و کنجد را مخلوط کرده و خوب بزنید. با قلم مو این رومال را روی نان ها بمالید و بعد برای پنج دقیقه از شعله بالای فر به نان ها حرارت بدهید تا طلایی و خوشرنگ شوند.

طرز تهیه مواد میانی ایشلی کوکه
آرد را تفت دهید تا بوی خامی آن برطرف شود.

زردچوبه را اضافه کنید. تفت بدهید و بعد زنجبیل را اضافه کنید.

کره را اضافه کرده و بعد زعفران را هم به مجموعه اضافه کنید.

اگر دوست دارید طعم نان شیرین باشد، در همین مرحله می توانید کمی پودر قند یا شکر اضافه کنید.

نکته
می توانید زردچوبه را حذف کرده و فقط زعفران اضافه کنید.

این نان را در وعده صبحانه با پنیر لیقوان می خورند. 2


نان  مغزدار


مواد لازم برای نان های مغزدار
شیر ولرم  سه چهارم پیمانه
 آب ولرم یک چهارم پیمانه 
 شکر یک قاشق چایخوری
 تخم مرغ  یک عدد
کره ذوب شده  سه قاشق غذاخوری
نمکیک هشتم  قاشق چایخوری
خمیر مایه  دو قاشق مرباخوری
آرد  تقریبا چهار پیمانه
کره ذوب شده  دو قاشق اضافی برای مالیدن روی خمیر

طرز پخت سه مدل نان مغزدار

طرز تهیه نان های مغزدار
ابتدا شکر و آب ولرم را مخلوط و بعد خمیر مابه را مخلوط کنید و بگذارید کنار تا عمل بیاید کره و شیر و تخم مرغ و نمک را مخلوط و خمیر مایه عمل آمده را اضافه و بعد سه پیمانه از آرد را اضافه و مخلوط کرده ورز بدهید اگر چسبنده بود آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید خمیر را در جای گرم یک ساعت استراحت بدهید تا اینکه حجم آن دو برابر شود.
 
برای مواد میانی چهار پنج عدد سیب را به صورت ورقه های نازک بریده با  سی گرم کره ذوب شده تفت بدهید تا نرم شود و آب آن کشیده شود بعد به دلخواه کمی شکر اضافه کرده و کمی گردوی خرد شده و دو قاشق مرباخوری دارچین افزوده و می گذاریم کاملا نرم شود بعد می گذاریم خنک شود و داخل خمیر استفاده می کنیم.

بعد اینکه حجم خمیر دو برابر شد خمیر را روی سطح آرد پاشی شده دوباره ورز بدهید سپس بدلخواه شکل داده با برس از کره آب شده روی خمیر بمالید و از مواد میانی داخل آن بگذارید و ببندید و در سینی فر آرد پاشی شده با فاصله چیده و دوباره نیم ساعت استراحت داده بعد با مخلوط زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده و یک قاشق چایخوری روغن مایع رومال کنید در فر دویست درجه که از نیم ساعت قبل گرم شده به مدت تقریبی بیست دقیقه پخته برای سرخ شدن روی نان ها چند دقیقه گریل را روشن کنید.

من با وردنه خمیر را نازک باز کردم قالب زدم روی آن کره مالیدم از مواد میانی داخل آن گذاشتم و یک ورقه خمیر دیگر روی آن گذاشتم لبه ها را به هم چسباندم و رومال کردم فقط موقع شکل دادن سطح کار را آرد پاشی کردم.
 
یک ظرف کوچک آب کف فر برای بخار کردن یادتان نرود موقع گرم کردن فر بگذارید تا خوب بخار کند. 3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.bartarinha.ir
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.