آموزش پخت چند مدل نان اردک (اگردک)

اگردک نوعی شیرینی سنتی و محلی یارانی هست که در همدان، زنجان، قزوین و بعضی دیگر از شهرهای ایران تهیه میشه. اگردک رو برای خیرات و همچنین برای سفره افطار ماه رمضان هم تهیه می کنند. در ادامه همراه ما باشید با طرز تهیه چند مدل نان اردک.
دوشنبه، 4 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش پخت چند مدل نان اردک (اگردک)

نان اردک زنجان


مواد لازم برای تهیه خمیر نان اردک
 آرد ۱ کیلوگرم
 بیکینگ پودر ۱/۴ قاشق چای خوری
 زردچوبه ۱/۸ قاشق چای خوری
 تخم مرغ ۳ عدد
 خمیر مایه ۱ قاشق مربا خوری
کره ۲۰۰ گرم
شکر ۱ پیمانه
شیر ۲ پیمانه
روغن به مقدار لازم

آموزش پخت چند مدل نان اردک (اگردک)

طرز تهیه نان اردک زنجان
۱- ابتدا آرد را ۳مرتبه الک کرده و بعد با بیکینگ پودر مخلوط کرده و باز الک می کنیم و آن را با تخم‌مرغ، شیر، شکر، زردچوبه، روغن و مایه خمیر مخلوط می‌کنیم به طوری که مایه مثل خمیر نان سفت باشد و به دست نچسبد.

۲- روی مواد نایلون کشیده و به مدت یک ساعت کنار می‌گذاریم تا مایه خمیر عمل بیاید.

۳- سپس مقداری از خمیر را برداشته و گرد میکنیم و در روغن بسیار داغ سرخ می‌کنیم.

بهتر است به جای روغن جامد از کره استفاده شود.


نان اردک زنجان با خمیر بربری


مواد لازم برای تهیه اردک با خمیر بربری
چونه بربری ۱ عدد
تخم مرغ ۴ عدد
روغن مایع ۱ لیوان
نمک ۱ قاشق چای خوری
خمیرمایه ۱ قاشق غذاخوری
شیر ۵۰۰ گرم
آرد ۱ کیلوگرم

طرز تهیه نان اردک با خمیر بربری
اول از همه باید خمیرمایه رو با مقداری شیر مخلوط کنید و به یک ربع بمونه.

سپس تخم مرغ هارو در ظرفی ریخته و خوب هم میزنیم.

حالا باقی مانده شیر و نمک رو به تخم مرغ ها اضافه می کنیم. خمیرمایه آماده شده رو هم به مواد اضافه کرده و هم می زنیم.

چونه بربری رو به مواد اضافه کرده و کامل مخلوط می کنیم.

وقت اضافه کردن آرد می رسه. این مرحله حساسه پس نباید کل آرد رو به مخلوط اضافه کنیم. کم کم در حدی که آرد گلوله گلوله نشه اضافه می کنیم و با دست ورز می دیم. این مرحلرو تا حدی ادامه می دیم که خمیری نرم و یکدست داشته باشیم.

خمیر یکدست و نرمی که بدست اوردیم رو باید حدود یک ساعت استرحت بدیم. بعد مقداری از خمیر رو برمیدار گرد میکنیم و توی روغن داغ می پذیم. اگر خواستید میتونید خمیر را رو جدا کنید و با وردنه پهن کنید و در اون حالت استراحت بدین و بعد از حدود یک ربع همشونو بپذید.

راسی میتونید از خمیر شیرمال استفاده کنید و فقط مرحله آخر رو اجرا کنید چون این خمیر شیر داره و دیگه نیازی به اضافه کردن شیر نداریم پس در مواقع ضروری بهترین روش برای تهیه اردک خانگی همین روش میتونه باشه. 1


نان اَگردک قزوین


مواد لازم
آرد  ۵ پیمانه
شکر  ۱ پیمانه
شیر ولرم  ۱/۲ پیمانه
بیکینگ پودر  ۲ قاشق چای خوری
مایه خمیر  ۱ قاشق غذا خوری
نمک  ۱/۲ قاشق چای خوری
تخم مرغ  ۲ عدد
آب ولرم  ۱/۲ پیمانه
زعفران دم کرده  ۳ قاشق غذا خوری

آموزش پخت چند مدل نان اردک (اگردک)

طرز تهیه
زمان پخت ۳۰  دقیقه

۱ مایه خمیر را به همراه ۱ قاشق غذا خوری شکر درون آب ولرم می ریزیم و مخلوط می کنیم و ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم.

۲ تخم مرغ ها و زعفران و شکر را درون ظرفی با همزن دستی یا چنگال می زنیم تا یکدست شوند سپس مخلوط مایه خمیر و آب و شکر را اضافه می کنیم.

۳ آرد، بکینگ پودر و نمک را در ظرف نسبتا بزرگ الک می کنیم سپس وسط آن را گود کرده و مخلوط تخم مرغ و.. را به وسط آن اضافه می کنیم.

۴ ابتدا با قاشق مخلوط می کنین و سپس با دست ورز میدهیم شیر ولرم را در این مرحله قاشق قاشق اضافه می کنیم و خمیر را ورز می دهیم تا زمانی شیر را اضافه می کنیم که خمیر ترک ترک نشود.

