فواید اعجاب انگیز رب انار

رب انار یک چاشنی خوشمزه و پرخاصیت ایرانی که از جوشاندن آب انار به دست می‌آید، فرقی نمی‌کند ترش و شیرین یا ملس باشد، مصرف این چاشنی در روز های سرد پاییز و زمستان می‌تواند شما را از شر آلودگی هوا و بسیاری از عفونت های ویروسی ناشی از آن حفظ کند، با ما همراه باشید تا درباره خواص رب انار بیشتر بدانید.
سه‌شنبه، 22 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید اعجاب انگیز رب انار

طبع رب انار

طبع رب انار شیرین: رب انار طبع سرد و مایل به اعتدال دارد و خواص درمانی کمتری نسبت به رب انار ترش و ملس دارد. رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون مفید است.

طبع رب انار ترش: انار ترش طبع سرد و‌تر دارد. از این رب انار می‌توان برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری و بیشتر شدن اشتهای خانم باردار کمک گرفت، اما مصرف زیاد آن موجب ابتلا به یبوست خواهد شد.

طبع رب انار ملس: رب انار ملس طبع سرد و‌تر و نزدیک به اعتدال دارد و به علت طعم خاص آن پرطرفدارمی باشد. رب انار ملس به کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون کمک می‌کند.


مواد مغذی رب انار

انار، مواد مغذی بسیاری دارد؛ یعنی در هر ۱۰۰ گرم از انار ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳ گرم فیبر، ۱۳ میلی‌گرم ویتامین سی، ۸۰ درصد آب و ۵۰ کیلوکالری انرژی یافت می‌شود. در ضمن، مقداری آهن دارد، ولی به عنوان منبع آهن نمی‌توان روی آن حساب کرد.


تقویت سیستم ایمنی

رب انار حاوی آنتی اکسیدان‌ها، به طور عمده ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن شما مفید است. هنگام هضم غذا، فرایندی به نام اکسیداسیون اتفاق می‌افتد که در آن مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد تشکیل می‌شوند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که می‌توانند منجر به آسیب بافتی شوند و ممکن است باعث بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا سرطان شوند. همچنین می‌توانید رادیکال‌های آزاد را از آلاینده‌های محیطی مانند دود و پرتو‌ها جذب بدن کنید. آنتی اکسیدان‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا سلول‌ها را در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.


کاهش کلسترول

آب انار ممکن است از تجمع کلسترول در رگ‌های شما جلوگیری یا کند کند. ایجاد کلسترول باعث سخت شدن و باریک شدن شریان‌های شما می‌شود و عامل اصلی بیماری‌های قلبی است. آنتی اکسیدان‌ها مانند پلی فنول‌ها می‌توانند لیپوپروتئین‌های با چگالی کم که منجر به کلسترول می‌شود را کاهش دهند. انار حاوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان پلی فنول نسبت به سایر میوه‌ها است.


سرشار از ویتامین B

رب انار حاوی چندین ویتامین B شامل B۱، B۳، B۵ و B۶ است. ویتامین B۱ یا تیامین به بدن شما کمک می‌کند انرژی تولید کند و به آنزیمی کمک می‌کند که به عضلات، سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی شما کمک می‌کند. ویتامین B۳ یا نیاسین به حفظ سلامتی و نشاط پوست، سیستم عصبی و دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک به ویژه در جوانان به رشد و نمو طبیعی کمک می‌کند. ویتامین B۶ یا پیریدوکسین به بدن شما کمک می‌کند پروتئین‌های مصرف شده شما را تجزیه کند و سلامتی گلبول‌های قرمز خون شما را که اکسیژن را در بدن خود حمل می‌کند، حفظ می‌کند.1


لاغری

چاشنی خانگی رب انار سوخت و ساز بدن شما را بالا می‌برد؛ درنتیجه مثل آب انار باعث چربی سوزی و لاغری خواهد شد. درواقع، انار سرشار از ویتامین های A ،B  و C است که به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.
اگر قصد لاغر شدن با رب انار را دارید، بهتر است در برنامه رژیم لاغری خود رب انار را به صورت ناشتا مصرف کنید؛ چون جذب آن هم بهتر خواهد شد. شما می‌توانید از این چاشنی در سالاد های رژیمی و گیاهی استفاده کنید. همچنین انواع سوپ های رژیمی را می‌توانید همراه با این ماده غذایی بخورید.


