طرز تهیه انواع کلوچه کنجدی

کلوچه کنجدی یکی از انواع کلوچه های بسیار خوشمزه ایرانی است که معمولا به عنوان میان وعده سرو می شود، برای مشاهده این آموزش کلوچه کنجدی در ادامه با ما همراه باشید.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع کلوچه کنجدی
کلوچه کنجدی یکی از خوشمزه ترین کیک و شیرینی های ایرانی است که آماده سازی آن بسیار ساده و آسان است.  از این خوشمزه می توانید  در میان وعده و دسر های خود استفاده کنید. در ادامه قصد داریم طرز تهیه سه نوع کلوچه کنجدی را به شما آموزش دهیم.


روش اول کلوچه کنجدی


مواد لازم کلوچه کنجدی
آرد قنادی۲ و دو چهارم پیمانه
نشاسته ذرت¼ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
ماست شیرین۳ قاشق غذا خوری سر پُر
روغن مایع سه چهارم پیمانه
وانیل¼ قاشق چای خوری
پودر قند۱ پیمانه
کنجد۱ پیمانه
پودر هل½ قاشق چای خوری
نمک¼ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق غذا خوری

دستور پخت کلوچه کنجدی
مرحله اول
برای تهیه کلوچه کنجدی ساده ابتدا تخم مرغ ها را به همراه پودر قند و وانیل داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و به مدت ۵ دقیقه با دور متوسط همزن می زنیم تا حجمش زیاد شود. در ادامه روغن را اضافه می کنیم و در حدی که با دیگر مواد مخلوط شود هم می زنیم.

مرحله دوم
در یک ظرف جداگانه ماست شیرین را با بکینگ پودر مخلوط می کنیم و چند دقیقه کنار می گذاریم تا حجمش زیاد شود و پف کند، سپس به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه می کنیم و در حدی که با دیگر مواد یکدست شود مخلوط می کنیم.

مرحله سوم
در این مرحله آرد را با پودر هل مخلوط می کنیم و یک مرتبه الک می کنیم، سپس آرد را به مواد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مایه کلوچه یکدست شود. در پایان باید مایه کلوچه ما غلظتی شبیه به ماست چکیده داشته باشد.

مرحله چهارم
حالا مایه کلوچه را داخل یک ظرف درب دار می ریزیم و به مدت ۴۵ دقیقه داخل فریزر قرار می دهیم تا استراحت کند. پس از اینکه مایه کلوچه به خوبی استراحت کرد انرا از فریزر خارج می کنیم، سپس کنجد را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم.

مرحله پنجم
فر را با دمای ۱۸۵ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس داخل سینی فر یک کاغذ روغنی می اندازیم. حالا یک قاشق مناسب را با روغن چرب می کنیم، سپس از مایه کلوچه با قاشق بر می داریم و آنرا گلوله کرده و درون کنجد می غلطانیم.

مرحله ششم
حالا کلوچه ها را به ترتیب و با فاصله داخل سینی فر می چینیم. پس از اینکه تمام کلوچه ها را داخل سینی فر چیدیم، سینی فر را به مدت ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا کلوچه ها بپزند. پس از پخت کلوچه ها چند دقیقه گریل را روشن می کنیم.

مرحله هفتم
پس از اینکه روی کلوچه ها هم طلایی شد، سینی را از فر خارج می کنیم و در دمای محیط قرار می دهیم تا کلوچه ها کاملا خنک شوند. حالا کلوچه ها را داخل ظرف دربسته قرار می دهیم تا کاملا نرم شوند، سپس در یخچالل نگهداری می کنیم.1

