آموزش تهیه چند نوع دسر مجلسی

دسر، وعده ایست که معمولاً در پایان یک وعده غذایی سرو می شود و بسیار پرطرفدار است. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه چند نوع دسر مجلسی را آموزش دهیم. همراه ما باشید.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش تهیه چند نوع دسر مجلسی

گلاب جامون


مواد لازم برای گلاب جامون
پودر شیر 1 پیمانه
آرد همه منظوره 3 قاشق غذاخوری
جوش شیرین کمی
کره صاف شده 1 قاشق چایخوری
نمک کمی
ماست 2 قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
برای شربت:
شکر 1 و 1/2 پیمانه
آب 2 پیمانه
پودر هل 1 قاشق چایخوری
گلاب چند قطره
زعفران به میزان لازم

طرز تهیه گلاب جامون
مرحله اول: الک کردن مواد خشک
آرد همه منظوره، پودر شیر، نمک و جوش شیرین را در یک الک بریزید. سپس با هم مخلوط و الک کنید.
 
مرحله دوم: اضافه کردن ماست و کره
حالا مخلوط الک شده را در یک کاسه بریزید. ماست و کره را اضافه کنید. خوب بهم بزنید.

مرحله سوم: آماده سازی خمیر
در صورت نیاز ماست بیشتری اضافه کنید. حالا خمیر به دست آمده را خوب ورز دهید تا نرم و چسبناک شود. اجازه دهید خمیر گلاب جامون به مدت 5 دقیقه استراحت کند. در این حین شربت را تهیه کنید.
 
مرحله چهارم: تهیه کردن شربت
1- یک تابه کوچک یا شیر جوش را روی حرارت بگذارید. آب و شکر را در آن بریزید. اجازه دهید به جوش بیایند. صبر کنید تا مخلوط آب و شکر به مدت 5 تا 8 دقیقه بجوشد تا نسبتا غلیظ شود.
 
2- حالا گلاب، پودر هل و زعفران را اضافه کنید و خوب بهم بزنید. حالا شربت شما آماده است. آن را در کناری قرار دهید تا بقیه مراحل گلاب جامون را انجام دهید.
 
مرحله پنجم: شکل دادن به خمیر
تکه کوچکی از خمیر بردارید. آن را در کف دست خود قرار دهید و به شکل گلوله درآورید. دقت داشته باشید که گلوله خمیر کاملا نرم و یک دست باشد. این کار را برای تمام خمیر ادامه دهید. سپس آن ها را در کاسه ای بچینید.
 
مرحله ششم: سرخ کردن گلاب جامون
1- تابه ای را روی حرارت بگذارید. به عمق یکی دو سانتی متر در آن روغن بریزید. برای این که مطمئن شوید روغن داغ شده، یکی از گلوله ها را در آن بیندازید. اول گلوله ته نشین می شود و بعد بالا می آید.

2- حالا چند گلوله دیگر اضافه کنید. آن ها را با حرارت کم سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.
 
3- سپس به کمک یک کفگیر آن ها را از روغن خارج کنید. و در ظرف دیگری قرار دهید.
 
مرحله هفتم: اضافه کردن شربت به دسر
باید گلوله های جامون سرخ شده با شربت گلاب مخلوط شود. برای این کار لازم است شربت کاملا داغ باشد. پس اگر شربت شما سرد شده، آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس گلوله ها را در آن بیندازید. به مدت 2 ساعت اجازه دهید تا جامون ها در شربت خیس بخورند.
 
مرحله هشتم: سرو
حالا گلاب جامون شما برای سرو آماده است. موقع سرو میتوانید به شربت انواع مغز که دوست دارید مثل پسته، بادام و بادام هندی اضافه کنید. نوش جان.

آموزش تهیه چند نوع دسر مجلسی

نکات کلیدی تهیه گلاب جامون
در تهیه این دسر می توانید ماست را حذف کرده و شیر را جایگزین آن کنید.
اگر به پودر هل دسترسی ندارید می توانید از 4 عدد دانه هل استفاده کنید.
در این دستور هر پیمانه معادل 240 میلی لیتر است.
به جای گلاب می توانید از چند قطره اسانس گل رز در شربت استفاده کنید. 1


موس قهوه


مواد لازم موس قهوه
زرده تخم مرغ :•: ۴ عدد
شکر :•: ۲۵۰ گرم
قهوه :•: ۲۰ گرم
خامه :•: به مقدار لازم
شیر :•: ۱ لیوان

آموزش تهیه چند نوع دسر مجلسی

طرز تهیه موس قهوه
موس قهوه یکی از دسرهای با کلاس و مجلسی است که می توانید برای مهمانی های خاص خود تهیه نمایید.

برای تهیه موس قهوه ابتدا شیر را در شیر جوش ریخته و با حرارت ملایم میگذاریم گرم شود، دقت داشته باشید که بالای سر شیر بمانید بهتر است.

پس از داغ شدن شیر زیر شعله را خاموش کنید تا کمی خنک شود و کم کم قهوه را به شیر اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا قهوه کاملا به خورد شیر برود،بعد شکر را تدریجی به آن بیفزایید و هم بزنید.

در پیاله ای یک به یک تخم مرغ ها را بشکنید و اگر سالم بودند زرده آنها را در کاسه ای یا ظرف هم زن بریزید و حسابی هم بزنید تا سفت شود همانند ماست چکیده، سپس تدریجی و کم کم به مایع سرد شده داخل شیرجوش اضافه کنید.

