با علائم افسردگی در مردان آشنا شوید؟

افسردگی یک اختلال روانی است که احساسات، تفکر و انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری هم مردان و هم زنان را در هر سن و موقعیتی گرفتار می کند. اما علائم افسردگی در مردان متفاوت‌تر از علائم افسردگی در زنان است. بنابراین داشتن اطلاعاتی در مورد این علائم می‌تواند کمک به سزایی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.
يکشنبه، 3 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
با علائم افسردگی در مردان آشنا شوید؟

علائم افسردگی در مردان


۱. روحیه‌ی خوب و با انگیزه‌ی شما به‌ شدت اُفت می‌کند
اُفت روحیه‌ی خوب و با انگیزه، یکی از شایع‌ترین علائم افسردگی در مردان است.

تا به حال در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید: صبح روزی که قرار است در محل کارتان یک پروژه‌ی مهم ارائه دهید، ناگهان ماشین‌تان پنچر می‌شود!

این از همان روزهای بدی است که برای همه پیش می‌آید و طبیعی است که در چنین مواقعی، ناراحت و افسرده شوید.

اما دکتر گریدن می‌گوید که اگر افسردگی بالینی داشته باشید، ناراحتی و غم شما بسیار متفاوت خواهد بود.

اول اینکه غم و اندوه شما شدیدتر می‌شود، چون با سایر علائم ناتوان‌کننده همراه است یا می‌تواند باعث بروز آنها شود؛ علائمی از قبیل تحریک‌ پذیری، خستگی، ازدست دادن اشتها و حتی درد جسمی.

علاوه بر این، احساس افسردگی و غمگینی شما بیشتر از یک روز طول می‌کشد. در حالت عادی وقتی یک شب با همسرتان مشاجره کنید، احتمالا در بقیه‌ی شب احساس غم و اندوه خواهید کرد اما وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، حال‌تان بهتر است و کمتر ناراحت خواهید بود. درنهایت با همسرتان صحبت می‌کنید و پس از حل کردن مشکل احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

اما وقتی افسرده هستید، به‌خاطر روحیه‌ی منفی‌تان ممکن است تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها احساس بسیار بدی داشته باشید و این مسئله می‌تواند در همه‌ی کارها و برنامه‌هایتان اختلال ایجاد کند.

به‌‌گفته‌ی دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، افسردگی نمی‌تواند یک‌شبه رفع شود، چون این وضعیت روی بسیاری از نواحی پیچیده‌ی مغزتان ازجمله آمیگدال، تالاموس و هیپوکامپ تأثیر می‌گذارد. این بخش‌های مهم مغز به‌وسیله‌ی کنترل احساسات، عواطف و حافظه یک نقش توأم (ترکیبی) در باثبات نگه‌داشتن روحیه‌ی شما ایفا می‌کنند.

۲. به‌طور ناگهانی خشمگین می‌شوید
خشم ناگهانی، یکی دیگر از شایع‌ترین علائم افسردگی در مردان است. دکتر گریدن می‌گوید افسردگی اغلب از طریق یک «کُد یا قانون مردانه» که آسیب‌ پذیری را ننگ و عار می‌داند، ظاهر می‌شود.

بسیاری از مردان به‌علت این نوع تفکر، علائم افسردگی را به‌عنوان نشانه‌های ضعف درنظر می‌گیرند و به آنها توجهی نمی‌کنند.

بنابراین شما با عصبانیت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهید: وسایل را پرتاب می‌کنید، فریاد می‌زنید، سعی می‌کنید از نظر جسمی و احساسی به دیگران صدمه بزنید. شما از تمام این رفتارها به‌عنوان ابزارهایی برای مقابله با حس منفی‌تان استفاده می‌کنید.

اما این نوع خشم شدید و ناگهانی، حالت عصبانیت معمول شما نیست. در حالت عادی هنگامی که از کوره درمی‌روید، معمولا می‌توانید تشخیص دهید که چه چیزی باعث خشم‌تان شده است، اما هنگامی که افسرده هستید، ممکن است ناگهان خشم‌تان فوران کند و معمولا نمی‌توانید هیچ دلیلی برای توجیه این حالت‌تان پیدا کنید؛ شما فقط می‌دانید که عصبانی هستید.

دکتر گریدن می‌گوید: «اگر هیچ دلیل منطقی برای برانگیخته شدن شما وجود ندارد – مثلا هنگام شام در حال گفت‌وگو با خانواده‌تان هستید اما ناگهان از کوره درمی‌روید، ظرف‌ها را پرتاب می‌کنید و دشنام می‌دهید – باید بدانید که این فقط یک واکنش احساسی نسبت به یک موقعیت یا مسئله نیست بلکه در مشکل درونی شما ریشه دارد.»

بسیاری از مردان احساس می‌کنند که اگر بپذیرند افسرده هستند، ابهت و مردانگی‌شان را از دست می‌دهند، اما دکتر گریدن می‌گوید: «قدرت واقعی آن است که بتوانید بگویید حالم خوب نیست و به کمک نیاز دارم.» 1

با علائم افسردگی در مردان آشنا شوید؟
 
3. درد جسمانی
گاهی اختلال افسردگی به شکل دردهای جسمانی مانند کمردرد، احساس درد در پشت، سردردهای مکرر، اختلال در رابطه جنسی، اختلالات گوارشی، مشکلات خواب، درد قفسه سینه و تپش قلب خود را نشان می‌دهد. در صورت تکرار این علائم بهتر است از راهنمایی‌های یک متخصص استفاد کنید.
 