بارداری

رب انار حاوی نیاسین است که این ماده در دوران بارداری برای رشد ذهن جنین ضروری است؛ بنابراین خوردن آن به خانم های باردار توصیه می‌شود. رب انار تهوع بارداری خانم های حامله را کم می‌کند و باعث افزایش اشتها می‌شود.


غلظت خون و درمان کم خونی

به ایستگاه تصفیه خون خانگی خوش آمدید. رب انار ویتامین C‌ و آنتی اکسیدان های طبیعی دارد، مصرف رب انار به صورت ناشتا علاوه بر لاغری باعث تصفیه خون و پاکسازی سموم بدن ( سم زدایی به خصوص در روز های آلوده ) می‌شود.


پوست صورت

رب انار حاوی نیاسین است که به عنوان یک ماده ارتجاعی با خاصیت کش سانی به سلامت پوست صورت کمک می‌کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. فقط کافی است که یک بار اسکراپ یا ماسک خانگی رب انار یا پوست انار را امتحان کنید.


کبد چرب

اگر کبد شما چرب است، بهترین گزینه درمانی رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب است، در میان خوراکی ها، رب انار هم به عنوان یک چاشنی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب ایرانی می‌تواند به درمان کبد چرب، پاکسازی و سم زدایی آن کمک کند.


دیابت

رب انار سرشار از ترکیبات ” پلی فنول ” است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون می‌شود، از طرف دیگر، دیابت و چاقی با هم مرتبط هستند، مصرف رب انار ناشتا علاوه بر اینکه شما را لاغر و خون را تصفیه می‌کند، میزان قند مناسبی برای بیماران دیابتی دارد.2


هضم راحت غذا

مصرف رب انار سبب می شود عمل هضم غذا راحت تر صورت گیرد.


پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد سبب آسیب به بافت بدن و بروز بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان می شود. رب انار حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. مصرف رب انار سبب می شود رادیکال های آزاد از بین بروند زیرا آنتی اکسیدان های موجود در رب انار به سلول های بدن کمک می کند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند. استفاده منظم از رب و آب انار سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان ها بویژه سران سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان می شود.


درمان آفت

رب انار به درمان آفت و جوش دهان کمک می کند. برای بهتر شدن آفت و جوش دهان مقداری رب انار ترش را به صورت موضعی بر روی جوش یا آفت قرار دهید.


درمان زخم داخلی بینی

در طب سنتی از ضماد عسل و رب انار برای درمان زخم داخلی بینی استفاده می شود.


جلوگیری از آلزایمر

مصرف رب انار به علت داشتن ویتامین B3(نیاسین) سبب عملکرد بهتر مغز ، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود.


پیشگیری از پیری زودرس

رب انار حاوی نیاسین است و سبب می شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و به همین علت سلامت پوست را حفظ کرده و از پیری زودرس پیشگیری می کند.3


موارد احتیاطی و منع مصرف رب انار

با توجه به اینکه طبع رب انار سرد است، از این رو افراد دارای مزاج سرد بایستی از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنند. همچنین خوردن زیاد رب انار باعث ضعیف شدن و ناراحتی‌های معده، گلو درد و ابتلا به یبوست می‌شود.


تداخلات دارویی رب انار

مصرف زیاد و خودسرانه رب انار با داروهایی که برای درمان فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می‌شود، مداخله ایجاد می‌کند.4


پی نوشت:
1.www.eghtesaad24.ir
2.www.deltapayam.com
3.www.namnak.com
4.www.hidoctor.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.