در آخر موس قهوه را در ظرفی بلوری یا شیشه ای مانند بستنی خوری بریزید و یا در قالب بریزید و در یخچال بگذارید. پس از ۴۵الی ۱ساعت به یخچال سری بزنید و برای تزئین موس قهوه از خامه ، گردو ، یا شکلات استفاده کنید و نوش جان کنید. 2


دسر پرتقالی


مواد اولیه
شیر سرد ۱ لیوان
آب جوش ۱ لیوان
پودر ژله پرتقالی ۱ بسته
پودر قند ۳ قاشق غذاخوری
بستنی ساده۳۰۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
بیسکویت۳۰۰ گرم
مغز گردو۱ پیمانه

آموزش تهیه چند نوع دسر مجلسی

طرز تهیه
برای تهیه ژله بستنی پرتقالی ابتدا بیسکویت ها را پودر کنید سپس کره ذوب شده را به بیسکوییت ها اضافه کنید و بعد پودر قند را اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید و بعد کف ظرفی که می خواهید مواد را پهن کنید و خوب فشار دهید سپس ظرف را در یخچال بگذارید تا سفت شوند.

در مرحله بعد نصف پودر ژله را در نصف لیوان آبجوش بریزید و هم بزنید تا پودر ژله حل شود و بعد نصف لیوان شیر را که سرد است به ژله اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند سپس مواد را به آرامی روی بیسکوییت ها بریزید و در یخچال بگذارید تا ژله خودش را ببندد.

سپس بستنی را با مغز گردو خرد شده مخلوط کنید و بعد از اینکه ژله خودش را گرفت روی ژله بریزید.

در این مرحله نصف دیگر پودر ژله را به همان روش فوق در آبجوش و شیر بریزید و حل کنید و سپس برای اینکه ژله و بستنی با هم مخلوط نشوند ابتدا کمی از ژله را روی بستنی بریزید و بگذارید دریخچال تا خودش را ببندد بعد از اینکه ژله خودش را بست بقیه ژله پرتقالی را روی آن بریزید و مجددا در یخچال به مدت چند ساعت بگذارید.

تزیین دسر ژله بستنی پرتقالی : بعد از اینکه ژله بستنی آماده شد می توانید روی آن را خرده های بیسکویت و گردو خرد شده تزیین کنید.

در تهیه دسرژله بستنی پرتقالی می توانید از اسانس های دیگر به جای پرتقال استفاده نمایید هم چنین اگر می خواهید ژله شفاف باشد به جای شیر از آب سرد استفاده کنید. 3


دسر سان شاین

این دسر در واقع همان ژله بستنی خودمان است که کمی بیشتر به ظاهر و تزییناتش توجه شده. بنابراین تهیه آن بسیار ساده و سریع خواهد بود.

آموزش تهیه چند نوع دسر مجلسی

برای تهیه این دسر، لیوان‌های بلند و خوشگل مثل گیلاس را انتخاب کنید. ته لیوان را به اندازه دو بند انگشت  از ژله (با طعم و رنگ دلخواهتان) پر کنید. سپس یک لایه بستنی (با طعم دلخواه خودتان) به همان ضخامت روی آن بریزید. و به همین ترتیب لایه ها را تا بالای لیوان ادامه بدهید. در انتها، کمی خامه را روی آن بریزید و  شوکو رول و چتر تزیینی را داخل آن قرار دهید. روی دسر را با میوه یا شکلات تزیین کنید و در آخر روی همه مواد سس آماده بستنی (مثل سس شکلات) بریزید.


دسر پودینگ کاراملی

طعم کارامل برای ذائقه ایرانی‌ها بسیار دلچسب بوده و دسرها و خوراکی‌هایی با این طعم طرفداران زیادی دارند. یکی از دسرهای کاراملی که در دسته بندی دسر مجلسی هم قرار می‌گیرد، پودینگ کاراملی دو رنگ می‌باشد؛ و برخلاف آن‌چه از اسمش به نظر می‌رسد، روش تهیه بسیار ساده‌ای دارد.

آموزش تهیه چند نوع دسر مجلسی

برای تهیه 4 لیوان کوچک پودینگ کاراملی، یک پیمانه شکر را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا تبدیل به کارامل شود. دو پیمانه شیر را روی شکر کاراملی شده بریزید تا بجوشد و شکر را کاملا در خود حل کند. در یک ظرف دیگر، 8/1 قاشق چای‌خوری وانیل، یک پیمانه شیر، نصف پیمانه خامه، یک عدد تخم‌مرغ، و دو قاشق سوپ‌خوری نشاسته را کاملا مخلوط کنید. نیمی از این مواد را به مخلوط شکر کاراملی شده و شیر اضافه کنید و نصف دیگر را در یک قابلمه جداگانه ریخته و یک تکه شکلات تخته ای به آن اضافه کنید. هر دو قابلمه را روی حرارت بگذارید تا جایی که غلیظ شوند. سپس هر دو قابلمه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید کمی خنک شوند.

درون هر لیوان مقدار مساوی از محتویات هر دو قابلمه را به صورت دو لایه جداگانه بریزید و درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک و کمی سفت شود. در زمان سرو این دسر مجلسی می‌توانید روی آن را با خامه یا شکلات و میوه تزیین کنید. 4


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.mepatogh.ir
3.www.pezeshkin.ir
4.www.mamanpaz.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.