4. اقدامات بی پروا
افسردگی در برخی مردان به شکل رفتارهای خطرناک مانند انجام ورزش‌های خطرناک، رانندگی بی پروا، درگیر شدن در روابط جنسی پرخطر، مصرف بیش از حد دارو، الکل، مواد مخدر یا سیگار به نمایش در می آید. در صورت بروز هر یک از این علائم باید فرد مورد نظر به یک روانشناس یا متخصص مراجعه کند.
 
5. احساس خستگی شدید
یکی از رایج ترین نشانه های افسردگی در مردان اختلالات خواب است. اختلالات خواب شامل مشکل در به خواب رفتن، از خواب پریدن در نیمه‌های شب و بیدار شدن در صبح خیلی زود پیش از به صدا در آمدن زنگ ساعت است.

وقتی نمی توانید بخوابید، افکار بد و مخربی به ذهنتان می‌آید. همین افکار هم باعث بیدار نگه داشتن مغز می‌شود.

از این رو ممکن است در طول روز احساس خستگی بیش از حدی داشته باشید.
 
6. کاهش میل جنسی
یکی از اولین نشانه های افسردگی در مردان کاهش میل جنسی است. مطالعات نشان داده که حدود ۷۵ درصد از بیماران افسرده میل جنسی کمی دارند.

افسردگی در صورت آسیب به بخش لیمبیک مغز می‌تواند خواب، اشتها، انرژی و میل جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
 
7. دوری گزیدن از مردم
بروز علائم افسدگی در مردان باعث می‌شود که نگاه منفی نسبت به خود، جهان و آینده داشته باشند.

به این ترتیب فرد برای هیچ چیزی اشتیاقی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل است که ترجیح می‌دهد بخش‌های مثبت زندگی خود مانند ارتباط با اطرافیان را حذف کند.

واکنش بسیاری از مردان این گونه است که به دور خود دیواری می کشند و به جای گوش دادن به نگرانی اطرافیانشان، آن‌ها را از خود می‌رانند یا آن‌ها را به خاطر مشکلات خودشان سرزنش می‌کنند. 2
 
8. تمرکز بر روی مسائل کوچک و ناتوانی در لذت بردن
طبق مطالعات، تمرکز بر مسائل کوچک و ناتوانی در داشتن سرگرمی، نشانه های افسردگی در مردان است.

مردانی که مبتلا به افسردگی هستند تمایل دارند روی چیزهای کوچکی تمرکز کنند که ناچیز هستند.

این مسائل کوچک می توانند تا حد زیادی بر آن ها تاثیر بگذارند. 

با علائم افسردگی در مردان آشنا شوید؟
 
9. پرخوری
یکی از علائم و نشانه های افسردگی، پر خوری است. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است پرخوری کنند.

برخی افراد به اشتباه خود را با رژیم غذایی بی ارزش مانند فست فود و بستنی سیر می کنند.

دانشمندان توضیح می دهند خوردن مواد شیمیایی را در مغز مردان ترشح می کنند و می تواند به این باور موقتی اما غلط کمک کند.
 
10. تفکر و حرکات آهسته
تفکر و حرکات آهسته از نشانه های افسردگی در مردان شناخته می شوند. برخی مردانی که مبتلا به افسردگی هستند می توانند تفکر را به تاخیر بیندازند، به عنوان مثال، آن ها به سرعت آنچه را که می گویند فراموش می کنند و انجام می دهند.افراد افسرده کردن نمی توانند به همان سرعتی که عادت دارند راه بروند. اگر در گذشته، فعال بودند، دیگر قادر به ورزش کردن نیستند. 
 
11. درد شکم و کمر
مردانی که دچار افسردگی هستند، اغلب دچار درد معده و کمر می شوند. علت درد ناشی از استرس مزمن است.

در این مورد، لازم است رژیم غذایی سالم و با ورزش ترکیب شود که که به حفظ آرامش کمک می کند

مردان به ندرت رابطه افسردگی را با علائم اختلالات هاضمه (یبوست، اسهال)و درد مزمن (سردرد، درد کمر)تشخیص می دهند.
 
12. کم اشتهایی و تغییر در رژیم غذایی
لذت بردن از غذاها یکی از سرگرمی های اصلی مردان است. زمانی که اشتها را از دست می دهند قطعا اتفاقی در حال رخ دادن است و باعث می شود آن ها نگران شوند. کاهش یا افزایش ناگهانی وزن نمی شود نادیده گرفته شود. 
 
13. نا آرامی با دلایل عادی
نا آرامی با دلایل معمولی و یا مشکلاتی که می تواند به راحتی حل شود به این معنی است که آنها از استرس زیادی رنج می برند.

استرس و احساسات طولانی مدت خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

در این شرایط، یوگا بهترین راه برای مردانی است که می خواهند افسردگی را کنترل کنند. 

به گفته مرکز مراقبت بهداشتی، کلینیک مایو، مردان معمولا قبول نمی کنند که مبتلا به افسردگی هستند و همیشه به دنبال دلایلی برای فرار از درمان هستند.

بنابراین آن ها خشم خود را بر اقوام، دوستان و حتی غریبه ها اعمال می کنند. مردانی که دچار افسردگی شده، کلمات عامیانه برای رنجاندن همسر خود دارند.
 
14. خوابیدن زیاد یا کم 
مشکلات خواب مانند بی خوابی، بیدار شدن صبح زود یا خوابیدن بیش از حد، نشانه های رایج افسردگی هستند.

برخی افراد 12 ساعت در روز می خوابند و هنوز احساس خستگی می کنند و یا هر دو ساعت بیدار می شوند.

مانند خستگی، مشکلات خواب یکی از نشانه های اصلی افسردگی است که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است با آن روبرو شوند. 3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.darmankade.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.