خواص زعفران برای سلامتی و زیبایی

زعفران دارای خواص دارویی بی شماری است و از آن به عنوان یک ادویه طلایی نام برده می شود، البته خواص زعفران برای سلامت بدن و درمان و زیبایی هم بسیار فوق العاده است.
پنجشنبه، 15 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص زعفران برای سلامتی و زیبایی
زعفران ، ادویه طلایی با تاریخچه 3هزار ساله دارویی و خواص متعددی است. زعفران از زمان های بسیار قدیم در مقاصد دارویی و آشپزی استفاده می شود و با تحقیقات علمی این مزایا نیز به اثبات رسیده است. خواص طلای سرخ ایران زمین برای درمان و زیبایی به قدری است که لقب طلای سرخ را برازنده ی آن کرده است. در اینجا لیستی از بهترین مزایایی که زعفران می تواند داشته باشد ارائه می گردد اما پیش از آن در مورد تشخیص زعفران خوب توصیه ای داریم.


انواع زعفران و تشخیص زعفران اصل و خالص

برای اطمینان از خرید زعفران اصل ، از خرید زعفران های پودر شده ، صرفه نظر کنید. معمولا زعفران های آسیاب شده به دلیبه دلیل تریب شدن با گلرنگ ، دارای رنگ و عطر کمتری نسبت به گل اصلی زعفران هستند، به همین دلیل قیمت کمتری دارند و مشتری بیشتری مایل به خرید این نوع زعفران می باشد. به طور کلی ، زعفران "دخترپیچ" ، بهترین نوع زعفران است. در این زعفران صددرصد طبیعی ، سر ریشه دست نخورده می ماند و مانند نخ قرمزی است که پایین آن سفید و نیمه بالای آن قرمز می باشد. برای پودر کردن زعفران نباید از آسیاب استفاده کرد چرا که موجب هدر رفتن مقداری از آن می شود. برای پودر کردن از زعفران کوب های دستی استفاده نمایید.1


افزایش ایمنی بدن

مردم اغلب به ادویه‌هایی مثل زعفران به چشم طعم دهنده‌ی مواد غذایی نگاه می‌کنن، اما این ادویه مقدار زیادی مواد مغذی ویژه با خواص فراوان دارد.

یکی از خواص زعفران افزایش ایمنی بدنه. زعفران مقداری ویتامین C (اسید اسکوربیک) داره که برای سلامتی انسان مهم است. همه می‌دانیم که گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری هستند. ویتامین ث یا همان اسید اسکوربیکی که در زعفران وجود دارد، روند تولید گلبول های سفید خون را افزایش می‌دهد. با افزایش گلبول های سفید خون، سیستم دفاعی و ایمنی بدن تقویت می شود. 


افزایش گردش خون

زعفران می‌تواند به عنوان تقویت کننده انرژی، موثر عمل کند و با افزایش گردش خون، سوخت و ساز بدن را افزایش بدهد. غلظت بالای آهن به این معنی است که زعفران گلبول‌های قرمز خون شما رو افزایش می‌دهد که در نتیجه با رساندن اکسیژن به اندام‌های بدن، باعث افزایش گردش خون می‌شود.


محافظت از سلامت قلب

یکی از اهداف برتر در سلامت انسان امروز، بهبود سلامت قلب است. یک راه ساده برای محافظت از سلامت قلب، مصرف مواد دارای پتاسیم مانند زعفران است.
پتاسیم یک گشادکننده ی عروق بدن است و باعث جلوگیری از افزایش فشار خون و فشار روی شریان ها می شود. این اتفاق باعث محافظت از قلب شده و می تواند حملات قلبی و سکته مغزی را از بین ببرد.


کنترل دیابت

دیابت یکی از خطرناک ترین و گسترده ترین شرایط در دنیای امروز ماست که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از خواص زعفران که اهمیت زیادی دارد، کنترل دیابت است.

اگه از بیماری دیابت رنج می‌برید، بهتر است که از زعفران استفاده کنید. مقدار قابل توجه منگنز که در زعفران وجود دارد، می‌تواند به بدن شما کمک کند تا سطح قند خونتان رو کنترل کند.


تقویت قدرت استخوانی

برخی از مواد معدنی و ترکیبات آلی زعفران، باعث جذب مواد مغذی بهینه به ویژه کلسیم در بدن می‌شوند. با به حداکثر رساندن مقدار جذب کلسیم از غذا، بدن فرصتی برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان به دست می اورد و باعث جلوگیری از شروع بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و دیگر بیماری‌های مربوط به سنین پیری می‌شود.2


سلامت دستگاه تنفس

زعفران موجب درمان سرفه و سرماخوردگی معمولی می‌شود. این ماده مانند اکسپکتورانت یا خلط آور عمل می‌کند و موجب رقیق شدن خلط درون ریه و گلو می‌گردد. زعفران قادر است مانند یک ترکیب ضد التهابی و محرک عمل کند. این مزایای گفته شده در مورد زعفران می‌تواند در برابر بیماری آسم مفید باشند. حمله‌های بیماری آسم زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه تنفس به دلیل التهاب باریک شده باشد و زعفران می‌تواند از این پیشامد جلوگیری کند.