طرز تهیه انواع کلوچه کنجدی


روش دوم کلوچه کنجدی


مواد لازم برای تهیه کلوچه کنجدی
آرد سفید۳ لیوان
پودر شکر ۱ لیوان
تخم مرغ ۲ عدد
روغن مایع۳/۴ لیوان
بیکینگ پودر۱ قاشق غذا خوری
وانیل‏۱/۲ قاشق چای خوری
پودر هل۱/۲ قاشق چای خوری
نمک۱/۸ قاشق چای خوری
ماست‏۳ قاشق غذا خوری
کنجدبه مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه کنجدی
این کیک ساده بسیار آسان و خوشمزه است ، برای درست کردن این کلوچه تخم ها را در ظرفی ریخته و پودر شکر را بهش اضافه کنید ، و۵ دقیقه با هم زن بزنید ، وقتی پف کرد ، روغن و هل را هم اضافه کنید و هم بزنید. بکنیگ پودر را به ماست اضافه کرده و با هم مخلوط کنید بعد از چند دقیقه ، مخلوط پف میکنه و وقتشه که به مواد تخم مرغی اضافه کنید .

آرد و نمک را سه بار الک کنید و به مخلوط اضافه کنید ، غلظتش باید سفت تر از مواد کیک شود ، تقریبا مثل غلظته حلوا بشه خوبه . داخل ظرف میزاریم و درشو میبندیم ، و نیم ساعت میزاریم تو فریزر خودشا بگیره . بعد نیم ساعت کمی دستتونو چرب کنید و به اندازه گردو بزرگ بر می دارید با دست صافش میکنید و تو کنجد میغلتونید و در سینی فر که از قبل چربش کردید میچینید . شیرینی خیلی خوشمزه ، امتحانش کنید .

نکته : دانه های کنجد بسیار مغذی میباشند ، تنها ۱۰۰ گرم از این دانه ها میتوانند ۵۷۳ کیلو کالری انرژی داشته باشند ، همچنین حاوی تقریبا ۵۰ گرم چربی است که حدود ۸۵ درصد چربی های سالم هستند. این دانه ها حاوی مقدار زیادی ویتامین B6، تیامین، نیاسین، کلسیم، مس، منیزیم، آهن و فسفر هستند.2

طرز تهیه انواع کلوچه کنجدی


روش سوم کلوچه کنجدی


مواد اولیه برای تهیه کلوچه کنجدی
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
کنجد به مقدار لازم
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
وانیل یک دوم قاشق چای خوری
پودر هل یک چهارم قاشق چای خوری
آرد سفید 3 لیوان
تخم مرغ 2 عدد
پودر شکر 1 لیوان
روغن مایع سه چهارم لیوان
ماست شیرین 3 قاشق غذا خوری پر

طرز تهیه کلوچه کنجدی و مراحل پخت  و آماده سازی آن 
مرحله اول
 ابتدا تخم مرغ و پودر شکر را باهم مخلوط کنید و به مدت 5 دقیقه با همزن هم بزنید. هم زدن مخلوط تخم مرغ و شکر را تا زمانی که که حالت پفکی به خود بگیرد هم بزنید و پس از آن روغن مایع را اضافه کنید و کمی هم بزنید. حالا بکینگ پودر را با ماست مخلوط کنید و چند دقیقه صبر کنید تا پف کند، سپس با مخلوط تخم مرغ و شکر مخلوط کنید.

مرحله دوم
 آرد، نمک، وانیل و هل را سه مرتبه الک کرده سپس باهم مخلوط کنید. مخلوط حاصل را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. توجه داشته باشید غلظت مواد در این مرحله کمی سفت تر از مواد کیک باشد یعنی تقریبا مثل غلظت حلوا.

مرحله سوم
 مواد را داخل ظرف سربسته ریخته و به مدت نیم ساعت در فریزر قرار دهید.

مرحله چهارم
خمیر را از فریزر بیرون بیاورید و با دست چرب به اندازه یک گردو بزرگ از آن جدا کرده و گرد کنید. بین دو دست خود کمی فشار دهید تا صاف شود، یا به شکل بیضی باشد. خمیر را در داخل کنجد بغلتانید. پس از این کار تمام مواد شما آماده پخته شدن هستند. فر را از قبل گرم کنید و کلوچه را با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه بپزید.3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.hipatugh.ir
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما