مضرات نوشابه و سس مایونز

بی شک نوشابه از محبوب ترین و رایج ترین نوشیدنی ها در بین اکثریت مردم به ویژه در روز های داغ تابستان است.همچنین سس مایونز موجود در بازار، معمولا از چربی‌های ناسالم تهیه شده و ارزش تغذیه‌ای بسیار پایینی دارد.در ادامه با مضرات عمدهاین دو چاشنی جدا نشدنی فست فودها بیشتر آشنا میشویم.
دوشنبه، 31 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مضرات نوشابه و سس مایونز
نوشابه گازدار و سس ها پیوند عمیقی با فست فودها دارند؛ به طوری که بهترین فست فودها هم بدون نشابه و سس های خوشمزه اصلاً لطفی ندارند و البته این مسئله تا اندازه ای واضح است که توضیحی بیش از همین یکی، دو سطر لازم ندارد به همین دلیل در اینجا به ذکر چند نمونه از ضررهای بی شمار نوشابه های گازدار و سس ها بسنده می کنیم.


ضررهای نوشابه ها


افزایش فشارخون
همان طور که گفتیم، نوشابه ها محتوی قند بالایی هستند. طبق مطالعات انجام شده همین امر باعثبرهم خورده حالت رگ ها و همچنین تعادل نمکی در بدن می شود و فشارخون را نیز بالا می برد؛ البته در نوشابه های رژیمی که در آنها به جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود، این امر کمتر به چشم می خورد.

تاثیر بر استخوان ها
اگر به قوطی نوشابه ها نگاهی بیندازید، حتماً در قسمت محتویات نام اسید فسفریک را خواهید دید. اسید فسفریک یک ماده ای بسیار سمی است که از آن در صنعت بهره گرفته می شود. اسید فسفریک در بدن، باعثزدودن یون کلسیم از استخوان ها و ورود آنها به خون می شود. این امر در دراز مدت نه تنها باعث پوکی استخوان شده بلکه در ایجاد سنگ های کلیوی هم نقش دارد.1

نوشابه سرطان زاست
رنگ کاراملی نوشابه با سرطان ها مرتبط است ؛ رنگ قهوه ای مصنوعی در نوشابه فرآیندی شیمیایی است که از شکر سوخته درست نشده است. بوسیله واکنش قند با آمونیاک و سولفیت زیر فشار بالا و دما درست شده است. این واکنش های شیمیایی منجر به شکل گیری 2 - (2 - MI)و 4 (4 - MI)می شوند که در مطالعات انجام شده توسط دولت نشان داد منجر به سرطان ریه، کبد، یا سرطان خون ، تیروئید در موش های آزمایشگاهی می شود.

رنگ کاراملی در نوشابه به مسائل عروقی مرتبط است
رئیس قلب ،التهاب در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید ارتباطی بین مشکلات عروقی و محصولات حاوی شکر سوخته وجود دارد.

نوشابه خطر بیماری های قلبی در مردان را افزایش می دهد
هر نوشابه که روزانه مصرف می شود، خطر بیماری قلبی را تا 20 % در مردان افزایش می دهد.

نوشابه سطح کلسیم را کاهش می دهد
نوشابه ها حاوی فسفریک اسید هستند مقادیر زیادی از کلسیم استخوان را کاهش می دهد. پس از مطالعه چندین هزار مرد و زن، محققان در دانشگاه تافتس، دریافتند زنانی که روزانه 3 یا بیشتر نوشابه می نوشند، تقریبا 4 درصد از تراکم مواد معدنی استخوان را در باسن خود دارند، هر چند که محققان کلسیم و جذب ویتامین د را کنترل می کنند.2

آب نامرغوب نوشابه زیان آور است
از سایر مضرات نوشابه می توان به آب نامرغوب آن اشاره کرد. علت نا مرغوبی این آب وجود کلر، فلوراید و مواد سنگین در آن است.

نوشابه هیچ نوع ارزش غذایی ندارد
در نوشابه فقر مواد غذایی مفید موج می زند؛ با این که مضرات نوشابه بسیار است ولی این ماده غیر طبیعی هیچ فایده ای برای بدن ندارد.

وجود فروکتوز بالا
نوشابه با دارا بودن مقدار زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا مضرات زیادی به دنبال دارد؛  تمامی این ذرت ها دست آورد اصلاح ژنتیکی هستند  هم چنین بر اساس مطالعات انجام یافته به وجود جیوه در تولید شربت ذرت با فروکتوز بالا پی برده شده است. 3

فقر مواد غذایی مفید
در واقع هیچ ارزش غذایی در نوشابه وجود ندارد. نوشابه نه تنها تأثیرات وحشتناکی بر روی بدن می گذارد بلکه هیچ رد پایی از هیچ گونه تأثیر مثبتی در آن دیده نمی شود. نوشابه یک ماده غیر طبیعیست که به بدن آسیب می رساند.

کاهش آب بدن
اگرچه نوشابه ممکن است باعث ایجاد حس تازگی شود اما به سبب حجم بالای شکر، سدیم و کافئینی که داراست آب بدن را کاهش می دهد. استفاده از نوشابه در بلند مدت می تواند باعث کاهش آب بدن به صورت مزمن شود.

مضر برای دندان ها
مصرف نوشابه به طور طبیعی باعث بزرگ شدن پلاک دندان می شود که نتیجه آن کرم خوردگی دندان و نیز ایجاد مشکلاتی در لثه است.4


مهمترین مضرات مایونز


قند فراوانی دارد
مایونز معمولی، در هر قاشق غذاخوری، ۱ گرم قند دارد که اگر مصرف خود را به همان ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری محدود کنید،  خیلی بالا نیست. به هر حال، اگر فکر می‌کنید که با انتخاب مایونز کم‌چرب یا فاقد چربی، انتخاب سالم‌تری کرده‌اید، بیشتر فکر کنید. مایونز کم‌چرب دارای مضراتی مانند قند افزودنی بالا – بیش از ۴ گرم در هر قاشق غذاخوری – است که برابر یک قاشق چایخوری قند در هر قاشق غذاخوری مایونز است. اگر می‌خواهید سالم‌تر بخورید و سطح قند خون خود را تنظیم کنید، مایونز، به ویژه نوع کم‌چرب آن، انتخاب خوبی نیست.

مواد تشکیل دهنده آن مصنوعی است
مایونز تجاری، علاوه بر داشتن امگا۶ عامل التهاب و قند افزودنی، حاوی مواد تشکیل دهنده مصنوعی مانند نگهدارنده‌ها، مواد افزودنی و مونو سدیم گلوتامات یا MSG است. مایونز خانگی تازه می‌تواند حداکثر یک هفته در یخچال بماند اما مایونز تجاری، تا یک ماه ماندگاری دارد. مواد شیمیایی و فرآوری شده که به مایونز اضافه می‌شوند معمولا بی‌خطر هستند اما برخی افراد با مصرف خوراکی‌های حاوی این مواد به عوارضی مانند سردرد، تهوع و ضعف دچار می‌شوند.

گاهی مسمومیت سالمونلا به همراه دارد
سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌تواند تخمدان‌های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند مانند سس مایونز مشکل‌ساز خواهند بود.5

باعث جوش و آکنه پوستی می شود
افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند باید همیشه از چربی های مضر دوری کنند. سس مایونز باعث تجمع چربی غیر مفید در پوست می شود، منافذ پوست را میبندد و عامل جوش زدن آکنه است.

باعث ایجاد مشکلات شدید قلب می شود
زندگی ماشینی امروز غذاهای فست فودی را به ارمغان آورده و لازمه غذاهای فست فودی هم استفاده از سس های چرب و مضر مثل مایونز است. مصرف مداوم و زیاد سس مایونز باعث بسته شدن رگهای خونی و افزایش احتمال ابتلا به حمله قلبی می شود.

عامل ایجاد سنگ صفرا است
شاید برایتان جالب باشد بدانید بیشتر افرادی که از مشکل سنگ صفرا رنج میبرند و هیچ سابقه ژنتیکی ندارند در طول زندگی خود مدام سس مایونز مصرف کرده اند. این سس باعث تجمع مواد اضافی و مصنوعی و در نتیجه تشکیل سنگ در کیسه صفرا می شود.

باعث بروز انواع آلرژی می شود
مواد نگهدارنده و طعم دهنده به سس مایونز برای بسیاری از افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می کند و در بسیاری از افراد منجر به بروز معده درد شدید و اسهال و استفراغ می شود.6


پی نوشت:
1.www.afkarnews.com
2.www.namnak.com
3.www.yjc.ir
4.www.beytoote.com
5.www.bazdeh.org
6.www.delgarm.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.