کاهش و تسکین درد

تسکین درد یکی از مزیت‌های با ارزش زعفران به شمار می‌رود. ماده فرار سافرانال مانند مسکن عملی می‌کند و درد دندان را شفا می‌بخشد. زعفران دارای خواص ضد عفونی‌کنندگی و تسکین‌دهنده است به همین دلیل برای نوزادان شیرخوار و در حال دندان درآوردن مفید است و همچنین می‌تواند الگوی خواب را بهبود بخشد. زعفران در مناطقی که به صورت بومی کاشته می‌شود، توسط ساکنین به عنوان خواب‌آور طبیعی و آرامش‌بخش دستگاه عصبی استفاده می‌شود و قادر است سلول‌های عصبی برانگیخته شده را که موجب درد می‌شوند، آرام کند.


قاعدگی و سلامت هورمون‌ها

سندرم پیش از قاعدگی به دلیل هورمون‌های مختلفی به وجود می‌آید که هم‌زمان موجب ویرانی می‌شود. زعفران می‌تواند تا حدودی بر سیستم غدد درون‌ریز تأثیر بگذارد و باعث آزاد شدن برخی از هورمون‌ها (یا مواد شیمیایی مربوط به اعصاب) شود که برای کنترل سندرم پیش از قاعدگی مانند سراتونین مفید است. سراتونین هورمون شادی است و به کاهش شدت تغییرات خلق و خو در زنان کمک می‌کند. این ماده خوراکی همچنین برای بلوغ دیررس در دختران مفید است.

خواص زعفران برای سلامتی و زیبایی


بهبود هضم و گوارش غذا

زعفران روی ناراحتی‌های معده و نفخ شکم هم تأثیرگذار است و موجب کنترل کبد و طحال بزرگ می‌شود. این ماده خوراکی ضد اسپاسم است و به درمان یبوست و نفخ به هر دلیلی کمک می‌کند.3


درمان افسردگی و ایجاد نشاط

زعفران برای پیشگیری از بروز افسردگی کارایی قابل توجهی دارد. امروزه طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که زعفران از خواص ضد افسردگی برخوردار است، علاوه بر این در علم طب سنتی فرح بخشی و خنده آوری از خواص زعفران دانسته شده است.

مبنی بر آنچه که این تحقیقات اثبات کرده اند، مصرف زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یک فنجان چای زعفران برای تمدد اعصاب سفارش اکید می شود.


تقویت قدرت ذهنی

در بسیاری از مطالعات انجام شده اثبات شده است که خواص زعفران در مواجهه با اختلالات و مشکلات یادگیری و حافظه مفید می باشد. مثلا در یک مطالعه‌ی مشابه، تجویز سی میلی‌گرم از زعفران در روز،  باعث بهبودی وضعیت بیماران آلزایمری بود. بعلاوه عصاره‌های کروسین و اتانولی زعفران، نتایج ضد افسردگی را در جوندگان نشان داده است. همچنین مکمل‌های زعفران، می تواند باعث بهتر شدن وضعیت خلق و خوی افراد شود.

بعلاوه این ادویه قادر است تا حافظه انسان را بهبود بخشد.

مطالعات انجام شده برای خواص زعفران، نقشی حفاظتی در ایسکمی مغزی (عدم تامین خون کافی برای مغز) را ثابت کرده است.


افزایش انرژی بدن

در زعفران کارونوئید هایی وجود دارد که در قسمت برگ ها و ساقه های طلایی آن قرار دارد و باعث رفع خستگی و افزایش انرژی بدن می شود.


پوست شفاف با زعفران

آنتی‌ اکسیدان‌ هایی که در زعفران وجود دارد حاوی خواص ضد پیری می باشد. اگر بخواهیم برخی از خواص زعفران برای پوست صورت را برای شما بشماریم، می‌توانیم به نرمی، انعطاف و درخشندگی اشاره کنیم همچنین از کاربردهای معمولی زعفران  سفید شدن پوست، جلوگیری از جوش، از بین بردن زخم ها و لکه‌های تیره بر روی پوست و به طور کلی لکه‌های پوستی می باشد. بعلاوه زعفران حاوی ویتامین ب می باشد در نتیجه خواص زعفران در جهت درمان ترک و خشکی های موجود بر روی لب ها مفید است.


بهبود آفتاب سوختگی

اگر روزانه خیلی در معرض نور خورشید هستید و پوست شما را آزار می دهد و یا اینکه آفتاب، پوست شما را سوزانده است، کافی است فقط مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب خیس نمایید. بعد از این کار با انگشت های خود، آنرا به پوست خود بزنید. این ترکیب به شکل مفیدی اثر آفتاب سوختگی را پاک می کند و بعلاوه درخشندگی را به پوست شما بر می گرداند.


خواص زعفران و فواید آن برای کودکان

کودکان را پرانرژی می سازد.

هضم غذا را برای کودکان راحت و آسوده می کند.

باعث آرام شدن در نوزادان و نشاط و شادی در کودکان هست.

استخوان های بدن کودکان و نوزادان را محکم می سازد.

ایمنی و سلامت دندان و دهان را تضمین می کند.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.keshmoon.com
3.www.digikala.com
4.www.mahchin.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.