۵ بعد از اضافه کردن شیر خمیر را ۵ دقیقه ورز میدهیم خمیر را نباید مانند چنگ زدن ورز بدید بلکه باید با کف دست حالت تا کردن ورز بدید.

۶ بعد از ورز دادن خمیر را داخل کاسه ای می گذاریم و روی کاسه سلفون می کشیم و ۱ ساعت استراحت می دهیم‌.

۷ سپس گلوله هایی از خمیر برداشته و با وردنه صاف می کنیم داخل تابه روغن ریخته و خمیر های پهن شده را درون روغن داغ سرخ می کنیم.

سایر نکات
حرارت هنگام سرخ کردن نباید خیلی زیاد باشه.

با این مقدار مواد تقریبا ۱۰ تا نان درست میشه. 2


اگردک سنتی


مواد لازم برای شیرینی سنتی اگردک
آرد سفید 750 گرم
شکر سفید 180 گرم 
تخم مرغ 2عدد
بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
شیر کم چرب ولرم 3/4 لیوان
نمک 1/2 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده 3قاشق سوپخوری
پودرخمیرترش  1قاشق سوپخوری
آب ولرم 1پیمانه
روغن

آموزش پخت چند مدل نان اردک (اگردک)

طرز تهیه نان سنتی اگردک
شیر ولرم را همراه با پودر خمیر ترش و 1 قاشق مربا خوری شکر  را در یک ظرف دردار باهم مخلوط کنید و در آن را بگذارید. اجازه دهید تا 5 تا 10 دقیقه در گوشه ای بماند تا خوب کف کند.

در ظرفی تخم مرغ را با چنگال بزنید تا حالت لختگی نداشته باشد. مخلوط شیر را به آن اضافه و ترکیب کنید. شکر را نیز در این مرحله اضافه کنید. بعد از ترکیب شدن مواد، زعفران و آب ولرم را بیفزایید و سپس آرد را کم کم وارد مواد کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی بدست آید.(اگر خمیر کمی به دست چسبید اشکالی ندارد.)

خمیر را در یک کاسه بزرگ بگذارید و روی آن را با سلفون ببندید. اجازه دهید تا خمیر 1 ساعت استراحت کند. هنگامی که خمیر دو برابر شد، آماده است. روی سطح صافی آردبپاشید و خمیر را روی تخته پهن کنید. با قالب شیرینی ها را در بیاورید.بعد از قالب زدن روی خمیر را با چنگال چند سوراخ کنید.

در یک قابلمه بزرگ خمیرهای قالب زده را در روغن داغ، با حرارت کم سرخ کنید و مرتب با قاشق روی خمیر روغن داغ بریزید تا بهتر پف کند. پس از اینکه دو طرف خمیر سرخ شد شیرینی ها را روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. اگر دوست داشتید می توانید خاک قند روی آنها بپاشید و شیرینی خوشمزه را سرو کنید. 3


اگردک گیلانی


مواد لازم
مایه خمیر: یک قاشق چای خوری
آرد: ۴ پیمانه
شیر ولرم: ۲ پیمانه
زرده تخم مرغ: ۲ عدد
روغن مایع: یک چهارم پیمانه
بکینگ پودر: یک قاشق چای خوری

آموزش پخت چند مدل نان اردک (اگردک)

طرز تهیه اگردک خوشمزه و لذیذ
برای تهیه اگردک، شیر ولرم را با روغن و زرده تخم مرغ مخلوط کرده و سپس، آرد، بکینگ پودر، کره و مایه خمیر را به تدریج به آن اضافه کنید و هم بزنید، زمانی که مخلوط حاصل کمی سفت شد با دست ورز دهید، تا وقتی که دیگر خمیر به دست نچسبد، سپس آن را در یک کیسه نایلونی ریخته و به مدت ۲ ساعت اجازه دهید در دمای محیط بماند تا حجمش زیادتر شده و سبک شود.

اکنون خمیر شما آماده شده، برای اینکه مطمئن شوید خمیر تان به خوبی عمل آمده است، می توانید برای امتحان، انگشت خود را در خمیر فرو برده، اگر جای انگشت پر شد، یعنی  خمیر آماده شده است. بعد خمیر را در اندازه های یک پرتقال جدا کرده، بر روی سطح صافی مثل میز یا سینی، مقداری آرد بپاشید و با وردنه خمیر را به ضخامت نیم سانتی متر باز کرده و در ابعاد و اشکال دلخواه برش بزنید.

سپس در داخل یک ماهی تابه که بر روی حرارت ملایم قرار داده اید، مقداری روغن ریخته و بگذارید تا داغ شود، مقدار روغن باید به گونه ای باشد که خمیر در حدود نیم سانتی متر زیر روغن قرار گیرد. حال بعد از تکان دادن آرد اضافی سطح خمیر ها، آنها را در داخل روغن سرخ کنید، زمانی که دو طرف نان پخت، می توانید آن را از روغن خارج کرده و بر روی دستمال روغن گیر بگذارید تا روغن اضافی نان ها گرفته شود. اکنون نان محلی شما آماده می باشد و می توانید آن را در وعده صبحانه یا عصرانه میل نمایید. 4


پی نوشت:
1.www.golemanoto.ir
2.www.sarashpazpapion.com
3.www.irancook.ir
4.www.arga-mag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.